هواوی: رونق در داخل، بحران در خارج

  • توسط pooladmin
  • 10/08/2020
  • 0
هواوی

جون یو Jun Yu، کارآفرین چینی هر روز با سه گوشی هوشمند از خانه خارج می‌شود. جون یو نمی‌تواند در برابر گجت‌های جدید مقاومت کند. او بیش از ۲۰ تلفن هوشمند، تبلت‌ قدیمی ‌و سایر دستگاه‌ها را در گوشه‌ای از خانه خود در پکن نگهداری می‌کند.
آپارتمان او همچنین دارای یک دستیار هوشمند گوگل هوم و آمازون اکو است.
این کارآفرین ۳۴ ساله که در زمینه فناوری فعالیت دارد، می‌گوید: «من هر روز سه گوشی با خودم حمل می‌کنم. از یک تلفن همراه برای اپلیکیشن‌های چینی استفاده می‌کنم، از آیفون خود برای جی میل و اپلیکیشن‌های غربی و از گوگل پیکسل برای کار استفاده می‌کنم».
البته این وسواس و علاقه به تکنولوژی برای او عایدی داشته است. در سال ۲۰۰۹، او اولین تلفن اندرویدی خود را خریداری کرد، سیستم عاملی که اکنون روی بیش از ۸۰٪ از تلفن‌های هوشمند کار می‌کند.
یک سال بعد این دانش آموخته فیزیک، شرکت خود در زمینه تولید محتوا برای کاربران اندرویدی چینی را راه اندازی کرد. سپس در سال ۲۰۱۶ این شرکت را به مبلغ نامعلومی به علی بابا غول تجارت الکترونیکی چینی فروخت.
حالا او برای نسل بعدی این فناوری که به ۵G معروف است، بسیار هیجان زده است. این فناوری وعده اتصال سریع اینترنت برای تلفن همراه، سرعت بالا برای دانلود فیلم‌ها در عرض چند ثانیه یا استریم تصاویر تلویزیونی با کیفیت بالا را می‌دهد.
در ماه اکتبر، جون یو یک اسمارت فون آماده ۵G ساخته شده توسط شیائومی‌ را سفارش داد.
او می‌گوید: «۴G بسیاری از موارد مانند تصاویر موبایلی و عرضه بازی‌های همه جانبه را فراهم کرده است. من می‌دانم که ۵G نیز چنین خواهد بود. اما دقیقاً نمی‌دانم چگونه عمل خواهد کرد».
اما در ایالات متحده و انگلیس، مشاجرات با هواوی که یکی از مهم‌ترین تأمین کننده تجهیزات ۵G است ارائه شبکه جهانی ۵G را مختل کرده است.

ایالات متحده استفاده از تجهیزات هواوی را در شبکه‌های ۵G به دلیل ترس از مسائل امنیتی ممنوع اعلام کرده و متحدان خود را نیز به انجام همین کار ترغیب نموده است. این کنترل‌ها همچنین آنچه کمپانی‌های آمریکایی می‌توانند به هواوی بفروشند را دشوار ساخته، اتفاقی که فروش موبایل‌های هوآوی در خارج از چین را مختل کرده است.

برخی از تحلیلگران صنعت مانند ادیسون لی Edison Lee، تحلیلگر گروه خدمات مالی جفریز، فشار ایالات متحده بر هواوی را تلاشی برای شکستن تسلط احتمالی چین بر بازار جهانی ۵G می‌دانند.

او می‌گوید: «جنگ فناوری مبتنی بر این استدلال آمریكا است كه پیشرفت‌های فن آوری چین بر مبنای دزدیدن حقوق مالکیت معنوی و یارانه‌های سنگین دولتی بنا شده است. ایالات متحده اعتقاد دارد تجهیزات مخابراتی چین ایمن نیستند و تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده و متحدان آن به شمار می‌روند».

