پنج سوال رایج درباره صندوق قابل معامله (ETF)

  • توسط pooladmin
  • 27/10/2020
  • 0
etf

یک ETF معمولاً به عنوان سبدی از اوراق بهادار در یک کلاس دارایی عمل می‌کند (به عنوان مثال یک سبد سهام یا یک سبد اوراق قرضه). شما به عنوان یک سرمایه گذار می‌توانید سهام ETF را خریداری کرده و سهمی ‌از دارایی‌های تجمیع شده و همچنین سود سهام (در برخی از کشورها) آنها را در اختیار داشته باشید.
یک سبد را تصور کنید که با انواع مختلفی از اوراق بهادار پر شده است (مانند سبدی از سهام، تعداد زیادی اوراق قرضه یا کامودیتی‌های مختلف (به عنوان مثال طلا) یا حتی مخلوطی از اوراق بهادار مختلف) با یک مدیر دارایی که مسئول خرید، فروش و متعادل سازی دارایی‌ها برای شماست. محل معاملات بازار بورس اوراق بهادار است و شما به عنوان یک سرمایه گذار در این سبد دارایی می‌توانید در هر زمان اجزای سبد را خریداری کرده و بفروشید. به صندوق قابل معامله (ETF) خوش آمدید!
سرمایه گذار علاقمند به صندوق قابل معامله فردی است که معمولاً از کارمزد معاملات عادی دل خوشی ندارد و می‌خواهد بدون خرید دارایی‌های مختلف سبد متنوعی برای خود ایجاد کند. آنچه ETF را برای این سرمایه گذار بسیار مناسب می‌سازد ترکیبی از مزایای عمده صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و سهام است: تنوع در سبد سهام (مشابه آنچه صندوق سرمایه گذاری مشترک فراهم می‌کند) و نقدشوندگی بالا (که سهام ارائه می‌کنند).
بسیاری از ETFها با پایش شاخص‌ها، به عنوان مثال شاخص سهام S&P ۵۰۰ یا شاخص اوراق قرضه دولتی ایالات متحده (شاخص بارکلیز)، خرید یا فروش دارایی‌ها کار می‌کنند.
به عنوان یک سرمایه گذار، لازم نیست اجزای یک سبد ETF را مستقیماً بخرید یا بفروشید. آنها فقط از شرکت کنندگان مجاز خریداری می‌شوند یا به آنها فروخته می‌شوند (به عنوان مثال یک کارگزار بزرگ). این شرکت کنندگان مجاز به عنوان بازار ساز در بازار آزاد عمل می‌کنند و از توانایی خود برای تبادل واحدهای ETF با اوراق بهادار پایه برای تأمین نقدینگی استفاده می‌کنند. این شیوه تضمین می‌کند که قیمت‌های بازار ETF بسیار نزدیک به ارزش خالص دارایی‌های پایه باشد. به این ترتیب سایر سرمایه گذاران می‌توانند سهام ETF را در بازار ثانویه معامله کنند.
ETF‌ها می‌توانند اهرمی یا غیر اهرمی‌ باشند. ETFهای اهرمی‌ به دلیل بالانس روزانه، اغلب با گذشت زمان دچار افت ارزش می‌شوند و به عنوان سرمایه گذاری ریسکی‌تر و ناپایدارتر شناخته می‌شوند. این مقاله بیشتر بر ETF‌های غیر اهرمی ‌متمرکز است که قسمت عمده بازار را تشکیل می‌دهند.
این روزها صندوق‌های قابل معامله طیف گسترده‌ای از انواع دارایی‌ها، شاخص‌ها و استراتژی‌های معاملاتی مختلف را با حداقل هزینه‌ عرضه می‌کنند. با استفاده از ETF می‌توانید در هر چیزی از نفت خام تا اوراق خزانه از ین ژاپن تا سهام روزمره سرمایه گذاری کنید.

