با جف بزوس ثروتمندترین فرد جهان آشنا شوید

  • توسط pooladmin
  • 07/03/2020
  • 0

جف بزوس، مدیرعامل و بنیان گذار آمازون و مالک روزنامه واشینگتن پست است. وی یکی از موفق ترین صاحبان کسب و کار جهان به شمار می رود و هم اکنون در صدر لیست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. شرکت تجارت الکترونیک آمازون با فروش سرسام آور سال های اخیر باعث شده که بزوس افرادی همچون بیل گیتس و وارن بافت را پشت سر گذاشته و بر بام ثروت جهان قرار گیرد. زندگی نامه جف بزوس را با ما همراه باشید.

با جف بزوس ثروتمندترین فرد جهان آشنا شوید

جف بزوس کیست؟

جف بزوس مدیر عامل و بنیان گذار شرکت تجارت الکترونیک آمازون است. وی همچنین مالک پرفروش ترین و معروف ترین روزنامه شهر واشینگتن با عنوان واشینگتن پست است. مالکیت شرکت بلو ارجن که در زمینه هوافضا فعالیت دارد نیز متعلق به بزوس است. وی هم اکنون با ارزش شبکه 130 میلیارد دلار و بالاتر از بیل گیتس، برنار آرنو و وارن بافت، ثروتمندترین فرد جهان محسوب می شود.

بزوس در سال 1964 در شهر البوکرکی ایالت نیومکزیکو آمریکا متولد شده است. وی از همان دوران جوانی به کامپیوتر علاقه داشت و در زمینه های علوم رایانه و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون به تحصیل پرداخت. وی پس از فارغ التحصیلی در وال استریت مشغول به کار شد و در سال 1990 تبدیل به جوان‌ترین مدیر ارشد شرکت دی. ای. شاو (D.E. Shaw) شد.

چهار سال بعد، بزوس شغل عالی و پرمنفعت خود را برای افتتاح شرکت آمازون رها کرد. آمازون (آمازون دات کام) در ابتدا یک کتاب‌فروشی آنلاین بود که پس از مدتی به موفق ترین و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان تبدیل شد. بزوس در سال 2013 روزنامه واشینگتن پست را با رقم 250 میلیون دلار خریداری کرد. شرکت آمازون در سال 2017 نیز شرکت هول فودز (فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی و عمده فروشی مواد غذایی) را به مالکیت خود درآورد.

خانواده جف بزوس

پدر او تِد جورگِنسِن و مادر او جاکلین جورگِنسِن نام داشتند. متأسفانه این دو کمتر از یک سال با هم زندگی کردند و هنگامی که جف 4 سال سن داشت، مادر او با یک مهاجر کوبایی به نام مایک بزوس ازدواج کرد.

تحصیلات جف بزوس

وی در سال 1986 در رشته های علوم رایانه و مهندسی برق از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد. وی از همان دوران کودکی علاقه شدیدی به سازوکار اشیاء داشت و گاراژ پدر و مادرش را به یک آزمایشگاه تبدیل کرد تا در آن روی ایده های الکتریکی خود کار کند.

جف در دوران نوجوانی با خانواده خود به میامی رفت و در آنجا عشق خود را به رشته کامپیوتر عجین کرده و به عنوان دانش آموخته این رشته از دبیرستان فارغ التحصیل شد. در دوران دبیرستان بود که او اولین تجارت خود را تجربه کرد. مؤسسه دریم (Dream Institute) یک کمپ تابستانی آموزشی برای سال چهارمی، پنجمی و ششمی ها بود که وی مسئول برگزاری آن بود.

پیشینه شغلی در دنیای تجارت

پس از فارغ التحصیلی از پرینستون، بزوس در چند شرکت وال استریت از جمله فایتل، بنکرز تراست و شرکت سرمایه گذاری دی. ای. شاو مشغول به کار شد. بزوس در سال 1990 با 26 سال سن به جوان‌ترین مدیر ارشد شرکت دی. ای. شاو تبدیل شد.

