جوانب مثبت و منفی سرمایه گذاری روی رمز ارز ها

  • توسط pooladmin
  • 03/04/2021
  • 0
رمز ارز

رمز ارزها به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری، مجموعه‌ای از چالش‌ها و فرصت‌های منحصر به فرد را فراهم می‌کنند که بایستی قبل از خرید مورد توجه قرار گیرند. احتمالاً در مورد کریپتو کارنسی، بلاکچین و اصطلاحات فنی دیگر پیرامون موضوع رمز ارزها موارد زیادی شنیده‌اید که تا حدودی پیچیده هستند.
ارزهای رمزپایه ارزهای مجازی هستند که توسط برنامه‌های پیچیده‌ای تضمین می‌شوند. از دید سرمایه گذار، رمز ارز دارایی‌ای است که براساس قیمتی که دیگران می‌خواهند برای آن بپردازند، ارزش گذاری می‌شود. قیمت گذاری رمز ارزها مانند بازار ارزهای خارجی (فارکس) عمل می‌کند.
بسیاری از سرمایه گذاران می‌توانند بدون اینکه هرگز نحوه کار رمز ارزهای خاص یا بلاکچین را بفهمند، درآمد کسب کنند. آنها تنها بر روی بازار ارزهای رمزپایه تمرکز می‌کنند.

 سرمایه گذاری روی رمز ارزها

جوانب مثبت و منفی فناوری رمز ارزها

فناوری پشت رمز ارز ها برای کسانی که متخصص نیستند پیچیده است. هر کوین دارای بلاکچین خاص خود، قوانین خاص خود و فناوری یا مختصات دیگری است که با آن گره خورده است.
علی رغم این اختلافات، چه با بیتکوین سر و کار داشته باشید یا آلت کوین (یک اسم جمعی برای همۀ ارزهای رمزنگاری شده غیر از بیتکوین و بعضی اوقات اتریوم)، همه ارزهای رمزپایه شباهت‌های اساسی پشت سر خود دارند.

نکات مثبت فناوری رمز ارزها

۱. امنیت

به غیر از کلاهبرداری‌های گوناگونی که سرمایه گذار را وادار به جدا شدن از سکه‌های خود می‌کند، تمرکز بیشتر مباحث در مورد امنیت ارزهای رمزپایه بر فناوری پایه استخراج و مبادله دارایی است.
بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده تا بعنوان یک سیستم کاملاً امن شناسایی شود و بیشتر ارزهای بعدی بهترین روش‌هایی که بیتکوین استفاده کرده را ادامه داده‌اند. ثبت غیرمتمرکز که زیربنای فناوری بلاکچین است، به این معنی است که اگر کسی قصد تغییر رمز ارزها برای تغییر رکورد یا جعل تراکنش را داشته باشد، مجبور است اکثر رایانه‌های درگیر رمز ارزها را هک کند.
بدون انجام این کار، باقیمانده رایانه‌ها هر آنچه را که هک شده بود اصلاح می‌کنند. هکرهای بالقوه برای «متقاعد کردن» سیستم به قانونی بودن سوابق جعلی به دستور اکثریت نیاز دارند. از نظر منابع، این اتفاق غیر ممکن است. تا به امروز حتی یک حمله موفقیت آمیز به شبکه بیت کوین رخ نداده است.

۲. استخراج برای همه قابل دسترسی است

یک مزیت رمز ارزها این است که هیچ مانعی برای جلوگیری از درگیر شدن شما با دنیای رمزارزها وجود ندارد. با چند جستجوی اینترنتی، می‌توانید کامپیوتر خود را بگونه‌ای تنظیم کنید که استخراج ارز را برای شما آغاز کند.
در زمینه بیتکوین، بعید است بدون داشتن یک سیستم حرفه‌ای قادر به استخراج باشید، اما در برخی از آلتکوین‌های کمتر شناخته شده، ممکن است بتوانید کامپیوتر خود را جوری تنظیم کنید تا پول اضافی برای شما تولید کند بدون اینکه کار خاصی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ۶ کیف پول برتر برای بیتکوین و سایر ارزهای رمزپایه

