۱۷ درس موفقیت از بیل گیتس

  • توسط pooladmin
  • 10/04/2020
  • 0

بیل گیتس یکی از ثروتمندترین افراد جهان است و اکنون بر طبق آمار مجله فوربز با ارزش شبکه 106 میلیارد دلار پس از جف بزوس (مؤسس آمازون) دومین فرد ثروتمند جهان به شمار می رود. البته گیتس سال های زیادی نیز تا قبل از ظهور پدیده جف بزوس بدون رقیب در صدر این لیست قرار داشت.

بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین تاجران و مغزهای اقتصادی جهان است. فردی که بدون شک درس های زیادی در این زمینه می تواند برای هر فردی داشته باشد. ویندوز و اکس باکس دو مورد از معروف ترین محصولات شرکت مایکروسافت هستند. در این مقاله لیستی از ۱۷ درس موفقیت بیل گیتس را برای شما مهیا کرده ایم. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

۱۷ درس موفقیت

۱. هرچه زودتر، بهتر

۱۷ درس موفقیت از بیل گیتس

اولین درس از ۱۷ درس موفقیت بیل گیتس این است که تا جای ممکن سریع شروع به کار و تجارت کنید. وی تنها ۱۳ سال داشت که شروع به کار با کامپیوتر کرد. هنگامی که سریع در یک زمینه خاص شروع به کار کنید، تجربه و تخصص زیادی در آن به دست خواهید آورد که در دوران تجارت بسیار مفید خواهد بود.

زود شروع کردن نه تنها این امکان را به شما می دهد که روزی در این زمینه به موفقیت برسید، بلکه در صورت شکست فرصت زیادی برای شما باقی خواهد ماند و سریع تسلیم مشکلات نخواهید شد. اگر از سنین جوانی به سمت آنچه دوست دارید حرکت کنید، در آینده کمتر کسی این جرئت را خواهد داشت که در موردی که در آن تخصص دارید به شما امر و نهی کند. همچنین این توان را خواهید داشت که به دلیل تجربه و توان در کار خود، نیش زبان و طعنه های آن‌ها را نادیده بگیرید.

هنگامی که شما جوان هستید، بیشتر تحت تأثیر دیگران قرار خواهید گرفت. بدین ترتیب هنگامی که درس های موفقیت دیگران را از تلویزیون یا اینترنت مشاهده می کنید، انگیزه بیشتری برای موفقیت در آن کار خواهید داشت. همچنین احتمال دلسردی کاهش پیدا کرده و بیش از قواعد دست و پا گیر منطق، با احساس و شور جوانی به سمت هدف در حرکت خواهید بود.

۲. شراکت کنید

بیل گیتس علاقه زیادی به شراکت با دیگران داشت. این علاقه بخصوص به افرادی که در زمینه خود نابغه و شماره اول بودند، بیشتر بود. همین شراکت و ارتباط مؤثر او باعث شد که وی به نوعی تابع دیگران باشد.

گیتس با این مسئله مشکلی نداشت و همواره به آموختن و کار کردن در کنار دیگران علاقه‌مند بود. این متخصصین یا کارآفرینان درس های زیادی نیز به وی آموختند. این مسئله از آن جهت نیز برای او اهمیت داشت که در آینده بتواند با شبکه گسترده همکاران و آشنایان خود، تجارت پر رونق و بهتری بنا کند.

۳. عجول نباشید

بدون شک باید هرچه سریع تر شروع به کار کرد اما هیچ‌کس نمی تواند از همان دوران دبیرستان سالیانه ۵۰٬۰۰۰ دلار درآمد داشته باشد. اگر به هر دلیل تصور می کنید که این کار امکان پذیر است، خود را دست نیندازید. مهم نیست توان کاری شما چقدر است یا میزان تحصیلات شما در چه حدی است؛ به هر حال برای رسیدن به قله نیازمند تجربه و شناخت بازار در هر زمینه کاری هستید.

