استراتژی خروج در بازارهای مختلف سرمایه گذاری

  • توسط pooladmin
  • 04/10/2020
  • 0
سرمایه گذاری

استراتژی‌ خروج، برنامه‌هایی است که توسط صاحبان مشاغل، سرمایه گذاران، معامله‌گران یا سرمایه گذاران خطرپذیر اجرا می‌شود تا از موقعیت خود در یک دارایی مالی با رعایت معیارهای خاص خارج شوند. طرح یا استراتژی خروج، نحوه برنامه ریزی سرمایه گذار برای خروج از یک سرمایه گذاری است.

استراتژی خروج در بازارهای مختلف سرمایه گذاری

چه زمانی از استراتژی‌های خروج استفاده می‌شود؟

از یک طرح خروج ممکن است در موارد زیر استفاده شود:
• تعطیل کردن یک تجارت غیر سودآور
• خروج از یک سرمایه گذاری در صورت تحقق اهداف سودآوری
• تعطیلی یک کسب و کار در صورت تغییر قابل توجه در شرایط بازار
• فروش یک سرمایه گذاری یا یک کسب و کار
• فروش یک کمپانی ناموفق برای کاهش ضرر و زیان
• کاهش مالکیت در یک شرکت یا واگذار کردن کنترل امور

نمونه‌هایی از برنامه‌های خروج

نمونه‌هایی از رایج‌ترین استراتژی‌های خروج برای سرمایه گذاران یا دارندگان انواع مختلف سرمایه گذاری‌ها عبارت است از:
۱- در سال‌های قبل از خروج از کمپانی تحت مالکیت، حقوق شخصی خود را افزایش داده و به خود پاداش پرداخت کنید. با این حال مطمئن شوید که قادر به انجام تعهدات هستید. این آسان‌ترین طرح خروج از یک کسب و کار است.
۲- پس از بازنشستگی، تمام سهام خود را به شرکای موجود بفروشید. شما از فروش سهام پول خواهید گرفت و می‌توانید شرکت را ترک کنید.
۳- تمام دارایی‌های خود را مطابق با ارزش بازار نقد کنید. از این درآمد برای پرداخت تعهدات و ادامه مسیر استفاده کنید.
۴- از عرضه اولیه (IPO) کمپانی برای ورود به بورس استفاده کنید.
۵- با کسب و کار دیگری ادغام شوید یا مالکیت کمپانی را به فروش برسانید.
۶- شرکت خود را بصورت کامل واگذار کنید.
۷- کسب و کار را به یکی از اعضای خانواده منتقل کنید.

استراتژی‌های خروج برای استارت آپ‌ها

کارآفرینان معمولاً از استراتژی خروج برای فروش شرکتی که تأسیس کرده‌اند استفاده می‌کنند. کارآفرینان معمولاً قبل از شروع کار، استراتژی خروج را تدوین می‌کنند زیرا انتخاب طرح خروج تأثیر بسزایی در انتخاب روش توسعه کسب و کار دارد.
به عنوان مثال اگر برنامه شما این است که از طریق عرضه اولیه وارد بورس اوراق بهادار وارد شوید بایستی از مقررات حسابداری خاصی پیروی کنید. علاوه بر این، بیشتر کارآفرینان علاقه‌ای به اداره یک شرکت بزرگ ندارند و فقط به راه اندازی استارت آپ‌ها علاقمند هستند. یک طرح خروج کاملاً مشخص به کارآفرینان کمک می‌کند تا به سرعت سراغ پروژه بزرگ بعدی خود بروند.

انواع متداول استراتژی‌های خروج:
• عرضه اولیه (IPO)
• تملک استراتژیک
• واگذاری مدیریتی
طرح خروج توسط کارآفرین به نقشی که وی در آینده شرکت برای خود در نظر گرفته بستگی دارد. به عنوان مثال، یک واگداری مدیریتی باعث می‌شود که کارآفرین با واگذاری کنترل امور از کلیه وظایف و مسئولیت‌های شرکت خود معاف شود.

خروج در مدل سازی و ارزیابی مالی

در مدل سازی مالی، هنگام ساخت مدل داشتن یک ارزش نهایی ضروری است. ارزش نهایی را می‌توان به دو روش مختلف محاسبه کرد: استفاده از نرخ رشد دائمی ‌و استفاده از ضریب خروج. روش اخیر بیشتر در بین صاحبان صنایع رایج است و چنین فرض می‌کند که این کسب و کار با استفاده از ضرایب و معیارهای خاصی ارزش گذاری می‌شود.

اهمیت برنامه خروج

ممکن است چنین به نظر برسد که داشتن استراتژی‌ خروج برای یک صاحب کسب و کار نوعی نقض غرض است. به عنوان مثال اگر شما صاحب کسب و کاری سودآور در صنعت تجارت الکترونیک هستید چرا می‌خواهید از شرکت خود خارج شوید؟
در واقع، در نظر گرفتن یک برنامه خروج از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است حتی اگر قصد فروش فوری کسب و کار خود را نداشته باشید. مثلاً:
• مسائل مربوط به سلامت فردی یا بحران خانوادگی: ممکن است تحت تأثیر مشکلات سلامتی شخصی قرار بگیرید یا دچار بحران خانوادگی شوید. این مسائل می‌تواند تمرکزتان را برای اداره موثر شرکت از بین ببرد. یک طرح خروج به شما اطمینان خواهد داد که شرکت به راحتی به کار خود ادامه خواهد داد.
• رکود اقتصادی: رکود اقتصادی می‌تواند تأثیر بسزایی در کسب و کار شما داشته باشد لذا ممکن است بخواهید از عوارض رکود اقتصادی بر سرمایه خود جلوگیری کنید.
• پیشنهادات غیرمنتظره: بازیگران بزرگ صنعت ممکن است به دنبال خرید شرکت شما باشند. اگر به یک برنامه خروج فکر کرده باشید حتی در صورتی که قصد فروش فوری شرکت را نداشته باشید می‌توانید یک گفتگوی روشنگرانه داشته باشید.
• یک هدف کاملاً مشخص: با داشتن یک برنامه کاملاً مشخص برای خروج، شما یک هدف مشخص نیز خواهید داشت. یک طرح خروج تأثیر بسزایی در تصمیمات استراتژیک‌تان دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)