با اینکه آینده درخشانی در دنیای تجارت انتظار وی را می کشید، ریسک بزرگی متحمل شد و با رها کردن وال استریت، وارد دنیای تجارت الکترونیک شد. وی در سال 1994 شغل خود را در دی. ای. شاو رها کرد و با افتتاح یک فروشگاه اینترنتی کتاب وارد دنیای دست نخورده و بکر فروش اینترنتی شد.

بنیان گذار غولی به نام آمازون

بزوس در 16 جولای سال 1996 فروشگاه اینترنتی آمازون را افتتاح کرد که در ابتدا تنها یک فروشگاه آنلاین کتاب بود. نام این فروشگاه برگرفته از پرآب ترین رود جهان، آمازون است که در آمریکای جنوبی جریان دارد. وی قبل از راه اندازی کامل این وب‌سایت نسخه بتای آن را توسط 300 نفر از دوستانش آزمایش نمود. چند ماه مانده به راه اندازی رسمی، چند تن از کارمندان این شرکت در گاراژ بزوس شروع به توسعه نرم افزار آمازون کردند. آن‌ها پس از مدتی دفتر کار خود را به 2 اتاق خواب منزل نیز گسترش دادند و 3 کامپیوتر شرکت سان مایکروسیستمز را در آن مستقر کردند.

موفقیت آمازون در همان ابتدا باورنکردنی بود. تنها 30 روز کافی بود که آمازون در تمام ایالات متحده و 40 کشور دیگر جهان کتاب های خود را به فروش برساند. تنها 2 ماه پس از راه اندازی، میزان فروش شرکت سر به فلک کشید و به حدود 20 هزار دلار در ماه رسید. بدون شک میزان رشد و موفقیت آمازون بسیار فراتر از آنچه بود که بزوس و همکارانش پیش بینی می کردند.

شرکت آمازون دات کام در سال 1997 عرضه عمومی شد و بسیاری تحلیلگران بازار را با این پرسش روبرو کرد که آیا آمازون می تواند پس از اینکه دیگر شرکت های خرده فروشی نیز وب‌سایت خود را راه اندازی کردند، دوام بیاورد؟ 2 سال بعد، آمازون نه تنها در این بازار دوام آورد، بلکه تمام رقبا را کنار زده و به یکه تاز دنیای تجارت الکترونیک تبدیل شد.

بزوس در سال 1998 با افزودن محصولات دیگری همچون سی دی و همچنین ویدیو بازار فروش خود را متنوع تر از گذشته کرد. پس از اندکی نیز لباس، لوازم الکترونیک، اسباب بازی و برخی محصولات دیگر به سبد فروش آمازون افزوده شد. با اینکه بسیاری دامنه های دات کام طی دهه 90 شکست خوردند، آمازون توانست رشد چشمگیر خود را ادامه داده و از میزان فروش سالانه 510 هزار دلار در سال 1995 به میزان فروش 17 میلیارد دلار در سال 2011 برسد.

بزوس در بخشی از نامه سالانه خود به سهامداران در سال 2018 مدعی شد که میزان کاربران پولی آمازون پرایم به بیش از 100 میلیون رسیده است. خدماتی همچون تحویل رایگان دو روزه اجناس، تخفیف های ویژه، پخش موسیقی و فیلم، برخی مزایای سرویس اشتراک پولی آمازون پرایم هستند. در سپتامبر سال 2018 ارزش شرکت آمازون به بیش از یک تریلیون دلار (بر پایه ارزش بازار) رسید و به سومین شرکت تاریخ تبدیل شد که توانسته این رکورد را (تنها چند هفته پس از اپل) بزند. در سال 2007 نیز شرکت نفتی چینی پتروچاینا برای اولین بار به این رکورد رسیده بود.

در انتهای سال 2018 بود که آمازون اعلام کرد، قصد افزایش دستمزد خود را به رقم 15 دلار در ساعت دارد. البته این شرکت هنوز هم با انتقادهایی در خصوص شرایط کاری مواجه است و همین مسئله باعث شد که در جولای 2019 (پرایم دِی) کارگران این شرکت دست به اعتراض بزنند.