نکات منفی فناوری رمز ارزها

۱. امنیت ناقص کیف پول و صرافی‌ها

نقطه ضعف در بحث امنیت کریپنوها مرتبط به کاربر است. اگرچه شبکه بیتکوین آسیب پذیر نیست، اما تعدادی از ابزارهای نرم افزاری مرتبط که با شبکه تعامل دارند قابل نفوذ بوده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.
اگر کسی وارد کیف پول دیجیتال شما شود، می‌تواند کوین‌های شما را بدزدد. این امر هیچ ارتباطی با امنیت رمز ارزها به طور کلی ندارد. درصورت هک شدن صرافی معاملات مورد استفاده شما نیز همین اتفاق رخ خواهد داد و ممکن است بدون اینکه تقصیری داشته باشید ضرر کنید.
صرافی‌ها بسترهایی هستند که به عنوان ساده‌ترین راه برای تبادل ارزهای رمزپایه مختلف (مشابه اپلیکیشن یا پلتفرمی‌ که برای خرید و فروش سهام استفاده می‌کنید)، عمل می‌کنند. اگر یک هکر بتواند دستوری به منظور انجام یک معامله به‌ صرافی بفرستد، نیازی به هک کردن ارز رمزپایه نیست. در عوض، دستور جعلی آنها معامله‌ای قانونی تلقی شده و توسط بقیه بلاکچین پذیرفته می‌شود.
این اتفاق برای صرافی مانتین گاکس Mt Gox که از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۴ فعالیت می‌کرد رخ داده است، زمانی که یک هکر توانست به عنوان ممیز سایت ظاهر شود و اجازه تراکنش را صادر کند. حساب‌هایی دارای بیش از ۸ میلیون دلار بیت کوین تحت تأثیر قرار گرفتند.
بسیاری از شرکت‌ها ادعاهای مربوط به این موضوع را پنهان کرده یا نادیده می‌گیرند. در نتیجه اگر زیرساخت‌های ابزارهای مرتبط با بیت کوین دچار مشکل باشند، شبکه کاملاً امن بیت کوین به خودی خود ارزشی ندارد.

۲. عدم بازیابی دارایی دیجیتال

ده‌ها هزار دلار پول واقعی در رایانه‌ها حبس شده است زیرا صاحبان آن نمی‌دانند چگونه آنها را بازیابی کنند. شاید رمز عبور کلیدی را فراموش کرده‌اند یا شاید فراموش کرده‌اند که تعدادی بیت کوین دارند که قبلاً بصورت تفننی خریداری کرده‌اند.
هنگامی‌که رمز ارزهای خود را از یک بستر معاملاتی خارج کرده و به کنترل خود درآورید، تنها فرد مسئول آن هستید. اگر کلیدهای خصوصی خود را گم کنید، کوین‌ها برای همیشه از بین می‌روند. اگر سکه‌های شما به سرقت رفته باشد، هیچ راهی برای ردیابی آنها وجود ندارد و به طور کلی هیچ راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد.
اگر برای شرکتی که کوین‌های شما را نگه می‌دارد اتفاقی افتاده باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید پول خود را پس بگیرید. بانک‌ها بیمهای دارند که می‌تواند از وجوه شما در برابر اتفاقات این چنینی محافظت کند، در صورت ورشکستگی، بازارهای سهام مقرراتی دارند که از ادامه معاملات جلوگیری می‌کنند ضمن اینکه کارگزاری‌ها نیز بیمه دارند.
چنین حفاظتی برای کارگزاری‌ها یا صرافی‌های کریپتوها وجود ندارد. عدم وجود مقررات در ارزهای رمزپایه به این معنی است که اگر مراقب نباشید، ممکن است کسی باشید که مورد سرقت قرار می‌گیرید.

bitcoin

۳. استخراج کوین به منابع جدی نیاز دارد

کسب درآمد جدی از ماینینگ به زمان و هزینه نیاز دارد. بایستی یک مجموعه سخت افزاری قدرتمند تهیه کنید، بسیاری از افراد کامپیوترها یا سرورهای تخصصی برای این کار ایجاد می‌کنند. حتی در این صورت هم باید ارزی را انتخاب کنید که بتوانید از طریق آن درآمد کسب کنید.

