راهنمای ۵ مرحله‌ای موفقیت در بازار فارکس

  • توسط pooladmin
  • 14/12/2020
  • 0
بازار فارکس

در این مطلب به اسرار موفقیت در بازار فارکس می‌پردازیم، نکاتی که به شما امکان می‌دهند بر پیچیدگی‌های بازار فارکس تسلط پیدا کنید. بازار فارکس از نظر ارزش دلاری معاملات روزانه بزرگ‌ترین بازار جهان است و قابل قیاس با بازارهای سهام و اوراق قرضه نیست. این بزرگی مزایای ذاتی زیادی را به معامله‌گران عرضه می‌کند از جمله بالاترین میزان اهرم موجود در بازارهای سرمایه گذاری و نقد شوندگی بالا بدلیل اینکه هر روز معاملات زیادی در بازار رخ می‌دهد. به ندرت روزی در بازارهای فارکس وجود دارد که اتفاقی نیفتد.
بازار فارکس اغلب به عنوان آخرین سطح سرمایه گذاری شناخته می‌شود، بازاری که در آن یک سرمایه گذار خرد با اندکی سرمایه معاملاتی می‌تواند امیدوار به کسب ثروت باشد. با این حال در این بازار بیشترین معاملات توسط موسسه‌های بزرگ سرمایه گذاری انجام می‌شود، جایی که روزانه میلیاردها دلار مبادله ارز در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.
داد و ستد ارزهای خارجی آسان است اما معاملات خوب و تولید سود مداوم از بازار فارکس دشوار است.
تنها تعداد معدودی از افراد هستند که به طور منظم از معاملات خود در بازار فارکس سود می‌برند در این مطلب پنج توصیه جهت سودآور شدن معاملات شما و موفقیت در شغل خود به عنوان یک معامله‌گر بازار فارکس آورده شده است.

موفقیت در بازار فارکس

موفقیت در معاملات فارکس، گام اول – توجه به سطوح پیووت روزانه

توجه به سطوح پیووت روزانه به ویژه اگر معامله‌گر روزانه (دی تریدر) باشید بسیار مهم است، اما حتی اگر بیشتر به عنوان یک سوئینگ تریدر به دنبال شکار موقعیت‌های خاص هستید یا فقط در چارچوب‌های زمانی بلند مدت معامله می‌کنید باز هم پیووت‌ها اهمیت بالایی دارند. چرا؟ به این دلیل ساده که هزاران معامله گر دیگر نیز پیووت‌ها را بررسی می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.
معاملات بر اساس پیووت یا پیووت تریدینگ گاهی اوقات شبیه به یک پیشگویی است. منظور این است که بازارها اغلب به دلیل این که معامله گران سفارش‌های خرید و فروش خود را براساس پیووت‌ها قرار می‌دهند سطوح حمایت یا مقاومتی را در آن نقاط خاص پیدا می‌کند یا در بازار چرخشی حاصل می‌شود. بنابراین در اغلب مواردی که حرکات قابل توجه معاملاتی روی سطوح پیووت رخ می‌دهد در واقع هیچ دلیل بنیادینی برای این حرکت وجود ندارد به غیر از اینکه بسیاری از معامله‌گران منتظر چنین حرکتی هستند و از قبل سفارش‌های خرید یا فروش خود را در آن سطوح تنظیم کرده‌اند.
کارشناسان بازار فارکس نمی‌گویند که پیووت تریدینگ باید تنها پایه استراتژی معاملاتی شما باشد بلکه از نظر این گروه بهتر است که صرف نظر از استراتژی معاملاتی شخصی خود، نقاط پیووت روزانه را برای نشانه‌های ادامه روند یا حرکت معکوس بازار تحت نظر داشته باشید. به نقاط پیووت و فعالیت معاملاتی که در اطراف آن اتفاق می‌افتد به عنوان یک شاخص تکنیکال تأیید کننده تصمیم خود نگاه کنید، شاخصی که می‌توان در رابطه با هر استراتژی معاملاتی از آن استفاده کرد.

