نحوه مدیریت نوسانات قیمتی رمز ارزها

  • توسط pooladmin
  • 08/08/2021
  • 0
رمز ارزها

اگر درگیر دنیای رمز ارزها باشید می‌دانید که به طور کلی نوسانات در این کلاس دارایی بیشتر از بقیه موارد است. روند افزایش بی ثباتی در فضای رمز ارزها در طول همه گیری کووید ۱۹ بیشتر مشهود بوده است.
بعنوان مثال نوسانات ۳۰ روزه قیمت بیت کوین در آوریل ۲۰۲۰ به ۲۰۰% رسید در حالی که متوسط نوسان در سال قبل ۶۸% بود.
این سطح از نوسانات لزوماً اتفاق بدی نیست. هر سرمایه گذار باتجربه‌ای به شما می‌گوید که عدم ثبات، جنبه دیگری از دنیای دارایی‌ها است و شما می‌توانید آن را از طریق استراتژی‌های مناسب سرمایه گذاری و مدیریت مالی کنترل کنید.
این سطح بالای بی ثباتی به این معنی است که قیمت‌ها به شدت تغییر می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا در صورت اتخاذ تصمیمات مناسب، سود قابل توجهی کسب کنید. مدیریت ریسک‌های مرتبط با سرمایه گذاری، امری کلیدی است و رمز ارزها هم یک دارایی بسیار ناپایدار و از نظر فنی پیچیده هستند.

نحوه مدیریت نوسانات قیمتی رمز ارزها

مبانی مدیریت نوسانات رمز ارزها

مجموعه‌ای از اصول بنیادین برای مقابله با نوسانات در هر ابزار سرمایه گذاری وجود دارد. اجتناب از اعتماد به نفس بیش از حد یا عدم اعتماد به نفس می‌تواند تصمیمی کلیدی در این زمینه باشد. استراتژی‌های زیر نیز همینطور است.

۱. از احساسات دوری کنید

اگر به قصد سرمایه گذاری روی رمز ارزها به یک چت روم آنلاین سر بزنید و از سوی افرادی که قصد فروش رمز ارز خود بر اساس تحریک احساسات خاص دارند بمباران می‌شوید.
تلاش برای ایجاد «ترس از دست دادن فرصت»، یک استراتژی رایج در این فضاست. تعداد زیادی متعقدند که یک کوین خاص، بیت کوین بعدی است و تضمین می‌کنند که با چند دلار هزینه می‌توانید ده‌ها هزار دلار بدست آورید.
احساسات در فضای رمز ارزها بیداد می‌کند و بایستی از آن اجتناب کنید. متاسفانه بسیاری از روزنامه نگاران و ناظران نیز گرفتار فضای هیجانی ناشی از ثروتمند شدن یک شبه گروهی کوچک از دارندگان بیت کوین شده‌اند.
یک دانش آموز دبیرستانی که ناگهان میلیون‌ها دلار ثروت به جیب زده است هیچ ایده‌ای در این زمینه نداشته که بیت کوین به چنین قیمت‌هایی می‌رسد. بسیاری از سرمایه گذاران نیز در معرض تعصب بقا قرار دارند، زیرا معتقدند پول خود را به دلیل مهارت‌شان به دست آورده‌اند و از سایر افرادی که در سرمایه گذاری‌های مشابه ضرر کرده‌اند چشم پوشی می‌کنند.
مورد میلیونرهای بیت کوین یک انحراف از قاعده مرسوم بود و هیچکس در نسل اول سرمایه گذاران بیت کوین نمی‌دانست که این اتفاق می‌افتد. تعصب بقا در بین کسانی که از آن دوره سود برده‌اند قوی است و معیشت بسیاری بر اساس فروش این رویا به افراد ناآگاه بعدی ایجاد شده است.

این یک مثال کامل از نوع تفکر تحت رهبری احساس است که می‌تواند منجر به تصمیم گیری‌های ضعیف شود.

