پیش نیازهای شروع سرمایه گذاری

  • توسط pooladmin
  • 08/02/2021
  • 0
سرمایه گذاری

اغلب افراد نسبت به بازدهی مناسب سرمایه گذاری‌ها هیجان زده هستند، بنابراین به محض اینکه کمی ‌پول نقد در دست داشته باشند آماده سرمایه گذاری هستند. آنها می‌خواهند پول برای‌شان کار کند و این موضوع کاملاً قابل درک است.
با این حال همه در شرایط مالی‌ای نیستند که سرمایه گذاری‌های پر ریسکی انجام دهند. اغلب افراد تنها اعداد در حال رشد یک بورس را می‌بینند و علاقمند به سرمایه گذاری می‌شوند، اما غالباً این افراد از آمادگی مالی لازم، ذهنیت و دانش عملیاتی جهت سرمایه گذاری را ندارند.
در این مورد اشتباه نکنید: زمینه لازم برای سرمایه گذاری مزیتی است که هرکسی می‌تواند با کمی ‌وقت و تلاش به آن برسد. فقط کمی‌ وقت، کمی ‌یادگیری و کمی خودشناسی نیاز دارد. در این مطلب به پیش نیازهای آغاز سرمایه گذاری در بازارهای مختلف می‌پردازیم.

این مطلب را هم بخوانید: تعریف بازده مورد انتظار در سرمایه گذاری

پیش نیازهای شروع سرمایه گذاری

۱. اهمیت اولویت دادن به ثروت خالص

«ثروت خالص» دقیقاً چیست؟ ثروت خالص به معنای ارزش کل دارایی شما از قبیل خانه، اتومبیل، هرگونه اشیای قیمتی که به راحتی قابل فروش مجدد است و مانده حساب جاری، حساب‌های پس انداز و هرگونه سرمایه گذاری منهای کل بدهی‌های، وام‌ها و غیره است. بنابراین، اگر خانه‌ای به ارزش ۱۰۰،۰۰۰ دلار و اتومبیلی به قیمت فروش ۱۰،۰۰۰ دلار داشته باشید اما ۵۰،۰۰۰ دلار وام داشته باشید، ثروت خالص شما ۶۰،۰۰۰ دلار خواهد بود.
تمرکز مالی شما بیش از هر چیز دیگری باید بر روی این عدد و چگونگی بزرگ‌تر کردن آن باشد. راه‌های زیادی برای رشد این عدد وجود دارد: پرداخت بدهی‌ها، هزینه نکردن پول برای کارهای بیهوده، بهبود درآمد و سرمایه گذاری.
این فهرست ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اینطور نیست. در مراحل اولیه زندگی مالی، تمرکز اصلی اغلب افراد بر روی تأمین مایحتاج زندگی و خرج کردن است.
تمرکز روی هزینه‌های جاری یک دیدگاه بسیار کوتاه مدت است، در حالی که تمرکز بر ثروت خالص قطعاً یک چشم انداز بلند مدت است. اگر چشم انداز بلند مدت در مورد مسائل مختلف ندارید، نباید سرمایه گذاری کنید و اگر ترجیح می‌دهید مانده حساب جاری شما از ثروت خالص‌تان فزونی بگیرد، چشم انداز بلند مدت ندارید.

بیشتر بخوانید: ۵ راه آسان برای شروع سرمایه‌گذاری با پول کم

۲. پرداخت بدهی‌ها

اگر وامی با بهره بالا دارید، مثلاً نرخ بهره ۱۰% و بالاتر، هیچ کاری بهتر از پرداخت بدهی نیست. هیچ سرمایه گذاری‌ای وجود ندارد که بازده پایدار بلند مدتی فراتر از بهره وام‌های سنگین داشته باشد.
اگر بدهی با بهره بالا دارید بجای فکر کردن در مورد سرمایه گذاری، بایستی بالاترین اولویت خود را روی بازپرداخت آن قرار دهید. پرداخت بدهی سریعاً ثروت خالص و جریان نقدی ماهانه را بهبود می‌بخشد. این اولین گام در مسیر بلند مدت سرمایه گذاری است پس مسئولیت آن را بر عهده بگیرید.