صندوق

پنج سوال رایج درباره صندوق قابل معامله (ETF)

آیا ETF سرمایه گذاری خوبی است؟

بله، ETF‌ها به دلیل تنوع، نقد شوندگی بالا، هزینه‌های معاملاتی پایین و بازده مالیاتی بالا، سرمایه گذاری خوبی هستند.
ETF نوعی دسترسی کم هزینه به سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف مانند کامودیتی‌ها، اوراق قرضه، سهام، املاک و مستغلات و غیره را برای شما فراهم می‌کند. این تنوع در دارایی‌ها مزیت مطلوبی است که هر سرمایه گذار هوشمندی به دنبال آن است.
همچنین محدودیتی در تبادل ETF وجود ندارد. ETF‌ها را می‌توان در هر زمان در ساعات معاملاتی خرید و فروش کرد (برخلاف صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک) و ضریب نقد شوندگی بالایی دارند. این بدان معناست که شما مجبور نیستید بیش از آن زمانی که قصد دارید یک ETF را نگه دارید. در واقع برخی از معامله گران برای استفاده از نوسانات قیمتی بازار، ETF‌ها را در یک روز چندین بار خریداری کرده و می‌فروشند.
در ETFها هزینه‌های معاملات و مدیریت اغلب بسیار کمتر از حالتی است که شما سهام را بصورت تکی معامله می‌کنید. سرمایه گذاری بیش از ۲ تریلیون دلاری از زمان راه اندازی این ابزار سرمایه گذاری در سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۵ دلیلی بر اثبات ارزشمند بودن این صندوق‌ها است. بسیاری از کارگزاران معاملات رایگان یا دارای تخفیف برای ETF انجام می‌دهند. برخی از ETFها نیز ادعا می‌کنند که هزینه مدیریتی ندارند و این امر برای مشتری رایگان است.
بهره وری بالای مالیاتی ETF‌ها همراه با ویژگی‌های سهام مانند، آنها را به عنوان یک سرمایه گذاری بسیار جذاب معرفی می‌کند.

کدام یک بهتر است: یک صندوق قابل معامله یا یک صندوق سرمایه گذاری مشترک؟

سه عامل عمده وجود دارد که ETF را به سرمایه گذاری بهتری نسبت به صندوق سرمایه گذاری تبدیل می‌کند. آنها عبارتند از: نقدشوندگی، کارایی مالیاتی و نسبت هزینه‌ها.

نقد شوندگی

نقد شوندگی ETF‌ها بسیار متفاوت است. صندوق‌های فعال و محبوب بسیار نقد شونده هستند. به همین دلیل این صندوق‌ها در طول روز حجم معاملات بالا و تغییرات قیمتی اندک دارند. این صندوق‌ها تفاوت زیادی با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک دارد که در آن تمام معاملات با یک قیمت و در یک زمان واحد پس از بسته شدن بازار اتفاق می‌افتد.

کارایی مالیاتی

ساختار ETF‌ها بگونه‌ای است که کارآیی مالیاتی را تضمین می‌کند. این امر باعث جذابیت بیشتر آنها به عنوان فرصت‌های سرمایه گذاری نسبت به صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک می‌شود.
برای درک بهتر این موضوع، بیایید تأثیرات دستیابی به سود در یک ETF را با یک صندوق سرمایه گذاری مشترک مقایسه کنیم. هنگامی ‌که سود در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک محقق می‌شود، به عنوان مثال وقتی اوراق بهادار فروخته می‌شود (و این امر با ضرر متعادل نمی‌شود)، صندوق سرمایه گذاری مشترک باید سود سرمایه گذاری را بین سهامداران خود تقسیم کند. این سود چون از طریق بازخرید برای سرمایه گذار حاصل می‌شود مشمول مالیات است حتی اگر در سرمایه گذاری دیگری صرف شود.
ETF برای فرار از این مالیات بهینه سازی شده زیرا وقتی سود حاصل می‌شود نیازی به بازخرید توسط سهامداران نیست. در عوض سهامداران می‌توانند سهام ETF خود را برای کسب سود در بورس بفروشند یا در غیر این صورت، بازخریدهایی انجام دهند که مشمول مالیات نباشد.
به همین دلیل، ETF‌ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک هم دسته‌ یا در کلاس دارایی مشابه، از نظر مالیاتی کارآمدتر هستند.

