چگونه می‌توان به اهداف مالی بلندمدت دست یافت؟

  • توسط pooladmin
  • 28/12/2019
  • 0
اهداف مالی بلندمدت

دستیابی به اهداف مالی بلندمدت آسان نیست؛ اما چرا؟ آیا رنگ باختن انگیزه ها با گذشت زمان، یکی از دلایل دشواری دستیابی به اهداف بلندمدت است؟ شاید هم تغییر شرایط بیرونی، علت اصلی باشد. دلیل دیگر هم می تواند به میزان تحقق پذیر اهداف درنظر گرفته شده بازگردد.

مردم به طور معمول نمی توانند حتی یک سال، سف و سخت به کاری بچسبند؛ چه برسد به چند سال یا حتی چند دهه.

شاید به همین دلیل باشد که دستیابی به اهداف بلندمدت (مانند بیشتر اهداف مالی) بسیار دشوار است.

چگونه می توانیم موانع دستیابی به اهداف مالی را از پیش روی خود برداریم؟ آیا کسب پیروزی در این راه، شدنی است؟

بله، البته که شدنی است.

در این مقاله می خواهیم با روش هایی آشنا شویم که می توانند ما را در راه دستیابی به اهداف مالی یاری کنند. هیچ ادعایی مبنی بر آسان بودن به کار بستن این روش ها نداریم؛ با این حال، یادگیری آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

اهداف مالی بلندمدت ۱

اگر به دنبال تصفیه و بازپرداخت بدهی های خود هستید، قصد دارید یک صندوق مالی اضطراری برای خود راه بیندازید، یا برای تحصیلات دانشگاهی فرزندان خود، پول پس انداز کنید یا آنکه برای دوران بازنشستگی خود در پی سرمایه گذاری هستید، در ادامه می توانید با روش هایی آشنا شوید که می توانند شما در تحقق اهدافتان یاری کنند:

۱- اهداف مالی بلندمدت خود را در فهرست کارهای روزانه خود بگنجانید

اهداف بلندمدت مالی، بیش از آنکه شبیه کارهای فردی باشند، مانند پروژه ها هستند.

برای مثال، اگر هدف شما، تصفیه بدهی های مالی تان باشد، احتمال دارد که تعداد کارت های اعتباری شما بیشتر از یکی باشد. ممکن است شما سه کارت اعتباری، یک وام خودرو و یک وام دانشجویی داشته باشید که باید یک تنه از پس همه آن ها بربیایید.

پروژه ای که باید برای خود تعریف کنید این است: «از شر بدهی هایت خلاص شو». برای مثال، می توانید در فهرست کارهای روزانه، وظیفه ای با عنوان «تصفیه بدهی کارت اعتباری ویزا شماره ۱».

واقعیت این است که باید اهدافتان را روی کاغذ بیاورید و با یک سیستم مدیریت وظیفه کار را جلو ببرید؛ چرا که بدون اینها احتمال دستیابی به اهداف، بسیار کم می شود.

فقط قرار است اهداف تان را روی کاغذ بنویسید تا همیشه پیش چشمانتان باشند. علاوه بر این، چنین کاری می توان به نوعی یک تعهد نیز برای شما ایجاد کند.

سریع تر دست به کار شوید. اهداف مالی بلندمدت خود را روی کاغذ بیاورید و به طور مرتب آن ها را مرور کنید.

۲- اهداف بلندمدت خود را پنهان نکنید

به یادداشت کردن اهداف بلندمدت خود اکتفا نکنید. سعی کنید آن ها را جایی بگذارید که همیشه مقابل رویتان باشند.

یک ایده این است که اهداف خود را روی وایت برد بنویسید؛ اما خوب این ایده به کار همه نمی آید.

اهداف مالی بلندمدت 2

نکته این است که شما باید راهی پیدا کنید تا بتوانید اهداف بلندمدت خود در میان انبوه اهداف دیگر، مشاهده کنید. اگر تنها اهداف کوتاه مدت و فوری، تمام ذهن شما را مشغول کرده اند، بهتر است به جای نادیده گرفتن اهداف بلندمدت، روی آن ها تمرکز کنید.

هیچ گاه اهداف بلندمدت خود را فراموش نکنید؛ چرا که آن ها بسیار مهم‌اند.

۳- روزهای خاصی از هفته را به اهداف بلندمدت خود اختصاص بدهید

نکته مفیدی که من از برنامه Strategic Coach آموختم این بود که روزهای ویژه ای را از هفته به بررسی اهدافم اختصاص بدهم. برایم اثبات شده است که این کار می تواند در زندگی ام بسیار مفید واقع شود؛ بنابراین به درد شما نیز می خورد.

برای مثال، شما می توانید در هفته، یک روز را برای مدیریت امور مالی خود و استفاده از تکنیک بارش مغزی برای بهبود آتیه مالی‌تان اختصاص بدهید. شاید یک روز در هفته سرتان خلوت باشد و بتوانید این کار را انجام دهید.

اکنون، می توانم صدای شما را بشنوم که می گویید: «دلت خوش است! من فقط یک روز در هفته بیکارم و هزارتا کار دیگر هم دارم و سرم حسابی شلوغ است.»