۴. تکیه بیش از حد بر بلاکچین

فناوری بلاکچین نسبتاً جدید بوده و درک آن دشوار است. در نتیجه، اغلب به عنوان یک روغن مار امروزی به بازار عرضه می‌شود که می‌تواند همه بیماری‌ها را درمان کند. برخی از کلاهبرداران استدلال کرده‌اند که فناوری جدید آنها مبتنی بر بلاکچین بوده و جای کارت‌های اعتباری را می‌گیرد یا یک صنعت را متحول می‌کند، اما تنها پول سرمایه گذاران را محو کرده است.
حتی افراد خوش فکر و ایده‌های بزرگ نیز برای استفاده از بلاکچین می‌توانند سرمایه گذاران را به دردسر بیندازند. چندین شرکت و فرد مشهور اعلام کرده‌اند که قصد دارند ارز دیجیتال یا محصولات دیگر خود را بر اساس بلاکچین تولید کنند، اما برای زنده ماندن و دوام هر یک از این کسب و کارها باید منتظر ماند.
اگر یک فرصت سرمایه گذاری وعده‌های بزرگی بر اساس «فناوری بلاکچین» می‌دهد، بهتر است بیشتر مراقب باشید.

جوانب مثبت و منفی سرمایه گذاری در ارزهای رمزپایه

هر زمان که پول خود را سرمایه گذاری می‌کنید آن را در معرض ریسک قرار می‌دهید. تبادل بیت کوین از بسیاری جهات مانند معامله ارز یا سهام انجام می‌شود زیرا معامله‌گر در حال تلاش برای خرید با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت نهایی است.
سهام دارای ارزش ذاتی و سود توزیعی است، دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی توسط بانک‌های مرکزی پشتیبانی می‌شوند، اما برای ارزهای رمزنگاری شده خصوصیات مشابهی وجود ندارد.
این موضوع باعث نوسانات شدید ارزهای رمزپایه می‌شود. رمز ارزها می‌توانند به عنوان یک سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت مد نظر باشند.

مزایای سرمایه گذاری در رمز ارزها

۱. نوسانات قیمت می‌تواند سودهای کلانی ایجاد کند

ارزش یک کوین بر اساس کمیاب بودن آن، میزان تلاش لازم برای استخراج آن و ویژگی‌های یک کوین خاص تعیین می‌شود.
یک ارز مجازی طی یک ماه می‌تواند بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود نوسان کند. بازار سهام گاهاً می‌تواند تغییرات مشابهی را در طول یک سال مشاهده کند. کسب درآمد واقعی در شرایط نوسانی کاملاً امکان پذیر است، اما این بدان معنی است که فقط با یک اشتباه کوچک ممکن است سرمایه زیادی را از دست بدهید. قیمت‌ها می‌توانند با منشن شدن یک کوین خاص در شبکه‌های اجتماعی نوسانات بزرگی به خود ببینند و صعود و نزول زیادی در قیمت را تجربه کنند.
برخی مانند اریک فینمن Erik Finman نوجوان توانستند در اوایل کار خرید کنند. فینمن در سال ۲۰۱۱ بیتکوین خرید و در طی ۵ سال موفق شد ۱۰۰۰ دلار خود را به یک میلیون دلار تبدیل کند.
جاوید خان Javeed Khan تاجر مستقل در سال ۲۰۱۸ وارد بیتکوین شد، در سال اول خود چند صد هزار دلار سود کسب کرد، اتفاقی که نشان داد کسب سودهای کلان حتی با وجود نوسان قیمتها قابل دستیابی است.

۲. مثل ارز رفتار می‌کند

ممکن است ثابت شود که معامله رمز ارزها از جنبه رویکرد سرمایه گذاری همانند سایر ارزها است. بسیاری از استراتژی‌های فارکس می‌توانند به طور موثر در معاملات رمز ارزها مورد استفاده قرار گیرند، اگرچه ممکن است نوسان ارزهای رمزپایه به طور قابل توجهی بیشتر باشد.
به عنوان مثال گزارش‌های مارکت تریدرز Market Traders به طور متوسط ۵% نوسان برای ارزهای سنتی و تا ۱۵% را برای ارزهای رمزپایه گزارش می‌کند. این امر، همراه با عرضه نسبتاً محدود فروشندگان موجود برای هر رمز ارز، چالشی است که بسیاری از سرمایه گذاران با آن مواجه هستند.