۳. ترک عادت‌های شخصی پرهزینه

وقتی هر ماه به صورت هزینه و درآمد خود نگاه می‌کنید آنچه که از کسر این دو عدد از یکدیگر حاصل می‌شود، یعنی تفاوت بین درآمد و هزینه را «شکاف» می‌نامند. این شکاف پولی است که می‌توان از آن برای سرمایه گذاری استفاده کرد. طبیعتاً، ما دوست داریم این شکاف بزرگتر شود تا بتوانیم سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم و زودتر از گذشته به اهداف خود برسیم.
دو راه وجود دارد که به طور موثر این شکاف را افزایش دهید. می‌توانید پول کمتری خرج کنید یا درآمد بیشتری کسب کنید. روش‌های کسب درآمد بیشتر مشخص هستند: شغل بهتر، افزایش حقوق، راه اندازی کسب و کار. اما بهتر است تمرکز خود را روی صرف بخشی از معادله کنیم که شما می‌توانید در حال حاضر نسبت به آن اقدام کرده و نتایج را تقریباً بلافاصله مشاهده کنید.
مسئله این است که اکثر افراد روی خوشی به کاهش هزینه‌های شخصی نشان نمی‌دهند. زیرا در ابتدا به هزینه‌هایی فکر می‌کنند که بیشتر به آنها اهمیت می‌دهند و نمی‌خواهند آن را کاهش دهند، مثلاً به پول خرج شده در رستوران فکر می‌کنند. به آخرین وسیله سرگرمی‌خریداری شده خود فکر می‌کنند که واقعاً از آن لذت می‌بردند. ایده کم کردن چنین هزینه‌هایی وحشتناک به نظر می‌رسد.
اما این هزینه‌ها مد نظر نیست.
آنچه بایستی حذف کنید موارد فراموش شدنی است، خریدهایی که به خاطر نمی‌آورید، مواردی که بی سر و صدا خریداری شده و به سرعت فراموش می‌شوند. یک نوشیدنی در فروشگاه یا یک مورد اضافی که در سبد خرید مواد غذایی پرتاب شده است. اقلام دیجیتالی که خریداری و سپس فراموش شده است. اینها مواردی است که بایستی حذف کنید، مواردی که یک روز پس از خرید به یاد آورده نمی‌شوند.
مراقب مواردی باشید که بدون فکر برای خرید چیزی هزینه می‌کنید در این حالت خود را متوقف کنید. این کار را در طول زندگی خود انجام دهید و خواهید دید که پول بسیار کمتری را برای کارهای غیر ضروری خرج می‌کنید، اتفاقی که باعث می‌شود پول بیشتری برای سرمایه گذاری آزاد شود.

صندوق اضطراری

۴. صندوق اضطراری نقدی

چه بخواهیم و چه نخواهیم، زندگی گاهی اوقات بهترین برنامه ریزی‌ها را بهم می‌زند. ممکن است یک برنامه سرمایه گذاری عالی داشته باشید، اما اگر شغل خود را از دست دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر بیمار شوید چه می‌کنید؟ اگر ماشین شما خراب شود چه می‌کنید؟
در چنین شرایطی، بسیاری از افراد به کارت‌های اعتباری یا وام بانکی مراجعه می‌کنند، اما اینها بهترین راه حل نیستند. حتی اگر همه چیز به خوبی پیش برود، شما یک بدهی جدید دارید که می‌تواند برنامه‌های شما را برهم بریزد.
به همین دلیل هرکسی را که سرمایه گذاری می‌کند بایستی مقداری پول نقد در جایی مانند یک حساب پس انداز ذخیره کند روشی که به آن صندوق اضطراری نقدی می‌گویند. این صندوق فقط برای اطمینان از این است که شرایط اضطراری زندگی برنامه‌های مالی شما را برهم نمی‌زند.

در صورت امکان بهترین راه باز کردن حساب پس اندازی است که سیستم انتقال خودکار هفتگی از درآمد ماهانه شما به آن حساب قابل تنظیم باشد. سپس این حساب را فراموش کنید. بگذارید پول نقد به مرور زمان در آن جمع شود. سپس، هر زمان که بخاطر یک وضعیت اضطراری نظیر از دست دادن شغل یا هر اتفاق دیگری به مقداری پول نیاز داشتید از آن برداشت کنید. اگر روزی متوجه شدید که موجودی این حساب بسیار زیاد شده است، مقداری از پول را از حساب خارج کرده و سرمایه گذاری کنید.

