استراتژی سرمایه گذاری خرید و نگهداری سهام (بخش دوم)

  • توسط pooladmin
  • 30/01/2021
  • 0
استراتژی سرمایه گذاری

بازار سهام بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد هر کشوری است. بازار سهام علاوه بر اینکه منبع تأمین مالی برای کسب و کارهای جدید و در حال رشد است، راهی را برای طبقه متوسط فراهم می‌کند تا به عنوان مالک در کسب و کارهای موفق مشارکت کنند، فرصتی که از نظر تاریخی محدود به کسانی بوده است که دارای نفوذ یا ثروت قابل توجه هستند.
اما ضریب سهامداری در بین مردم اغلب کشورها پایین است بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که انزجار از سهام به دلیل بحران‌های مالی رخ داده است که اغلب باعث کاهش قیمت سهام و افت شاخص‌ها شده است. اما چنین دیدگاهی صعود بعدی شاخص‌ها مثل آن اتفاقی که در سال ۲۰۰۹ رخ داد را نادیده می‌گیرد.
هر هدفی که از سرمایه گذاری داشته باید کلید رشد سرمایه در زمان، بازدهی سرمایه و سودهای مرکب است. خرید و نگهداری دارایی‌ها که سرمایه گذاری ارزش محور نیز نامیده می‌شود به عنوان بخشی از استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت، مطمئن‌ترین راه برای دستیابی به موفقیت مالی قابل توجه است. برای تعیین این موضوع که آیا این استراستژی مناسب شماست یا خیر، بایستی نگاه عمیق‌تری به استراتژی خرید و نگهداری و مزایا و معایب آن بیندازیم.

استراتژی سرمایه گذاری

چرا استراتژی خرید و نگهداری کار می‌کند

ارزش پایدار در کوتاه مدت به ویژه در دنیای تجارت، به ندرت قابل دستیابی است. برنامه‌های بهبود سودآوری از جمله استراتژی‌های جدید بازاریابی، بهبود مشارکت کارمندان یا ساده سازی عملکرد برای تکمیل به زمان و تلاش نیاز دارد. گذشت زمان به مدیران اجازه می‌دهد تا بازخورد و فرصت مناسب برای ارزیابی و استفاده از مزیت رقابتی در موانع پایدار بلند مدت را فراهم کرده و در نهایت یک جریان ثابت و رو به رشد از خلق سود ایجاد کنند.
ارزش ذاتی، ارزش تخفیف خورده جریان نقدی پیش بینی شده یک شرکت است که با واقعیت‌های موجود توجیه می‌شود. کسب و کارهایی که از نظر تاریخی سالانه ۱۰ درصد سود کسب می‌کند، ارزش ذاتی بالاتری نسبت به شرکتی با نرخ رشد تاریخی ۵ درصد دارند.
در کوتاه مدت، قیمت‌ها تحت تأثیر احساسات حرص و طمع و ترس قرار می‌گیرند، خصلتی که جسی لیورمور Jesse Livermore سفته باز معروف آن را «خلق و خوی بازار» می‌نامد. ذهنیت جمعی افراد که ناشی از شایعات و تحقیقات اندک است نوسانات گسترده‌ای در قیمت‌های بازار ایجاد کرده و دوره‌های غیر منطقی نوسان را رقم می‌زند. در نتیجه، هیجاناتی مانند عجله برای خرید سهام دات کام در دهه ۱۹۹۰ یا کاهش غیر منطقی شرکت‌های دارای مدیریت خوب، اختلافی را بین قیمت اوراق بهادار و ارزش ذاتی آن ایجاد می‌کند.
متأسفانه، میزان خطای پیش بینی روند قیمت سهام بالا است. هیچ مطالعه معتبری وجود ندارد که نشان دهد فالگیران، ستاره شناسان، سیگنال فروشان بازار یا نمودارشناسان با موفقیت و به طور مداوم حرکات کوتاه مدت قیمت را پیش بینی کرده‌اند.
سرمایه گذاران ارزش محور نباید نگران قیمت سهام خود در کوتاه مدت باشند بلکه باید مشخص کنند که آیا این یک شرکت آینده دار با تیم مدیریتی هوشمند است که از فرصت‌های طولانی مدت در بازار استفاده کرده و دارای مزیت رقابتی است که می‌تواند جریان مداومی از رشد سود در آینده را خلق کند.

