بهبود مهارت های مالی بنیانگذاران استارتاپ

  • توسط pooladmin
  • 09/02/2020
  • 0

یکی از نکات کلیدی قابل توجه در زمان رشد یک استارتاپ، عملکرد مالی استارتاپ می باشد. به عنوان بخشی از سیر تکاملی یک شرکت، مدیران و بنیانگذاران باید با دقت بسیار بالا، نیاز های خود را جهت تولید اطلاعات مالی بررسی کنند. این موضوع یکی از متعلقات مهارت های مالی و حسابداری می باشد.
به عنوان یک مدیر، شما باید بدانید که چگونه بین نقش های مختلف مالی و حسابداری تمایز ایجاد کرده و درک کنید که در چه برهه ای از مسیر، از توانایی های خود استفاده نمایید.
همانند دیگر بعدهای تشکیل یک شرکت یا سازمان، توسعه توانایی های مالی یک فرایند تدریجی است که باید از همان ابتدای کار شروع به کار شود. با توجه به این که نمی توان برای همه کسب و کارها یک نسخه یکسان نوشت، این مقاله به شما کمک می کند تا درک درستی از اقدامات مشخصی که در ساختار مالی شرکت خود نیاز به پیاده سازی دارید پیدا کنید.

مهارت های مالی

تحول ساختار مالی

مهارت های مالی

مدت هاست که از زمان این عمل که واحدهای مالی فقط به گزارش های اعدادی سازمان می پرداختند گذشته است و علاوه بر وظایف نظارتی و حاکمیتی، عملکرد واحد مالی به طور روزافزون جهت انجام امور دیگر و اقدامات عملیاتی در سطح سازمان انجام می شود.
برای مطالعه بیشتر در خصوص کارکردهای نوین مالی، مقالات “ مبانی حسابداری مالی برای حسابدارها” و ” مبانی برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل مالی برای استارتاپ ها”  را مطالعه کنید

رشد یک سازمان وابسته به افراد بوده و ساختن یک تیم از پایه و اساس بسیار چالش برانگیز است. اما با توجه به این که مهارت های مالی یک نیاز همگانی برای شرکت ها می باشند(مثلا همه شرکت ها نیاز دارند ترازنامه شرکتی داشته باشند) می توان در مراحل مختلف رشد استارتاپ از توانایی های مختلف افراد استفاده نمود و این موضوع یک روند تکاملی در پی خواهد داشت.

برای سیر تکامل خود برنامه ریزی کنید

در این روش می بایست از راهکارهای موقت و کوتاه مدت برای رشد ظرفیت های مالی خود همگام با رشد شرکت استفاده کنید. می توانید از یک دفتردار موقت و مدیر مالی مجازی(راه دور) برای پشتیبانی از فعالیت های شرکت خود استفاده کنید. توجه کنید اولین استخدام مالی شما مدیر مالی نمی باشد!
شما می خواهید سازمانی را شکل دهید که از رشد پایه ای کسب و کار پشتیبانی کند. این رشد می تواند عملیاتی، بازاریابی، مالی و یا هر چیز دیگری در ساختار سازمانی باشد که به جهت رسیدن به چشم انداز های استارتاپ نیاز به توسعه دارند.

شما نیاز دارید برای هزینه های خود برنامه ریزی کنید و آن ها را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید. تا زمانی که لزوم ندارد، زیر ساخت اضافی ایجاد نکنید. به عنوان مثال، هیچ زمان یک مدیر مالی استخدام نکنید در حالی که تمام نیاز شما یک کنترلر مالی است و این فرد معمولا می تواند یک حسابدار باشد که مسئول گزارش های مالی و پرداخت حقوق و دستمزد هست. اگرچه در صورتیکه توانایی مالی خوبی دارید، استخدام نیروی مالی که در مرحله بعدی رشد خود قطعا به آن نیاز دارید می تواند استراتژی بسیار خوبی باشد.

