آیا بازار بیت کوین می‌تواند به یک بازار ۱ تریلیون دلاری تبدیل شود؟

  • توسط pooladmin
  • 13/12/2019
  • 0
بازار بیت کوین

اولین بار در سال ۲۰۱۳ از هم‌اتاقی‌ام چیزهایی در مورد رمزارزها و بیت کوین شنیدم. او در آن زمان به من گفت که این پدیده به‌زودی انقلابی در جهان به پا خواهد کرد و درنهایت روزی جایگزین اسکناس و پول‌های کاغذی خواهد شد. آن هنگام فکر می‌کردم که او دیوانه شده است و به‌هیچ‌وجه امکان نداشت که من حتی ۲۰۰ دلار برای خریداری این‌جور چیزها و سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین هزینه کنم.

اما به‌سرعت در گوشه و کنار، داستان‌هایی در مورد افرادی به گوش می‌رسید که توانسته بودند با استخراج رمزارزها یک‌شبه راه صدساله بروند و پول‌وپله‌ای در بازار بیت کوین به هم بزنند.

حتی یکی از همکلاسی‌هایم از  دانشگاه انصراف داد تا به‌طور تمام‌وقت روی این کار متمرکز شود. درحالی‌که من داشتم در دانشگاه درس می‌گذراندم، او توانست میلیون‌ها دلار پول به چنگ بیاورد.

باوجود همه این داستان‌ها مدت‌زمان زیادی به طول انجامید تا توانستم با ایده رمزارزها کنار بیایم. اولین سقوط در قیمت رمزارزها که در تاریخ دسامبر ۲۰۱۳ رخ داد، باعث شد حسابی بترسم و دست به عصاتر وارد این حوزه شوم.

اگرچه تا نوامبر سال ۲۰۱۷ به‌طور پیوسته شاهد افزایش بهای بیت کوین بودم؛ اما نوامبر همان سال قانع شدم که باید پولم را به بازار بیت کوین تزریق کنم.

بازار بیت کوین

هنگامی که نام سازمانی به نام Iota به گوشم خورد، در یک کنفرانس بزرگ فناوری حضور داشتم و به جمع‌آوری اطلاعات در مورد روندها و محصولات نوین مشغول بودم.

مأموریت سازمان Iota ساخت سامانه‌ای بود که در آن دستگاه‌های رایانشی می‌توانستند با یکدیگر تبادل داده داشته باشند و در ازای آن به هم پول بدهند؛ به‌این‌ترتیب آن‌ها می‌توانستند بدون نیاز به هیچ‌گونه واسطه‌ای به‌صورت آنی و خودکار با یکدیگر دادوستد داشته باشند.

ازآنجاکه چنین ابتکاری می‌توانست انقلابی در حوزه اینترنت اشیاء به پا کند، شروع به تحقیق در مورد آن کردم. و مهم‌تر از همه آنکه سامانه Iota دارای رمزارزی به همین نام بود که می‌شد آن را خریداری کرد.

بنابراین من دادوستد در بازار رمزارزها را با خرید رمزارز Iota شروع کردم و در ادامه، قیمت انواع و اقسام رمزارزها و پروژه‌های مختلف تعریف شده در این حوزه را دنبال می‌کردم.

البته تمامی این اتفاقات، درست در بحبوحه حباب قیمتی بزرگ رمزارزها رخ داد؛ اما مطابق با تمامی اطلاعاتی که تا آن زمان به دست آورده بودم، به این نتیجه رسیده بودم که رمزارزها آینده بسیار روشنی خواهند داشت.

راهکاری برای از بین بردن همیشگی تورم به مدد بازار بیت کوین

برای اینکه هر بازاری وجاهت قانونی داشته باشد و واجد ارزشی برای سرمایه‌گذاری باشد، نیاز به وجود عاملی به نام تقاضا دارد. و در حال حاضر، ما به‌طور بی‌سابقه‌ای شاهد افزایش تقاضا برای بیت کوین هستیم.

در تاریخ ۱۶ مه، حجم تقاضا برای خرید رمزارزها رکورد جدیدی بر جای گذاشت و از ۱۲۰ میلیارد دلار فراتر رفت.

این اعداد و ارقام کاملاً موثق است و حتی از مبالغی که پیش‌تر در دوره شیدایی خرید رمزارزها در سال ۲۰۱۷ دادوستد می‌شد، فراتر رفته است.

یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر این حجم تقاضا، روند رو به رشد تورم در بسیاری از کشورهای توسعه‌نیافته و درحال‌توسعه است.