گوگل

نتایج استراتژی خرید و نگهداری

پاداش کسانی که مبانی موفقیت یک استراتژی خرید و نگهداری را اجرا می‌کنند بسیار زیاد است. ارزش بازار سهام خریداری شده پس از عرضه اولیه و نگهداری شده برای بلند مدت یکی از نشانه‌های اعتبار این استراتژی است. بازدهی سرمایه گذارانی را در نظر بگیرید که سهام شرکت‌های زیر را در عرضه‌های اولیه خریداری کرده و امروز همچنان آنها را نگه داشته‌اند:

آمازون

سرمایه گذاری که ۱۰۰ سهم این خرده فروش آنلاین را در عرضه اولیه سال ۱۹۹۷ به قیمت ۱۸ دلار خریداری کرده است پس از سه افزایش سرمایه در سال‌های ۱۹۹۸، ۱۹۹۹ و نوامبر ۲۰۲۰، اکنون ۱۲۰۰ سهم به ارزش تقریبی ۳.۸ میلیون دلار خواهد داشت.
• گوگل

 یک سهم گوگل که با قیمت ۸۵ دلار در ۱۹ آگوست ۲۰۰۴ عرضه اولیه شد اکنون پس از دو افزایش سرمایه بیش از ۳۵۰۰ دلار ارزش دارد.
فیس بوک

این غول شبکه‌های اجتماعی در تاریخ ۱۸ می ۲۰۱۲ با قیمت ۳۸ دلار برای هر سهم به بازار سهام وارد شد. ارزش این سهام در نوامبر سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۷۰ دلار بود.
یکی دیگر از معیارهای انتخاب دقیق و نگهداری سرمایه گذاری‌های طولانی مدت، پایش پورتفوی شرکت برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت است. در حالی که پورتفوی برکشایر هاتاوی سهام بیش از ۵۰ شرکت را شامل می‌شود، تعداد خاصی از آنها به دلیل قدمت و افزایش ارزش قابل توجه هستد:

شرکت آمریکن اکسپرس

 بافت سهام این شرکت را در سال ۱۹۶۰ با هزینه کل ۱.۲۸ میلیارد دلار خریداری کرد. بعد از افزایش سرمایه در حال حاضر برکشایر هاتاوی صاحب ۱۵۱.۶ میلیون سهم با ارزش بازار بیش از ۱۵.۸ میلیارد دلار است.

اپل

 برکشایر هاتاوی از سال ۲۰۱۶ شروع به خرید سهام اپل کرد و اکنون بیش از ۹۱ میلیارد دلار سهم یعنی بیش از ۴۰ درصد از این شرکت را در اختیار دارد. طبق مقاله‌ای در فورچون، بافت توضیح داده که سهام اپل را به دلیل هوشمندی در استفاده از سرمایه و مهم‌تر از آن، ارزش اکوسیستم اپل و ماندگاری آن اکوسیستم خریداری کرده است.

کوکاکولا

 بافت خرید سهام کوکا کولا را از اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد و ۲۰۰ میلیون سهم خریداری نمود كه هزینه آن ۱.۲ میلیارد دلار بود. برکشایر هاتاوی در حال حاضر دارای ۴۰۰ میلیون سهم کوکا کولا به ارزش ۱۸ میلیارد دلار است.

بانک ام اند تی M&T

 در سال ۱۹۹۹، برکشایر هاتاوی بیش از ۴.۵ میلیون سهم این شرکت با ارزش کل تقریبی ۴۱۷.۷۴ میلیون دلار را در اختیار داشت.