جذب سرمایه و رشد استارتاپ کار دشواریست، به ندرت می توانید افرادی هم سطح با سازمان خود استخدام کنید و یا بتوانید افراد را هم سطح با شرکت رشد دهید. بنابراین، اجازه خروج به افراد بخشی از ساختن یک تیم خوب و رسیدن به چشم اندازهای استارتاپ هست.
برای یک شرکت نوپا با منابع محدود، استخدام افراد اشتباه می تواند بسیار هزینه بر باشد و یا حتی منجر به نابودی شرکت شود. پس باید در استخدام افراد نهایت دقت را داشته باشید و هزینه های آن را در نظر بگیرید.

با رشد اندازه شرکت، پیچیدگی و بلوغ عملکرد مالی، جایگاه واحد مالی در فعالیت های شما مشخص می شود. با رشد شرکت شما، مدل کسب و کار شما متحول می شود و شرکت شما بین المللی خواهد شد. عملکردهای مالی در نقاط مختلف- از لحاظ جغرافیایی و بازرگانی- به نوعی غیر متمرکز می شوند

زمان بندی برای رشد کسب و کار

هنگامی که زمان ایجاد یک زیر ساخت دائم و با ثبات مالی فرا برسد، شما قصد دارید همه چیز را از اول بسازید. در دنیای امروز شما می توانید به جای خریدن، همه چیز را اجاره کنید و مهارت های مالی هم از این فاعده مستثنی نیست.

به عنوان گرداننده یک استارتاپ، شما همواره درگیر ایجاد یک تعادل بین گذشته(حسابداری مالی) و آینده( تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی مالی) هستید. بنابراین لازم است پیش بینی کنید فرایند های مختلف در بخش های مختلف کسب و کار چگونه با یکدیگر کار می کنند در حالیکه همزمان با عملکرد عملیات های جاری شرکت(حسابداری مدیریت) دست و پنجه نرم می کنید.

با رشد شرکت شما و متعاقبا رشد مشتریان، عملیات شرکت در نقاط مختلف جغرافیایی گسترش خواهد یافت و پیچیده تر خواهد شد و شما نیاز دارید در بخش های مختلف کسب و کار، پرسنل مالی مستقر کنید. بنابراین لازم است تصمیم بگیرید که عملکرد مالی شرکت را در یکجا متمرکز کرده، یا آن را به بخش های مشترک منتقل کنید و یا مسئولیت ها را بین تیم های مالی تعبیه شده تقسیم کنید.

یک نقشه راه مفهومی

در روزهای اول، اگر نمی توانید یک نیروی ماهر را راضی به همکاری کنید، ممکن است مجبور شوید نقش های مختلف را خودتان برعهده گرفته و یا از خدمات دهندگان ثالث استفاده کنید.
در مراحل خیلی ابتدایی ممکن است شما به یک دفتردار نیاز داشته باشید. انجام دادن دفترداری توسط خودتان در ابتدا کمک می کند تا تسلط بیشتری بر مواردی داشته باشید که بر کسب و کار شما تاثیر می گذارند و چند ساعت در هفته بیشتر وقت شما را نخواهد گرفت.

زمانی که شروع به رشد می کنید، نیاز است که بر ایجاد درآمد و جذب سرمایه اولیه تمرکز کنید، بنابراین می بایست در ابتدا یک دفتردار حرفه ای و سپس یک حسابدار مورد اعتماد استخدام کنید. همچنین در این مرحله می بایست مدیر مالی از راه دور برای چند ساعت در هفته استخدام کنید تا به شما در شکل دادن بنای مدل کسب و کار و عملکرد مالی به شما کمک کند.

میزان درگیری شما با دفترداری و حسابداری مشخص می کند که چه زمانی به کمک بیشتر مدیر مالی و همچنین سازماندهی یک واحد مالی با حسابداران و دفترداران تمام وقت نیاز دارید.

برای به دست آوردن گزارش های مالی تاریخی و پیش بینی های آتی، مقرون به صرفگی واحد ها، مدل کسب و کار و جذب سرمایه اضافی بیشتر به یک فردی به عنوان مدیر مالی نیاز خواهید داشت.