سرویس ویدیویی آمازون و آمازون استودیوز

آمازون در سال 2006 سرویس ویدیویی خود را تحت عنوان «پرایم ویدیو» راه اندازی کرد. البته عنوان این سرویس در سال 2006 «آمازون آنباکس» بود. سپس به «آمازون اینستنت ویدیو» تغییر نام پیدا کرد و در نهایت نیز در سال 2011 به پرایم ویدیو تغییر نام داد.

بزوس توانست چندین افتتاحیه فیلم را با راه اندازی آمازون استودیوز در سال 2013 به دست آورد. این شرکت توانست در سال 2014 با سریال های موتسارت در جنگل و ترانسپَرنت توجه بسیاری را به خود جلب کند. این شرکت توانست در سال 2015 اولین فیلم بلند خود را تحت عنوان شای-رک به کارگردانی اسپایک لی عرضه کند.

جف بزوس در سال 2016 برای یک حضور افتخاری در فیلم فراتر از پیشتازان فضا (Star Trek Beyond) جلوی دوربین رفت. بزوس که از کودکی یکی از طرفداران پر و پا قرص پیشتازان فضا است، در عنوان نهایی فیلم نیز در لیست اعضای رسمی اخترناوگان (Starfleet) این مجموعه قرار گرفته است.

اوایل سال 2018 بود که روزنامه سیاتل تایمز در گزارشی اعلام کرد که آمازون عملیات خرده فروشی خود را جهت تمرکز بر بخشی های در حال رشد از جمله سرگرمی های دیجیتال و الکسا متمرکز خواهد کرد.

کتاب خوان آمازون کیندل

جف بزوس

آمازون در سال 2007 از یک سخت افزار الکترونیکی که جهت خواندن کتاب استفاده می شد، رونمایی کرد و نام آن را آمازون کیندل گذاشت. کاربران توسط این ابزار می توانند کتاب خود را خریده، دانلود کرده، خوانده و ذخیره کنند.

بزوس در سال 2011 با عرضه تبلت کیندل فایر، آمازون را وارد بازار تبلت کرد. این شرکت در سپتامبر سال بعد نیز از نسخه کیندل فایر اچ دی رونمایی کرد. بزوس در این خصوص اظهار داشت که این تبلت به لحاظ قیمت پایین آن برای از دور خارج کردن اپل طراحی شده است. وی در مصاحبه با اِی بی سی نیوز گفت: «ما بهترین تبلت را در یک بازه قیمت مشخص طراحی نکرده ایم. ما بهترین تبلت را در هر بازه قیمت موجود طراحی نموده ایم.»

آمازون پرایم ایر

ابتدای دسامبر سال 2013 بود که بزوس با رونمایی از یک ایده ابتکاری که در حال آزمایش و خطا بود، خبرساز شد. این ایده که آمازون پرایم ایر نام داشت، سیستم ارسال و حمل کالا به مشتریان توسط پهباد بود.

وی در این خصوص گفت: این پهبادها قادر به حمل کالاهای 5 پوندی (2.2 کیلوگرمی) و طی کردن مسافت 10 مایلی (16 کیلومتر) از مرکز توزیع شرکت هستند. اولین حمل آمازون با سیستم پرایم ایر در 7 دسامبر 2016 در شهر کمبریج انگلستان اتفاق افتاد.

فایر فون

یکی از معدود قدم های اشتباه آمازون ورود به عرصه تلفن های هوشمند با عنوان فایر فون بود. این گوشی در سال 2014 روانه بازار شد و به زودی با انتقادهای زیادی روبرو شد. بسیاری این محصول آمازون را ابزاری برای جلب توجه رسانه ها و افکار عمومی در نظر گرفتند. خط تولید این محصول برای سال بعد متوقف شد.

هول فودز

بزوس همواره چشم طمع به تحویل کالاهای بازار غذا داشت. آمازون در سال 2017 اعلام کرد که فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی و عمده فروشی مواد غذایی هول فودز را با رقم 13.7 میلیارد دلار به تصاحب خود درآورده است.