تنها با داشتن مدرک در زمینه مدیریت مالی نمی توانید مدیرعامل یک شرکت چند ملیتی شوید. این موقعیت ها اکتسابی است و با کار و تجربه فراوان به دست می آیند. البته این مسئله در برخی کشورها صادق نیست اما روال صحیح کار به همین شکل است!

۴. سریع استقلال شغلی پیدا کنید

استقلال شغلی با استقلال مالی تفاوت زیادی دارد. استقلال مالی یعنی برای خودتان پول درآورید و استقلال شغلی به معنای کار کردن برای خودتان است. گیتس از همان دوران جوانی استقلال شغلی خود را به دست آورد. همین مسئله باعث شد که مسیر موفقیت او به شکل خارق العاده ای هموار شود.

اگر رؤیاهای خود را نسازید، شخص دیگری شما را استخدام می کند تا رؤیای آن‌ها را بسازید. بیل گیتس

۵. به جای ناله کردن، از اشتباهات درس بگیرید

فایده مقصر دانستن دیگران در خصوص اشتباهات خودتان چیست؟ قصد دارید چه کسی را گول بزنید؟ ممکن است برخی اشتباهات شما به صورت غیرمستقیم با دیگران ارتباط داشته باشد اما همیشه متهم ردیف اول خودتان هستید. البته سرزنش کردن خودتان نیز فایده ای ندارد.

وجدان سرزنشگر خود را رها کرده و به جای فکر کردن به گذشته از اشتباهات خود درس گرفته و آن را برای حرکت رو به جلو به کار گیرید. درس گرفتن از اشتباه باعث می شود که به محض قرار گرفتن در موقعیت یکسان برای بار دوم، تصمیم بسیار بهتر و عاقلانه تری بگیرید. اطمینان داشته باشید که موقعیت یکسان نیز در بیشتر موارد تکرار می شود.

اگر اوضاع به هم ریخت، اشتباه والدین شما نیست. به جای ناله کردن در خصوص وضعیت، از آن درس بگیرید. بیل گیتس

۶. متعهد و مشتاق باشید

تقریباً همیشه این مورد از طرف کارآفرینان توصیه می شود. باید نسبت به آنچه دوست دارید متعهد باشید و برای آنچه انجام می دهید، اشتیاق داشته باشید. افراد موفق ظاهر این مسئله را بسیار ساده جلوه می دهند چراکه واقعیت این است که به کار خود عشق می ورزند. اگر شغل و حرفه شما برایتان بسیار دشوار یا پر دغدغه است، مطمئن باشید یک جای کار می‌لنگد و موفقیت در انتهای مسیر دست یافتنی نخواهد بود.

۷. بهترین دانشگاه، زندگی است

هفتمین درس از ۱۷ درس موفقیت بیل گیتس این اس که مهم نیست چند کتاب خوانده اید یا می خوانید؛ در چند امتحان شرکت کرده اید؛ هیچ چیزی در مدرسه و دانشگاه در قیاس یا دنیای واقعی شما را برای چالش های زندگی آماده نمی کند. دنیای واقعی، کار و کارفرما برای آموختن به شما و فراگرفتن از آن‌ها نیستند. اگر در زمینه کاری خود همه چیز را به درستی انجام ندهید، اخراج یا ورشکست خواهید شد.

اگر فکر می کنید معلم شما سرسخت است، صبر کنید تا گیر کارفرما بیفتید؛ او شما را با خاک یکسان می کند. بیل گیتس

۸. با خوره ها مهربان باشید

معمولاً کسانی که آن‌ها را به عنوان خوره می شناسیم در هر زمینه ای متعهد و کاری هستند و تا به هدف نرسند، دست بردار نخواهند بود. به احتمال زیاد در آینده برای یکی از این افراد در شرکت خاصی کار خواهید کرد. حتی ممکن است این فرد در شرکتی که برای حضور در آن تقاضای شغل داده اید، همه کاره باشد. در این صورت تلافی در کار خواهد بود و خبری از استخدام نیست.

