چگونه می‌توان در بازار فارکس معامله کرد

  • توسط pooladmin
  • 09/10/2020
  • 0
بازار فارکس

خواه یک معامله‌گر خرد باشید و یا یک متخصص امور مالی یا سرمایه گذاری، بازار تبادل ارز خارجی (فارکس) که به آن بازار ارز یا ارز خارجی نیز می‌گویند، محلی است که پول زیادی در آن وجود دارد. معاملات روزانه فارکس رقم خیره کننده ۵ تریلیون دلار است. برای مقایسه بد نیست بدانید که بازار اوراق قرضه جهانی تقریباً ۷۰۰ میلیارد دلار در روز و معاملات سهام ۲۰۰ میلیارد دلار در روز است که در برابر فارکس ناچیز بنظر می‌رسند. ارزش روزانه تمام معاملات سهام در جهان تقریباً معادل ارزش یک ساعت معامله در بازار فارکس است.

چگونه می‌توان در بازار فارکس معامله کرد

بازیگران فارکس – بانک‌ها

چندین گروه متمایز از شرکت کنندگان در بازار فارکس وجود دارد. بزرگترین گروه معامله گران فارکس از نظر ارزش دلاری کل معاملات تجاری، بانک‌های تجاری و سرمایه گذاری هستند. بانک‌ها به نمایندگی از مشتریان خود که درگیر معاملات و تجارت بین المللی هستند، مقدار زیادی از خرید و فروش ارز را انجام می‌دهند. آنها همچنین به عنوان بازار ساز در معاملات فارکس فعالیت می‌کنند و معاملات زیادی را از طریق حساب‌های خود انجام می‌دهند. (اگر یک بانکدار به شما نسبت به معامله کردن در فارکس هشدار می‌دهد، ممکن است بخواهید از او بپرسید که اگر فارکس سرمایه گذاری بدی است چرا بانک آنها مبالغ هنگفتی را در بازار فارکس سرمایه گذاری می‌کند).

بازیگران فارکس – دولت‌ها

دولت‌ها از طریق بانک‌های مرکزی خود جزو بازیگران اصلی بازار ارز هستند. بانک مرکزی یک کشور در تلاش برای کنترل ارزش نسبی پول ملی برای مقابله با تورم یا بهبود تراز تجاری کشور، معمولاً پوزیشن‌های بزرگی در خرید یا فروش ارز خود باز می‌کند. مداخلات بانک مرکزی در بازار فارکس مشابه مداخلات بانک مرکزی در بازار اوراق قرضه است.

بازیگران فارکس – شرکت‌ها

کمپانی‌های بزرگی که در سطح بین المللی فعالیت می‌کنند نیز به طور قابل توجهی در معاملات فارکس مشارکت دارند و سالانه تا صدها میلیارد دلار داد و ستد می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند از بازار فارکس برای پوشش ریسک فعالیت‌های تجاری اصلی خود در کشورهای خارجی استفاده کنند. به عنوان مثال اگر یک شرکت مستقر در ایالات متحده تجارت قابل توجهی را در سنگاپور انجام دهد و ملزم به انجام معاملات بزرگ تجاری با دلار سنگاپور باشد ممکن است با خرید جفت ارز دلار آمریکا به دلار سنگاپور از سرمایه خود در برابر کاهش ارزش نسبی دلار سنگاپور محافظت کند.

بازیگران  فارکس – معامله گران

آخرین گروه تأثیر گذار معامله گران حقیقی فارکس هستند، سفته بازانی که بازار فارکس را تعقیب می‌کنند و به دنبال سود سرمایه گذاری هستند. این گروه شامل شخصیت‌های متفاوتی از مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری حرفه‌ای گرفته تا سرمایه گذاران خردی است که با سطح مهارت، دانش و منابع بسیار متنوعی به بازار می‌آیند.

فارکس

آموزش فارکس

جفت ارز

در بازار فارکس نوسانات برابری نرخ ارز بین جفت ارزهایی مانند یورو و دلار آمریکا (که بصورت Eur/Usd نوشته می‌شود) معامله می‌شود. در نقل نرخ ارز، اولین ارز موجود در جفت ارز به عنوان ارز پایه شناخته می‌شود و ارز دوم نیز ارز متقابل است. نرخ ارز برای یک جفت ارز به صورت عددی مانند ۱.۱۲۳۵ نشان داده می‌شود. اگر جفت ارز Eur/Usd بصورت ۱.۱۲۳۵ نقل شود، به این معنی است که هر ۱.۱۲۳۵ دلار معادل یک یورو است.
به طور طبیعی بیشترین معاملات در بین جفت ارزها شامل آنهایی است که بیشترین کاربرد را در سراسر جهان دارند، یعنی دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR)، پوند انگلیس (GBP) و ین ژاپن (JPY).

