۲۱ راه برای کسب ثروت و موفقیت در سال ۲۰۱۹

  • توسط pooladmin
  • 21/12/2019
  • 0
کسب ثروت و موفقیت

تام کورلی در کتابی با عنوان «عادات غنی، عادت‌های روزانه موفقیت‌زای پولدارها» از چندین عادت روزانه برای کسب ثروت و موفقیت نام می‌برد که پولدارها و ثروتمندان را از دیگران متمایز می‌کنند.

با خواندن این کتاب، این فکر به ذهنم خطور کرد که چند نفر از آدم‌های پیرامونم، دست از روزمرگی می‌شویند و الگوها و عادات روزانه خود را مورد بازبینی قرار می‌دهند؟ در ادامه، من ۱۹ تا از عادت‌های تام کورلی را برای کسب موفقیت به‌طور خلاصه آورده‌ام (۹ تا را از کتابش اقتباس کرده‌ام و ۱۰ تای دیگر را از یکی از مقاله‌هایش) و دو تا هم از خودم اضافه کرده‌ام. اگر با این عادات ۲۱ گانه تابه‌حال سروکار نداشته‌اید، می‌توانم بگویم قید پولدار شدن را زده‌اید.

۱- تنظیم عادات روزانه سازنده

عادت‌های خوب و سازنده، پایه و اساس ثروت هستند. تفاوت میان افراد موفق و ناموفق در عادت‌های روزانه آن‌ها نهفته است. به بیان ساده‌تر، افراد موفق، عادت‌های خوب بسیار و عادت‌های ناپسند اندکی دارند. اگر درک کنید که این عادات ناپسند شما هستند که سد راه دستیابی به ثروت شده‌اند، توانسته‌اید اولین گام را برای بهبود شرایط خود بردارید.

کورلی در کتاب خود از شما می‌خواهد که یک برگه کاغذ تهیه کنید و روی آن در یک ستون، عادات ناپسند خود را یادداشت کنید. سپس در ستونی دیگر در مقابل آن، عکس این عادات را بنویسید. چیزی شبیه به این:

عادت‌های بد/عادت‌های خوب:

خیلی پای تلویزیون می‌نشینم.                            بیش از یک ساعت در روز، تلویزیون نخواهم دید.

اسامی افراد را به‌درستی به یاد نمی‌آورم.               سعی می کنم اسامی را روی کاغذ بنویسم و آن‌ها را به یاد بسپارم.

سپس برای ۳۰ روز، فهرست عادت‌های خوب خود را دنبال کنید. در پایان این دوره از اینکه توانسته‌اید تغییری شگرف در عادت‌های خود ایجاد کنید، شگفت‌زده خواهید شد.

۲- تعیین هدف به‌طور منظم برای کسب ثروت و موفقیت

افراد موفق انسان‌هایی هدف‌محور هستند. آن‌ها همیشه در حال تعیین هدف‌اند. آن‌ها شب که می‌خواهند سر روی بالش بگذارند و به خواب بروند، اهداف و کارهای روز بعد خود را تعیین می‌کنند.

کسب ثروت و موفقیت

افرادی که موفقیت را در چنگ خود دارند، از برنامه‌ریزی درازمدت بهره می‌برند. آن‌ها برای روز، ماه و سال خود برنامه دارند. اما هدف‌گذاری بدون داشتن برنامه‌ای برای تحقق هدف، کار بی‌فایده‌ای است. بنابراین افراد موفق، نه‌تنها اهداف بزرگی در سر دارند، بلکه برای دستیابی به آن‌ها به روش‌هایی پایبند هستند و خود را در برابر آن‌ها پاسخگو می‌دانند.

۳- مشارکت و همدلی در خودبهبودی روزانه

افراد موفق، همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود خود هستند. آن‌ها هرروز مطالعه می‌کنند و شاگرد و یادگیرنده حرفه خود هستند. آن‌ها هیچ‌گاه وقت خود را صرف فعالیت‌هایی نمی‌کنند که آن‌ها را از هدفشان دور می‌کند.