ولز فارگو Wells Fargo & Company

بافت سهام این بانک را در سال ۱۹۹۵ با هزینه ۴۲۳.۷ میلیون دلار خریداری کرد. وی در حال حاضر بیش از ۱۳۶.۳۴ میلیون سهم این بانک با ارزش بازار بیش از ۳.۲ میلیارد دلار را در اختیار دارد.
با این وجود، توانایی انتخاب شرکت‌هایی که احتمال موفقیت آنها وجود دارد و سپس نگهداری آنها برای سال‌ها یا حتی دهه‌ها، حتی برای یک سرمایه گذار با توانایی‌های بافت هم نادر است.
حتی بهترین سرمایه گذاران نیز اشتباه می‌کنند. بافت چندین تصمیم ضعیف از جمله خرید کفش دکستر Dexter Shoes، خرید سهام هولدینگ فیوچر انرژی و عدم خرید سهام آمازون و گوگل را علناً پذیرفته است. برخی اظهار داشتند که بافت قربانی موفقیت خود شده است و دیگر نمی‌تواند انتظار طرفداران خود را برآورده کند. با این وجود، سوابق وی در طول دهه‌ها گواهی ملموس بر موفقیت‌های وی و اعتبار استراتژی خرید و نگهداری سهام است.

سرمایه گذاری

کاهش میانگین قیمت خرید

بسیاری از سرمایه گذاران ارزش محور با استفاده از تکنیکی به نام کاهش میانگین قیمت خرید، تأثیر حرکات کوتاه مدت قیمت در هنگام خرید سهام مد نظر خود را کاهش می‌دهند. به بیان ساده، این عمل خرید یا فروش مقدار ثابت یا درصد ثابتی از اوراق بهادار در یک برنامه منظم، صرف نظر از قیمت آن است. این تکنیک وقتی که قیمت سهام پایین است منجر به خرید سهام بیشتر می‌شود و وقتی قیمت بالا باشد منجر به خرید تعداد کمتر می‌شود. با استفاده از این روش، یک سرمایه گذار ریسک خرید در سقف یا فروش در کف را کاهش می‌دهد.
به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید ۳۰۰۰ دلار در سهام یک شرکت سرمایه گذاری کنید. شما ممکن است تصمیم بگیرید به جای اختصاص داد کل ۳۰۰۰ دلار در یک خرید، برای سه ماه متوالی هر ماه ۱۰۰۰ دلار خرید نمایید. سه سناریوی مختلف را در نظر بگیرید:

کاهش قیمت

 فرض کنید قیمت سهام از ۱۰ دلار در ماه اول به ۸ دلار در ماه دوم و ۶ دلار در ماه سوم کاهش می‌یابد. در این سناریو، شما ۱۰۰ سهم در ماه اول (۱۰۰۰ دلار / ۱۰ دلار)، ۱۲۵ سهم ماه دوم (۱۰۰۰ دلار / ۸ دلار) و ۱۶۶ سهم در ماه سوم (۱۰۰۰ دلار / ۶ دلار) به دست می‌آورید. در پایان دوره، ۳۹۱ سهم با قیمت ۶ دلار در هر سهم با ارزش کلی ۲،۳۴۶ دلار خواهید داشت. در نهایت با ضرر ۶۵۴ دلاری روبرو خواهید شد، اما اگر ۳۰۰ سهم را به ازای هر سهم ۱۰ دلار در همان ماه اول خریداری کرده باشید، ضرر شما بعد از سه ماه ۱۲۰۰ دلار خواهد بود. کاهش قیمت میانگین قیمت خرید باعث کاهش زیان در بازار در حال سقوط می‌شود.