 

هواوی حدود نیمی ‌از شبکه ۵G چین را ساخته است

لی می‌افزاید: «از آنجا که هواوی و دیگر شرکت چینی فناوری یعنی ZTE به طور فزاینده‌ای در حال تسلط بر بازار جهانی تجهیزات ارتباط از راه دور هستند لذا جهان غرب نسبت به جاسوسی احتمالی چینی‌ها آسیب پذیرتر خواهد شد».
هواوی همواره استفاده از فناوری برای مقاصد جاسوسی را به شدت انکار کرده است.
در حالی که کشورهای غربی در مورد یکی از تأمین کنندگان کلیدی فن آوری ۵G ملاحظاتی دارند، چین در عرضه این فناوری گوی رقابت را از سایرین ربوده است.
در ۳۱ اکتبر شرکت‌های مخابراتی چینی خدمات ۵G را در بیش از ۵۰ شهر چین راه اندازی کرده و یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های ۵G در جهان را بنا نهادند. هواوی حدود ۵۰ درصد از این شبکه را ساخته است.
وزارت ارتباطات چین ادعا می‌کند که تنها در ۲۰ روز این کشور بیش از ۸۰۰،۰۰۰ مشترک جدید ثبت کرده است. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که چین تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۱۰ میلیون کاربر ۵G داشته باشد. بخش فناوری چین مشغول استفاده از این فناوری جدید است.

۵G می‌تواند یک بخش کلیدی برای فن آوری اتومبیل‌های خودران باشد

محققان در یک کارخانه بزرگ در شمال هنگ کنگ مشغول طراحی وسایل نقلیه خودران بر مبنای فناوری ۵G هستند. محققان موسسه تحقیقات علمی‌ و فناوری کاربردی هنگ کنگ با همکاری بزرگترین شرکت مخابراتی چین (چاینا موبایل) مشغول کار بر روی این فناوری هستند.
آنها ۵G را بخصوص برای اتومبیل‌های خودران مفید می‌دانند زیرا به ماشین‌ها اجازه می‌دهد ضمن برقراری ارتباط با سایر وسایل نقلیه و مطالعه نشانه‌های ترافیکی در جاده‌ها، تصویری دقیق از اتفاقات اطراف خود برای راننده ترسیم کنند.
الکس مویی Alex Mui، محقق این پروژه می‌گوید: «۵G احتمالاً نحوه تعامل مصرف کننده با سایرین را تغییر خواهد داد. از نگاه دولت، ۵G جاده‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای را تغییر می‌دهد تا اپلیکیشن‌های جدیدی مانند رانندگی پیشرفته و در نهایت رانندگی خودکار را فعال کند».
چین اولین کشوری نیست که ۵G را معرفی می‌کند. اما بسرعت در حال ساخت یکی از بزرگترین بازارهای ۵G در جهان است.
در حالی که هواوی و ZTE از جنبه توسعه‌ای بسیار خوب عمل کرده‌اند اما هنوز هم علاقه دارند به بازارهای پر سودی مانند ایالات متحده وارد شوند.
وزیر صنایع و ارتباطات چین در سخنرانی کنوانسیون ۵G در ماه نوامبر، آمریکا را به استفاده از امنیت سایبری به عنوان بهانه‌ای برای حمایت از تولید داخلی متهم کرده است.
مایو وی Maio Wei گفت: «هیچ کشوری نباید با استفاده از ادعاهای تایید نشده در مورد خطرات امنیت سایبری، شرکتی را از راه اندازی شبکه ۵G خود منع کند».
تحلیلگران اطمینان ندارند که اختلاف بین چین و آمریکا به زودی برطرف ‌شود.
بن وود Ben Wood، رئیس بخش تحقیقات در CCS Insight می‌گوید: «ما تنش‌های فعلی را یک جنگ سرد فناوری می‌دانیم زیرا ملی گرایی در فناوری شدت می‌یابد».
وی گفت: «با توجه به اینکه دولت چین قاطعانه متعهد به توسعه چین به عنوان یک کشور پیشرو در فناوری ۵G جهان است، فرصت برای هواوی در بازار خانگی بسیار زیاد است. در همین حال، بقیه جهان نیز تمایل به عقب نماندن در این فناوری دارند اتفاقی که بدون دسترسی به زیر ساخت‌های هواوی کار را برای شرکت‌های مخابراتی دشوار می‌سازد. در این بین اپراتورهای شبکه تلفن همراه ایالات متحده به تأمین کنندگان جایگزینی نیاز دارند که ممکن است شبکه ۵G را بسیار گران‌تر ولی کمتر پیشرفته‌تر نسبت به هواوی عرضه می‌کنند».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)