۲. سعی نکنید بازار را زمان بندی کنید

بی ثباتی رمز ارزها بدین معناست که، به طور کلی، برنامه ریزی زمانی قبلی برای خرید یک رمز ارز اگر نگوییم غیرممکن است اما بسیار دشوار است.
ورود به بازار در یک زمان مناسب می‌تواند موثر باشد، اما تعیین زمان دقیق برای رمز ارزها نسبت به دارایی‌های معمول، بی شک سخت‌تر است. رویکردی انعطاف پذیر اما بدون احساس بهترین گزینه در این وضعیت است.
در مدت زمان کوتاهی، زمان بندی بازار تقریباً غیرممکن خواهد بود. بیت کوین تقریباً مانند هر دارایی دیگری است به این معنا که اگرچه می‌توان اصول اولیه را درک کرد، اما باورهای متغیر پیرامون آن می‌تواند قیمت‌ را تقویت یا تضعیف کند.
آماده سازی منابع مالی برای عملکرد ناگهانی در بازار و آمادگی برای نگهداری رمز ارز به مدت طولانی‌تر، کلید کنترل نوسانات رمز ارزها است.

۳. بدانید چه موقع باید دارایی را نگه دارید

این ایده برای افرادی که در گروه‌های رمز ارزها فعال هستند، تبدیل به یک الگو شده است که می‌گویند افراد بایستی یک رمز ارز را برای کل زندگی خود نگه دارند تا بتوانند بازده سرمایه گذاری مورد نظر خود را داشته باشند.
وقتی صحبت از رمز ارزها مطرح می‌شود، سطوح بالای نوسانات نه یک اشکال است و نه یک ویژگی، بلکه فقط بخشی از امتسفر پیرامون یک دارایی است.
هر زمان که یک ارز رمزنگاری شده از موج اصلاحی گسترده‌ای عبور می‌کند، حفظ آرامش می‌تواند موجب کاهش زیان شما شود. به دلیل نوسانات رمز ارزها، وقتی اصلاح در بازار اتفاق می‌افتد این امر غالباً بصورت شدید و ناگهانی است.
از لحاظ تاریخی، چندین کاهش عمده قیمتی در بسیاری از رمز ارزها رخ داده است و چندین حباب قیمتی توسط عوامل اصلی بازار بوجود آمده که منجر به صعود شدید قیمت‌ها شده است.
این صعود و نزول‌ها می‌توانند سریعتر از بازار سهام رخ داده و از بین بروند، زیرا موسسات مالی و کارمزد معاملاتی سرمایه گذار خرد در بازار بورس به متعادل سازی و کاهش نوسانات بازار کمک می‌کند.
حجم نسبتا کوچکی از سفارشات فروش یا خرید می‌تواند منجر به تغییرات گسترده در قیمت رمز ارزها به دلیل اسپرد موجود بین قیمت خرید و فروش شود (اسپرد تفاوت بین قیمتی است که خریداران مایل به پرداخت آن و فروشندگان مایل به پذیرش آن هستند).
در بسیاری از بازارهای رمز ارزها، دیوارهای محافظ خرید وجود ندارد، ابزاری که می‌تواند نوسانات را محدود کند. دیوارهای خرید، عاملی مهم در بازارهای بالغ هستند که در آن تعدادی از سرمایه گذاران (معمولاً نهادی) مجموعه‌ای از سفارشات خرید را برای آپشن‌ها یا دارایی‌های پایه روی قیمتی خاص تنظیم می‌کنند تا از یک تغییر ناگهانی و بزرگ جلوگیری کنند.
در اصل، اگر قیمت به دلیل فروش زیاد شروع به سقوط کند، این سفارشات خرید فعال شده و کاهش قیمت را تعدیل می‌کنند.

جهش قیمت بخشی از ذات سرمایه گذاری روی هر رمز ارزی است و دانستن زمان خرید و اعتماد به قدرت تحلیل خود به جای واکنش بیش از حد به تغییر ناگهانی قیمت، عامل موفقیت شما خواهد بود.
صداهای زیادی در فضای رمز ارزها وجود دارد و ارزش دارد که نظرات متفاوت را با کمی‌ تردید مد نظر قرار دهیم.

۴. تنوع بخشیدن

تنوع بخشی به پورتفوی در فضای رمز ارزها دشوارتر است. می‌توانیم چنین تصور کنیم که گویی جنبه‌هایی در همۀ رمز ارزها وجود دارد که به طور کلی روندی مشابه هم دارند.
اخبار خوب برای رمز ارزها اغلب بر روی بسیاری از آنها به شیوه‌ مشابهی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، وقتی گلدمن ساکس عدم علاقه خود به تجارت رمز ارزها را اعلام کرد، چندین رمز ارز سقوط کردند.
تنوع بخشی در اینجا به این معنی است که شما نباید تمام سرمایه خود را وارد حوزه رمز ارزها کنید مگر اینکه بیش از سرمایه گذاری علاقمند به قمار باشید.
در نتیجه، بهترین رویکرد برای تنوع بخشی این است که فقط بخشی از کل سرمایه خود را روی رمز ارزها قرار دهید. تحمل ریسک شما در نهایت به اتخاذ تصمیم صحیح کمک می‌کند، اما رمز ارزها باید بیشتر شبیه سهام پر نوسان در نظر گرفته شوند.

