معامله گری روزانه چگونه انجام می‌شود

  • توسط pooladmin
  • 05/11/2020
  • 0
معامله گری روزانه

ایده سودآوری سریع در بازار سهام بسیار مسحور کننده است اما معامله‌گری روزانه (Day Trading) تقریباً هیچکس را ثروتمند نمی‌کند بلکه واقعیت محتمل برای بسیاری از افراد تنها شامل از دست دادن پول است. برعکس سرمایه گذارانی که صندوق‌ها و شاخص‌ها را خریداری و نگهداری می‌کنند می‌توانند در طولانی مدت بازده بالاتری را کسب کنند. بعنوان مثال بر اساس داده‌های تاریخی، میانیگن سود سالانه شاخصی اس اند پی ۵۰۰ حدود ۱۰ درصد است.
با این حال اگر هنوز مشتاقانه سعی دارید وارد دنیای معامله‌ گری روزانه شوید بایستی از برخی قوانین پیروی کنید. در این مطلب نحوه مواجهه با معامله‌گری روزانه به ایمن‌ترین شکل ممکن آورده شده است.

معامله گری روزانه چگونه انجام می‌شود

توصیه‌هایی برای شروع معامله‌گری روزانه

توصیه‌ها و ترفندهای بیشماری برای به حداکثر رساندن سود معامله‌گری روزانه وجود دارد، اما این سه مورد از مهم‌ترین موارد برای مدیریت ریسک‌های ذاتی معامله‌گری روزانه هستند:

۱- با پولی وارد داد و ستد شوید که توان از دست دادن آن را دارید. اختصاص مقداری پول برای معامله‌گری روزانه از بالاترین اولویت برخوردار است. بیش از مبلغ تعیین شده وارد معاملات نکنید و از وام یا پول قرضی هم استفاده نکنید چرا که ممکن است آن پول را بطور کامل از دست بدهید.
۲- از مقادیر کم شروع کنید مخصوصاً در شروع کار اشتباهاتی مرتکب خواهید شد و ضررهایی خواهید داشت. بایستی تا زمان بدست آوردن تجربه کافی ضررها را تا حد ممکن کاهش دهید.
۳- شغل روزانه خود را ترک نکنید. ممکن است خوش شانس باشید به خصوص اگر بازار در یک موقعیت صعود پایدار باشد. اما قبل از اینکه فعالیت خود را گسترش دهید بایستی ببینید که وقتی بازار به ویژه در دوره رکود اقتصادی وارد می‌شود و بهم می‌ریزد استراتژی معامله‌گری شما چگونه عمل می‌کند. هنگامی ‌که به طور مداوم سودآور بودید می‌توانید حضور فعال‌تر در بازار را مورد ارزیابی قرار دهید.

بهترین اوراق بهادار برای معامله‌گری روزانه

برای شروع باید تصمیم بگیرید که چه نوع اوراق بهاداری را بخرید و بفروشید. شما می‌توانید به اوراق قرضه، اختیار معامله (آپشن)، قراردادهای آتی، کامودیتی‌ها و ارزها فکر کنید اما سهام از محبوب‌ترین اوراق بهادار برای معامله‌گران روزانه است زیرا بازار سهام بزرگ و فعال بوده و کارمزد آن نسبتاً کم است یا اساساً کارمزدی وجود ندارد.
به طور معمول بهترین سهام جهت معامله‌گری روزانه دارای مشخصات زیر هستند:
حجم خوب – معامله گران روزانه سهام را به سایر اوراق بهادار ترجیح می‌دهند زیرا نقد شونده هستند به این معنی که آنها اغلب با حجم بالایی معامله می‌شوند. نقد شوندگی بالا به یک معامله‌گر اجازه خرید و فروش می‌دهد بدون اینکه تأثیر زیادی روی قیمت دیده شود. بازار تبادلات ارزی یا فارکس نیز بسیار نقد شونده است.

نوسان متعارف – نوسان پذیری به این معنی است که قیمت اوراق بهادار مرتباً تغییر می‌کند. این نوع حرکت برای یک معامله‌گر روزانه ضروری است تا بتواند کسب سود کند. پس از گرفتن یک موقعیت یا پوزیشن خرید یا فروش، شخص دیگری نیز باید وجود داشته باشد که مایل به پرداخت هزینه متفاوت باشد.

شناخت – می‌خواهید بدانید که اوراق بهادار چگونه معامله می‌شوند و چه عواملی باعث فعال شدن خریداران می‌شود. آیا گزارش سود و زیان به شرکت آسیب می‌رساند یا به آن کمک می‌کند؟ آیا سهام در یک محدوده رنج گیر افتاده است و به طور مداوم بین دو قیمت بالا و پایین نوسان می‌کند؟ شناخت سهام می‌تواند به شما در معامله‌گری کمک کند.