 پیپ‌

به طور کلی کوچک‌ترین نوسان نرخ برابری بین دو ارز «پیپ» نامیده می‌شود. در بیشتر جفت‌ ارزها که با چهار رقم اعشار ذکر می‌شوند یک پیپ pip برابر است با ۰.۰۰۰۱. استثناء در این میان جفت ارز ین ژاپن است که فقط به دو رقم اعشار آورده می‌شود بنابراین یک پیپ برابر با ۰۱/۰ است. اکنون بسیاری از کارگزاری‌ها پنج رقم اعشار را ذکر می‌کنند که آخرین عدد نشان دهنده یک دهم از یک پیپ است.
ارزش یک پیپ هم به جفت ارز مورد معامله و هم به سایز لاتی که معامله می‌شود بستگی دارد. برای یک لات استاندارد، یک پیپ معمولاً برابر با ۱۰ دلار آمریکا است. در معاملات بر اساس مینی لات، یک پیپ برابر با ۱ دلار است و در میکرو لات، یک پیپ برابر با ۱۰ سنت است. ارزش پیپ بسته به جفت ارز مورد معامله کمی ‌متفاوت است اما این ارقام تقریباً برای همه جفت‌ ارزها صادق است.

مزایای داد و ستد در فارکس

 اهرم

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های معاملات فارکس اهرم بی نظیری است که در اختیار معامله گران فارکس قرار دارد. اهرم قدرت حفظ یک موقعیت معاملاتی در بازار تنها با مقدار جزئی از ارزش ابزار مورد معامله است. این مقدار سپرده کسری مورد نیاز برای نگه داشتن موقعیت معاملاتی به عنوان «مارجین» شناخته می‌شود. اهرم به صورت خلاصه میزان مارجین مورد نیاز یک کارگزار برای نگه داشتن یک موقعیت معاملاتی در بازار را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اهرم ۱:۵۰ به این معنی است که یک معامله‌گر برای شروع معامله فقط نیاز به گذاشتن ۲٪ از ارزش کل معامله را دارد. برخی از کارگزاران اهرم ۱:۱۰۰۰ نیز عرضه می‌کنند.
مقادیر بالای اهرم به معنای این است که معامله گران فارکس می‌توانند برای دستیابی به سودهای چشمگیر مقدار کمی ‌از سرمایه خود را درگیر کنند. به عنوان مثال تنها با سرمایه گذاری حدود ۱۰ دلار در میکرو لات با ضریب اهرمی ۱:۵۰۰، یک معامله‌گر می‌تواند با تغییر ۲۰ پیپ در نرخ ارز تقریباً ۲۰ دلار (یا تقریباً دو برابر سرمایه گذاری خود) سود کند. با توجه به اینکه بسیاری از جفت ارزها معمولاً روزانه ۱۰۰ پیپ یا بیشتر نوسان دارند به راحتی می‌توان دریافت که معامله گران می‌توانند با استفاده از حداقل سرمایه به لطف اهرم‌ها سود قابل توجهی را از حرکات بسیار کوچک بازار محقق کنند.
با این حال معامله گران باید به خاطر داشته باشند همان‌طور که اهرم سود را بزرگ می‌کند، ضرر را نیز بزرگ‌تر می‌کند. بنابراین یک معامله‌گر ممکن است فقط ۱۰ دلار از کل سرمایه خود را در یک موقعیت درگیر کند اما در نهایت متحمل ضرر قابل توجهی بسیار بیش از ۱۰ دلار ‌شود.

