دلایل سرمایه گذاری روی سهام خودروهای الکتریکی

  • توسط pooladmin
  • 13/08/2021
  • 0
خودروهای الکتریکی

یکی از هیجان انگیزترین راه‌های ایجاد ثروت در بازار سهام، جستجوی فناوری‌های جدیدی است که می‌تواند شیوه زندگی عموم مردم را تغییر دهد. یکی از این فناوری‌ها که به سرعت در حال گسترش است و نحوه سفر مصرف کنندگان را تغییر می‌دهد خودروهای الکتریکی است.
مدتی است که باهوش‌ترین ذهن‌های جهان از گرم شدن زمین به عنوان یک بحران جهانی یاد کرده و گذر به سمت انرژی‌های پاک را امری اجتناب ناپذیر می‌دانند. اغلب دولت‌ها عبور از سوخت‌های فسیلی و استفاده از انرژی‌های پاک را مورد‌ حمایت قرار داده‌اند.
با توجه به اینکه حمل و نقل، منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است همۀ نگاه‌ها به خودروهای الکتریکی دوخته شده است، چه از نظر مزایای این خودروها برای محیط زیست و چه از نظر فرصت‌هایی که در وال استریت ایجاد می‌کنند.

دلایل سرمایه گذاری روی سهام خودروهای الکتریکی

سهام خودروهای الکتریکی

سهام خودروهای الکتریکی نشان دهنده شرکت‌هایی است که در بازار رو به رشد خودروهای برقی فعالیت می‌کنند. در حالی که بازار حمل و نقل پاک یک بازار نسبتاً جدید است، اما در حال حاضر یک اکوسیستم کامل آن را احاطه کرده و بسیاری از قسمت‌های آن یک صنعت پررونق را شکل می‌دهند.
همانند دیگر صنایع، شرکت‌های خودروسازی الکتریکی در اشکال و اندازه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، زیر مجموعه‌های متعددی را تشکیل می‌دهند:

۱. خودروسازان سنتی

شرکت‌های خودروسازی سنتی مانند جنرال موتورز، فورد، تویوتا و فولکس واگن بخش بزرگی از صنعت خودرو را تشکیل می‌دهند. این شرکت‌ها که به طور سنتی بر موتورهای احتراق داخلی متمرکز بوده‌اند، رویکرد خود را تغییر داده و وعده‌های بزرگی در زمینه جهش به گزینه‌های حمل و نقل برقی داده‌اند.
فورد به تازگی از موستانگ ماخ ای، نسخه کاملاً الکتریکی خودروی خود خبر داده و جنرال موتورز قول داده که تا سال ۲۰۳۵ تمام الکتریکی شود. فولکس واگن و تویوتا نیز بر روی خودروهای الکتریکی خود کار می‌کنند.
این واقعیت که خودروسازان سنتی سوار قطار خودروهای برقی می‌شوند یک نکته کلیدی است که سرمایه گذاران باید به آن توجه زیادی داشته باشند.
معمولاً شرکت‌هایی که موقعیت‌ لیدر در هر صنعتی را دارند با روندهای آن صنعت در فراز و فرود هستند. رهبران صنایع با سرمایه گذاری سنگین در نوآوری تکنولوژیکی زیربنای این روندها را بنا می‌نهند.

سرمایه گذاری‌های این خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی امری فراتر از جریانی گذرا هستند. تولیدکنندگان پیشرو خودروهای سنتی قصد ندارند پول خود را هدر بدهند. می‌توان اطمینان داشت که آنها از این فرصت استفاده می‌کنند. علاوه بر این، با سرمایه گذاری روی این غول‌های خودروسازی، شما روی یک تاریخ طولانی از پیشرو بودن سرمایه گذاری می‌کنید.

۲. خودروسازان الکتریکی

در حالی که تولیدکنندگان سنتی یک دسته هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، فرصت‌هایی نیز در شرکت‌های تازه واردی که رویاهای بزرگی دارند دیده می‌شود. برخی از شرکت‌ها اگرچه در صنعت خودروسازی جوان هستند-اما از پتانسیل قابل توجهی برخوردارند.
وقتی به خودروهای الکتریکی فکر می‌کنید، احتمالاً اولین برندی که به ذهن‌تان خطور می‌کند یک تولید کننده سنتی نیست. به احتمال زیاد به تسلا سازنده خودروهای الکتریکی به رهبری ایلان ماسک فکر می‌کنید، که از سال‌ها پیش در صنعت خودروهای الکتریکی پیشگام بوده و اکنون موقعیت رهبری این فضا را دارد.
با این حال، تسلا تنها شرکتی نیست که بدون تولید موتور احتراق داخلی سنتی، وارد صنعت خودرو شده است. به عنوان مثال، تولیدکنندگان چینی مانند نیوNio ، زیپنگ Xpeng و لی اتو Li Auto همگی این کار را انجام می‌دهند. حتی اپل، سازنده نمادین آیفون، با پروژه اپل کار Apple Car به ماشین‌های خودران الکتریکی پرداخته است.