پوشش رسانه‌ای – این رسانه‌ها هستند که افراد را به خرید یا فروش اوراق بهادار علاقمند می‌کنند. این امر به ایجاد نوسانات و نقد شوندگی بازار کمک می‌کند. بسیاری از معامله گران برای یافتن ایده‌هایی که می‌توانند بر اساس آن عمل نمایند اخبار را دنبال می‌کنند.

معامله گران روزانه‌ای که روی سهام تمرکز می‌کنند اغلب به «تحلیل تکنیکال» یا آنالیز حرکت سهام روی نمودار متکی هستند تا «تحلیل بنیادی» که شامل بررسی عوامل بنیادین شرکت مانند محصولات، صنعت و مدیریت آن است. در حالی که برخی از معامله گران ممکن است روزانه تا ده‌ها سهم مختلف را داد و ستد کنند دیگران فقط به چند سهم محدود پایبند هستند که آنها را به خوبی می‌شناسند. این دانش به شما کمک می‌کند تا زمان خرید و فروش، نحوه معامله سهام در گذشته و نحوه معامله در آینده را ارزیابی کنید.

سرمایه گذاری در سهام

استراتژی‌های محبوب معامله‌گری روزانه

پس از تصمیم گیری در مورد نوع اوراق بهادار باید بهترین استراتژی معامله گری را تعیین کنید تا شانس خود را برای سودآوری به حداکثر برسانید. ممکن است بخواهید در یک استراتژی خاص متخصص شوید یا از بین برخی از استراتژی‌های معمول که در ادامه می‌بینید یکی را انتخاب کنید:

سوئینگ تریدینگ

معامله گران سهامی‌ را پیدا می‌کنند که تمایل دارد بین یک قیمت بالا و پایین نوسان کند در این حالت وقتی سهم نزدیک به کف قیمتی است خرید می‌کنند و زمانی که نزدیک به بالاترین قیمت است آن را می‌فروشند. آنها همچنین ممکن است با رسیدن سهام به نقطه اوج، اقدام به فروش استقراضی (شورت) کنند و تلاش کنند تا از کاهش قیمت سهام سود ببرند و سپس موقعیت شورت را ببندند.

اسپرد تریدینگ

این تکنیک پرسرعت با بهره گیری از تفاوت قیمت عرضه و تقاضای سهم که اسپرد نیز نامیده می‌شود از تغییرات موقتی در احساسات بازار سود می‌برد. به عنوان مثال اگر قیمت پیشنهادی خریدار به طور ناگهانی کاهش یابد ممکن است معامله گر روزانه برای خرید وارد عمل شود و سپس سعی کند به سرعت با قیمت تقاضای بالاتر، فروش مجدد داشته باشد و یک اسپرد کوچک در معامله بدست آورد.

فیدینگ

در این روش معامله گر روی سهمی که خیلی سریع افزایش قیمت یافته است موقعیت فروش می‌گیرد. معامله‌گر ممکن است بلافاصله پس از کاهش یا افزایش قیمت موقعیت فروش را ببندد.

تعقیب روند یا مومنتوم

این استراتژی سعی می‌کند موجی که سهام‌ به دلیل گزارش درآمد یا برخی اخبار دیگر در آن قرار گرفته است را شکار کند. معامله گران با پیش بینی ادامه مومنتوم حرکت، سهام در حال رشد را خریداری می‌کنند یا در سهام در حال سقوط موقعیت فروش استقراضی باز می‌کنند.
نحوه اجرای این استراتژی‌ها به خود شما بستگی دارد. برخی از معامله گران ممکن است به دنبال حداقل سود باشند در حالی که عده دیگری که سوئینگ تریدر هستند قبل از بستن موقعیت به دنبال سود بیشتری هستند. برخی از معامله گران ممکن است در مواقعی مایل به نگهداری سهم بیش از یک روز باشند در حالیکه دیگران بدین صورت عمل نکرده و ترجیح بدهند قبل از رسیدن اخبار منفی از موقعیت خارج شوند.
برای اطلاع از زمان معامله، معامله گران روزانه از نزدیک جریان سفارشات سهام، لیست سفارشات بالقوه و صف خرید و فروش سهام را بررسی می‌کنند. معامله گران قبل از خرید سهم به دنبال یک ناحیه حمایتی قدرتمند هستند جایی که قیمت سهام برای سایر خریداران جذاب می‌شود و احتمال افزایش قیمت سهم وجود دارد. در مقابل برای فروش سهم آنها در جستجوی مقاومت‌ها هستند، قیمتی که بیشتر معامله گران شروع به فروش در آن ناحیه می‌کنند و احتمال سقوط قیمت وجود دارد.
یافتن استراتژی مناسب شما ممکن است مدتی طول بکشد و حتی ممکن است در طی آن مدت بازار تغییر کرده و شما را مجبور به تغییر رویکرد خود کند.