من به‌تازگی در رویدادی به میزبانی برندان بورچارد، نویسنده مشهور شرکت کردم؛ کسی که به‌طور مداوم وقت خود را صرف خلاقیت می‌کند. افراد موفقی نظیر بورچارد می‌دانند که زمان به‌مثابه یک کالای گران‌بها ارزشمندتر از آن است که بتوان به‌سادگی تلفش کرد. افراد موفق وقت خود را صرف چیزهایی می‌کنند که می‌تواند در پیشه آن‌ها دریچه‌های جدیدی را به رویشان بگشاید. ازجمله اینکه به خودبهبودی شخصی پایبند هستند: به این معنی که به آن دسته از فعالیت‌های روزانه که منجر به تقویت قوای فکری و ذهنی‌شان می‌شوند، اشتغال می‌ورزند.

به دنبال راه‌هایی برای بسط و توسعه دانش خود بگردید. این کار همیشه آسان نخواهد بود؛ اما رشد بدون از سر گذراندن چالش‌ها محقق نمی‌شود. هنگامی که دانش شما رشد می‌کند، فرصت‌ها یکی‌یکی پیش روی شما قرار می‌گیرند.

۴- مراقبت منظم از سلامت شخصی

هرروزه افراد موفق سعی می‌کنند برای کسب ثروت و موفقیت تغذیه سالمی داشته باشند و ورزش کنند. تغذیه صحیح یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت است. ورزش روزانه نیز می‌تواند مانند دوش گرفتن، تبدیل به یک عادت مستمر شود. کسانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، انرژی بیشتری برای انجام کارها دارند. وضعیت شما در این مورد چگونه است؟

۵- برای ساختن و تقویت روابط، وقت زیادی اختصاص می‌دهند

افراد موفق، روی دیگران متمرکز هستند. آن‌ها برای تقویت پیوندهای دوستی و ایجاد روابط پایدار با دیگران، وقت زیادی اختصاص می‌دهند. شبکه‌سازی کار هرروزه آن‌ها است. آن‌ها هرروز به فهرست مخاطبان خود سر می‌زنند و به دنبال راهی برای دست‌گیری از دیگران هستند؛ بی‌آنکه توقعی داشته باشند.

کسب ثروت و موفقیت

زیباترین صدا روی کره زمین برای شما، صدای کسی است که نام شما را می‌خواند. بنابراین برای یادگیری اسامی کسانی که با شما سروکار دارند، هدف‌گذاری کنید. وقتی کسی که نام شما را به خاطر می‌آورد، به وجد نمی‌آیید؟ البته که می‌آیید. بنابراین متفاوت باشید و سعی کنید اسامی اطرافیان خود را به خاطر بسپارید.

۶- پیش بردن کارها با اعتدال

اگر فعالیت‌ها و کارهایتان را با اعتدال پیش ببرید، زندگی متعادلی خواهید داشت و این یعنی برخورداری از یک رویکرد معتدل در همه کارها از کار کردن و غذا خوردن گرفته تا ورزش، مصرف الکل، تماشای تلویزیون، گشت‌وگذار در اینترنت و غیره. درنتیجه مردم از دم‌خورشدن با شما لذت می‌برند. اگر مردم‌دوست باشید، آنگاه شانس بیشتری برای پیدا کردن شریک تجاری در حوزه‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها ورود کنید، خواهید داشت.

۷- نیمه‌کاره رها نکردن کارها

کارها را به تعویق نیندازید و کار امروز را به فردا موکول نکنید. مردم از انجام کارها ترس دارند، اما انسان‌های موفق از ترس عبور می‌کنند. آن‌ها تعلل و این پا آن پا نمی‌کنند. آن‌ها فارغ از اینکه هزینه انجام کاری چه باشد، کارها را به سرانجام می‌رسانند.

کسب ثروت و موفقیت

کورلی در کتاب عادت‌های غنی توضیح می‌دهد وقتی که فکر به تعویق انداختن کاری به ذهنتان خطور می‌کند، سریع آن را از فکر و ذهن خود بیرون کنید و با خود بگویید: «یا همین الان انجامش بده یا هیچ وقت!» او می‌گوید این جمله را هزار بار با خود تکرار کنید تا اینکه سرانجام موفق به اتمام کار شوید.