با خوره ها مهربان باشید. این احتمال وجود دارد که روزی برای یکی از آن‌ها کار کنید. بیل گیتس

۹. تلویزیون دنیای واقعی نیست!

سر خود را از تلویزیون و فضای مجازی بیرون بکشید. تصور نکنید آنچه مشاهده می کنید، ممکن است در دنیای واقعی هم به همان شکل باشد. دنیای واقعی دشوار است. هیچ‌کدام از افراد موفق تمام روز با دوستان خود در کافی شاپ مشغول نشستن و صحبت کردن در خصوص تجارت نیستند؛ آن‌ها تجارت می کنند. حتی ممکن است در یک برهه زمانی اضافه کاری بیش از حدی نیز برای پرداخت قبض و بهبود شرایط اقتصادی داشته باشند.

تلویزیون با دنیای واقعی تفاوت دارد. در دنیای واقعی افراد باید کافی شاپ را ترک کرده و سر کار بروند. بیل گیتس

۱۰. زندگی عادلانه نیست

به یاد داشته باشید که دنیا با مقیاس عدالت با شما برخورد نخواهد کرد. مهم نیست چه میزان تلاش کرده و دشواری ها را تحمل می کنید؛ اوقاتی از زندگی وجود دارد که هیچ چیزی بر طبق مراد شما جلو نمی رود. به احتمال زیاد در این مواقع تقصیر شما هم نیست. ممکن است به سبب آنچه نمی توانید در کنترل داشته باشید، زمین بخورید. با این وجود باید بلافاصله برخاسته و دوباره شروع کنید.

در زندگی دنبال عدالت نباشید. عدالت را در قیامت جستجو کنید. زندگی یک آزمایش است؛ یک بازی است؛ یک ریسک است. اگر زمین خورده و برای بلند شدن تلاش نکنید، لیاقت موفقیت را ندارید. افراد موفق می دانند که همیشه شکست در کمین است و پس از زمین خوردن به جای ناله کردن برمی خیزند.

زندگی عادلانه نیست. به آن خو بگیرید! بیل گیتس

۱۱. آماده خطر کردن باشید

تجارت یک نوع قمار محسوب می شود. هیچ وقت نمی دانید که برنده یا بازنده می شوید. تفاوت اصلی آن با قمار این است که هیچ چیز را به شانس نمی سپارید. تمام تلاش خود را بر اساس اطلاعات صحیح و نقشه انجام می دهید.

این نقل قول بیل گیتس نه تنها در خصوص تجارت بلکه در خصوص تمام جنبه های زندگی صدق می کند. زندگی سرشار از عدم اطمینان است. زندگی قاعده مشخصی ندارد و باید برای رسیدن به اهداف خود، برخی چیزها را قربانی کنید. ممکن است افراد زیادی شما را طرد کنند. با این وجود اگر شجاعت ادامه راه را داشته باشید، هیچ چیزی جلودار شما نخواهد بود.

تجارت یک بازی زندگی است. بازی که یک سری قواعد و خطرات بسیار زیاد در آن نهفته است. بیل گیتس

۱۲. هیچ‌گاه مسیر موفقیت را جلو نزنید

اگر عادت دارید هنگام فیلم تماشا کردن، همیشه آن را جلو زده تا به بخش های جذاب برسید، این عادت را به عرصه تجارت تسری ندهید. هیچ چیزی ساده به دست نمی آید و موفقیت نیز از این قاعده مستثنا نیست. بیل گیتس و پل آلن مایکروسافت را روی یک پایه متزلزل بنا کردند. در نهایت با صبر و حوصله توانستند چالش های پیش رو را از میان برداشته و به منزلگاه موفقیت برسند.

