۳ راز برای دستیابی به موفقیت مالی

  • توسط pooladmin
  • 27/12/2019
  • 0
موفقیت مالی

موفقیت مالی نه منحصر به طبقه ممتاز جامعه است و نه مختص خوش‌شانس‌ها. موفقیت مالی تنها قلمرو جولان کسانی است که دل در گرو تلاش نهاده‌اند و اصول اساسی موفقیت مالی را به کار بسته‌اند.

این اصول که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، برای تمام کسانی که به آن‌ها پایبند باشند، مؤثر واقع می‌شود و کسی نیست که این اصول را به کار ببندد و به موفقیت نائل نشود؛ چرا که هیچ‌کسی پیدا نمی‌شود که ۱ را با ۱ جمع کند و به حاصلی غیر از ۲ دست یابد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، قرار نیست شما را یک‌شبه ثروتمند کند. کسانی که وعده دروغین یک‌شبه ره صدساله رفتن را به شما نشان می‌دهند، جز هدر دادن وقت شما و بر باد دادن رؤیاهایتان، ارمغان دیگری برای شما ندارند.

مقاله پیش رو، حاوی مجموعه موجزی از اصول اولیه لازم برای دستیابی به موفقیت مالی است.

موفقیت مالی

اگر به زندگی تمام افراد موفق نگاهی بیندازید، در جای‌جای زندگی‌شان، ردپای این اصول را مشاهده می‌کنید. این اصول همان اصولی است که من وقتی ۲۴ ساله بودم برای تحقق رویای خودم در مورد خرید یک منزل مسکونی با ۷ اتاق خواب به کار بستم. همچنان که خورشید از شرق طلوع می‌کند و در غرب، به خواب فرو می‌رود، این اصول نیز به‌درستی کار خواهند کرد.

ممکن است بگویید این ایده‌های خوش آب و رنگ، دردی را از کسی دوا نمی‌کند و «پول، خوشبختی نمی‌آورد»؛ بله، درست است، من هم با شما موافقم؛ اما بی‌پولی قطعاً بدبختی می‌آورد. هدف از پولدار شدن، خوشبختی نیست، بلکه حل مشکلات است. شما ناچارید پول دربیاورید تا مشکلات خود را حل‌وفصل کنید.

این مقاله به رشته تحریر درآمده تا مشکلات شما را حل کند.

توجه داشته باشید که توصیه‌های مطرح‌شده در این مقاله بر اساس تجربیات و مشاهدات شخصی نگارنده هستند.

۳ کلید برای دستیابی به موفقیت مالی:

۱- تجربه

«قضاوت خوب از تجربه و تجربه از قضاوت بد نشئت می‌گیرد»

جیم هورنینگ

ما در جوامعی زندگی می‌کنیم که افراد در آن می‌خواهند همه‌چیز را به اندک‌ترین بهای ممکن به دست بیاورند. آن‌ها می‌خواهند یک هفته رژیم بگیرند و بعد برای یک عمر لاغر بمانند، می‌خواهند یک ماه پس‌انداز کنند و یک سال بخورند و دست‌آخر، یک دلار سرمایه‌گذاری کنند و یک میلیون دلار برداشت. اما تمام این‌ها خواب‌وخیالی بیش نیست.

برای موفقیت مالی، تجربه، شرط اول است. باید پیش از هر چیز، وقت بگذارید، هیچ موفقیتی، یک‌شبه به دست نمی‌آید. سال‌ها وقت لازم است تا یک فرد بتواند کوله‌بار تجربه‌اش را ببندد و برای جامعه، ارزشمند باشد و درنهایت بتواند ماحصل مالی چشم‌گیری را برداشت کند.

موفقیت مالی

ممکن است در گوشه و کنار، افرادی پیدا بشوند که توانسته باشند یک‌شبه، پول‌وپله‌ای به هم بزنند؛ اما همیشه هیچ‌چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد، نیست. شما خبر ندارید که آن‌ها دوران کودکی‌شان را چگونه گذرانده‌اند، نمی‌دانید که چه هزینه‌های گزافی را پرداخت کرده‌اند؛ وقتی که شما با دوستان خود به تفریح و خوش‌گذرانی مشغول بوده‌اید؛ آن‌ها در حال عرق ریختن و کار کردن بوده‌اند.