هم‌اکنون ۲۲ کشور در جهان با تورم‌های دورقمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیمی از آن‌ها هم در آفریقا واقع‌شده‌اند. بنابراین تصادفی نیست که معاملات رمزارزها در سال ۲۰۱۸ در قاره آفریقا با ۱۳۰ درصد رشد روبه‌رو شد و کماکان نیز در حال افزایش است.

بازار بیت کوین

باآنکه قیمت رمزارزها در سال ۲۰۱۸ دچار افت شدیدی شد؛ اما حجم تراکنش‌های آن نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از دو برابر افزایش یافته بود. از این گذشته، اگر ارزهای شما بیش از ۱۰ درصد در سال، افت قیمت پیدا کنند، قطعا به دنبال جایگزین دیگری خواهید رفت.

آرژانتین و ونزوئلا از مصادیق بارز اقتصاد تورمی هستند.

حتی اگر فردی بیت کوین را در همان زمان اوج حباب قیمتی در سال ۲۰۱۷ خریداری می‌کرد (که یکی از بزرگ‌ترین حباب‌های تاریخ بود)، امروز دارایی‌های او به نسبت آنکه پول خود را تبدیل به پزو می‌کرد و در بانک‌های آرژانتین سپرده‌گذاری می‌نمود، ارزش بیشتری می‌داشت.

در ونزوئلا هم بیت کوین تبدیل به یک ابزار هم برای بقا شده است.

نگه‌داری پول ونزوئلا با تورمی بیش از ۸ میلیون درصدی در سال جاری، دیوانگی بیش نیست. ازآنجاکه هم از نظر قانونی، مجاز به مبادله پول‌های خود با ارزهای خارجی نیستند، به‌طور گسترده‌ای به ارزهای رمزپایه روی آورده‌اند.

از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون، مردم ونزوئلا روزانه بیش از یک میلیون دلار بیت کوین خریداری کرده‌اند. البته این عدد، شامل کسانی نمی‌شود که بیت کوین را از جاهای دیگر خریداری می‌کنند تا به‌عنوان کمک برای مردم، ارسال کنند.

این درواقع همان هدف اولیه‌ای است که بیت کوین بر پایه آن ساخته شده است. هدفی که در پی ساختن ابزاری برای ذخیره ارزش و کوتاه کردن دست بانک‌ها و دولت‌ها بوده است.

بیت کوین؛ طلای دیجیتال

بنابراین با اقبال روزافزون به رمزارزها می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک کلاس جدید دارایی دسته‌بندی کرد. باآنکه قیمت بیت کوین ۸۴ درصد از زمان اوج خود پایین آمد؛ اما تقاضا همچنان برای آن زیاد مانده و اکنون بیش از همیشه شاهد خیل علاقه‌مندانی هستیم که به دنبال خریداری این رمزارز هستند.

همین داستان در مورد اتریوم نیز که بیش از ۹۴ درصد از ارزش خود را از دست داد، صادق است.

باوجود همه اخبار متناقضی که پیرامون این دست از سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد؛ اما واقعیت این است که دیگر نمی‌توان دست رد به سینه رمزارزها زد. اگرچه هنوز هم خریداری رمزارزها ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد؛ اما مهم است که بیش از هر چیزی به ارزش بالقوه آن‌ها نگاه کنید.

روشی که من به کار بسته‌ام این است که رمزارزها را با طلا مقایسه می‌کنم.

بازار بیت کوین

دلیلش هم این است که تقاضای پایدار برای رمزارزها در مناطقی شکل گرفته است که مردم به دنبال تبدیل دارایی‌های خود به کالای بادوام و ارزشمندی هستند که دچار کاهش ارزش ناشی از تورم نشود.

بیت کوین شباهت بسیاری با طلا دارد. در حال حاضر، بازار طلا حدودا ۸ هزار میلیارد دلار ارزش دارد. حال آنکه ارزش کل بیت کوین های جهان، چیزی در حدود ۱۵۶ میلیارد دلار است یعنی تقریبا ۲ درصد بازار طلا.

اگر تقاضا برای بیت کوین، همچنان ادامه پیدا کند، این رمزارز می‌تواند به بازاری هزار میلیارد دلاری دست پیدا کند.

در آن مرحله هر بیت کوین بیش از ۵۶ هزار دلار ارزش خواهد داشت که بسیار بیشتر از بهای ۹ هزار دلاری کنونی آن است.

بنابراین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، هیچ چیزی بهتر از بیت کوین نیست.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)