ناوال راویکانت صبورترین مرد سیلیکون ولی

  • توسط pooladmin
  • 05/03/2020
  • 0

100 میلیون دلار، حتی ناوال راویکانت هم از شنیدن این جمله متحیر شده بود. این جمله در میانه های اولین دیدار شرکت او (اینجل‌لیست) با یک شرکت خصوصی چینی (سی‌اس‌سی گروپ) شنیده شد. شرکت چینی در صدد این بود که یک پشتوانه مالی در یک قالب جدید برای شرکت های نوپای ایالات متحده ایجاد کند و به فکر تبدیل شدن به شرکت کادر اینجل‌لیست بود.

ناوال راویکانت

شان ژیانگشوانگ مدیر عامل شرکت چینی سی اس سی قبلاً آنچه را که راویکانت «لحظه دی اس تی» می نامید، تجربه کرده بود. وی تصور می کرد که با کشیدن چک به سادگی می تواند به معاملات و اعتبار این شرکت دسترسی پیدا کند. چیزی مشابه آنچه میلیاردر روسی، یوری میلنر در خصوص شرکت وای کامبینیتر در سال 2011 در ایالات متحده انجام داده بود.

سرمایه گذاری سریع و در ماه های ابتدایی اهمیت بسیاری دارد. اگر از خارج سیلیکون ولی آمده باشید، نیاز به پشتیبان خواهید داشت. به گفته ناوال راویکانت «شرکت های سیلیکون ولی همواره مورد آماج پیشنهادهای مختلف هستند. در حالی که فردی خارج از سیلیکون ولی تصور می کند که مادامی که شرکت ها عرضه عمومی نکنند، نمی توان به سهام بلوچیپ (یکی از بهترین انواع سهام متعلق به ابر شرکت ها) دسترسی داشت. آن‌ها به ترفندی برای دور زدن این مسئله و رسیدن به بالای زنجیره غذایی نیاز دارند.»

ناوال راویکانت

تنها یک جلسه نیاز بود تا ملاقات ناوال راویکانت و ژیانگشوانگ در خصوص انجل لیست به نتیجه مشابه میلنر در خصوص شرکت وای کامبینیتر منجر شود. این مسئله یکی از بزرگ‌ترین مشکلات راویکانت را برطرف می کرد. وی اکنون می دانست، لحظه ای که تصمیم بر معامله داشته باشند، شرکت او چند مرده حلاج است؛ نه اینکه چندین روز بعد از اینکه شرکت آن‌ها سر و صدا به پا کرد و بیشتر مشتریان از آن باخبر شدند.

شان جمله قبلی خود را «100 میلیون دلار…» سالانه، برای 10 سال آینده. فردی در یک جلسه کاری 1 میلیارد دلار سرمایه را طی 10 سال می خواست تنها در یک شرکت سرمایه گذاری کند. پاسخ راوینسکی ساده و تعجب برانگیز بود. جوابی که امروزه هیچ‌کس در سیلیکون ولی قادر به گفتن آن نیست؛ وی پیشنهاد را رد کرد.

وی گفت: این مقدار بسیار زیاد است. شما با این کار بازار را زیر و رو کرده و در یک قیمت ها را 20 درصد افزایش خواهید داد. دو طرف بالأخره روی قیمت 400 میلیون به توافق رسیدند. حتی این مقدار نیز یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گذاری ها روی شرکت های نوپا است. این مقدار اندک اندک به شرکت تزریق می شود تا بازار را زیر و رو نکرده و سرمایه گذاران انجل لیست را نیز تحت الشعاع قرار ندهد. در سال اول تنها حدود 10 میلیون دلار به شرکت تزریق شد. بقیه نیز بسته به شرایط در بازه های زمانی مختلف مبادله خواهد شد. به گفته راویکانت «400 میلیون دلار پول کمی نیست و برای پا گرفتن یک شرکت نوپا رقم هنگفتی است.»

تقریباً هر چیزی در سیلیکون ولی اضطراری به نظر می رسد و تمام مشکلات از دسته مواردی هستند که باید یک شبه حل و فصل شوند. در انجل لیست همه چیز با شیب و سرعت منطقی، خشت روی خشت و با ایده و تفکر جلو می رود. اگر به دنبال تحولات یک شبه و تبدیل شدن به اپل در مدت زمان کوتاهی هستید، در این شرکت نمی توانید به این رؤیا برسید.