۳. سازندگان وسایل نقلیه تجاری

در حالی که وسایل نقلیه برای حمل و نقل مصرف کننده مهم هستند و منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای توسعه یافته به شمار می‌روند، خودروهای تجاری نیز به کمی ‌اصلاح نیاز دارند. به گفته استاتیستا Statista، کامیون‌های متوسط و سنگین حدود ۲۳ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با حوزه حمل و نقل را باعث می‌شوند.
خبر خوب این است که شرکت‌هایی تلاش می‌کنند راه حلی برای این مشکل نیز بیابند. با این حال، موتورهای الکتریکی راه درازی در پیش دارند تا روی کامیونت‌ها قرار بگیرند و مسافت‌های طولانی را طی کنند.
به همین دلیل شرکت‌هایی مانند نیکولا Nikola استارتاپ مستقر در یوتا، بر تولید کامیونت‌های تجاری و وانت‌هایی متمرکز هستند که با سوخت هیدروژنی کار می‌کنند. فناوری‌ای که اسب بخار تولید می‌کند و تنها محصول جانبی آن آب است.

۴. سازندگان باتری

اگر باتری‌های با کارایی بالا قادر به تأمین نیروی مورد نیاز برای سفرهای طولانی مدت نباشند ماشین‌های الکتریکی نمی‌توانند کار کنند. در نتیجه، بازار پررونقی برای شرکت‌هایی که باتری‌های مورد استفاده در این خودروها را تولید می‌کنند، وجود دارد.
یکی از محبوب‌ترین‌ها در این حوزه، استارتاپی است که با نام کوانتوم اسپیس QuantumScape شناخته می‌شود. تمرکز شرکت بر توسعه، تولید و فروش باتری‌های لیتیوم فلزی استوار است که برای استفاده در خودروهای الکتریکی طراحی شده است.

۵. شبکه‌ شارژ

مانند سایر باتری‌های قابل استفاده مجدد، باتری‌های خودروهای الکتریکی نیز باید شارژ شوند. با این حال، بر خلاف موتورهای احتراق داخلی، خودروهای الکتریکی از دینام برای شارژ خود استفاده نمی‌کنند. در نتیجه، یک بخش فرعی در این صنعت وجود دارد که به طور خاص به مشتریان این امکان را می‌دهد تا خودروهای الکتریکی، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه را شارژ کنند.
دو نوع کسب و کار متفاوت بر محوریت شارژ خودروهای الکتریکی فعال هستند. اولین گروه، ایستگاه‌های شارژ این خودروها را توسعه داده و آنها را به طور کامل می‌فروشند و از فروش فناوری درآمد ایجاد می‌کنند.
مورد دوم ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ است که خودروها را بصورت اندازه گیری شده شارژ می‌کنند، همانطور که یک پمپ بنزین معمولی به خودروها بنزین می‌دهد و در نتیجه هر بار که شخصی وسیله نقلیه خود را به یکی از ایستگاه‌ها وصل می‌کند، درآمد کسب می‌کنند.
یکی از این شرکت‌ها با نام بلینک چارجینگ Blink Charging شناخته می‌شود، این شرکت مستقر در ساحل میامی، ‌با بیش از ۲۳۰۰۰ ایستگاه شارژ درون شبکه خود فعالیت می‌کند.

سهام خودروهای الکتریکی

قبل از خرید سهام خودروهای الکتریکی باید به دنبال چه چیزی باشیم

مانند هر صنعت دیگری، سهام خودروسازان الکتریکی هم یکسان ایجاد نمی‌شوند. شرکت‌های مختلف در مراحل مختلف توسعه و گسترش قرار خواهند گرفت و معیارهای ارزیابی متفاوتی را تولید کرده و در نتیجه بازدهی متغیری را به دنبال خواهند داشت.
بنابراین هنگام جستجوی بهترین سهام در این بخش، دقیقاً باید به دنبال چه چیزی باشید؟ در اینجا چند عامل را باید در نظر گرفت:

سودآوری

از آنجا که صنعت خودروهای برقی صنعتی نوظهور است، بسیاری از شرکت‌های درون آن هنوز سودآور نیستند. در حال حاضر مقدار زیادی پول صرف نوآوری، توسعه زیرساخت‌ها و ادغام بازار شده که سودآوری بسیاری از شرکت‌های موجود در این فضا را کاهش داده است.
با این حال، چند شرکت هستند که بازدهی مثبتی خلق کرده و انتظار می‌رود که به تولید سود خود ادامه دهند. سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که از قبل سودآور هستند، ریسک سرمایه گذاری در شرکت‌های محکوم به ورشکستگی را کاهش می‌دهد.

