اقتصاد بین المللی چیست؟

  • توسط pooladmin
  • 07/07/2019
  • 0
اقتصاد بین المللی

چیستی اقتصاد بین المللی و گستره پوشش آن، وابسته به دیدگاهی است که از این اصطلاح و تعریف آن دارید. بااین‌حال، اگر بخواهیم تعریف شسته‌رفته‌ای از اقتصاد بین‌الملل ارائه بدهیم، می‌توانیم بگوییم این عبارت، دربرگیرنده تعاملات اقتصادی‌ نظیر تجارت بین‌المللی میان کشورهای مختلف جهان است.

به بیان دقیق‌تر، اقتصاد بین المللی، یک حوزه مطالعاتی است که با تجارت و بازرگانی میان کشورها سروکار دارد.

سرفصل‌های اقتصاد بین‌ المللی

موضوعات و سرفصل‌های زیر، نمونه‌هایی از مباحثی هستند که در حوزه اقتصاد بین‌ المللی موردمطالعه قرار می‌گیرد:

  • نرخ‌های تبادل [ارز] و جریان‌های پولی در میان کشورها
  • تجارت آزاد و اختلافات تجاری ازجمله اختلاف تجاری میان کانادا و ایالات‌متحده آمریکا بر سر مبادله الوار چوب نرم
  • مهاجرت
  • نقش مقررات و هزینه‌های حمل‌ونقل بر جریان‌های تجاری
  • تأثیر نظام‌های مالیاتی مختلف بر عزم شرکت‌ها مبنی بر حضور یا عدم حضور در یک کشور

تعریف اقتصاد بین المللی

تعریفی دیگر از اقتصاد بین‌الملل

در کتاب «اقتصاد بین‌ المللی: بازارهای جهانی و رقابت بین‌المللی» در تعریف اقتصاد بین‌ المللی آمده است:

اقتصاد بین‌ المللی به تبیین و پیش‌بینی تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف می‌پردازد. سطح حقوق و دستمزد نیروی کار حتی در کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمندی نظیر آمریکا با تغییر در سطح تجارت و مبادلات بین‌المللی، بالا و پایین می‌شود. در بسیاری از کشورها، اقتصاد بین‌ المللی، حکم مرگ و زندگی را دارد. اقتصاد در سده ۱۷۰۰ میلادی به‌عنوان یک رشته دانشگاهی نوپا در کشور انگلستان پایه گذاشته شد و از همان ابتدا، مسائل حوزه تجارت آزاد بین‌المللی در صدر موضوعات مورد بحث بود که تا به امروز هم این مسئله تداوم پیدا کرده است. بر کسی پوشیده نیست که صنایع داخلی برای در امان ماندن از آسیب‌های رقابت‌های خارجی دست به دامان سیاستمداران می‌شوند تا بتوانند قدرت نفوذ خود را در بازارهای محلی حفظ کنند.

تعریف موسسه اقتصاد بین‌ المللی

موسسه اقتصاد بین‌المللی (Institute for International Economics) به کندوکاو شماری از داغ‌ترین موضوعات در حوزه اقتصاد بین‌الملل می‌پردازد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موضوع برون‌سپاری، سیاست فولاد ایالات‌متحده، نرم تبادل ارز چین و استانداردهای کار و تجارت اشاره کرد.

اقتصاددانان بین‌المللی در پی این هستند که به پرسش‌ها و ابهاماتی نظیر «تحریم‌ها چگونه زندگی شهروندان عادی کشور عراق را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟»، «آیا نرخ شناور ارز منجر به بی‌ثباتی مالی می‌شود؟»، «آیا جهانی‌سازی به فرسایش استانداردهای کار می‌انجامد؟». همان‌طور که می‌بینید اقتصاددانان بین‌المللی با پیچیده‌ترین و بحث‌برانگیزترین موضوعات در اقتصاد سروکار دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)