توجه داشته باشید که قرار نیست تمام روز، فقط به اهداف مالی فکر کنید؛ می توانید به بررسی اهداف بلندمدت دیگرتان هم بپردازید. می توانید به خانواده یا وضع سلامتی خود برسید یا آنکه به دیگر مسئولیت های خود مشغول شوید. این یک روز را در هفته، صرف بهبود حال و اوضاع خود و زندگی تان بکنید. باز هم می خواهید بهانه بیاورید؟

۴- اهداف بلندمدت خود را اولویت بندی کنید

وقتی صحبت از اهداف مالی به میان می آید، پیش از هر چیز بهتر است آن ها را اولویت بندی کنید. برخی از اهداف مقدماتی به زمانی کمتر از یک ماه نیاز دارند؛ مانند تنظیم بودجه یا کاهش هزینه ها.

اهداف مالی بلندمدت مشترک چیست و به چه ترتیبی باید به آن ها پرداخت؟ به طور کلی، توصیه من این است که اهداف مالی بلند مدت زیر را به ترتیب آنچه در ادامه آمده است، تکمیل کنید:

یک صندوق پس انداز اضطراری برای خود بسازید

به صندوق اضطراری به عنوان یک ابزار مالی زیربنایی برای آتیه مالی خود نگاه کنید. فقدان جریان نقدینگی و پولی ناکافی، می تواند به راحتی شما را هنگام وقوع فاجعه هایی مالی به دردسر بیندازد. به من اعتماد کنید، فاجعه های مالی همیشه در کمین شما هستند.

اهداف مالی بلندمدت 3

ماشین شما ممکن است از کار بیفتد. زانویتان بشکند. آبگرمن تان خراب شود و هزار تا بدبختی دیگر. مواجهه شدن با این گرفتاری ها اصلا ساده نیست و نمی توان بی خیال این دردسرهای استرس زا شد.

اما آیا می توانید حدس بزنید که چرا این گرفتاری ها می توانند به افزایش تنش ها و نگرانی های شما دامن بزنند؟ بله درست حدس زدید: بی پولی. علاج بی پولی هم معلوم است و آن چیزی نیست جز راه اندازی یک صندوق پس انداز اضطراری.

بدهی‌های خود را تصفیه کنید

وقتی زیربنای مالی خود را چیدید، وقت آن می رسد که بدهی های خود را پرداخت کنید. این کار احتمال دارد چندماه یا حتی چند سال به طول بینجامد. مدت بازپرداخت به این بستگی دارد که چقدر بدهی دارید و با چه سرعتی می توانید آن ها را پرداخت کنید.

تمام بدهی های خود را یک به یک روی کاغذ بیاورید و بعد به آن ها حمله‌ور شوید.

برای دوران بازنشستگی تان سرمایه گذاری کنید

اکنون زمان آن رسیده است که برای سال های واپسین عمر خود سرمایه گذاری کنید. چرا؟ چون هررچه سن و سالتان بیشتر می شود، به دلیل تحلیل قوای ذهنی و جسمانی، قدرت درآمدزایی تان کم و کمتر می شود. چه کسی می داند؟ شاید هم تا آن موقعی که بازنشسته می شوید، توانستید کسب و کاری برای خودتان راه بیندازید؛ اما دلخوش به این چیزها نباشید و برای آتیه خود سرمایه گذاری کنید.

کمک به مردم برای داشتن تجربه بازنشستگی بهتر از جمله کارهایی است که من انجام می دهم.

برای دیگر اهداف مالی تان شروع به پس انداز کردن کنید

می توانید برای مخارج دانشگاه فرزندتان، خرید یک خودروی جدید، بازسازی خانه یا اهداف بلندمدت دیگر پس انداز کنید.

با اولویت بندی اهداف بلندمدت خود به طور صحیح، می توانید مطمئن شوید که در صورت افت درآمد، به دلیل فقدان برنامه ریزی مالی، گرفتاری هایتان چند برابر نمی شود.

۵- انگیزه های خود را کشف و روی آن ها تمرکز کنید

من مطمئنم یکی از دلایل اصلی‌ای که مردم را از دستیابی به اهداف بلندمدت باز می دارد، این است که آن ها نمی توانند انگیزه های خود را کشف کنند.

برای مثال، همه می دانند که تصفیه بدهی، کار خوبی است. این یک هدف مالی است که مشاوران مالی بارها و بارها به ما گوشزد کرده اند. اما بدون کشف انگیزه، احتمالش هست که شما وسط راه ببرید و بی خیال دستیابی به اهداف مالی خود شوید.

اهداف مالی بلندمدت 4

در واقع اگر شما می خواهید بدهی خود را پرداخت کنید، به این دلیل که صرفا آن ها را پرداخت کرده باشید: ممکن است همین الان کار را رها کنید. به این ترتیب، رمق و انگیزه ای برایتان باقی نمی ماند.

در عوض اگر روی انگیزه ها متمرکز شوید، کارها بهتر پیش می روند در ادامه به چند دلیل مهمی که مردم با تصفیه بدهی شان به دنبالشان هستند، اشاره می کنیم:

  • برای اینکه نیازی به پرداخت سود بیشتر نباشد
  • برای اینکه پول بیشتری برای گذراندن تعطیلات داشته باشید
  • برای اینکه پول بیشتری برای سرمایه گذاری بازنشستگی در اختیار داشته باشید
  • برای کاهش استرس
  • برای خلاصی از شر بدهی ها و اختصاص وقت بیشتر به خانواده

اینها فقط تعدادی از عوامل انگیزشی متداول بودند. انگیزه شما چیست؟

برای یکایک اهداف مالی بلندمدت خود یک عامل انگیزشی جفت و جور کنید. در غیر این صورت،  شما دارید برای دستیابی به اهداف تلاش می کنید تا صرفا به آن ها برسید و نه هیچ دلیل دیگری و این هیچ وقت یک عامل انگیزشی برای شما نمی شود (البته اگر از من می پرسید).

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)