برای دستیابی به موفقیت، زمان لازم است! به همین دلیل، بسیار مهم است به کاری مشغول شوید که عاشقش هستید. این به شما کمک می‌کند کاری را انجام دهید که با آن خوش هستید و برای انجامش، ذوق دارید. این آتش عشق است که در وجود شما زبانه می‌کشد و شما را ترغیب می‌کند وقتی که همه راهی خانه‌هایشان شده‌اند، بمانید و کار کنید. این اشتیاق است که می‌تواند شما را پای کار نگه دارد.

دستیابی به موفقیت مالی به زمان و تجربه نیاز دارد. گاها می‌بینیم که افرادی با اشاره به کسانی که در ظاهر یک‌شبه پولدار شده‌اند، می‌خواهند راه صدساله را یک روزه طی کنند. مشکل اینجاست که ما نمی‌دانیم این به ظاهر یک‌شبه پولدارشدگان چه داستان‌هایی پشت سر خود داشته‌اند. ما نمی‌دانیم که آن‌ها سال‌های سال مشغول آماده‌سازی خود بوده‌اند. تنها نتایج را می‌بینیم و می‌خواهیم به ساده‌ترین روش ممکن، آن‌ها را تکرار کنیم. ما نمی‌دانیم که به ازای هر فردی که از راه درستش به موفقیت دست پیدا می‌کند، هزاران نفر وجود دارند که می‌خواهند یک‌شبه آن‌هم نه از راه درستش، پولدار شوند.

هر کاری مستلزم صرف زمان است. بیل گیتس پیش از آنکه بتواند مال‌ومنالی به هم بزند، سال‌ها مشغول یادگیری برنامه‌نویسی بود، مایل جردن هم پیش از دستیابی به موفقیت، سال‌های زیادی را صرف آموختن بسکتبال کرده بود. اگر فرد موفقی را می‌شناسید، نامش را بگویید؛ بی‌شک او نیز همانند هر فرد موفق دیگری، سال‌های زیادی را صرف کرده تا به یک خبره در حوزه کاری خودش تبدیل شود.

موفقیت مالی

برای آنکه در یک حوزه تبدیل به یک خبره شوید، ناچارید هزینه پرداخت کنید.

زمان‌هایی بود که جردن هرگز نمی‌توانست در یک بازی بسکتبال، امتیازی برای تیمش کسب کند. بیل گیتس هم مدت زیادی مشغول سروکله زدن با رایانه بود تا بتواند بفهمد که چگونه باید یک سیستم‌عامل بسازد. اما از میان خونابه‌های شکست، عزم راسخ، زمان و تجربه، مولود موفقیت، زاده می‌شود.

هرگز کارهای کوچک را حقیر نشمارید. درختان غول‌پیکر بلوط برای میوه دادن مدت زیادی به خواب فرو می‌روند و عقاب سرسفید مدت‌ها منتظر می‌ماند تا جوجه‌هایش سر از تخم بیرون بیاورند. اگر سازگاری پیشه کنید و به اهداف خود متعهد بمانید، به یک متخصص بدل خواهید شد و این تخصص و خبرگی شماست که دالانی به‌سوی موفقیت‌های مالی خواهد گشود.

۲- تأثیر

«با یک شمع می‌توان هزاران شمع را روشن کرد، بی‌آنکه از عمر آن شمع، کاسته شود»

بودا

چه کسی بر شما می‌تواند تأثیرگذار باشد؟ به‌بیان‌دیگر، چه کسی مشکلات شما را حل می‌کند؟ شما در این دنیا برای حل مشکلات دیگران، پاداش دریافت می‌کنید. برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ، باید مشکلات افراد زیادتری را حل‌وفصل کنید.