۵- تعیین اهداف بزرگ زندگی

یکی از اصول کلیدی سرمایه گذاری این است که هرگز بدون هدف سرمایه گذاری نکنید. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، اما دلیل اصلی این است که بدون داشتن هدفی خاص، نمی‌توانید بازه زمانی و میزان ریسک مد نظر خود برای سرمایه گذاری را ارزیابی کنید.
به عنوان مثال بازار سهام را در نظر بگیرید. این بازار بسیار بی ثبات است، به این معنی که ریسک کوتاه مدت قابل توجهی در سرمایه گذاری در بازار سهام وجود دارد. اما در بلند مدت بازار سهام همواره به سمت یک بازده متوسط سالانه نسبتاً پایدار حرکت می‌کند. برای موفقیت در چنین بازاری بایستی دید بلند مدت داشته باشید. بنابراین اگر هدف کوتاه مدت داشته باشید، سرمایه گذاری در بازار سهام چندان منطقی نیست.
همه این تفکرات باید از اهداف شخصی خود شما شروع شود. چرا سرمایه گذاری می‌کنید؟ امیدوارید با این پول چه کار کنید؟ آیا به دنبال استقلال مالی در زندگی هستید؟ این یک هدف بلند مدت است، بنابراین سرمایه گذاری در سهام ممکن است منطقی باشد. از طرف دیگر، شاید شما در حال سرمایه گذاری برای خرید یا ساخت خانه در چند سال آینده هستید. در این صورت، احتمالاً بهترین ایده سرمایه گذاری در سهام نیست زیرا به زودی به پول نقد نیاز خواهید داشت.

۱۵ ترفند برای کار در خانه حرفه‌ای

۶. همسرتان بایستی با برنامه‌های شما همراه باشد

اگر متاهل هستید، هر برنامه‌ای جهت سرمایه گذاری باید به طور کامل با همسرتان مورد بحث قرار گیرد. این همفکری بایستی حداقل سه نکته اساسی را پوشش دهد.
اول، هدف چیست؟ چرا دقیقاً این طرح سرمایه گذاری قرار است اتفاق بیفتد؟ امیدوارید به چه چیزی دست یابید؟
دوم، برنامه چیست؟ چگونه برای دستیابی به این هدف سرمایه گذاری می‌کنیم؟ آیا انتخاب‌های این سرمایه گذاری منطقی است؟
سرانجام، آیا این چیزی است که هر دو نفر درباره آن توافق داریم؟ آیا هدف چیزی است که هر دو به آن اهمیت می‌دهیم؟ آیا این طرح با ارزش‌های ما مطابقت دارد؟

۷. درک درست از گزینه‌های سرمایه گذاری

گام مهم دیگر قبل از سرمایه گذاری این است که گزینه‌های سرمایه گذاری در دسترس و نحوه تفسیر آنها را بدانید. آیا نسبت به اصول سرمایه گذاری در سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، ETF‌ها، صندوق‌های شاخص، فلزات گرانبها و املاک و مستغلات شناخت کافی دارید؟ آیا می‌دانید چگونه دو سرمایه گذاری مشابه را با یکدیگر مقایسه کنید؟ قبل از شروع کار به این مهارت‌ها نیاز دارید.
اگر این موضوعی است که از آن مطمئن نیستید قبل از هرگونه اقدام برای سرمایه گذاری، کتاب‌های مرتبط را انتخاب کرده و بطور دقیق بخوانید.
حتی اگر قصد دارید از یک مشاور سرمایه گذاری کمک بگیرید، باز هم بایستی وقت بگذارید و مواردی را که پول شما قرار است در آن سرمایه گذاری شود بشناسید. صرفاً اعتماد به شخص دیگر برای اداره سرمایه گذاری‌های کافی نیست.

خدمات بانکی آنلاین

۸. داشتن حساب در بانکی با خدمات آنلاین

امروزه این موضوع برای اکثر افراد حل شده است، اما لازم است که ذکر شود. بانک شما باید به ابزارهایی مجهز باشد تا بانکداری آنلاین را آسان ساخته و نقل و انتقالات و واریز و برداشت خودکار را به راحتی انجام دهد. اگر بانک شما این خدمات را ارائه نمی‌دهد، به بانک دیگری مراجعه کنید.
واقعیت این است که امروزه اکثر بانک‌ها این موارد را ارائه می‌دهند و بانکداری آنلاین یک استاندارد است. بانک‌هایی که این ویژگی‌ها را ارائه نمی‌کنند، عملاً از دایره رقابت خارج می‌شوند.
چرا این ویژگی‌ مهم است؟ اگر می‌خواهید برنامه منظمی ‌برای سرمایه گذاری تنظیم کنید، بایستی به سیستم انتقال خودکار دسترسی داشته باشید. اتوماسیون کلید موفقیت در سرمایه گذاری است. همچنین برای بررسی ورود و خروج پول به حساب‌ها به بانکداری آنلاین نیاز دارید.