نوآوری

بازار خودروهای برقی برای حل یک مشکل متولد شده و نوآوری باورنکردنی که در این بخش اتفاق می‌افتد همین کار را انجام می‌دهد. این خودروها به سرعت سریعتر شده، از عمر باتری بیشتری برخوردار می‌شوند و به زودی عرضه کننده برخی از بهترین فناوری‌های سرگرمی ‌و تجربه رانندگی در جهان می‌شوند.
هنگام تحقیق در مورد سهام این دسته، به این فکر کنید که چه چیزی شرکت را از منظر نوآوری متمایز می‌کند و چگونه این نوآوری منجر به تسلط احتمالی بر بازار در آینده می‌شود.

ثبات مالی

ساختن شرکتی که خودروهای الکتریکی درجه یک را به صورت انبوه تولید می‌کند کار ارزانی نیست. این شرکت‌ها ده‌ها میلیون دلار برای زیرساخت‌ها، طراحی، نمونه‌های اولیه و موارد دیگر هزینه می‌کنند تا اولین سود خود را بدست آورند. در این صنعت جوان، شرکت‌هایی سودآور هستند که بتوانند جریان وجوه نقد را ایجاد کنند.
قبل از سرمایه گذاری در شرکتی که هنوز سودآور نیست، مهم است که در مورد گزارش‌های شرکت تحقیق کنید تا از ثبات مالی شرکت مطلع شوید. اطمینان حاصل کنید که شرکت‌هایی که در آنها سرمایه گذاری می‌کنید نقدینگی کافی در اختیار دارند تا حداقل در یک سال آینده از پس هزینه فعالیت خود برآیند.
اگر در شرکتی سرمایه گذاری کنید که پول آن تمام شده است، عرضه ‌سهام در بورس برای جمع آوری سرمایه می‌تواند نتیجه این کمبود باشد، اتفاقی که ارزش سهام شما را کاهش می‌دهد.

قیمت گذاری

صرف نظر از نوع سرمایه گذاری که در نظر دارید، ارزش گذاری باید همیشه مورد توجه باشد.
این اصطلاح به ارزش واقعی دریافتی شما نسبت به قیمتی که هنگام خرید سهام پرداخت می‌کنید اشاره دارد. قیمت بالا بدان معناست که در ازای پول خود سهام کمتری دریافت خواهید کرد. قیمت پایین نشان دهنده تخفیف است.
سرمایه گذاران برای تعیین ارزش بازار منصفانه سهام از طیف وسیعی از معیارها استفاده می‌کنند. برخی از رایج‌ترین موارد عبارتند از نسبت قیمت به درآمد (نسبت P/E)، نسبت قیمت به فروش (نسبت P/S) و نسبت قیمت به ارزش دفتری (نسبت P/B).
به خاطر داشته باشید که سهام خودروهای الکتریکی در مقایسه با شرکت‌های فناوری و تولیدکنندگان خودروهای سنتی که نسبت پی بر ای آنها به ترتیب ۴۲.۴۴ و ۷.۶۸ است قیمت‌های فوق العاده بالایی دارند.
با نگاهی به تسلا، شرکت پیشرو در فضای خودروهای الکتریکی متوجه اوضاعی بسیار متفاوت خواهید شد. در طول پنج سال گذشته، سهام این شرکت با متوسط نسبت P/E در حدود ۹۱۸ معامله شده، در حالی که کمترین سطح آن ۵۵۰ و بالاترین سطح ۱.۴۰۱ بوده است.
این عدد بسیار بالا است، اما کارشناسان به رشد سریعی که قرار است این شرکت‌ها تجربه کنند بعنوان دلیلی برای این اعداد نجومی اشاره می‌کنند. از این گذشته، با تمایل مصرف کنندگان، شرکت‌ها و دولت‌ها به انرژی‌های پاک در سراسر جهان، منطقی است که تقاضای خودروهای برقی به سرعت افزایش یابد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در خودروهای الکتریکی

اگر قصد سرمایه گذاری در فضای خودروهای الکتریکی را دارید، فعالیتی بسیار هیجان انگیز است. نه تنها فرصت‌های عظیمی ‌وجود دارد، بلکه این پدیده به خودی خود موضوعی هیجان انگیز است و تحقیقات مرتبط را سرگرم کننده‌تر می‌کند.
با این حال، سرمایه گذاری در این حوزه اشکالاتی دارد که باید قبل از ورود در نظر بگیرید. در ادامه مزایا و معایب سرمایه گذاری روی خودروهای الکتریکی ذکر شده است.