هیچ راه میانبری به سمت موفقیت وجود ندارد. زمان زیادی برای ساخت یک امپراتوری اقتصادی و یک عمر نیز برای نگهداری و مراقبت از آن نیاز است. البته به یاد داشته باشید که ثروت برای خدمت به شما است و نه شما برای خدمت به ثروت. از ثروت خود استفاده کرده و جدای از خودتان به دیگران نیز منفعت برسانید. تنها در این صورت می توانید خوشحال باشید. ثروت هیچ‌گاه خوشبختی نمی آورد. تنها در صورتی با ثروت خوشحال خواهید بود که در بند ثروت و جمع آوری پول نباشید.

صبر، عنصر کلیدی موفقیت است.

۱۳. به آنچه هستید، افتخار کنید

بسیاری افراد به دلیل اینکه آن‌چنان که باید باهوش، ثروتمند یا با استعداد نیستند، نا امید و عصبی می شوند. ممکن است نا امیدی شما به این خاطر باشد که به اندازه بیل گیتس موفق نیستید اما باور کنید که موفقیت یک امر نسبی و یک احساس درونی است.

ممکن است با یک صدم ثروت او احساس خوشبختی و اطمینان خاطر به شما دست دهد. تنها به شرطی که از آنچه که دارید به درستی استفاده کنید. شما و بیل گیتس کاملاً متفاوت زاده شده و زندگی کرده اید. هر فردی خصوصیاتی دارد و تقدیر هر شخص نیز به گونه ای است. تمام تلاش خود را هوشمندانه به کار گرفته و به آنچه دارید و هستید افتخار کنید.

روی داشته ها، توانایی ها و استعداد خود تمرکز کنید و از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنید. هیچ دو شخصی سرنوشت یکسانی ندارند؛ همان گونه که اثر انگشت یکسانی ندارند.

خودتان را با هیچ کس در دنیا مقایسه نکنید. با این کار به خودتان توهین کرده اید. بیل گیتس

۱۴. همواره فروتن باشید

خوب است که به موفقیت و تمام اثرات خوب آن فکر کنید. با این وجود اگر این تفکر به ذهن شما خطور کند که دست نیافتنی شده اید، حتی به موفقیت نزدیک هم نشده اید. زندگی یک چرخ غیر قابل پیش بینی است. ممکن است تقدیر شما این گونه باشد که ثروت امروز را فردا نداشته باشید. آنچه از جانب خدا به شما داده شده است، ممکن است در یک آزمایش از شما گرفته شود. سعی کنید فروتنی و وقار خود را همواره حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که از صفر به اینجا رسیدید و همین گونه نیز ممکن است به صفر سقوط کنید.

موفقیت یک معلم پست فطرت است. افراد باهوش و موفق را به گونه ای فریب می دهد که تصور کنند شکستی در کار نیست. بیل گیتس

۱۵. مثبت اندیش و عاشق آموختن باشید

حتی بیل گیتس نیز سهم قابل توجهی از مشتریان ناراضی دارد. بحث اینجا است که او این مسئله را هیچ‌گاه منفی تصور نمی کند. وی سعی می کند که دیدگاه مشتریان را با تمام وجود پذیرفته و در راستای رفع و بهبود آن‌ها تلاش کند. برخی افراد هنگامی که با انتقاد و بازخورد دیگران روبرو می شوند، به سادگی نا امید شده و مسیر موفقیت آن‌ها به سراشیبی منتهی می شود.

اگر درست به این قضیه نگاه کنید، این جنبه های منفی کار بسیار برای شما مثبت خواهد بود. هیچ محصول یا خدمتی در این دنیا کامل و بی نقص نیست. بهترین ها نیز کمترین نقص را دارند اما بی نقص نیستند. همین بازخورد مشتریان است که به شما کمک می کند تا به سمت کاهش نقص ها در حرکت باشید. تمام تلاش خود را به کار گرفته و انتقاد را به چشم یک دوست نصیحت گو ببینید.