آمازون شروع به ارائه پیشنهادهای فروش درون فروشگاهی از طریق آمازون پرایم کرد. تحویل مواد غذایی تنها در حدود 2 ساعت صورت می گرفت که برای مسافت های بالا در کشور ایالات متحده بسیار عالی است. در نتیجه این اقدام، شرکت های بزرگ والمارت و کروگر نیز شروع به ارائه خدمات ارسال کالا به مشتریان خود کردند.

مالک روزنامه واشینگتن پست

5 آگوست سال 2013 مصادف بود با یک بمب خبری که چاشنی آن را جف بزوس کشیده بود. وی روزنامه واشینگتن پست و نشریات زیرمجموعه آن را با رقم 250 میلیون دلار خریداری کرد.

این خرید بزرگ، پایانی بر 4 نسل تسلط خانواده گراهام از جمله دونالد گراهام، رئیس و مدیر اجرایی وقت و خواهر زاده او کاترین گراهام بر این روزنامه بود. گراهام در توجیه این معامله این‌چنین عنوان کرد که «روزنامه پست می تواند تحت مالکیت شرکت دوام بیاورد اما خواست ما این است که چیزی بیش از دوام آوردن برای آینده این روزنامه رقم بخورد. البته این مسئله قطعاً تضمینی برای موفقیت در آینده نیست اما شانس بسیار بیشتری در اختیار ما خواهد گذاشت.»

بزوس در روز خرید در اظهار نظری خطاب به کارکنان روزنامه پست نوشت: ارزش های پست نیازمند تغییر نیست. البته بدون شک تغییراتی در سال های آتی در این روزنامه رخ خواهد داد. ضروری است که با یا بدون مالکیت جدید این تغییرات در شرکت رخ دهد. اینترنت در حال تغییر (تقریباً) تمام المان های تجارت است. اینترنت در حال کوتاه کردن چرخه های خبری، فرسایش منابع درآمد قابل اعتماد و ایجاد نوعی جدید از رقابت است. رقابتی که هزینه های اندک و ناچیزی برای تهیه خبر بر دوش ما می گذارند.

بزوس صدها گزارشگر و ویراستار جدید را استخدام کرد و کارکنان بخش تکنولوژی روزنامه را 3 برابر کرد. (صدها نفر از این کارکنان در سال 2018 طی یک نامه سرگشاده خطاب به جف بزوس خواهان افزایش دستمزد و مزایا از او شدند.) این روزنامه در بسیاری خبرهای داغ و ملتهب دست دارد. از جمله آن‌ها می توان به افشای روابط مایکل فلین، مشاور پیشین سازمان اطلاعات ملی با سفیر روسیه اشاره کرد که به استعفای او منجر شد.

سال 2016 سوددهی روزنامه تأیید شد. سال بعد از آن درآمد سالانه پست به بیش از 100 میلیون دلار رسید. بر اساس آمار شرکت کام اسکور، این روزنامه در ژوئن سال 2019 با 86.4 میلیون کاربر منحصر به فرد توانست گوی سبقت را از نسخه دیجیتالی نیویورک تایمز برباید.

جف بزوس و بلو ارجن

جف بزوس در سال 2000 شرکت بلو اُرِجِن (Blue Origin) را راه اندازی کرد که در زمینه هوافضا مشغول فعالیت است. این شرکت در حال توسعه تکنولوژی هایی است که سفر به فضا را برای افراد بیشتری با هزینه های کمتر مقدور سازد. برای حدود یک و نیم دهه این شرکت به آرامی مشغول فعالیت بود و خبر خاصی از آن منتشر نمی شد.

ناگهان در سال 2016 بزوس خبرنگاران را برای دیدن از مقر اصلی شرکت در شهر کنت ایالت واشینگتن دعوت کرد. بزوس دید انسان‌ها را نه تنها در بازدید از فضا بلکه به مستعمره سازی آن در آینده نیز توصیف کرد. وی در سال 2017 وعده داد که سالانه 1 میلیارد دلار از سهم آمازون را برای پشتیبانی از بلو ارجن به فروش برساند. بزوس 2 سال بعد از اولین ماه نشین (Moon Lander) بلو ارجن رونمایی کرد و اعلام کرد که شرکت در حال انجام آزمایش هایی جهت نشستن روی ماه توسط راکت زیر مدار نیو شپارد (New Shepard)‌ است که می تواند مسافران را برای چند دقیقه مهمان فضا کند.