مزایای سهام خودروهای برقی

سرمایه گذاری در شرکت‌های سازنده خودروهای برقی مزایای متعددی دارد. برخی از هیجان انگیزترین آنها عبارتند از:

۱. ایجاد تغییر

این شرکت‌ها به طور فعال در حال حل مشکل بشر یعنی تغییرات آب و هوایی هستند. سرمایه گذاری در این شرکت‌ها راهی است که می‌توانید پول خود را برای حل این چالش جهانی به کار بگیرید.

۲. تغییر مقررات

سازمان‌های نظارتی در کانادا اخیراً اعلام کردند که استفاده از موتورهای احتراق داخلی را حداکثر تا سال ۲۰۳۵ ممنوع می‌کنند، این ممنوعیت پس از آن اتفاق می‌افتد که بسیاری از کشورهای اروپایی و دیگر مناطق جهان تعهدات مشابهی را بعهده گرفته‌اند.
این روند وضع مقررات برای صنعت حمل و نقل پاک بسیار عالی است، خواه این شرکت بر خودروهای الکتریکی متمرکز باشند یا پیلهای سوختی.

۳. بازنگری در صنعت خودرو

با تغییر قوانین و گرایش مصرف کنندگان به یافتن جایگزین‌های حمل و نقل پاک، کل صنعت خودرو در حال حرکت به سمت خودروهای الکتریکی است. به گفته گلدمن ساکس، ۲۵ درصد از وسایل نقلیه حاضر در جاده‌ها تا سال ۲۰۲۵ الکتریکی خواهند بود، در حالی که این نرخ امروزه تنها ۵ درصد است.
با افزایش سهم بازار خودروهای الکتریکی، احتمالاً کسانی که در خط مقدم این فناوری نوظهور قرار دارند پاداش خوبی خواهند برد.

۴. یک صنعت هیجان انگیز

این صنعت خانه جدیدترین و بزرگترین نوآوری‌های تکنولوژیکی است. ما انسان‌ها به طور طبیعی جذب فناوری‌های جدید و پیشرفت‌های علمی‌ می‌شویم، که این امر تحقیقات لازم را در مورد این شرکت‌ها و فعالیت‌های آنها سرگرم کننده‌تر می‌کند.

معایب سهام خودروهای برقی

مطمئناً دلایل زیادی برای هیجان زده شدن در مورد سرمایه گذاری در فضای خودروهای الکتریکی وجود دارد، اما معایبی نیز دیده می‌شود که بایستی پیش از سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرند.

۱. ارزش گذاری بیش از حد

بازارهای نوظهوری همانند خودروهای الکتریکی، بازاری با تقاضای بالا سرمایه گذاری‌ هستند. سرمایه گذارانی که شاهد تغییرات محوری در آینده صنایع هستند چیزی جز افزایش ثروت نمی‌بینند و اغلب این سهام را به سمت قیمت‌های بالا سوق می‌دهند.
هنگام خرید سهام این گروه به طور کلی هزینه بالایی را نسبت به ارزش اصلی این شرکت‌ها پرداخت خواهید کرد.

۲. ریسک اقتصادهای نوظهور

بسیاری از محبوب‌ترین خودروسازهای الکتریکی شرکت‌های چینی هستند. چین یک بازار نوظهور با فرصت‌های مناسب است، اما همچنین مرکز تنش‌های ژئوپلیتیک بوده و با ریسک شدید اقتصادی روبرو است.
به گزارش فورچون، بنگاه‌های چین فعال در این حوزه به تازگی ضرباتی را متحمل شده‌اند زیرا سرمایه گذاران به دلیل نگرانی‌های قانونی، از ورود به شرکت‌های چینی ثبت شده در بازارهای بورس ایالات متحده منع شده‌اند. این مخاطرات بایستی از سوی سرمایه گذاران در نظر گرفته شوند.

۳. فناوری جدید

وقتی فناوری جدیدی وارد بازار می‌شود، هیجان انگیز است، اما نسل‌های اول به ندرت کامل هستند.
به عنوان مثال، خودروهای برقی می‌توانند مسافت‌های محدودی (معمولاً بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مایل) را طی کنند. هنگامی‌ که باتری‌ها خالی می‌شوند، ساعت‌ها طول می‌کشد تا مجدداً شارژ شوند. این وسایل نقلیه در حالی که برای رانندگی روزانه منطقی به نظر می‌رسند، اما سفرهای طولانی مدت را دشوار می‌سازند.
این نوع ناکارآمدی‌ها می‌تواند منجر به ضرر و زیان شود تا زمانی که نوآوری تکنولوژیکی نیازهای مصرف کننده را برآورده سازد.