۸- مثبت اندیشی

موفق‌ترین انسانی را که می‌شناسید، در نظر بگیرید. آیا فرد مثبت اندیشی است یا منفی‌باف؟ به‌احتمال‌زیاد، فرد یادشده بسیار مثبت اندیش، مشتاق، پرانرژی و خوشحال است. این شخص، انتخاب کرده که خوبی‌های دیگران و خودش را ببیند. برای این شخص، مشکلات صرفاً فرصت‌هایی هستند که در انتظار کشف شدن‌اند.

مردم هرروز با اخبار بد و ناگوار بمباران می‌شوند. افراد موفق سعی می‌کنند کمتر در معرض اخبار ناگوار قرار بگیرند و همواره در تلاش‌اند ذهن خود را با ایده‌های مثبت و سازنده پر کنند.

۹- پس‌انداز منظم

مطابق ادعای کورلی، افراد موفق برای کسب ثروت و موفقیت بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از درآمد ناخالص خود را صرف پس‌انداز، سرمایه‌گذاری یا برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی خود می‌کنند. همه نمی‌توانند از پس این کار بربیایند؛ اما چند درصد می‌توانند؟

کسب ثروت و موفقیت

۱۰- دست رد به افکار خودویرانگر می‌زنند

افراد موفق بر قلمرو افکار و احساسات خود حکمرانی می‌کنند. به‌مجرد ورود افکار بد، افراد موفق، هر چیزی را که می‌خواهد توانایی‌هایشان را به چالش بکشد، کنار می‌زنند. آن‌ها روی مفاهیم منفی پافشاری نمی‌کنند. افکار مثبت را تکرار می‌کنند و بیش‌ازاندازه، مواضع انتقادی ندارند. آن‌ها افکار بد را جایگزین ایده‌های خوب می‌کنند.

از آنجا که افراد موفق، به‌طور روزانه درگیر بهبود شخصی خود هستند و دائما افکار مثبت را تکرار می‌کنند، هرگز به خود اجازه نمی‌دهند که افکار منفی، احساساتشان را تحریک کند.

۱۱- حساب دخل‌وخرج خود را دارند

افراد ثروتمند از هزینه کرد گزاف خودداری می‌کنند. در میان آن دسته از کسانی که دائم گرفتاری مالی دارند، افراد زیادی هستند که حساب دخل‌وخرج خود را ندارند و بیش از آنچه به دست می‌آورند، هزینه می‌کنند. آن‌ها بیش از درآمد خود خرج می‌کنند، پس‌اندازی ندارند، به حقوق یومیه محتاج‌اند و تا خرخره غرق بدهی‌اند. اگر شما نیز ازاین‌دست از افراد هستید، همین امروز تصمیم بگیرید که تغییر رویه بدهید و زندگی خود و خانواده‌تان را دگرگون کنید.

۱۲- مطالعه روزانه

بسیاری از افراد موفق، دست‌کم نیم ساعت در روز مطالعه می‌کنند. مطالعه می‌تواند دانش شما را افزایش دهد. وقتی مطالعه می‌کنید، اغلب این جرقه در ذهن شما زده می‌شود که به دنبال بهبود خود باشید. این کار به‌طور خودکار شما را از دیگر هم نوعانتان متمایز می‌کند و باعث می‌شود گوی رقابت را از آن‌ها بربایید.

کسب ثروت و موفقیت

۱۳- محدود کردن وقت تماشای تلویزیون

آیا می‌دانید بسیاری از افراد موفق، کمتر از یک ساعت در روز، تلویزیون تماشا می‌کنند؟ ساعاتی را که صرف تلویزیون دیدن می‌کنید، می‌توانید به انجام کارهای سازنده و ارزشمند دیگری اختصاص بدهید.