بزوس در این خصوص گفت: «ما در حال ساخت یک جاده به فضا هستیم و رویدادهای شگفت انگیزی رخ خواهد داد.»

در آگوست 2019 سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که بلو ارجن در میان 13 شرکتی است که برای همکاری در زمینه 19 پروژه تکنولوژی برای رسیدن به ماه و مریخ برگزیده شده است. بلو ارجن در حال توسعه یک سیستم امن و دقیق فرود بر روی ماه و همچنین نازل موتور برای موشک های با سوخت مایع است. این شرکت همچنین در حال همکاری با ناسا جهت تولید سامانه پرتاب با قابلیت استفاده مجدد در محدوده پایگاه فضایی کندی است.

ثروت و درآمد سالانه جف بزوس

در آگوست 2019 هردو نشریه فوربز و بلومبرگ ارزش شبکه بزوس را 110 میلیارد دلار یا بیش از 1.9 میلیون برابر درآمد یک خانوار متوسط آمریکایی برآورد کردند. بزوس در سال های 2018 و 2019 به قله ثروتمندترین افراد جهان رسیده است و هم اکنون نیز با ارزش شبکه 131.9 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد جهان است. پس از او نیز بیل گیتس با اختلاف 19 میلیارد دلار در رتبه دوم جای گرفته است.

بزوس از سال 1998 تاکنون تنها 81840 دلار در سال از آمازون حقوق می گیرد. با این وجود میزان سهام او در آمازون باعث شده که درآمد نجومی داشته باشد. یک تحلیل در سال 2018 نشان داد که میزان درآمد او از سمت سهام حدود 260 میلیون دلار در روز است. رقمی که برای یک روز کاری دشوار منطقی به نظر می رسد.

بزوس در جولای 2017 ابتدا برای مدت کوتاهی در میزان ثروت از بیل گیتس پیشی گرفت. سپس دوباره به جایگاه دوم تنزل پیدا کرد. وی دوباره در اکتبر همان سال جایگاه اول را به خود اختصاص داد. طبق آمار بلومبرگ، بزوس در ژانویه 2018 توانست رکورد پیشین بیل گیتس به ارزش 105.1 میلیارد دلار را از آن خود کند. البته هنوز هم با در نظر گرفتن میزان تورم، ثروت گیتس در اواخر دهه 1990 از میزان ثروت بزوس در 2018 بیشتر بود.

صندوق خیریه روز اول بزوس

صندوق خیریه روز اول یا دِی وان فاند (Day One Fund) بزوس در سال 2018 راه اندازی شد که به تأمین بودجه سازمان های غیر انتفاعی می پردازد که به خانواده های بی خانمان کمک رسانی می کنند. این صندوق یک سال پس از آن راه اندازی شد که وی در توییتر از دنبال کنندگان خود جهت ایده برای صرف بخشی از ثروت خود در امور خیریه سؤال کرده بود.

وی این صندوق را با همسر سابق خود، مکنزی بزوس و قبل از جدایی تأسیس کرد و 2 میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را به این صندوق اهدا کرد. وی قبلاً به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان با انتقادهایی در خصوص کم کاری در امور خیریه مواجه بود.

سرمایه گذاری در زمینه مراقبت سلامت

در تاریخ 30 ژانویه سال 2018 شرکت های آمازون، برکشایر هاتاوی (با مالکیت وارن بافت) و جی‌پی مورگان چیس طی یکی بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که در صدد تأسیس یک شرکت جدید برای حمایت در زمینه مراقبت سلامت از کارکنان خود در ایالات متحده هستند. طبق این بیانیه، شرکت جدید عاری از هرگونه انگیزه مالی و منفعت طلبی خواهد بود. همچنین این شرکت به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه ها و افزایش میزان رضایت بیماران خواهد بود. این راهکارها در وهله اول حول محور تکنولوژی خواهند چرخید.

