افزایش بیش از حد قیمت ها در عرضه و تقاضا

  • توسط pooladmin
  • 01/07/2019
  • 0
افزایش بیش از حد قیمت ها

Price Gouging به عنوان افزایش قیمت بیش از حد نرمال یا منصفانه (افزایش بیش از حد قیمتها) به هنگام فاجعه ی طبیعی یا دیگر بحران ها تعریف می شود. به صورت مشخص تر، Price Gouging به عنوان رشد قیمت، به علت افزایش دائمی تقاضا نسبت به افزایش هزینه ی عرضه کننده تعریف می شود.

افزایش بیش از حد قیمت ها غیر اخلاقی و در برخی حوزه های قضایی غیر قانونی است. با این وجود بسیار مهم است که بدانید مفهوم Price Gouging (افزایش بیش از حد قیمت ها) نتیجه ی چیزی است که به صورت عمومی تولید موثر بازار نامیده می شود. نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم که چرا افزایشِ بیش از حد قیمت ها می تواند دردسرساز باشد.

مدل سازی افزایش درخواست

هنگامی که تقاضا برای یک محصول بالا برود به این معناست که مصرف کنندگان راغب و قادر هستند تا محصولات ارائه شده ی بیشتری را بخرند. از آنجایی که تعادل بازار به طور کلی با تعادل میان عرضه و تقاضا اتفاق می افتد، چنین قیمت هایی معمولا موجب کمبود محصول می شود.

بیشتر عرضه کنندگان هنگامی که می بینند مردم جهت خرید محصولات عجله می کنند، این را یک سود در نظر گرفته و هزینه ها را افزایش می دهند و گاهی محصولات بیشتری می آورند (یا اگر تامین کننده یک خرده فروش باشد، محصولات دیگری را به فروشگاه می آورند). این اقدام عرضه و تقاضای محصول را به تعادل می رساند اما با قیمتِ بالاتر.

افزایشِ قیمت در مقابل کسری محصول

بخاطر افزایش تقاضا راهی برای همه ی افراد وجود ندارد تا آنچه را می خواهند به قیمت بازار خریداری کنند. در عوض، اگر قیمت بالا نرود کمبود محصول افزایش می یابد زیرا عرضه کنندگان انگیزه ای جهت در دسترس قرار دادن محصولات بیشتر ندارند (چنین کاری سود ندارد و عرضه کنندگان و از آن ها نمی توان انتظار داشت که ضرر کنند).

افزایش بیش از حد قیمت ها

هنگامی که عرضه و تقاضا برای یک کالا به تعادل برسد، هر فردی می تواند با پرداخت به مقدار هزینه ی بازار هر چقدر که نیاز دارد خریداری کند. این تعادل به لحاظ اقتصادی موثر است زیرا بدان معناست که شرکت ها سود بیشینه دارند و کالاها بدست افرادی می رسد که نسبت به کالا بیشتر از تولید اهمیت می دهند (به عبارت دیگر، آن هایی که بیشتر به کالا اهمیت می دهند).

در مقایسه هنگامی که کمبود محصول بالا برود، مشخص نیست که عرضه ی کالا چگونه بین مردم تقسیم می شود، شاید به دست افرادی برسد که ابتدا در فروشگاه حاضر شوند، شاید به دست آن هایی برسد که به مالک فروشگاه رشوه می دهند (و به طور غیر مستقیم باعث افزایش قیمت ها می شوند) و غیره. مهم ترین چیزی که باید به خاطر سپرد این است که خریدن هرچیزی توسط افراد به قیمت اصلی یک گزینه نیست، و قیمت های بالاتر در هر موردی، عرضه ی محصولات مورد نیاز را افزایش می دهد و آن ها را به افرادی که بیشتر بها می دهند اختصاص می دهد.

استدلال ها در مقابل افزایش بیش از حد قیمت ها

برخی منتقدان افزایش بیش از حد قیمت ها معتقدند که چون عرضه کنندگان اغلب محدود به فهرستی هستند که در دست دارند، عرضه ی کوتاه مدت کاملا غیر کششی است (به عبارت دیگر نسبت به تغییر قیمت ها کاملا پاسخگو نیست، همانطور که در دیاگرام نشان داده شده است). در این مورد، افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت و نه افزایش کمیت می شود که منتقدان باور دارند که سود عرضه کنندگان در هزینه ی مصرف کنندگان نتیجه می دهد.

در این موارد، قیمت های بالا هنوز در نمونه هایی که به کالاها به طور موثر تر اختصاص می یابند، نسبت به قیمت های پایین مصنوعی ادغام شده با کمبود محصول مفید تر هستند. برای مثال، افزایش قیمت ها در اوج تقاضا توسط آن هایی که ابتدا به فروشگاه ها می رسند، برای آن هایی که به کالا اهمیت بیشتری می دهند، احتکار شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)