و در نهایت جهت کنترل فرایند ها و سیستم های مالی و توسعه آن نیاز خواهید داشت یک کنترلر یا حسابرس را استخدام نمایید. این دو فرد جز آن دسته از افرادی هستند که وجودشان در شرکت می تواند باعث بهبود عملکرد کلی شرکت شود.

عوامل و نشانه ها

عوامل و نشانه ها

رشد چشمگیر پیچیدگی های مالی، تعداد کارمندان، درآمد و تامین مالی خارجی مهم ترین نشانه های تغییر و تحول در زیر ساخت های مالی یک استارتاپ هستند.

در ادامه به نشانه های قطعی اشاره میکنیم که می بایست همواره مد نظر بنیانگذاران و کارآفرینان قرار داشته باشد:
• هنگامیکه یک سرمایه جدی از سرمایه گذاران مخاطره پذیر جذب می کنید
• وقتی بیش از 20-30 کارمند دارید
• وقتی از صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر تامین مالی کرده اید و آن ها انتظار دریافت گزارش های مالی منظم دارند
• وقتی به محصول متناسب با بازار دست یافته اید و آماده رشد هستید
• وقتی درآمد های شما به چند صد میلیون می رسد

برخی نکات دیگر

• بدانید به میزان رشد شرکا، گزارشات مالی داخلی شما پیچیده تر خواهند شد
• ممکن است شما همزمان به حسابداری مالی و مدیریتی نیاز داشته باشید، بنابراین دقت کنید که چگونه عملکرد و مباحث مالی را با یکدیگر ادغام می کنید
• مستندسازی همه چیز از جمله نحوه افتتاح حساب ها، تشخیص درآمدها و مفروضات کسب و کار در بلند مدت در زمان، صرفه جویی زیادی خواهد کرد
• به دنبال فردی جهت ثبت و ضبط مالیات ها و پرداخت حقوق و دستمزد بوده و این کار را خودتان انجام ندهید
• تمام اسناد و مدارک مالی را از روز اول به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید

نتیجه گیری

استارتاپ

مهم ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید داشتن یک برنامه مدبرانه برای توسعه ظرفیت های مالی استارتاپ تان می باشد.
بزرگ ترین درس این است که مهارت های مالی خودتان را به آرامی و هوشمندانه توسعه دهید. بنابراین به این گونه نباشد که یک نفر را به عنوان مدیر مالی تعیین کنید چون فکر میکنید استارتاپ شما باید و حتما نیاز به یک مدیر مالی دارد. همان طور که گفته شد این عمل، یک فرایند تدریجی است که باید از ابتدای فعالیت خود آن را جدی بگیرید.

در بیرون از کسب و کار شما، یک دنیای بی رحم وجود دارد که دوست داشتن و تحسین برانگیز بودن استارتا شما برای او اصلا مهم نیست.
کسانی که با شما در رقابت هستند قصد دارند شما را نابود کنند، پس نیاز است تا به هر روشی رشد کنید و یاد بگیرید که در شرایط بسیار پیچیده تری با استفاده از اهرم های قوی مالی بازی کنید.

و در پایان، همیشه به یاد داشته باشید که یک شرکت همیشه وابسته به افراد و نیروهای خود می باشد. پس بدیهی است که افرادی که در ابتدای کار برای به جلو راندن کسب و کار خود استخدام می کنید ممکن است از مهارت های مالی خوبی برخوردار نبوده و برای رشد شرکت در میان مدت و بلند مدت کافی نباشد. تیم ابتدایی شما، علی الخصوص در اکوسیستم های کم تر توسعه یافته، به ندرت ترکیب درستی از افراد هستند که برای رشد مد نظر شرکت نیاز هست. بسیاری از افرادی که کار با شما را آغاز می کنند ممکن است نتوانند تا انتهای مسیر با شما همراه باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)