۳. پوشش ریسک در برابر تورم

از آنجا که هر رمز ارز تعداد محدودی دارد، یک محافظ طبیعی در برابر تورم است. اصول اقتصادی نشان می‌دهد که با گذشت زمان، عدم توانایی تولید سکه‌های بیشتر باعث افزایش ارزش می‌شود. پول نقد معمولاً به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهد زیرا افزایش هزینه‌ها به این معنی است که پول‌های پس انداز شده امروز، می‌توانند در آینده قدرت خرید کمتری داشته باشند.
حداقل روی کاغذ، ارزهای رمزپایه نباید تحت تأثیر این تغییرات قرار بگیرند. با این وجود ارزهای رمزپایه به اندازه کافی سابقه ندارند تا بتوانند خود را به شیوه طلا و سایر دارایی‌های امن بعنوان یک محافظ موثر در برابر تورم دنیای واقعی ثابت کنند.

شرکت تسلا

جوانب منفی سرمایه گذاری در رمز ارز ها

۱. بی ثباتی

ارزهای رمزپایه بی ثبات هستند. توضیح اینکه چقدر بی ثبات هستند دشوار است. به عنوان مثال، ایلان ماسک Elon Musk تاجر و کارآفرین معروف پس از ابراز حمایت اولیه از ارز با منشن کردن دوج کوین در توئیتر خود، باعث نوسان ۷۰% قیمت این ارز دیجیتال شد. بیشتر این بحث‌هایی که قیمت دوجکوین را روی ترن هوایی سوار کرد تنها مرتبط با یک توئیت و بحث‌های توئیتری ظرف مدت یک هفته بود.
کسب درآمد واقعی در یک فضای پرنوسان کاملاً امکان پذیر است، اما این بدان معنی است که فقط یک اشتباه کوچک می‌تواند ضررهای زیادی در پی داشته باشد.
کنترل نشدن توسط بانک‌های مرکزی به معنای ارزشی است که خریداران در بازار آزاد پرداخت می‌کنند. اما همچنین به این معنی است که هیچ قیمتی برای رمز ارزها چندان واقعی نیست و از نظر تئوری هر کوینی در صورت از بین رفتن تقاضای آن، در یک لحظه بی‌ارزش می‌شود.
مانند هر سرمایه گذاری‌ای، متنوع سازی بهترین تصمیم است. قرار دادن همه سرمایه روی یک ارز یا تلاش برای به دست آوردن جایزه بزرگ در عرضه اولیه یک ارز دیجیتال، می‌تواند سود زیادی به شما برساند، یا اینکه ضرر زیادی تحمیل کند. دنیای ارز رمزپایه بسیار پرریسک است بنابراین باید طبق اصول آن رفتار کنید.

بیشتر بدانید: ارز دیجیتالی و توضیح ماهیت آن

۲. خطر کلاهبرداری

حتی قانونی‌ترین شرکت در فضای ارزهای رمزپایه نیز بی‌ثبات و در معرض ریسکی بیشتر از سایر صنایع است. هنوز هم بسیاری هستند که امیدوارند از افراد ناآگاه کلاهبرداری کنند.
شرکت فناوری آمریکایی ریپل لبز Ripple Labs، ارز دیجیتال ریپل XRP را توسعه داده و راه اندازی کرد تا به موسسات مالی اجازه دهد از شبکه پرداخت/ مبادله ریپل با هدف ارائه راهی جایگزین برای پردازش تراکنش‌های روزمره استفاده کنند.
ریپل آنچه را كه ادعا می‌كرد یك سیستم ایمن تراکنش است، ارائه داد. عملیات آنها براساس ریپل بود و آنها امیدوار بودند که بتوانند سوئیفت، سیستم فعلی تراکنش بین بانکی را از بین ببرند.
کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) با مخالفت و طرح شکایت علیه ریپل ادعا کرد که آنها مقررات اوراق بهادار را نقض کرده‌اند. آنها استدلال کردند که ریپل یک رمز ارز واقعی نیست و در عوض روشی برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران است.