۵. پوشش در برابر ریسک

چندین صرافی در حال حاضر آپشن‌ها را برای کمک به کنترل نوسانات رمز ارزها منتشر کرده‌اند.
اگرچه ابزارهای مالی بی شماری برای مقابله با نوسانات رمز ارزها طراحی شده، اما در نهایت مشابه استفاده از آپشن‌ها یا قراردادهای اختیار خرید و فروش سنتی هستند، یعنی اینکه از آپشن‌های رمز ارزها می‌توان برای پوشش در برابر ریسک کاهش قیمت یا تلاش برای افزایش سودآوری از سطوح بالاتر قیمتی استفاده کرد.
با توجه به شرایط خاص پیرامون رمز ارزها، بررسی آپشن‌ها ممکن است یک استراتژی موثر باشد زیرا بازارهای نابالغ بیشتر در معرض قیمت گذاری اشتباه آپشن‌ها هستند. کال‌های پوششی به ویژه می‌تواند یک استراتژی صحیح برای پوشش ریسک ذاتی نگهداری دارایی‌ها باشد.
با فرض اینکه رمز ارزها بخشی از استراتژی سرمایه گذاری شما هستند، منطقی است که از طریق چند کوین جداگانه که در حالت ایده آل همبستگی زیادی با هم ندارند وارد فضای کریپتوها شوید.
بیت کوین و اتریوم اغلب از نظر نحوه ارتباط قیمت‌‌شان با یکدیگر با طلا و نقره مقایسه می‌شوند.
برخی از صرافی‌های رمز ارزها، قراردادهای آتی یا فیوچرز رمز ارزهای مورد معامله خود را به فروش می‌رسانند. این قراردادهای آتی به شما امکان می‌دهد بر اساس ارزش‌های آتی ارز دیجیتال دلخواه خود، انتخاب‌های پیچیده‌تری داشته باشید.
مدیریت این موارد از طریق تصمیمات صحیح تضمین می‌کند که می‌توانید تا حدی خود را از تغییرات شدید قیمتی محافظت کنید. شایان ذکر است که اکثر این بازارها اغلب توسط تعداد نسبتاً کمی‌ از معامله گران دچار تغییر می‌شوند و می‌توانند در معرض سطوح بالاتری از نوسانات قرار گیرند.

رمز ارز

درک آنچه در آن سرمایه گذاری می‌کنید

مانند سایر ابزارهای سرمایه گذاری، شناخت رمز ارزها به عنوان یک دارایی بسیار مهم است. اما در زمینه رمز ارزها، ممکن است افراد بیشتری تلاش کنند تا شما را نسبت به تعریفی خلاف واقع متقاعد کنند.
علیرغم اظهارات افراد متخصص یا متخصصین خودخوانده، اکثر رمز ارزها ارزش ذاتی ندارند. بسیاری از کوین‌هایی که عملکرد خوبی داشته‌ یا به دلیل ارزش درک شده آنها موفق شده‌اند به طور اساسی در نحوه فعالیت‌شان تفاوت‌هایی وجود دارد.
کوین شوخی یا دوج کوین DogeCoin یک مثال عالی در این مورد است. در طول یک سال گذشته، ارزش یک واحد آن به نزدیک ۱ دلار رسید و سپس کاهش یافت. به صراحت می‌توان گفت دوج کوین احتمالاً سرمایه گذاری ضعیفی است.
یک گزینه با ریسک بیشتر ای کوین Akoin است، رمز ارزی که از نظر عملکردی توسط رپر و کارآفرین معروف، ایکان Akon پشتیبانی می‌شود. این رمز ارز که تا حدی از کشور داستانی واکاندا الهام گرفته شده، سنگ بنای توسعه شهر ایکان در سنگال، شهری تحت مدیریت رمز ارزها است.
بسته به چگونگی توسعه شهر، این امر بیشتر یادآور ارزهای مدرن است که در اصل از سوی دولت‌ها پشتیبانی می‌شوند.
بنابراین، اجتناب از رمز ارزهای کمتر شناخته شده یا آنهایی که به خوبی تحت پوشش نیستند، به کاهش نوساناتی که خود را در معرض آن قرار می‌دهید، کمک می‌کند و مطمئن می‌شوید که نوعی کلاهبرداری صورت نگرفته است.
متأسفانه، این یک نگرانی عمده در فضای رمز ارزها است زیرا هنوز گروهی از افراد هستند که به دنبال سرمایه گذاری روی سوء تفاهم‌ها در زمینه فناوری‌های کریپتویی و توانایی آنها هستند.
به طور کلی بهتر است به قوه تحلیل و قضاوت خود در مورد اصول اولیه هر کوینی که قصد سرمایه گذاری روی آن را دارید اعتماد کنید.