ناراضی ترین مشتریان، بهترین منابع یادگیری شما هستند. بیل گیتس

۱۶. شکست را قبول کرده و از آن گذر کنید

شکست از موفقیت مهم تر است، چراکه با شکست می توان به موفقیت رسید. بزرگ‌ترین درس های زندگی و دانشی که هر چیزی را تغییر می دهد هنگام شکست به دست می آید. هنگامی که موفقیتی کسب می کنید، از آن درس می گیرید. مردم شما را تحسین می کنند و همه چیز به کام شما است؛ اما هنگامی که شکست می خورید، دنیا تیره و تار است. در این صورت است که معنی رنج کشیدن را درک خواهید کرد. در این مواقع است که دوست واقعی را از دشمن و موقعیت درست را از نادرست تشخیص می دهید.

همیشه حساب بیشتری روی تجربیات و درس های ناشی از شکست نسبت به تجربیات ناشی از موفقیت باز کنید. این تجربه ها را به عنوان سلاحی مخفی در ماجراجویی زندگی به همراه داشته باشید. سلاحی که در روزهای سخت به کارتان خواهد آمد.

جشن گرفتن موفقیت اشکالی ندارد اما مهم‌تر این است که به درس های ناشی از شکست توجه بیشتری داشته باشید. بیل گیتس

۱۷. موفقیت خود را به اشتراک بگذارید

آخرین درس از ۱۷ درس موفقیت بیل گیتس در این مقاله این است که موفقیت های خود را با دیگران شریک شوید. بدون شک احساس بودن در یک شرکت کوچک استارت آپ را درک کرده اید. موقعیت دشواری است و به احتمال زیاد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنید.

یک کارآفرین موفق کسی است که آموزه های تجاری خود را در رسیدن به موفقیت با دیگران سهیم باشد. مشوق آن‌ها بوده و نیازهای آن‌ها را تا جای ممکن برآورده کند. این مسئله در دنیای امروز که همه چیز سریع جلو می رود، بیشتر به چشم می آید. اگر سریع خودتان را جمع و جور نکنید، رقبا شما را خواهند بلعید.

هنگامی که به پیش رو و قرن آینده نگاه می کنیم، رهبران واقعی کسانی هستند که به دیگران نیرو می بخشند. بیل گیتس

خلاصه آنچه آموختیم

اگر این مقاله را با دقت و تأمل مطالعه کنید، بدون شک نکات بسیار زیادی از آن خواهید آموخت و این نکات تنها در ۱۷ مورد خلاصه نمی شوند. بهترین و موفق ترین افراد کسانی هستند که بیش از صحبت کردن می شنوند و قبل از اقدام مشورت می کنند. دلیل اینکه انسان دارای ۲ گوش است و تنها یک چشم دارد نیز همین است. بیشتر گوش کنید و کمتر حرف بزنید.

هرچه زودتر، بهتر

شراکت کنید

عجول نباشید

سریع استقلال شغلی پیدا کنید

به جای ناله کردن، از اشتباهات درس بگیرید

متعهد و مشتاق باشید

بهترین دانشگاه، زندگی است

با خوره ها مهربان باشید

تلویزیون دنیای واقعی نیست!

زندگی عادلانه نیست

آماده خطر کردن باشید

هیچ‌گاه مسیر موفقیت را جلو نزنید

به آنچه هستید، افتخار کنید

همواره فروتن باشید

مثبت اندیش و عاشق آموختن باشید

شکست را قبول کرده و از آن گذر کنید

موفقیت خود را به اشتراک بگذارید

در راستای مطالبی که عنوان شد و همچنین درس آخر بیل گیتس (موفقیت خود را به اشتراک بگذارید) خوشحال می شویم که دیدگاه ها و درس های موفقیت شما را نیز در بخش نظرات داشته باشیم. اگر با بخشی از این ایده ها موافق نیستید، نقطه نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. خوشحال می شویم یک گپ کوچک اقتصادی با یکدیگر داشته باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)