۱۴- انجام کارها فراتر از حد ضرورت

افراد موفق، معمولاً فراتر از حد نیاز کار می‌کنند. حتی اگر چیزی در شرح شغلی آن‌ها نباشد، داوطلب انجام آن می‌شوند. ثروتمندان کاری می‌کنند که کسی نتواند روی آن‌ها قیمت بگذارد. به عنوان یک کارآفرین، شما ممکن است رئیسی نداشته باشید؛ اما چه روش‌هایی را به کار می‌بندید که مشتریانتان را راضی نگه دارید؟ چگونه آن‌ها را شگفت‌زده می‌کنید؟

۱۵- کمتر حرف می‌زنند و بیشتر گوشی می‌کنند

وقتی گوش می‌دهید، در حال یادگیری هستید. به همین دلیل است که در ضرب‌المثل‌ها آمده: خدا به انسان دو گوش داده و یک زبان. وقتی شما سراپا گوش می‌شوید و دل به حرف‌های دیگران می‌سپارید، نه‌تنها به شما کمک می‌کند، بلکه توجه و محبت دیگران را نیز برمی‌انگیزاند. وقتی گوش می‌دهید در موقعیت بهتری برای کمک به دیگران هستید.

۱۶- تسلیم نشدن

وقتی کار سخت می‌شود، تسلیم نشوید. افراد موفق به‌شدت به کار خود می‌چسبند. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند تغییر رویکرد بدهند و چیزهای جدید را امتحان بکنند. آن‌ها ثابت‌قدم هستند. آن‌ها ممکن است وادار به تغییر مسیر شوند؛ اما همیشه روبه‌جلو حرکت می‌کنند.

کسب ثروت و موفقیت

۱۷- وقت گذراندن با هم‌فکران خود

جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید: «دوستانت را به من نشان بده تا بگویم که هستی!» مردم تنها به اندازه کسانی موفق می‌شوند که پیرامونشان را احاطه کرده‌اند. انجمن‌های دوستی خوب می‌تواند به شما در دستیابی سریع‌تر به اهدافتان کمک شایان توجهی بکنند.

۱۸- یافتن یک مربی

بسیاری از افرادی که از نعمت داشتن یک مربی بهره‌مند بوده‌اند، موفقیت خود را به او نسبت می‌دهند. مربی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند سریع‌تر به اهدافتان برسید و شما را پاسخگوتر بار می‌آورند. آن‌ها می‌توانند تجارب ارزشمندی را با شما به اشتراک بگذارند و این باعث می‌شود که یادگیری، زمان کمتری از شما بگیرد.

۱۹- از چیستی کارهای خود آگاهند

وقتی شما از چیستی و چرایی کاری که می‌کنید، آگاه هستید، سریع‌تر به آنچه می‌خواهید می‌رسید. داشتن هدف برای موفقیت در کسب‌وکار و زندگی ضروری است. چرا می‌خواهید موفق باشید؟ چرا می‌خواهید ثروتمند شوید؟

کسب ثروت و موفقیت

۲۰- از آن‌هایی که دست بالا را دارند، نمی‌هراسند

ترس، قرین همه است. افراد موفق به ترس هایشان اجازه نمی‌دهند آن‌ها را محدود کنند. ترس، ناگزیر شما را در موقعیت کنونی‌تان نگه می‌دارد و رشدتان را متوقف می‌کند. ترس های خود را بشناسید و به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر آن‌ها باشید. با کسی که موردتحسین شماست، گفت‌وگو کنید و از او بپرسید چگونه توانسته بر ترس هایش غلبه کند.

۲۱- مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند

اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، تنها یک راه پیش روی خود دارید: در آنچه امروز هستید، بهتر شوید. روی چه چیزی می‌توانید متمرکز شوید که تا ۳۰ روز آینده شما را به یک ستاره در حوزه کاری‌تان بدل کند؟ تمام تمرکز خود را به آن معطوف کنید. من پیش‌تر از زیان جان لی داماس از وب‌سایت Entrepreneur on Fire شنیده‌ام که FOCUS یا تمرکز را این‌گونه تعریف کرده است: یک مسیر را دنبال کنید تا موفق شوید (Follow one course until success). پس هرچه سریع‌تر آستین‌ها را بالا بزنید و کار را شروع کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)