چقدر باید در این سهام سرمایه گذاری کنید؟

همگان عبارت «تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید» را شنیده‌اند. اگر همه تخم مرغ‌های شما در یک سبد باشند و آن سبد بیفتد، تخم مرغی نخواهید داشت.
این جمله بیشتر از همه جا در بورس صادق است. به منظور محافظت از خود در برابر ضررهای قابل توجه، مهم است که در پورتفوی خود تنوع ایجاد کنید و پول خود را در طیف وسیعی از سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌ها توزیع نمایید.
به عنوان یک صنعت در حال ظهور که در آن شرکت‌های معمولی سوددهی چندانی ندارند، سرمایه گذاری در این بخش، فعالیتی با ریسک بالا تلقی می‌شود. این امر به ویژه هنگامی‌ که هزینه بالای مالکیت این سهام را در نظر بگیرید بیشتر به چشم می‌آید. به این ترتیب، شما نباید بیش از ۱۰% از کل سرمایه خود را به این دسته از سهام اختصاص دهید.
در برنامه ریزی تخصیص سرمایه خود در نظر بگیرید که شرکت در کجای صنعت قرار دارد و شانس آن برای تبدیل شدن به یک بازیگر غالب یا حفظ موقعیت چگونه است.
تولیدکنندگان سنتی ایمن‌تر و قدیمی ‌که تلاش می‌کنند با فراز و فرودهای صنعت کنار بیایند، بایستی اکثریت سهام را در به خود اختصاص دهند در حالی که دارایی‌های دیگر این حوزه مانند استارت آپ‌ها و دیگر فرصت‌های پرریسک و پر بازده بایستی بقیه سبد سهام را شکل دهند.

ETF‌های متمرکز بر خودروهای الکتریکی

اگر می‌خواهید در معرض وسایل نقلیه الکتریکی قرار بگیرید اما تجربه زیادی در ارزیابی فرصت‌های سرمایه گذاری ندارید، ممکن است تصمیم مناسب‌تر سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله یا ای‌تی‌اف‌ها باشد.
ای‌تی‌اف‌ها ابزارهای سرمایه گذاری هستند که منابع گروه بزرگی از سرمایه گذاران را جمع آوری می‌کنند و از این منابع برای سرمایه گذاری در شرکت‌های مختلف که در حمل و نقل پاک و انرزی‌های تجدید پذیر فعال هستند، استفاده می‌کنند.
هنگام سرمایه گذاری در ETF متمرکز بر صنعت خودروهای برقی، با هزینه نسبتاً پایین روی لیست بزرگی از سهام که توسط متخصصان انتخاب شده و مدیریت می‌شوند سرمایه گذاری می‌کنید. سرمایه گذاری در ETF‌ها به جای انتخاب تک سهم‌ها، یک انتخاب عالی برای کسانی است که زیر و روی یک صنعت را نمی‌شناسند.

حرف پایانی

به طور کلی، بازار خودروهای برقی یک مارکت هیجان انگیز با فرصت‌هایی مناسب برای سرمایه گذارانی است که می‌خواهند وارد طبقه تحول انقلابی در صنعت حمل و نقل شوند.
با این حال، مانند هر فناوری جدیدی چندین شرکت برای گرفتن سهم خود از بازار رقابت می‌کنند، که در این بین برخی از آنها شانس موفقیت بسیار بهتری نسبت به سایرین دارند.
گذار به خودروهای الکتریکی به سرعت جهان را در برگرفته است، بخش بزرگی از بزرگترین برندگان این حوزه در چین و سایر اقتصادهای نوظهور فعال هستند. در حالی که این یک بازی هیجان انگیز به نظر می‌رسد اما بهتر است دارایی‌های خود را با یکدیگر مخلوط کرده و پورتفوی خود را با شرکت‌هایی که در بخش‌های مختلف این صنعت و در مناطق مختلف جهان تمرکز دارند متنوع کنید.
قبل از سرمایه گذاری در هر سهامی‌ بایستی تحقیق و بررسی لازم را انجام داده و درک کاملی از آنچه می‌خرید داشته باشید. با این وجود، با توجه به تغییرات پیش آمده از منظر مقررات و تمایل مصرف کنندگان، اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری روی سهام خودروهای الکتریکی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)