در راستای این سرمایه گذاری، انجل لیست بخش SPV خود را نیز فعال کرد. خدمتی به صاحبان شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر تا به سرعت بتوانند رشد کنند. هنگامی که سرمایه گذاران در ابتدا روی شرکتی سرمایه گذاری می کنند، این حق را خواهند داشت که در آینده نیز جزء اولین کسانی باشند که حق سرمایه گذاری دوباره را خواهند داشت. با این وجود، بیشتر آن‌ها شرکت های کوچک هستند و توان سرمایه گذاری را در آینده با نرخ های بیشتر نخواهند داشت. بخصوص در بازار سرمایه گذاری های نجومی امروز. از این رو بخش SPV به کمک این استارت آپ ها خواهد آمد تا شرکت های خطرپذیر مشکلاتی از این قبیل را نداشته باشند.

البته قبلاً هم چنین امکانی فراهم بود اما سرمایه بسیار زیادی نیاز داشت. برای هرکدام از شرکت های خطرپذیر باید رقمی حدود 100 هزار دلار هزینه می شد که بسیار زیاد است. اینک شرکت ها به سادگی در پلتفرم موجود انجل لیست سرمایه گذاران را دعوت به همکاری می کنند. هرکدام از سرمایه گذاران سهم خود را تحویل می دهند. شرکت خطرپذیر نیز بودجه را مدیریت کرده و برای 10 سال بودجه بندی می کند. این فرآیند تنها 10 هزار دلار برای انجل لیست هزینه خواهد داشت.

مورد بعدی نیز که انجل لیست پس از تزریق سرمایه انجام داد طراحی اپلیکیشن این شرکت بود که قابلیت دسترسی حدود 50 هزار کاربر را از طریق تلفن هوشمند به پلتفرم آن فراهم ساخت.

هرکدام از مواردی که نام برده شد، برای یک استارت آپ اهمیت زیادی دارد و مشکلات فراوانی را برای کاربران این مجموعه حل می کند. با این وجود کسانی هستند که به چنین مسائل خرده پایی اهمیت نمی دهند. آن‌ها به دنبال جنبه بزرگ قضیه هستند. جنبه ای که بسیار جذاب هم به نظر می رسد. این شرکت هر روزه سهم بیشتر و بیشتری از سرمایه گذاری های شرکت های مبنی بر تکنولوژی پیدا می کند. قاعدتاً از رشد تمام این شرکت ها نیز انجل لیست سود خواهد برد. اکنون انجل لیست بازوی قدرتمندی است که بسیاری شرکت ها به واسطه آن از صفر به صد رسیده اند.

آنچه راویکانت بنا کرد، امروزه به شبکه ای اجتماعی برای سرمایه گذاری های خطرپذیر تبدیل شده است و هر روز نیز در حال قدرت گرفتن است. راوینکات در خصوص مسائل بسیار حساس و تیزبین است. برای مثال هنگامی که از او در خصوص دیرکرد انتشار اپلیکیشن سؤال شد، در این باره گفت: من دوست ندارم محصول یا محتوایی که به کاربران ارائه می دهم، مشکل دار باشد. در صورتی که اپلیکیشن دارای مشکل باشد، اولین ضربه به اعتبار شرکت وارد خواهد شد.

از طرفی راویکانت اعتقادی به هیاهو در شرکت ندارد. تعداد کارکنان شرکت در ابتدا انگشت شما بود و امروزه نیز در مقایسه با رقبا بسیار کوچک است. وی بر این باور است که تعداد کارکنان زیاد باعث خسارت به شرکت هایی چون انجل لیست می شود. از آنجایی که انجل لیست یک سرویس رایگان ارائه می دهد، باید تعداد کارکنان آن نیز منطقی و اندک باشد تا در درازمدت به مشکل نخورد.

همین مسئله و جلو رفتن اندک اندک است که انجل لیست را از سایر شرکت های این حوزه و رقبا متمایز می سازد. در دورانی که همه چیز با سرعت چند برابر در حال رشد است، حرکت کند و با صبر و حوصله شرکت راویکانت قابل تأمل است. به همین دلیل است که او را صبورترین فرد سیلیکون ولی می نامند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)