ارزش بازار چیست؟

  • توسط pooladmin
  • 03/08/2020
  • 0
ارزش بازار

ارزش بازار ارزش تخمینی یک دارایی است که بر اساس مبلغی که یک خریدار مایل به پرداخت به فروشنده است تعیین می‌شود.
اگرچه ارزش بازار تحت تأثیر نوسانات عرضه و تقاضای بازار است اما ارزش واقعی بازار قیمتی است که یک خریدار معتقد است آن دارایی در یک مقطع زمانی خاص دارد.
اما برای تعیین ارزش بازار یک دارایی، فرض بر این است که هم خریدار و هم فروشنده دانش کاملی در مورد ارزش دارایی دارند. هنگام تعیین ارزش بازار، یک سری از فاکتورها بر اساس استانداردهای موجود در بازار آزاد در نظر گرفته می‌شوند.

سوابق حسابداری اغلب ارزش واقعی دارایی را منعکس نمی‌کنند. دلیل این امر این است که اصل هزینه مستلزم ثبت دارایی‌ بر اساس هزینه تاریخی است.

کدام دارایی‌ها ارزش بازار را دارند؟

در اصل، انواع دارایی‌ها دارای ارزش بازار هستند. ساده‌ترین نوع دارایی‌هایی که می‌توان ارزش بازار را برای آنها تعیین کرد سهام و اوراق قرضه هستند که دارای ارزش نقدی کاملاً مشخص هستند.
برای مثال دارایی‌هایی مانند خانه، اتومبیل یا سهام تجاری نیاز به فرآیند بسیار پیچیده‌تری برای محاسبه ارزش بازار دارند. ارزیابی این دارایی‌ها اغلب نیاز به کار تخصصی دارد که به صورت حرفه‌ای برای ارزیابی ارزش بازار آموزش دیده باشد.

بازار

ارزش بازار چگونه کار می‌کند

از آنجا که ارزش بازار براساس قیمتی است که خریدار مایل به پرداخت آن است، غالبا تحت تأثیر شرایط بازار است.

برای مثال:
فردی ماشین خود را به مبلغ ۱۰ هزار پوند برای فروش قرار می‌دهد. با این وجود هیچ خریداری علاقمند به پرداخت ۱۰ هزار پوند نیست اما او دو پیشنهاد ۸ هزار پوندی دریافت می‌کند. در این حالت، ۸۰۰۰ پوند ارزش بازار خودروی وی خواهد بود.

چرا ارزش بازار مهم است

ارزش بازار تخمینی آینده یک دارایی می‌تواند موضوعی باشد که بایستی قبل از خرید اولیه در نظر گرفته شود. به خصوص در مورد سهام و اوراق بهادار، سرمایه گذاری با فرض (با پشتوانه درک دارایی) ارزش آینده انجام می‌شود.
ارزش بازار دارایی‌ها بر روی مالیات به ویژه مالیاتی که به استهلاک مربوط است تأثیر می‌گذارد.
شرکت‌هایی که دارای ارزش بازاری زیر ارزش اسمی خود هستند، اغلب مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرند زیرا این امر نشان می‌دهد که این کسب و کارها کمتر بها داده شده‌اند.

ارزش بازار

بهترین راه برای درک ارزش بازار دارایی‌های تجاری ثبت آنها در امور مالی و پیگیری استهلاک است.
در بازار سهام ارزش بازار یک شرکت از ضرب کردن تعداد سهام آن شرکت در قیمت روز سهم حاصل می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)