ETF‌ها نسبت هزینه کمتری دارند

هزینه‌های اداری سالانه (درصد کل دارایی صندوق برای پوشش هزینه‌های عملیاتی در آن سال) که به عنوان نسبت هزینه شناخته می‌شود معمولاً برای ETF در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک کمتر است. با وجود نسبت هزینه‌های بالاتر در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، سرمایه گذاران بازده کل کمتری دارند. در حالی که بطور میانگین صندوق سرمایه گذاری مشترک در ایالات متحده آمریکا دارای نسبت هزینه ۱.۴۲٪ است، ارزش سهام مشابه ETF دارای نسبت هزینه‌ای ۰.۵۳٪ است که در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک منجر به بازده بالاتر برای سرمایه گذاران در ETF می‌شود.

آیا ETF سود پرداخت می‌کند؟

بله، برخی از ETF‌ها بدلیل سود سهام جذاب خود شناخته می‌شوند به ویژه هنگامی‌که از سهام یا اوراق قرضه تشکیل شده باشد.
مجری صندوق سود سهام پرداخت شده برای دارایی‌های ETF را جمع آوری می‌کند و سپس قسمت عمده آن را در فواصل منظم بین سهامداران ETF توزیع می‌کند. (لازم به ذکر است که ETFها در ایران سودی به سهامداران پرداخت نمی‌کنند). ETFهای بصورت اختصاصی برای خرید سهام یا اوراق مشارکت با سود بالا وجود دارند که اغلب می‌تواند ایده خوبی برای سرمایه گذاران سود محور باشند. سرمایه گذارانی که سود سهام خود را دریافت می‌کنند می‌توانند سهام بیشتری از ETF را خریداری کنند یا آن را به مصارف دیگر اختصاص دهند.

آیا ETF از سهام مطمئن‌تر است؟

پاسخ برای ETF‌های غیر اهرمی ‌که سبدی از سهام یا اوراق قرضه هستند مثبت است. از آنجا که ETF معمولاً پرتفویی از سهام یا اوراق قرضه متفاوت است بسیار متنوع و بسیار امن‌تر از سهام یا اوراق بهادار است. توصیه می‌شود که مبتدیان برای پیشگیری از استرس مالی زیاد در ETF سرمایه گذاری کنند. با این وجود باید توجه داشت که ETFهای پر ریسک هم در بازار وجود دارد (به عنوان مثال ETF‌های کامودیتی، ETF‌های بلاکچین، ETF‌های ارزی) که می‌تواند ریسکی مشابه یا بیشتری ازسرمایه گذاری در یک سهام عادی را با خود به همراه داشته باشند. بهتر است همواره آگاهانه و با شناخت نسبت به قدرت ریسک پذیری خود اقدام به سرمایه گذاری ‌کنید.
هنگامی‌که نوسانات زیاد می‌شود برخی از سرمایه گذاران سراغ ETF‌های اهرمی می‌روند این نوع سرمایه گذاری مانند خرید ملک با پول وام یا قرض گرفته شده است. ETF‌های اهرمی‌ به دلیل بازخریدهای روزانه با ریسک سرمایه گذاری بالایی همراه هستند که منجر به تحلیل رفتن سرمایه در طول زمان می‌شوند. با این وجود، ETF‌هایی نیز برای رصد سرمایه گذاری‌ها با نوسان کم وجود دارد که ممکن است ابزار خوبی برای سرمایه گذاران ریسک گریز باشد.

خلاصه

آیا ETF برای سرمایه گذاری مناسب است؟
بله، شما باید بدلایل زیر در ETFها سرمایه گذاری کنید:
• ETF امکان سرمایه گذاری در طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها از جمله اوراق قرضه، سهام، کامودیتی‌ یا ارز را به شما می‌دهد.
• به عنوان یک سرمایه گذار با خرید سبدی از سهام، پرتفوی متنوعی خواهید داشت که به معنای کاهش ریسک است.
• نقدشوندگی. هر زمان که بخواهید می‌توانید سهام خود از ETFرا در ساعات بازار خریداری کرده یا بفروشید.
• ETF‌ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک دارای ضریب نقد شوندگی بالاتر، بازده مالیاتی بهتر و نسبت هزینه کمتری هستند و به همین دلیل سرمایه گذاری‌ بهتری نسبت به صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک محسوب می‌شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)