ارزهای وابسته

برخی از رمز ارزها نظیر تتر Tether استیبل کوین نامیده می‌شوند و به یک دارایی نسبتاً واقعی وابسته هستند. استیبل کوین‌ها یا به ارز مورد حمایت دولت و یا به فلزات گرانبها وابسته‌اند .
این ارزها نسبتاً رواج کمتری به عنوان ابزارهای سرمایه گذاری دارند. از آنجا که ارزش آنها به ارز معینی گره خورده و ظرفیت شناوری قیمتی ندارند لذا تا حدودی نقد شوندگی خود را حفظ می‌کنند. بهتر است بجای سرمایه گذاری روی ارزهای وابسته به سرمایه گذاری روی دارایی اصلی بپردازید..

چالش صرافی‌ها

رمز ارزها فاقد بورس‌های متمرکز بزرگ نظیر سهام و اوراق قرضه هستند. در عوض، کل سرمایه بازار اکثر کوین‌ها در تعداد زیادی از صرافی‌ها پخش شده که هر کدام دارای فرایندها، نرخ‌ها و رویه‌های ‌متفاوتی هستند.
مشکل به حدی است که صنعتی کوچک و جانبی وجود دارد که با استفاده از ربات‌های خودکار در جستجوی فرصت‌های آربیتراژ بین صرافی‌های مختلف است. در نهایت درآمد چندانی از این آربیتراژها حاصل نمی‌شود، اما واقعیت وجودی آنها نشان دهنده ناپختگی در صنعت بالا دستی است.
نتیجه این که تعداد اندکی از معاملات می‌تواند موجب تغییر شدید قیمت در یک صرافی خاص شود، همچنین هرگونه حفاظت از قیمت مانند آنچه در بالا مورد بحث قرار گرفت، بسیار دشوارتر است.
ممکن است سعی کنید بازی مانور دادن در چندین صرافی را انجام دهید، اما سیستم‌های خودکار فرصت‌های آربیتراژ را از بین می‌برند. تلاش برای انجام این بازی به احتمال زیاد نیاز به تلاش فراوانی دارد بدون این که مزیت خاصی به همراه داشته باشد.

حرف پایانی

با بالغ شدن بازار رمز ارزها، حفظ سوابق معاملاتی و اطمینان از سرمایه گذاری صحیح در رمز ارزها بسیار مهم است.
بسیاری از کشورها سود حاصل از رمز ارزها را سود سرمایه می‌دانند و بر این اساس از آن مالیات می‌گیرند. کل این کلاس دارایی‌ به طور مرتب در حال بررسی نحوه اعمال مالیات و تنظیم مقررات است لذا حفظ سوابق در زمان مالیات به کمک مودی می‌آید.
اگرچه بازار هنوز به بلوغ کامل نرسیده است، اما دیگر آن غرب وحشی چند سال پیش نیست. بسیاری از دولت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا قادر به دریافت مالیات بر سود رمز ارزها باشند. قوانین و مقررات این حوزه اغلب به اندازه خود رمز ارزها ناپایدار است.
نتیجه نهایی این است که رمز ارزها یک ابزار سرمایه گذاری هستند که نیاز به سطح بالاتری از مهارت فنی و احتمالاً توجه بیشتر دارند، اما در مجموع از قوانینی مشابه هر سرمایه گذاری استاندارد دیگری پیروی می‌کنند. با افزایش بی ثباتی در کلاس‌های سرمایه گذاری متعدد، کنترل احساسات هم دشوارتر می‌شود.
پایبندی به سطوح قدرتمند بنیادی، همراه با یادگیری ویژگی‌های این بازارهای جدیدتر، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در رمز ارزها است. رمز ارزها بسیار پر نوسان خواهند بود، اما آماده سازی شخصی و اتخاذ رویکرد مناسب به شما امکان می‌دهد تا منفعت خود را به حداکثر برسانید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)