فارکس

موفقیت در معاملات فارکس گام دوم – معامله‌گری بر اساس مزیت

موفق‌ترین معامله‌گران کسانی هستند که تنها در صورت یافتن مزیتی در یک موقعیت معاملاتی پول خود را به خطر می‌اندازند. مزیت شما می‌تواند به سادگی خرید در سطح قیمتی‌ای که قبلاً خود را به عنوان سطح حمایتی نشان داده است (یا فروش در سطح قیمتی که مقاومتی قوی در آن تشخیص داده شده است) باشد.
شما می‌توانید با در نظر گرفتن چندین فاکتور تکنیکال احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر میانگین متحرک ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ دوره‌ای (در چارت روزانه بصورت ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ روزه خوانده می‌شود) در یک سطح قیمت قرار گرفته باشند این اتفاق می‌تواند حمایت یا مقاومت قابل توجهی برای بازار ایجاد کند، زیرا اقدامات معامله گرانی را پایه گذاری می‌کند که بر اساس هر یک از این میانگین‌های متحرک دست به معامله می‌زنند یا از پوزیشن‌های قبلی خود خارج می‌شوند.
هنگامی‌ که اندیکاتورهای (نوسان نماها) مختلف در چندین چهارچوب زمانی برای ایجاد حمایت یا مقاومت در کنار هم قرار می‌گیرند یک مزیت مشابه ارائه می‌شود. مثالی از این حالت ممکن است زمانی باشد که قیمت در بازه زمانی ۱۵ دقیقه نزدیک به میانگین متحرک ۵۰ دوره‌ای و در نمودار ساعتی یا ۴ ساعته به میانگین متحرک ۱۰ دوره‌ای نزدیک می‌شود.
مثال دیگر داشتن تأیید چندین اندیکاتور زمانی است که قیمت به سطح حمایت یا مقاومت مشخص شده برسد و سپس حرکات قیمتی در آن سطح نشان دهنده چرخش احتمالی در بازار بر اساس الگوهای کندل استیک برگشتی مانند دوجی یا پین بار باشد.

حتما بخوانید: نحوه معامله گری در بازار فارکس

موفقیت در معاملات فارکس گام سوم – سرمایه خود را حفظ کنید

در معاملات فارکس، اجتناب از ضرر زیاد مهم‌تر از کسب سودهای کلان است. اگر در بازار تازه کار باشید شاید چنین توصیه‌ای برای‌تان عجیب باشد اما با این وجود کاملاً درست است. موفقیت در فارکس مستلزم یادگیری روش‌های حفظ سرمایه است.
معامله‌گر افسانه‌ای پل تودور جونز Paul Tudor Jones، خالق صندوق پوشش ریسک بسیار موفق تودور کورپوریشن Tudor Corporation، صریحاً اظهار داشته است که «مهم‌ترین قانون معامله‌گری، داشتن دفاع قدرتمند است». تودور جونز یک معامله‌گر عالی برای الگوبرداری است، او نه تنها سابقه بی نظیری در معاملات سودآور دارد بلکه همچنین یک فرد اخلاق گراست و در ایجاد برنامه آموزش اخلاقی که در نهایت به عنوان یکی از پیش نیازهای عضویت در همه بورس‌های آتی ایالات متحده تصویب شده نقش مهمی ‌داشته است.
چرا دفاع قدرتمند یا همان حفظ سرمایه در بازار فارکس بالاترین اهمیت را دارد؟ زیرا اکثر افرادی که در بازار فارکس موفق نمی‌شوند پس از مدتی سرمایه خود را از دست داده و نمی‌توانند تجارت خود را ادامه دهند. آنها حساب خود را از بین می‌برند قبل از اینکه فرصتی برای ورود به یک معامله بسیار سودآور پیدا کنند.
می‌توان گفت که داشتن قوانین دقیق مدیریت ریسک و رعایت صادقانه آن تقریباً تضمین می‌کند که شما در نهایت یک معامله‌گر سودآور خواهید بود. اگر تنها موفق شوید سرمایه خود را با دوری از ضررهای فلج کننده حفظ کنید تا بتوانید به کار خود در بازار ادامه دهید در نهایت یک برد بزرگ یا در واقع یک کسب و کار «خانگی» پر سود در اختیار شما قرار می‌گیرد. تجارتی که به صورت تصاعدی سود و اندازه حساب شما را افزایش می‌دهد. حتی اگر از عنوان بزرگترین معامله‌گر جهان دور باشید و تنها بر اساس استراتژی شانس عمل کنید به اندازه کافی سودآور خواهید بود تنها بشرطی که قوانین مدیریت سرمایه را بدرستی رعایت کنید.
اما برای لذت بردن از این شغل بایستی سرمایه کافی در حساب خود داشته باشید تا هر زمان که موقعیت مهیا شد از چنین فرصتی سود ببرید.
پاول تودور جونز تنها جادوگر بازار نیست که به معامله‌گران مشاوره می‌دهد تا از روشی برای معاملات خود استفاده کنند که اساساً شامل حفظ پول خود برای امکان استفاده از فرصت‌های مناسب معاملاتی بعدی در بازار است. در نظر داشته باشید که فرصت‌های معاملاتی مناسب و سودآور هر روز در بازار اتفاق نمی‌افتند اما به طور منظم و بیشتر از آنچه تصور کنید رخ می‌دهند.
مهم‌ترین استراتژی برای معامله‌گری موفق به حداقل رساندن ضرر و زیان با اجتناب از ریسک بیش از حد در هر معامله واحد و در نتیجه حفظ سرمایه است.