افزایش قیمت‌ها

 تصور کنید قیمت سهام از ۱۰ دلار در ماه اول به ۱۲ دلار در ماه دوم و ۱۴ دلار در ماه سوم افزایش یابد. در این حالت، شما ۱۰۰ سهم در ماه اول (۱۰۰۰ دلار / ۱۰ دلار)، ۸۳ سهم در ماه دوم (۱۰۰۰ دلار / ۱۲ دلار) و ۷۱ سهم در ماه سوم (۱۰۰۰ دلار / ۱۴ دلار) بدست می‌آورید. در پایان دوره، شما ۲۵۴ سهم به قیمت ۱۴ دلار برای هر سهم با ارزش کل ۳۵۵۶ دلار خواهید داشت. شما یک سود تحقق یافته ۵۵۶ دلاری خواهید داشت. اگر در ابتدا ۳۰۰ سهم را به ازای هر سهم ۱۰ دلار خریداری کرده باشید، سه ماه بعد سود شما ۱۲۰۰ دلار خواهد بود. در این حالت، کاهش میانگین باعث می‌شود که سود شما ۶۴۴ دلار کاهش یابد، اگرچه در موقعیت سودآور باقی می‌مانید. در یک بازار که به طور مداوم در حال افزایش است، کاهش میانگین قیمت باعث کاهش سود بالقوه می‌شود.

نوسان قیمت‌ها

 حال فرض کنید قیمت سهم در ماه اول از ۱۰ دلار شروع شود، در ماه دوم به ۸ دلار کاهش یابد و در ماه سوم به ۱۰ دلار بازگردد. در این مثال، شما ۱۰۰ سهم در ماه اول (۱۰۰۰ دلار / ۱۰ دلار)، ۱۲۵ سهم ماه دوم (۱۰۰۰ دلار / ۸ دلار) و ۱۰۰ سهم در ماه سوم (۱۰۰۰ دلار / ۱۰ دلار) به دست می‌آورید. در پایان دوره، شما ۳۲۵ سهم با قیمت ۱۰ دلار برای هر سهم با ارزش کلی ۳۲۵۰ دلار خواهید داشت. در پایان با سود ۲۵۰ دلاری روبرو خواهید شد. اگر در ابتدا ۳۰۰ سهم را به ازای هر سهم ۱۰ دلار خریداری کرده باشید، نه سود و نه زیان خواهید داشت. در یک بازار دائماً در حال نوسان، کاهش میانگین قیمت خرید ممکن است ضررهای احتمالی را کاهش دهد یا مقداری سود تولید کند.
کاهش میانگین یک تکنیک برای کاستن از ریسک ناشی از نوسان قیمت است. این استراتژی سرمایه گذاری می‌تواند از شما در برابر نوسانات بازار و ریسک نزول قیمت‌ها محافظت کند.

چگونه با سرمایه گذاری از طریق صندوق سرمایه گذاری مشترک پول بدست آوریم

سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و شاخص

یک استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت بر اساس ثبات و مدت زمان مالکیت شرکتی است که در آن سرمایه گذاری می‌کنید. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها به طور طبیعی برای اکثر افراد میسر نیست، این امر به زمان کافی و دانش و تلاش برای شناسایی و ارزیابی هر یک از عناصر پورتفوی نیاز دارد. در نتیجه، بسیاری از سرمایه گذاران استراتژی خرید و نگهداری برای انتخاب تک سهم‌ها را غیر عملی یا نامتناسب با سبک زندگی خود می‌دانند.
عدم توانایی در اجرای استراتژی خرید و نگهداری بلند مدت سهام مانع از خرید و نگهداری سهام برای کسب بازده بالاتر نیست. بسیاری از سرمایه گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یا صندوق‌های قابل معامله را خریداری می‌کنند. خرید و نگهداری صندوق‌های شاخص یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک با کیفیت، در طولانی مدت می‌تواند یک استراتژی کاملاً موثر باشد.
در سال ۲۰۰۷، بافت ۱ میلیون دلار شرط بندی كرد كه یك صندوق شاخص اس اند پی ۵۰۰ S&P ۵۰۰ می‌تواند در یك دوره ۱۰ ساله از صندوق‌های پوشش ریسک بهتر عمل كند. تد سایدز Ted Seides ، مدیر عامل شرکت پراتج پارتنرز Protege Partnersطرف مخالف شرط را پذیرفت. بافت شرط خود را برنده شد و برد خود را به موسسات خیریه اهدا کرد.
در سال ۲۰۱۸، بافت به سرمایه گذارانی که تمایل به صرف وقت برای بررسی سرمایه گذاری‌های بلند مدت ندارند، توصیه کرد که به طور مداوم در یک صندوق شاخص ارزان قیمت سرمایه گذاری کنند زیرا اقدامی منطقی‌تر از آن وجود ندارد.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یک فرصت خرید و نگهداری جذاب برای سرمایه گذارانی است که تمایلی به حضور در بورس ندارند. هنگام سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به عنوان استراتژی خرید و نگهداری، چند مطلب قابل تأمل وجود دارد:

