معنای حساب های ملی در اقتصاد بین المللی

  • توسط pooladmin
  • 24/06/2019
  • 0
حساب های ملی

نگاهی به سیستم حساب های ملی و اقتصادهای کلان

حساب های ملی یا سیستم حساب ملی (NAS) به عنوان معیار دسته بندی اقتصاد کلان ِ تولید و خرید در یک کشور تعریف می شود. این سیستم ها روش های ویژه ی حسابداری مورد استفاده جهت ارزیابی فعالیت اقتصادی یک کشور بر اساس یک چهارچوب توافقی و مجموعه ای از قوانین حسابداری هستند. حساب های ملی قصد دارند تا داده ی اقتصادی مشخصی را به روشی ارائه کنند که تحلیل و تصمیم گیری در سیاست را تسهیل کند.

حساب های ملی نیازمند سیستم حسابداری ِ دوبل / دوطرفه هستند

شیوه حسابداری مورد استفاده در سیستم حسابِ ملی، دارای تمامیت و ثباتی است که نیازمند حسابداری دوبل می باشد. حسابداری دوبل به درستی نامیده شده است همان طور که برای ورود به یک حساب و خروج از آن به حسابهای دیگر ، نیاز است. به عبارت دیگر ، برای اعتبار هر حساب، باید یک حسابِ برابر و یک حسابِ برگشتی همانند debit و vice versa وجود داشته باشد.

این سیستم از معادله ی حسابداری ساده استفاده می کند: دارایی – بدهی = تساوی

طبق این معادله، مجموع تمام بدهی ها باید برابر با مجموع تمام اعتبارها برای یک حساب باشد. خود معادله ، معیاری برای شناسایی خطا در حساب دوبل است، اما فقط خطاهای ارزیابی را شناسایی می کند، که باید توجه داشت حتی کسانی که این آزمون را پاس می کنند عاری از خطا نیستند. علی رغم ماهیت ساده ی این مفهوم، حسابداری دوبل یک کار کسل کننده است که نیازمند توجه بسیار زیاد به جزئیات می باشد. اشتباهات رایج شامل ارزیابی یا حذف حسابهای خطا می باشد.

با این وجود سیستم هایِ حسابِ ملی، دارای قوانین مشترکی در بیزینس دوبل نیز می باشند، این سیستم حساب هایِ ملی، در واقع بر اساس مفاهیم اقتصادی هستند. حساب هایِ ملی به سادگی ترازنامه هایِ ملی نیستند ، آن ها حساب هایی از فعالیت های اقتصادی پیچیده ارائه می کنند.

حساب های ملی

حساب های ملی و فعالیت اقتصادی

سیستم های حسابداری ملی ، تولید ، هزینه و درآمد ِ تمام بازیگران اقتصادی را در اقتصاد کشور از خانواده تا دولت را ارزیابی می کند. دسته بندی ِ تولید حسابهای ملی معمولا به عنوان تولید/بازده در واحدهای رایج توسط صنایع متفاوت به علاوه ی واردات تعریف می شود. بازده / تولید معمولا درآمد حاصل از صنعت است. خرید یا دسته بندی هزینه عموما شامل دولت، سرمایه گذاری، مصرف و صادرات می باشد. سیستم های ملی ، ارزیابی تغییرات در دارایی ها، بدهی ها و ارزش خالص ترکیب می کنند.

حساب های ملی و ارزش کل

شاید وسیع ترین ارزش شناخته شده که در حساب های ملی اندازه گیری می شود ارزش متراکم همانند تولید ناخالص داخلی یا GDP باشد. حتی در میان غیر اقتصاد دانان، GDP یک معیار آشنا از اندازه ی اقتصاد و فعالیت اقتصادی متراکم است. اگرچه حساب های ملی داده های اقتصادی زیادی را فراهم می کنند اما هنوز این ارزیابی های متراکم همانند GDP وجود دارند، البته تکامل شان در طول زمان برای اقتصاد دانان و کسانی که تصمیمات سیاسی می گیرند بسیار جالب است و این ارزش ها برخی از مهم ترین اطلاعات را درباره ی اقتصاد کشور ارائه می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)