معاملات فارکس

موفقیت در بازار فارکس گام چهارم – تحلیل تکنیکال را ساده کنید

در ادامه تصاویری از دو معامله گر فارکس بسیار متفاوت می‌بینید که شاید شما هم بارها در ذهن خود تصویر کرده باشید:
معامله‌گر شماره ۱ دارای یک دفتر بزرگ و مجلل، یک رایانه پیشرفته، چندین مانیتور و کانال‌های تلویزیونی اخبار بازار و نمودارهای زیادی است که همه آنها حداقل با هشت تا نه اندیکاتور تکنیکال، پنج تا شش میانگین متحرک، دو تا سه اندیکاتور مومنتوم، خطوط فیبوناچی و غیره پر شده است.
معامله گر شماره ۲ در یک فضای اداری نسبتاً آزاد و ساده کار می‌کند، فقط از یک لپ تاپ یا نوت بوک معمولی استفاده می‌کند و بررسی نمودارهای وی نشان می‌دهد که فقط یک تا دو یا حداکثر سه اندیکاتور تکنیکال برای استراتژی‌های مربوط به حرکات قیمتی استفاده شده است.
اگر حدس می‌زنید که معامله‌گر شماره ۱ بازیگر فوق العاده موفق و حرفه‌ای فارکس است احتمالاً اشتباه حدس زده‌اید. در حقیقت تصویری که از معامله گر شماره ۲ ترسیم شده است به آنچه که معمولاً از یک معامله‌گر موفق فارکس وجود دارد نزدیک‌تر است.
در حقیقت تعداد بیشماری اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال وجود دارد اما تعداد زیاد اندیکاتور لزوماً به معنای داشتن روش بهتر معامله‌گری نیست. تعداد زیاد اندیکاتور معمولاً فقط باعث گل آلود شدن آب، سردرگمی‌، شک و بلاتکلیفی و از دست دادن بینش یک معامله‌گر برای دیدن درختان جنگل می‌شود.
یک استراتژی تجاری نسبتاً ساده که فقط چند قانون معاملاتی دارد و نیاز به در نظر گرفتن حداقل اندیکاتور را دارد در تولید معاملات موفق، موثرتر عمل می‌کند. در واقع برخی معامله‌گران بسیار موفق فارکس دارای حداقل تعداد اندیکاتور بر روی چارت هستند بدون اینکه خط روند، میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI) روی چارت باشد و همچنین اکسپرت یا روباتی مورد استفاده قرار بگیرد.
تحلیل بازار ساده به چیزی بیش از یک نمودار حاوی کندل استیک نیاز ندارد. استراتژی معاملاتی کندل استیک‌ها بر اساس پین بارها و سایر الگوهای شمعی معروف مانند همر یا شوتینگ استار است که در سطح و یا در نزدیکی حمایت‌ها یا مقاومت‌ها شکل می‌گیرند و به سادگی با مشاهده حرکت قبلی بازار تشخیص داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تجارت فارکس چیست؟

