آینده تسلا به کدام سمت‌وسو می‌رود؟

  • توسط pooladmin
  • 23/05/2019
  • 0
تسلا

خرید سهام یک شرکت، بیش از شریک شدن در آن، نشانگر اعتماد و ایمان به موفقیت آن شرکت در آینده است. تسلا یکی از مصادیق بارز این موضوع است؛ شرکتی که سکان‌دار ماجراجوی آن یعنی ایلان ماسک روزبه‌روز آن را به درون ورطه‌های مخاطره‌آمیز جدیدی هدایت می‌کند.

ماسک خستگی‌ناپذیر از خودروهای الکتریکی گرفته تا باتری‌های خانگی خورشیدی، به چالشی‌ترین حوزه‌های فناوری سرک کشیده و از قدم گذاشتن در عرصه‌های جدید و پرخطر هیچ ابایی نداشته است. از این چهره سرشناس، نقل شده که گفته: «شکست هم یک گزینه است. اگر قرار بر این باشد که شکستی در کار نباشد، نوآوری آن‌طور که بایدوشاید شکوفا نمی‌شود».

بسیاری بر این باورند که خرید سهام تسلاموتورز به‌نوعی اعتماد به آینده است؛ آینده‌ای که قرار است رویای انرژی پاک، فراگیر شدن انرژی خورشیدی و حتی سکونت در مریخ در آن محقق شود. بااین‌حال، تماشای افت‌وخیزهای پیاپی سهام تسلا در دو سال اخیر، همانند نگاه کردن به صعود یک صخره‌نورد از لابه‌لای پیچ‌وتاب‌های یک کوه است.

تسلاموتورز از زمانی که آحاد جامعه را متقاعد کرد که ساخت خودروهای برقی تنها یک رویا نیست و توانست در عمل، کارآمدی آن‌ها را برای حمل‌ونقل روزمره به اثبات برساند، تا به امروز راه درازی را طی کرده است. این شرکت پیشرو از آن هنگام، بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودروی برقی فروخته و به‌تازگی قدم به وادی تولید باتری‌های خورشیدی برای منازل مسکونی کرده است. ایلان ماسک با اقدامات تهورآمیز خود به رؤیاهای دیرینی که در فیلم‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده می‌شد، رنگ و لعاب واقعیت بخشیده و جهان آینده را بیش از هر زمان دیگری در دسترس بشر قرار داده است. ازاین‌رو، بسیاری از تحلیلگران طراز اول وال‌استریت، خریداری سهام تسلا را در رده اول توصیه‌های سرمایه‌گذاری خود قرار داده‌اند.

گام بلند بعدی تسلاموتورز این است که سروشکل تازه‌ای به برند خود بدهد و از یک خودروساز لوکس به یک سازنده محصولات مقرون‌به‌صرفه تغییر ماهیت دهد. مدل 3، جدیدترین خودروی تسلاموتورز با بهای ۳۵ هزار دلار روانه بازار شده است و چندی پیش هم جیمز آلبرتین، تحلیلگر ارشد صندوق سرمایه‌گذاری استیفل نیکولاس با اظهار خوش‌بینی نسبت به عرضه مدل ۳ و مدل ایکس، از جهش قیمت سهام تسلاموتورز خبر داد.

تسلا

تسلا برای پاسخ به تقاضای فزاینده بازار در حال ساخت یک ابرکارخانه به نام گیگافکتوری در صحرای نوادا است تا بتواند لیتیوم کافی برای ساخت ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال را تولید کند. این شرکت انتظار دارد که گیگافکتوری تولید سلول‌های باتری را در سال ۲۰۱۷ کلید بزند و تا سال ۲۰۲۰ خط تولید خود را به ظرفیت کامل برساند. در ماه ژانویه، تریپ کودری، تحلیلگر ارشد موسسه گلوبال ایکوئیتیز به دلیل ارزش مستقل گیگافکتوری که پس از تکمیل به ۵۰ میلیون دلار خواهد رسید، به‌شدت نسبت به افزایش بهای سهام تسلا خوش‌بین بود. وی ۱۵ بار سهام تسلا را مورد ارزیابی قرار داده و در بیش از ۹۰ درصد از موارد، پیش‌بینی‌های او درست از آب درآمده است.

هم‌اکنون تسلا در تقلای این است که آخرین مانع پیش روی خود را یعنی متقاعد ساختن آحاد جامعه به اینکه خریداری یک خودروی برقی برای همه ساده و امکان‌پذیر است، از سر راه بردارد. فروش تسلا در سه‌ماهه اول ۲۰۱۵ در چین نتوانست انتظارات را برآورده سازد؛ چرا که مدیران این شرکت تصور درستی از چگونگی شارژ خودروهای خود در سرزمین پرجمعیت چین نداشتند. ازاین‌رو ورود تسلا به بازار بزرگ چین با وقفه‌ای طولانی مواجه شد؛ چرا که خانواده‌ها در این کشور در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و برخلاف آمریکایی‌ها، خانه‌های ویلایی گاراژدار ندارند. تسلا برای حل این مسئله در پی آن است که سازوکاری برای شارژ خودرو در منازل پیدا و با همکاری مجتمع‌های مسکونی، ایستگاه‌های شارژ در محوطه ساختمان‌ها دایر کند.

تسلا در پی گسترش انرژی‌های پاک

اکنون تسلا هدف خود را روی انرژی پاک متمرکز کرده و همگان را تشویق می‌کند که بیش از مصرف به دنبال ذخیره بیشتر باشند. تسلا با رونمایی از محصول پاوروال (Powerwall) به مشتریان خود یادآور شده که پا را از خودروسازی فراتر گذاشته و بیش از هر چیز، یک شرکت نوآور و پیشرو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است. پاوروال یک باتری لیتیوم-یون قابل شارژ است که انرژی را برای منازل مسکونی ذخیره می‌کند. این باتری به مردم این امکان را می‌دهد که در ساعات غیراوج بار که بهای انرژی اندک است، نسبت به ذخیره‌سازی آن اقدام و در ساعات اوج بار از آن استفاده کنند. پاوروال با قیمت ۳ هزار دلار در بازار قابل‌دسترس است.

آیا در نهایت تسلا می‌تواند به‌تنهایی الگوهای مصرف انرژي را در سراسر جهان دستخوش تغییر کند؟ اکثر تحلیلگران بر این باورند که با وجود فرد قدرتمند و انعطاف‌پذیری همچون ایلان ماسک در پشت فرمان تسلا چنین هدفی دور از دسترس نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)