اهداف مالی

 نقدینگی

حجم بسیار بالای معاملاتی که روزانه در بازار فارکس انجام می‌شود سطح بالایی از نقدینگی را ایجاد می‌کند. نقدینگی بالا باعث ایجاد اسپرد خرید و فروش اندک می‌شود و به معامله‌گران امکان می‌دهد در طول یک روز معاملاتی به راحتی وارد موقعیت‌های خرید و فروش شده و از آنها خارج شوند. اسپرد در جفت ارزهای عمده مانند پوند به دلار معمولاً بسیار کمتر از اسپرد پیشنهادی در بسیاری از سهام است اتفاقی که باعث می‌شود هزینه تراکنش برای معامله گران به حداقل برسد.
نقد شوندگی بالا معامله‌گران بزرگ نهادی مانند بانک‌ها را قادر می‌سازد تا پوزیشن‌های بزرگی را معامله کنند بدون اینکه نوسانات زیادی در قیمت ایجاد شود، حالتی که به طور معمول در بازارهایی با نقدینگی کم اتفاق می‌افتد. این امر باعث می‌شود که کل هزینه‌های معاملاتی کمتر شود و در نتیجه سود خالص بیشتر یا زیان خالص کمتر شود.
نقدشوندگی بالاتر باعث می‌شود که بسیاری از معامله گران رو به معاملات بر اساس روندهای بلند مدت بیاورند. مزیت روندهای بلند مدت این است که معمولاً با استفاده از نمودار و تحلیل تکنیکال می‌توان آنها را راحت‌تر تحلیل کرد.

 نوسانات

همان‌طور که قبلاً اشاره شد بسیاری از جفت ارزهای پرمعامله دارای دامنه نوسان روزانه تا ۱۰۰ پیپ یا بیشتر هستند. این نوسان روزانه فرصت‌های قابل توجهی را برای تحقق سود در محدوده نوسانات قیمتی ایجاد می‌کند.
مزیت نوسانات با این واقعیت افزایش می‌یابد که در معاملات فارکس اخذ پوزیشن‌های خرید و فروش استقراضی به راحتی قابل انجام است. هیچ محدودیتی در فروش استقراضی مانند موارد موجود در معاملات سهام وجود ندارد. دامنه گسترده معاملات روزانه با فرصت‌های برابر برای سودآوری از خرید و فروش، بازار فارکس را برای سفته بازان به طور عام و معامله گران روزانه به طور خاص بسیار جذاب می‌کند.

استراتژی معاملات فارکس

تحلیل بنیادی

دو رویکرد استراتژیک برای معامله در فارکس وجود دارد: بنیادی و تکنیکال.
معاملات بر اساس تحلیل بنیادی عموماً مورد علاقه معامله گران بلند مدتی است، کسانی که خرید می‌کنند (یا می‌فروشند) و برای مدت زمان طولانی یک جفت ارز را نگه می‌دارند. تحلیل بنیادی تحلیلی است که مبتنی بر شرایط اقتصادی هم در کشورهای خاص و هم در سطح جهانی است.
در بیشتر روزهای معاملاتی، گزارش‌های مختلف اقتصادی از کشورهای مختلف جهان منتشر می‌شود. نشانه‌های مثبت یا منفی ناشی از چنین گزارشاتی عامل اصلی تغییرات عمده در برابری نرخ بین جفت ارزهاست. به عنوان مثال اگر چندین گزارش مثبت در مورد اقتصاد انگلستان در یک بازه زمانی سه ماهه منتشر شود احتمالاً ارزش پوند در برابر ارزهای دیگر مانند یورو و دلار افزایش می‌یابد.
از مهمترین گزارش‌های اقتصادی منتشر شده یعنی گزارش‌هایی که به احتمال زیاد بر بازار ارز تأثیرگذار هستند می‌توان به گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP)، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، شاخص قیمت تولید کننده (PPI)، گزارش‌های مختلف اشتغال و اطمینان مصرف کننده و تصمیمات سیاستی بانک‌های مرکزی اشاره کرد.
تحلیل بنیادی همچنین ممکن است براساس روند اقتصاد جهانی باشد. به عنوان مثال اگر استفاده از پنبه در سراسر جهان در حال افزایش باشد انتظار می‌رود اقتصاد کشورهایی که تولید کننده عمده پنبه هستند از این قضیه سود برده و ارزش نسبی پول آنها افزایش یابد.
نرخ بهره که توسط بانک مرکزی یک کشور تعیین می‌شود، عامل اصلی در تعیین ارزش نسبی یک ارز است. اگر سرمایه گذاران بتوانند سود بالاتری از پول نگهداری شده در حساب‌های دارای بهره در ایالات متحده نسبت به حساب‌های دارای بهره در سایر کشورها بدست آورند، این امر باعث جذابیت دلار آمریکا می‌شود و بنابراین احتمالاً افزایش ارزش آن نسبت به ارزهای دیگر وجود خواهد داشت .