موفقیت در بازار فارکس گام پنجم – حد زیان (استاپ لاس) در سطح قیمتی مناسب

به نظر می‌رسد این اصل فقط عنصری برای حفظ سرمایه در صورت حرکت قیمت برخلاف تحلیل شما باشد. در واقع همین طور است اما علاوه بر آن یک عنصر اساسی برای موفقیت در معاملات فارکس است.
بسیاری از معامله گران تازه کار تصور می‌کنند مدیریت ریسک معنایی جز قرار دادن حد ضرر در نزدیکی محل ورود به معامله ندارد. درست است که بخشی از مدیریت سرمایه صحیح بدان معنی است که نباید حد ضرر را به نقطه‌ای بسیار دور از محل ورود به موقعیت قرار دهید زیرا به نسبت نامطلوب ریسک به پاداش منجر می‌شود. با این حال عاملی که اغلب به عدم موفقیت در معاملات فارکس منجر می‌شود قرار دادن حد زیان در نقطه‌ای بسیار نزدیک به نقطه ورود است زیرا در بسیاری از موارد قیمت در جهت خلاف تحلیل معامله‌گر حرکت کرده و معامله با ضرر بسته می‌شود اما بازار مجدداً و پس از مدتی در جهت تحلیل حرکت می‌کند که این اتفاق می‌توانسته سود قابل توجهی برای معامله‌گر به ارمغان بیاورد بشرطی که پوزیشن با حد ضرر بسته نمی‌شد.
البته بسیار مهم است که تا حد امکان به موقعیت‌هایی وارد شوید که به شما امکان می‌دهد حد ضرر را به اندازه کافی نزدیک به نقطه ورودی قرار دهید تا از متحمل شدن به ضررهای فاجعه بار جلوگیری کنید. اما همچنین مهم است که براساس تحلیل بازار، حد ضرر را در یک سطح قیمتی منطقی قرار دهید.
یک قاعده کلی غالباً ذکر شده در مورد نحوه قرار دادن صحیح حد زیان این است که باید کمی‌ فراتر از قیمتی باشد که اگر تحلیل شما از بازار صحیح باشد، بازار نباید آن قیمت را برای معامله مناسب بداند.
قرار دادن هوشمندانه حد زیان یکی از توانایی‌هایی است که معامله‌گران موفق را از سایر همتایان خود متمایز می‌سازد. آنها حد زیان را به اندازه کافی نزدیک نگه می‌دارند تا از تحمل زیان شدید جلوگیری کنند اما همچنین از قرار دادن حد ضرر بسیار نامعقول در نزدیک نقطه ورود به معامله جلوگیری می‌کنند تا از خارج شدن بی دلیل از معامله جلوگیری کرده و در نهایت سودآوری داشته باشند.
به طور خلاصه یک معامله‌گر خوب حد زیان را در سطحی ثبت می‌کند که از سرمایه وی در برابر ضرر و زیان بیش از حد محافظت کند. یک معامله‌گر بزرگ ضمناً از فعال شدن حد زیان بی مورد جلوگیری می‌کند و در نتیجه فرصت یک سود واقعی را از دست نمی‌دهد.

جمع بندی

مانند هر عرصه سرمایه گذاری دیگری بازار فارکس نیز ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. برای انجام معاملات سودآور یک معامله‌گر باید خصلت‌های ضروری را از طریق تجربه، تمرین و مطالعه کسب کند.
خوب است که معامله‌گران توصیه‌های مفید این مطلب برای موفقیت در بازار فارکس را بخاطر بسپارند:
• به سطوح پیووت توجه کنید
• بدون مزیت وارد یک معامله نشوید
• سرمایه خود را حفظ کنید
• تحلیل بازار خود را ساده کنید
• حد ضرر را در سطوح کاملاً منطقی قرار دهید
البته این تمام دانش لازم برای موفقیت در بازار فارکس نیست اما یک شروع بسیار محکم است. اگر اصول اساسی موفقیت در بازار فارکس را در ذهن داشته باشید از یک مزیت معین برخوردار خواهید شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)