۳. نقد شوندگی کمتر

حتی در بهترین صرافی‌های ارزهای رمزپایه نیز نقد شوندگی آن‌گونه که در بازار سهام دیده می‌شود وجود ندارد.
سرمایه گذاران نهادی با وارد کردن سفارشات زیادی در محدوده موجود قیمت معاملاتی، دیوارهای قیمتی ایجاد می‌کنند. این بدان معنی است که سفارشات بزرگ تمایل به کاهش قیمت دارند، زیرا بسیاری از معاملات خودکار در اطراف یک حرکت بزرگ اتفاق می‌افتند.
تقریباً در بازارهای رمز ارزها این دیواره قیمت هنوز ایجاد نشده است. یک سرمایه گذار بزرگ که ارز دیجیتال خود را می‌فروشد، با تکمیل سفارشات از بالاترین قیمت به پایینترین، می‌تواند باعث تغییر عمده قیمت‌های بازار شود. این اتفاق نوسانات را بیش از آنچه باید افزایش می‌دهد زیرا معاملات ناگهانی می‌تواند منجر به شوک قیمت شود.
این ریسک بر فراز نوسانات روزمره ارزها قرار دارد تا تغییرات بیشتری در بازار ایجاد کند.

۴. تغییر قوانین

حوزه‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، تغییر قوانین پیرامون ارزهای رمزپایه است. در سال‌های اخیر رمز ارزها با نرخ مالیاتی نسبتاً سخاوتمندانه‌ای دیده شده‌اند و دولت‌ها عمدتاً در این زمینه حرکتی نکرده‌اند.
اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که این دوران ممکن است در حال اتمام باشد، از جمله این اتفاقات می‌توان به منصوب شدن جانت یلن Janet Yellen (بعنوان فردی شکاک نسبت به رمز ارزها) به سمت وزیر خزانه داری ایالات متحده و تشکیل پرونده از سوی کمیسیون اوراق بهادار علیه ریپل و منتشر کننده تتر و صرافی بیتفینکس Bitfinex نام برد. مجموع این اقدامات نشان می‌دهد كه ناظرین و تنظیم كنندگان نسبت به این صنعت تردید دارند.
مقررات جدید ممکن است نیاز به گزارش گیری از افراد، صرافی‌ها یا حتی منتشر کنندگان ارزهای خاص داشته باشد. این موضوع ممکن است به شدت بازار را تغییر دهد. هرگونه تغییر بازار می‌تواند ثروت یا ورشکستگی یک شبه را رقم بزند.

حرف آخر

تعیین اینکه کدام رمز ارزها سرمایه گذاری خوبی خواهند بود دشوار است. بهترین کار این است که ارزهای رمزپایه را مانند هر ارز فیات دیگری در نظر بگیرید. هیچ یک از این ارزها به ارزش ذاتی خود وابسته نیستند. ارزش این ارزها به باور افرادی که روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند وابسته است. هر اتفاقی که به این باور کمک کند یا مانع آن شود، قیمت را تغییر می‌دهد.
به طور کلی، تلاش برای بدست آوردن رمز ارزها در مسیر صعودی تقریباً غیرممکن است. بهتر است ارزی را که دارای سابقه رشد قیمتی است در زمانی که افراد کمتری به آن توجه می‌کنند خریداری کنید. هرکسی که میلیون‌ها دلار از صعود اخیر قیمتی دوجکوین کسب کرده این کار را قبلاً انجام داده است. سرمایه گذاری روی رمز ارزهای جدیدی که طرفدار ‌یا پشتیبان کمی ‌دارند نیز تصمیم بدی است زیرا این قبیل رمز ارزها می‌توانند به راحتی حذف شوند.
بهترین تصمیم پیروی از اصولی مشابه با هر سرمایه گذاری دیگر است، یعنی دانستن قدرت تحمل ریسک شخصی و تلاش برای تصمیمات مناسب. اگر در بازار در مورد بیت کوین صحبت‌های زیادی می‌شود، شاید وقت آن رسیده باشد که اتریوم را دقیق‌تر بررسی کنید.
به نظر می‌رسد فناوری بلاکچین تب طلای بعدی جهان باشد. همانند دوران تب طلا، افراد زیادی پول در می‌آورند و بسیاری نیز ضرر می‌کنند و کسانی که موفق‌ترین هستند اغلب آنهایی هستند که کلنگ می‌فروشند.
نزدیک شدن به رمز ارزها به عنوان بخشی از استراتژی سرمایه گذاری شخصی می‌تواند موثر باشد، اما باید با صبر و حوصله اوضاع را درک کنید. نوسان زیاد رمز ارزها به معنای ضرورت استفاده از استراتژی‌های کلیدی جهت کاهش چالش‌های موجود است، اما همچنین تضمین می‌کند که می‌توانید درآمد بالایی از این بازار کسب کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)