شکایت از شرکت گوگل به دلیل اقدامات ضد رقابتی

  • توسط pooladmin
  • 26/12/2020
  • 0
شرکت گوگل

چندین ایالت آمریكا شرکت گوگل را متهم نموده‌اند كه تلاش كرده موتور جستجوی خود را همانند تلفن‌های هوشمند بر اتومبیل‌ها، تلویزیون‌ها و بلندگوهای هوشمند نیز چیره سازد.
این اتفاق به دنبال یک پرونده قضایی دیگر که توسط وزارت دادگستری ایالات متحده درباره یک موضوع مشابه در ماه اکتبر باز شده رخ داده است. این دومین دادخواست مربوط به دولت آمریكا ظرف مدت دو ماه است كه این غول فناوری را تحت فشار قرار می‌دهد.

شکایت از شرکت گوگل به دلیل اقدامات ضد رقابتی

واکنش شرکت گوگل

گوگل در واکنش به این شکایت گفته است که طراحی مجدد موتور جستجوی گوگل باعث می‌شود شهروندان آمریکا از اطلاعات مفیدی محروم شوند.
آدام کوهن َAdam Cohen، مدیر بخش سیاست اقتصادی شرکت گوگل در وبلاگ کمپانی نوشت: «ما می‌دانیم که بررسی دقیق شرکت‌های بزرگ اتفاقی طبیعی است و آماده پاسخگویی به سوالات و حل مشکلات پیش آمده هستیم. اما این دادخواست به دنبال طراحی مجدد موتور جستجوی گوگل به طریقی است که آمریکایی‌ها را از اطلاعات مفید محروم کرده و به توانایی کسب و کارها برای ارتباط مستقیم با مشتریان آسیب برساند. ما منتظر هستیم این پرونده در دادگاه مطرح شود در حالی که همچنان بر روی ارائه یک جستجوی با کیفیت برای کاربران خود متمرکز هستیم».
وی افزود که هنگام جستجوی اطلاعات مربوطه، گزینه‌های زیادی وجود دارد، از جمله آمازون، اکسپدیا و تریپ ادوایزر.
نظر غول فناوری این است که این دادخواست پیشنهاد می‌کند که موتور جستجوی گوگل در عمل برای مصرف کنندگان کمتر مفید باشد.

داستان یک کارآفرین جوان حوزه فناوری

آقای کوهن نوشت: «وقتی محصولات و خدمات محلی را جستجو می‌کنید ما اطلاعاتی را به شما نشان می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا مستقیماً با کسب و کارها ارتباط برقرار کنید و به آنها نیز کمک می‌کند تا مشتری بیشتری پیدا کنند. این دادخواست خواستار تغییراتی در طراحی موتور جستجوی گوگل است و از ما می‌خواهد به جای ارتباط مستقیم با مشاغل، واسطه‌های آنلاین را به طور برجسته نشان دهیم».
این شکایت روز پنجشنبه توسط ۳۸ ایالت به دادستان‌های دموکرات و جمهوری خواه به رهبری فیل وایزر Phil Weiser دادستان کلرادو ارائه شد.
آقای وایزر در همین زمینه توضیح داد که: «اقدامات ضد رقابتی گوگل از انحصار جستجوی عمومی‌ آن محافظت کرده، رقبا را کنار گذاشته، مصرف کنندگان را از مزایای گزینه‌های رقابتی محروم کرده، جلوی نوآوری را گرفته و امکان ورود کسب و کارهای جدید را تضعیف می‌کند. این دادخواست به دنبال بازگرداندن عنصر رقابت است».
این یک موضوع جداگانه نسبت به دادخواستی است که در روز چهارشنبه از سوی ۱۰ ایالات ارائه شد که در آن گوگل به اقدامات ضد رقابتی در تبلیغات آنلاین متهم شده و از جمله ادعا می‌شود که گوگل با فیس بوک بر سر دستکاری حراج‌های آنلاین معامله کرده است.

گوگل

انحصار دستیار صوتی

از برخی جهات، آخرین شکایت مشابه دادخواست وزارت دادگستری ایالات متحده است که متمرکز بر میلیاردها دلاری است که گوگل هر ساله می‌پردازد تا اطمینان حاصل شود موتور جستجوگر گوگل به عنوان گزینه پیش فرض در مرورگرها و دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه نصب شده است.
با این حال، آخرین شکایت حقوقی فراتر از این رفته و می‌گوید غول فناوری از انحصارات موجود خود در جستجو مانند «توافق نامه‌های مستثنا سازی» و توانایی «جمع آوری داده‌ها» برای تسلط بر فناوری‌های جدید نیز استفاده می‌کند.
به عنوان مثال در این دادخواست ادعا شده است که شرکت گوگل دستگاه‌هایی را که از دستیار صوتی گوگل Google Assistant استفاده می‌کنند از دستیابی به فناوری‌های رقیب مانند الکسای آمازون محروم می‌سازد.
تام میلر Tom Miller، دادستان کل آیووا که در سال ۱۹۹۸ از مایکروسافت به دلیل قوانین ضد انحصار شکایت کرد می‌گوید: «گوگل در بازار دستیار صوتی از دسترسی رقبا به مصرف کنندگان از طریق اتومبیل‌های متصل به اینترنت جلوگیری می‌کند، که این امر راهی مهم برای دسترسی به اینترنت در آینده نزدیک است».
سونوز Sonos کمپانی سازنده بلندگوهای هوشمند در گذشته علناً از این شکایت داشته که گوگل از قدرت بازار خود به طور ناعادلانه برای انحصار بازار دستیار صوتی استفاده کرده است. سونوز سرانجام در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت از دستیار گوگل پشتیبانی کند.
این ائتلاف از دادگاه می‌خواهد تا آنچه رفتار غیرقانونی شرکت گوگل خوانده و بازار رقابتی را مختل کرده متوقف سازد و همچنین مزایای ناعادلانه غول فناوری که در نتیجه اقدامات غیرقانونی بدست آمده است را از بین ببرد. این ائتلاف خواستار این است که آلفابت Alphabet (شرکت مادر گوگل) به جای پرداخت جریمه، مجبور به واگذاری برخی دارایی‌ها و جبران خسارت شود.
دوگ پیترسون Doug Peterson، دادستان کل نبراسکا می‌گوید: «جرایم نقدی مانند لگد زدن به گوریل‌ است. خوشبختانه ما ابزار‌هایی داریم که دامنه آن بسیار گسترده‌تر است».
ایالت‌هایی که روز پنجشنبه شکایت کردند عبارتند از: کلرادو، آریزونا، کلرادو، آیووا، نبراسکا، نیویورک، کارولینای شمالی، تنسی، یوتا، آلاسکا، کانتیکت، دلاور،‌ هاوایی، آیداهو، ایلینوی، کانزاس، مین، مریلند، ماساچوست، مینه سوتا، نوادا، نیوهمپشایر، نیوجرسی، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، اوهایو، اوکلاهما، اورگن، پنسیلوانیا، رود آیلند، داکوتای جنوبی، ورمونت، ویرجینیا، واشنگتن، ویرجینیای غربی، وایومینگ، ناحیه کلمبیا، و سرزمین‌های گوام و پورتوریکو.

بیشتر بخوانید: کرونا و خلق میلیاردرهای جدید در حوزه فناوری

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)