بهترین زمان برای معامله گری روزانه

معامله گران روزانه به نقدشوندگی و نوسان نیاز دارند و این مهم در بورس‌های اوراق بهادار معمولاً در ساعات آغازین بازار و شروع معاملات و در ساعات پایانی و قبل از بسته شدن بازار رخ می‌دهد.
در مورد بهترین زمان معامله‌گری نظریه‌های فراوانی یافت می‌شود اما آنچه قابل بحث نیست تمرکز معامله‌گران روی پایان بازار است. آنالیز گروه مالی جفریز نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، ۲۵٪ از حجم معاملات روزانه در ۳۰ دقیقه پایانی بازار انجام شده در حالی که ۵.۵٪ در ۳۰ دقیقه اول صورت گرفته است.
یک معامله‌گر روزانه ممکن است تا چند صد معامله در روز انجام دهد، این امر بستگی به استراتژی و فرصت‌های جذاب بوجود آمده دارد. برای بسیاری از معامله‌گران روزانه مهم است که هزینه‌ها را پایین نگه دارند بدین ترتیب کارگزاری‌هایی که نرخ کارمزد پایین‌تری دارند از اولویت بالاتری برخوردار هستند.

مدیریت ریسک در معامله‌گری روزانه

قوانین اساسی فوق می‌تواند به شما کمک کند تا از فجایع بزرگ در معامله‌گری روزانه جلوگیری کنید اما مدیریت ریسک‌های کوچکتر نیز ضروری است. مدیریت ریسک در واقع محدود کردن ضرر احتمالی یا میزان پولی است که می‌توانید در هر معامله یا موقعیت از دست بدهید. هنگام در نظر گرفتن ریسک بایستی به موارد زیر فکر کنید:

• اندازه پوزیشن- اگر معامله اشتباه باشد چقدر ضرر می‌کنید؟
• درصد پورتفوی شخصی – در صورت خراب شدن یک پوزیشن یا موقعیت، پورتفوی شما چقدر آسیب خواهد دید؟
• ضررها- میزان تحمل ضرر شما قبل از فروش در چه سطحی است؟
• فروش – پس از انجام یک معامله سودآور، در چه زمانی باید اقدام به فروش کنید؟
حتی با داشتن یک استراتژی خوب، معامله‌گری همیشه مطابق میل شما پیش نمی‌رود. تهیه یک برنامه برای زمان بستن یک پوزیشن یا موقعیت معاملاتی مهم است، چه بصورت مکانیکی باشد به عنوان مثال پس از رسیدن به قیمت معین فروخته شود یا براساس نحوه معاملات سهام یا بازار در آن روز.
مدیریت صحیح ریسک از تبدیل زیان‌های کوچک به زیان‌های بزرگ جلوگیری می‌کند و سرمایه را برای معامله‌های آینده حفظ می‌کند. اما این بدان معنی است که معامله گران باید آمادگی زیان کردن را داشته باشند واقعیتی که پذیرش آن برای بسیاری از افراد دشوار است حتی اگر این مهم برای بقای طولانی مدت ضروری باشد.

معامله‌گری روزانه را به روش صحیح بیاموزید

اگر کاملاً آماده نیستید که یک بازیکن تمام وقت باشید، همیشه می‌توانید ابتدا با معاملات شبیه سازی بورس را امتحان کنید. معاملات آزمایشی نوعی معامله‌گری شبیه سازی شده است که به شما امکان می‌دهد قبل از به خطر انداختن پول واقعی، عملکرد بازار را ببینید. حساب‌های ازمایشی یا دمو در بسیاری از کارگزاری‌ها موجود است.
اگرچه معامله‌گری روزانه بصورت شبیه سازی شده می‌تواند مفید باشد اما جایگزینی برای معاملات واقعی نیست. در اینجا چند نکته ضروری وجود دارد که باید قبل از قدم گذاشتن در این قلمرو مورد توجه قرار دهید:
• قبل از شروع استراتژی خود را تعیین کنید. احتمال از دست دادن پول، افراد را نسبت به تصمیم گیری اشتباه به هراس می‌اندازد ولی گاهی اوقات در معامله‌گری روزانه مجبور به زیادن دادن هستید. داشتن برنامه خروج برای هر سرمایه گذاری مهم است زیرا به شما کمک می‌کند در صورت نیاز به اخذ تصمیمات منطقی از تصمیم‌گیری احساسی جلوگیری کنید.
• صبور باشید- به دنبال فرصت‌هایی باشید که با معیارهای استراتژی شما مطابقت داشته باشند. اگر با الزامات استراتژی مد نظر شما مطابقت ندارد، اقدام به معامله نکنید. اگر هیچ موقعیت جذابی وجود ندارد مجبور نیستید وارد معامله شوید.
• مطالعه کنید- به طور مداوم آنچه در بازارها اتفاق می‌افتد را مشاهده کنید. اخبار بزرگ حتی غیرمرتبط با سرمایه گذاری‌های شما می‌تواند کل بازار را تغییر دهد و موقعیت‌های شما را بدون اخبار مرتبط با شرکت جابجا کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)