 تحلیل تکنیکال

بسیاری از معامله‌گران فارکس تحلیل تکنیکال را برای تعیین رویکرد معاملاتی خود ترجیح می‌دهند. تحلیل تکنیکال مبتنی بر نمودار حرکات قیمت در بازار با کمک اندیکاتورهای مختلف است که به طور کلی مورد علاقه سفته بازان و معامله گران کوتاه مدتی یا روزانه است، اگرچه معامله گران بلند مدت نیز ممکن است از تحلیل تکنیکال استفاده کنند.
تحلیل تکنیکال تحلیلی است که بر روی حرکات قیمت در گذشته و رفتار بازار (مانند حجم یا نوسان) استوار است. اندیکاتورها یا نوسان نماهای تکنیکال شامل اندیکاتورهای مبتنی بر روند، مانند میانگین متحرک و قدرت بازار یا اندیکاتورهای مومنتوم، مانند شاخص مقاومت نسبی (RSI) هستند.
یک استراتژی پایه بر اساس تحلیل تکنیکال ممکن است امری ساده مانند خرید جفت ارزی باشد که قیمت آن بالاتر از میانگین متحرک ۵۰ دوره است و فروش این جفت ارز در زمانی است که قیمت زیر میانگین متحرک ۵۰ دوره باشد. برخی از معامله‌گران تکنیکال از یک اندیکاتور تکنیکال برای معاملات خود استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر از اندیکاتور‌های متعددی به عنوان شاخص‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است استراتژی معاملات بر اساس استفاده از میانگین متحرک و یک اندیکاتور مومنتوم مانند مکدی باشد و معاملات فقط زمانی انجام ‌شوند که هم سطح خاصی از قیمت وجود داشته باشد و هم سطح موثری از مومنتوم در بازار دیده شود.
معامله گران تکنیکال نمودارهای مربوط به بازه‌های زمانی مختلف را بر اساس اولویت استراتژی معاملات فردی خود تجزیه و تحلیل می‌کنند. افرادی که معاملات بسیار سریعی در بازار انجام می‌دهند ممکن است تجزیه و تحلیل خود را در یک نمودار زمانی ۵ دقیقه‌ای یا حتی یک دقیقه‌ای متمرکز کنند. معامله گرانی که دارای چارچوب زمانی طولانی مدت‌تر برای معاملات خود هستند احتمالاً تحلیل تکنیکال را روی نمودارهای یک ساعته، ۴ ساعته یا روزانه اعمال می‌کنند.

بازار فارکس – بازار فرصت‌های سودآوری

بازار فارکس یکی از جذاب‌ترین بازارها برای معامله‌گران است. معاملات فارکس از زمانی که معاملات خرده فروشی برای تک تک سرمایه گذاران در دسترس قرار گرفته محبوبیت زیادی را تجربه کرده است. امکان افتتاح حساب معاملاتی با مبالغی معادل ۵۰ تا ۱۰۰ دلار و احتمال تبدیل آن به میلیون‌ها دلار پس از چند سال، تقریباً غیرقابل مقاومت است.
با این حال جذابیت کسب «پول آسان» از معاملات فارکس می‌تواند فریبنده باشد. واقعیت این است که اکثر معامله گران فارکس ضرر می‌کنند و تنها درصد کمی ‌از معامله‌گران، برنده ثابت بازار معاملات ارز هستند. رمز موفقیت در معاملات فارکس نه تنها شامل یک استراتژی معاملاتی خوب و مناسب بلکه نظم و انضباط استثنایی، صبر و حوصله و مدیریت ریسک است. تعدادی از معامله‌گران فوق العاده موفق فارکس رمز موفقیت خود را چنین خلاصه کرده‌اند: «از ضررهای زیاد جلوگیری کنید تا به یک برنده بزرگ تبدیل شوید. بیشتر افراد شکست می‌خورند زیرا تمام سرمایه خود را از دست می‌دهند و وقتی فرصت «میلیون دلاری» به وجود می‌آید دیگر پولی برای داد و ستد باقی نمانده است».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)