خرید و اجاره

 رایج‌ترین استراتژی سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، استراتژی خرید و اجاره است. این استراتژی شامل خرید خانه یا ساختمان تجاری و اجاره آن به مستاجر برای ایجاد درآمد ثابت است.
خرید زمین

زمین دارایی‌ای است که به سادگی نمی‌توان آن را دوباره ساخت. بدلیل عرضه محدود و افزایش جمعیت، زمین خالی یا خام از نظر ارزش رشد می‌کند و این یک فرصت سرمایه گذاری طولانی مدت است.
سرمایه گذاری در تراست‌های املاک

تراست‌های املاک و مستغلات (REITs) صندوق‌هایی هستند که دارایی آنها در املاک و مستغلات نگهداری می‌شود. تراست سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به سرمایه گذارانی که دانش کمی ‌از صنعت املاک و مستغلات داشته و یا کمبود سرمایه دارند امکان دسترسی به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات را می‌دهد.

حرف آخر

در جهانی که قطعیات آن معدود هستند، پس انداز برای آینده یک ضرورت است. خوشبختانه، چشم انداز اقتصادی بلند مدت اغلب کشورهای جهان خوب است. یک سیستم مالی که خطر پذیری و نوآوری را تشویق می‌کند به افرادی که به عنوان سهامداران این قبیل شرکت‌ها عمل می‌کنند پاداش خوبی می‌دهد.
تفاوت بین سرمایه گذاری در سهام در مقابل سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت در طولانی مدت چشمگیر است اوراق با درآمد ثابت ‌تقریبا نیمی ‌از عملکرد سهام را ارائه می‌کنند. مثال زیر را در نظر بگیرید:
• سرمایه گذار الف- این فرد ۳۰ ساله ماهانه ۵۰۰ دلار در اوراق بهادار با درآمد ثابت (۲۲۲،۰۰۰ دلار کل) با متوسط بازده سالانه ۵.۴٪ (متوسط بازده اوراق درآمد ثابت ایالات متحده در ۹۲ سال گذشته) سرمایه گذاری می‌کند. سرمایه گذار الف در سن بازنشستگی یعنی ۶۷ سالگی ۷۰۲،۶۷۵ دلار سرمایه خواهد داشت. تبدیل اصل پول به سنوات بازنشستگی درآمد ماهانه ۴۳۸۷ دلار برای او فراهم می‌کند.
• سرمایه گذار ب- این جوان ۳۰ ساله ماهانه ۵۰۰ دلار در سهام و صندوق‌های شاخص کم هزینه و صندوق‌های مشترک سرمایه گذاری می‌کند و متوسط بازده سالانه ۱۰.۳٪ (متوسط بازده سالانه بورس اوراق بهادار ایالات متحده در بیش از ۹۲ سال گذشته) دریافت می‌کند. مانده موجودی او در زمان بازنشستگی ۲،۳۵۲،۲۲۹ دلار است که یک سود ماهیانه ۱۴،۶۹۴ دلاری مادام العمر در پی خواهد داشت که ۳۳۰٪ بیشتر از سرمایه گذار با درآمد ثابت است.
اثبات شده که سرمایه گذاری در سهام مناسب و نگهداری آن برای مدت زمان طولانی در عین نظارت صحیح، روش برتر برای ایجاد ثروت و آمادگی برای عدم اطمینان ناشی از سن و زمان است. به علاوه، هرچه زودتر شروع کنید، به احتمال زیاد از نتیجه کار راضی‌تر خواهید بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)