بزوس در این خصوص گفت: «سیستم مراقبت سلامت دارای پیچیدگی هایی است و ورود ما به این عرصه جهت مقابله رو در رو با این دشواری ها است. با اینکه دشوار به نظر می رسد اما کاهش بار حوزه مراقبت سلامت از روی دوش اقتصاد و بهبود اوضاع و میزان رضایت‌مندی خانواده ها بدون شک ارزش این دشواری ها و تلاش ما را خواهد داشت.»

همسر سابق و فرزندان جف بزوس

جف بزوس و مکنزی تاتل هنگامی که هردوی آن‌ها در شرکت دی. ای. شاو کار می کردند، آشنا شدند. جف به عنوان مدیر ارشد و مکنزی نیز در سمت دستیار اداری در این شرکت مشغول فعالیت بودند. البته پیشه اصلی مکنزی نویسندگی بود و از این شغل برای در دی. ای. شاو برای پشتیبانی از حرفه مورد علاقه خود استفاده می کرد. این دو به مدت 3 ماه نامزد بوده و سپس در سال 1993 ازدواج کردند.

مکنزی بدون شک بخشی جدایی ناپذیر از سرمایه گذاری و موفقیت آمازون بود. وی اولین طرح کسب و کار آمازون را نوشت و به عنوان اولین حسابدار شرکت مشغول به کار شد. با اینکه وی شخصیت درون‌گرا و اهل مطالعه ای داشت، همواره به صورت عمومی از همسرش و شرکت آمازون حمایت می کرد.

مکنزی در دانشگاه پرینستون زیر نظر برنده جایزه ادبی نوبل، تونی موریسون تحصیل کرده است. وی اولین رمان خود را تحت عنوان «آزمایش لوتر آلبرایت» در سال 2005 منتشر کرد. رمان دوم او نیز با عنوان «تله ها» در سال 2013 به چاپ رسید.

پس از حدود 25 سال زندگی مشترک، این دو در سال 2019 از یکدیگر جدا شدند. به عنوان بخشی از توافق طلاق، سهام جف بزوس از 16 درصد به 12 درصد کاهش پیدا کرد. مکنزی اعلام کرد، حداقل نیمی از ثروت به دست آمده از طریق آمازون را به خیریه اهدا خواهد کرد. این دو 4 فرزند از خود به جای گذاشته اند. 3 فرزند پسر حاصل ازدواج آن‌ها است و یک دختر چینی را نیز به فرزندخواندگی قبول کرده اند.

رابطه جدید با لورن سانچز

بلافاصله پس از اعلام جدایی بزوس از مکنزی در ژانویه 2019، نشریه نشنال اینکوایر از رابطه او با لورن سانچز، چهره رسانه ای، گوینده و مجری تلویزیون اهل ایالات متحده خبر دادند. بزوس بلافاصله دستور به تحقیق و تفحص در خصوص انگیزه های این نشریه برای انتشار این اخبار کرد. ماه بعد بزوس در مصاحبه ای اعلام کرد که این نشریه او را تهدید کرده که در صورت عدم عقب نشینی از تحقیقات، تصاویر شفاف و غیر قابل انکاری از او منتشر خواهد کرد.

بزوس در این خصوص اظهار کرد: بدون شک نمی خواهم که تصاویر شخصی من در جایی منتشر شود اما خواهان اعلام باج خواهی، جانب گیری های سیاسی، حملات سیاسی و فساد آن‌ها نیز هستم. ترجیح می دهم با اعتماد به نفس سینه سپر کرده و ببینم که جریان آب ما را به کدام سمت خواهد برد.

وی در همین رابطه می گوید: احتمال رابطه بین اقدام رئیس شرکت مادر این نشریه با حکومت عربستان سعودی وجود دارد. بعدها مشخص شد که پس از ارسال یک ویدیو از طریق واتس اپ از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گوشی بزوس هک شده و اطلاعاتی از آن خارج شده است.

لورن سانچز در آوریل 2019 از همسر قبلی خود جدا شد و اولین حضور عمومی او با بزوس در ماه جولای در رقابت های تنیس ویمبلدون صورت گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)