۹. حلقه اجتماعی حمایتگر

ضروری است که ذهنیتی متمرکز بر ثروت خالص و مثبت نسبت به حرکت‌های مالی هوشمند داشته باشید، اما فراموش نکنید که انسان‌ها بشدت تحت تأثیر دایره اجتماعی اطراف خود هستند. اگر آنها به ذهنیات شما متعهد نباشند، انجام این نوع تعهدات برای شما بسیار دشوارتر خواهد بود.
به حلقه اجتماعی اطراف خود نگاه کنید. افرادی که بیشتر اوقات آنها را می‌بینید، به ویژه در خارج از کار و هنگامی ‌که آزادی انتخاب دارید، چه کسانی هستند؟ آیا آن افراد ذهنیت مالی درستی دارند؟ آیا انتخاب‌های هوشمندانه‌ای انجام می‌دهند؟ یا اینکه دائماً چیزهای جدیدی می‌خرند و از آخرین خریدهای‌شان صحبت می‌کنند؟
اگر در یک حلقه اجتماعی قرار دارید که هرگز به اهداف مالی شخصی هوشمندانه اهمیت نمی‌دهند و دائماً در مورد آخرین هزینه‌های خود لاف می‌زند، باید به فکر تغییر حلقه اجتماعی خود باشید. اوقات فراغت خود را در جمع افرادی با دید مالی قوی‌تر سپری کنید.

راهنمای جامع سرمایه گذاری برای مبتدیان: بخش اول

راهنمای جامع سرمایه گذاری برای مبتدیان: بخش دوم

راهنمای جامع سرمایه گذاری برای مبتدیان: بخش سوم

۱۰. رابطه سالم با خواسته‌ها و نیازهای شخصی

این مورد بخش نهایی آماده شدن برای استراتژی سرمایه گذاری است و بسیار مهم است. شما باید تسلط کافی بر خواسته‌ها و نیاز‌های خود داشته باشید. در واقع شما باید بر آنها حکومت کنید نه اینکه آنها بر شما حکومت کنند.
گاهی اوقات خواستن چیزهایی اجتناب ناپذیر است. این ذات انسان است. ما غذاهای خوشمزه، نوشیدنی‌های گوارا، موارد مرتبط با سرگرمی‌ها و علایق خود را می‌بینیم و می‌خواهیم.
سوال این است که چه باید بکنیم؟ آیا باید در اسرع وقت آن مورد را خریداری ‌کنیم؟ آیا قبل از خرید مدتی در مورد آن فکر می‌کنیم؟ یا قبل از تصمیم گیری مدتی صبر می‌کنیم؟
کنترل احساسات یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که یک سرمایه گذار می‌تواند در جعبه ابزار خود داشته باشد. یکی از بارزترین روش‌هایی که می‌توانید ببینید آیا این قدرت را دارید یا نه، زمانی است که قصد انجام خریدهای مورد نظر خود را دارید. آیا برای جلوگیری از تن دادن به هر خواسته لحظه‌ای، خودکنترلی لازم را دارید؟ اگر چنین است نه تنها تأمین منابع سرمایه گذاری آسان خواهد بود، بلکه تحمل فراز و نشیب‌های بازار نیز آسان خواهد شد.

نکات نهایی

باعث تعجب است که چگونه بسیاری از افراد بدون رعایت موارد موجود در این لیست اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند.
البته قابل درک است که اغلب افراد علاقمند به سرمایه گذاری هستند. امروزه مردم با اخبار مثبت سرمایه گذاری از طریق کانال‌های مختلف تلویزیونی و وب سایت‌های اینترنتی بمباران می‌شوند. آنها از احتمال بازدهی پول خود هیجان زده می‌شوند زیرا دائماً در مورد رشد بازار سهام می‌شنوند و علاقمند به کسب این سودها می‌شوند.
گرچه همیشه موقعیت‌هایی وجود دارد اما اگر پایه و اساس کار را درست بنا نکنید دچار ضرر و زیان می‌شوید درست همانند ساختمانی که فونداسیون درستی نداشته باشد و با اولین تکان خراب می‌شود.
پایه خود را درست کنید. این ده مرحله را تعقیب کرده و برای سرمایه گذاری آماده باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)