نسبت قیمت به فروش (P/S)

  • توسط pooladmin
  • 04/08/2020
  • 0
نسبت قیمت به فروش

در این مطلب در مورد مفهوم نسبت قیمت به فروش (P/S) صحبت می‌کنیم.

کل قیمتی که سرمایه گذاران روی شرکتی می‌گذارند در مقایسه با کل درآمد حاصل از کسب و کار را نسبت P/S می‌گویند.

نسبت P/S چیست؟

نسبت P/S، همچنین با عنوان نسبت قیمت به فروش شناخته می‌شود، این نسبت فرمولی است که برای اندازه گیری مقدار کل ارزشی که سرمایه گذاران روی یک شرکت می‌گذارند در مقایسه با کل درآمد حاصل از کسب و کار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مهم با تقسیم قیمت سهم بر فروش به ازای هر سهم محاسبه می‌شود.

خاستگاه نسبت P/S

این نسبت توسط کارشناس بورس، کنت ال فیشر Kenneth L. Fisher توسعه داده شده است. فیشر متوجه شد که وقتی یک شرکت دوره رشد زود هنگامی را تجربه می‌کند سرمایه گذاران ارزشی غیر واقعی روی شرکت می‌گذارند. هنگامی‌که ارزش شرکت پایین‌تر از انتظارات آنها قرار می‌گیرد سرمایه گذاران وحشت کرده و سهام را می‌فروشند.
فیشر معتقد بود شرکتی با مدیریت قوی باید قادر به شناسایی، حل مشکلات و حرکت به جلو باشد. اگر آنها بتوانند مشکلات را برطرف کنند، قیمت سهام و درآمد شرکت افزایش می‌یابد.
فیشر برای کمک به حل مشکل ارزش‌گذاری بیش از حد، نسبت P/S را ارائه داد. میزان فروش به عنوان پایه فرمول استفاده می‌شود زیرا در حالی که سود نوسانی است فروش وضعیتی پایدار دارد. فروش شرکت‌ها معمولاً تحت تأثیر اقدامات حسابداری قرار نمی‌گیرد.

اجزای نسبت قیمت به فروش

نسبت P/S یکی از ساده ترین راه‌ها برای درک ارزش یک شرکت است زیرا به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا بدانند که به واقع چه هزینه‌ای برای شرکت چقدر پرداخت می‌کنند. عملیات اصلی در هر کسب و کاری ایجاد درآمد، حاصل از فروش کالاها و خدمات است و نسبت P/S ارزیابی را براساس عملکرد شرکت بدون هیچگونه تنظیمات حسابداری ارائه می‌کند.
نسبت P/S همچنین به شرکت‌های جدید یا استارت آپ‌ها با درآمد خالص خالص صفر کمک می‌کند تا ارزش دارایی‌های خود را ارزیابی کنند. یک نسبت P/S پایین، نرخی بهینه در نظر گرفته می‌شود زیرا نشان می‌دهد شرکت کم ارزش داده شده است. اما با این وجود، این نسبت را باید از منظر تاریخی و صنعت نیز مورد بررسی قرار داد.
یک فرصت سرمایه گذاری بایستی شرکت مد نظر را از همۀ جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد اتفاقی که نمی‌تواند با بررسی نتایج هر فرمول به صورت جداگانه به شناسایی بنیادی یک بنگاه کمک کند.

فرمول نسبت قیمت به فروش

فرمول نسبت P/S عبارت است از:
نسبت P/S = قیمت سهم/ مجموع فروش
مجموع فروش را می‌توان در صورت سود و زیان شرکت پیدا کرد در حالی که تعداد کل سهام منتشر شده و به فروش رسیده نیز در صورت سود و زیان یا در بخش یادداشت‌های همان سند موجود است. رقم فروش در فرمول می‌تواند مربوط به هر یک از دوره‌های زمانی زیر باشد:
• دوازده ماه گذشته
• دوازده ماه آینده
• دوازده ماه متوالی
مشابه بسیاری از معیارهای مالی، ارزش قیمت به درآمد می‌تواند هر روز تغییر کند از این رو مهم است که ارزیابی قالب زمانی داشته باشد. نسبت P/S ارزیابی واقعی شرکت نیست بلکه نوعی ارزیابی انتظاری است که از آن استفاده می‌شود تا ارزش واقعی یک بنگاه را درک کرده و آن را با سایر بنگاه‌های اقتصادی در همان صنعت مقایسه کنیم.

جدول نمونه

نام کمپانی سال اول سال دوم سال سوم
قیمت سهم A ۱۰ ۱۲ ۱۵
فروش به ازای هر سهم B ۸ ۹ ۱۰
نسبت P/S A/B ۱.۲۵ ۱.۳۳ ۱.۵

مثال عددی
جدول فوق قیمت سهام و فروش به ازای هر سهم را برای یک شرکت اسباب بازی نشان می‌دهد. نسبت قیمت به درآمد نیز محاسبه می‌شود (۱.۲۵ = ۸/۱۰). قیمت سهم این شرکت طی سه سال ۵۰٪ افزایش یافته در حالی که فروش هر سهم با سرعت کمتری افزایش یافته است. این در واقع به این معنی است که سرمایه گذاران در حال حاضر نسبت به سه سال پیش قیمت بیشتری را برای سهام پرداخت می‌کنند.
وقتی به نسبت P/S نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در سال اول، سرمایه گذاران برای هر سهم ۱.۲۵ دلار پرداخت کرده ولی در سال سوم آنها برای همین سهم ۱.۵۰ دلار پرداخت کرده‌اند. عوامل متعددی می‌توانند در افزایش نسبت P/S نقش داشته باشند. این امر می‌تواند ناشی از روند بازار، سوداگری سرمایه گذاران یا افزایش سهم بازار شرکت باشد.

محدودیت‌های نسبت P/S

نسبت قیمت به درآمد محدودیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، نسبت P/S در بسیاری از صنایع متفاوت است و به همین دلیل مقایسه شرکت‌ها در بخش‌های مختلف اغلب دشوار است. این نسبت نمی‌تواند یک شرکت تضامنی ‌را از یک شرکت معمولی متمایز کند زیرا یک شرکت می‌تواند نسبت P/S را پایین گزارش کند و نزدیک به ورشکستگی باشد.
همچنین، این نسبت هیچ گونه اطلاعاتی در مورد سودآوری و هزینه‌های شرکت ارائه نمی‌کند. از این رو، برای سرمایه گذاران مهم است که نسبت P/S را به همراه سایر نسبت‌های مالی و نه به صورت تکی، بررسی کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)