مایکل جردن میلیون‌ها نفر را سرگرم کرده است، به همین دلیل هم هست که میلیونر است. بیل گیتس، نرم‌افزاری ساخته است که زندگی میلیاردها نفر را بهتر کرده است؛ نباید میلیاردر باشد؟ چند نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهید؟ دستیابی به موفقیت مالی در گرو توانایی شما برای تأثیرگذاری بر توده‌ها است.

به همین دلیل، رشد بسیار مهم است. هنگامی که برای رشد و افزایش آگاهی خود زمان می‌گذارید، به نسخه‌ای بهتر از خود بدل می‌شوید.

موفقیت مالی

هرچه رشد می‌کنید، توانایی شما برای تأثیرگذاری بر دیگران افزایش پیدا می‌کند. شما باید رشد کنید و بزرگ شوید، تا بتوانید بر دیگران تأثیر بگذارید. دو نفر که در شنزار گیر کرده‌اند، نمی‌توانند دست همدیگر را بگیرند. به هر اندازه که رشد کنید، دیگران را جذب خود خواهید کرد و می‌توانید بر آن‌ها تأثیر بگذارید. اگر کارهای شما ارزش تکرار کردن داشته باشند، مردم از شما تقلید خواهند کرد؛ اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما آگاهانه تصمیم به رشد و بزرگ شدن بگیرید.

اگر می‌خواهید به موفقیت مالی دست پیدا کنید، کمی رشد کنید و سعی کنید تا جای ممکن روی اطرافیان خود تأثیر بگذارید. اگر به موفقیت کوچک قانع نیستید و دلتان می‌خواهد به موفقیت بزرگی دست پیدا کنید، بیشتر رشد کنید و دست تعداد افراد بیشتری را بگیرید. انتخاب از آن شماست، هیچ‌کسی جز خودتان نمی‌تواند رشدتان را متوقف کند.

اگر می‌خواهید به موفقیت مالی دست پیدا کنید، باید همیشه از خودتان بپرسید: چگونه می‌توانم میزان تأثیرگذاری خودم را افزایش دهم؟ چگونه می‌توانم رشد کنم؟

تا اینجا دو اصل از اصول بنیادین موفقیت یعنی تجربه و تأثیر را با هم مرور کردیم؛ بااین‌حال، بدون کاربست اصلی بعد هرگز نمی‌توانید به اندازه کافی متمرکز بمانید تا تجربه لازم را به دست آورید و برای تأثیرگذاری لازم، به مقدار کافی رشد نخواهید کرد.

آخرین بخش در سه گانه موفقیت مالی، چشم‌انداز است.

۳- چشم‌انداز

«جایی که چشم‌اندازی در کار نباشد، مردم هلاک می‌شوند»

سلیمان

هلن کلر می‌گوید: «واقعاً فاجعه است که به‌رغم دیدن، نتوانیم چشم‌اندازی داشته باشیم.»

شما نمی‌توانید به جایی برسید که قدرت مشاهده آن را ندارید. اگر شما خود را یک فقیر و مفلس می‌بینید، هرگز به موفقیت مالی دست پیدا نخواهید کرد. شما هرگز نمی‌توانید بالاتر از تصوری باشید که برای خود دارید. اگر مرد مبارزه‌اید، پا در رکاب بگذارید و بجنگید.

چشم‌انداز شما باید مدام در برابر دیدگانتان باشد؛ درست شبیه یک ناخدای کشتی که همواره نگاه به لنگرگاهی دارد که کشتی را باید به‌سوی آن هدایت کند.

به همین دلیل، رؤیاپردازی و تخیل بسیار مهم است. به کمک تخیل شما می‌توانید به آینده سفر کنید. بی‌شک، قدرت خیال‌پردازی از مهم‌ترین موهبت‌هایی است که به بشر اعطا شده است. آیا از آن استفاده می‌کنید؟ تخیل است که به شما این امکان را می‌دهد که خود در دنیایی بهتر تصور کنید. از طریق رؤیاپردازی و تخیل است که موهبت موفقیت مالی محقق می‌شود.

موفقیت مالی

مفهوم‌سازی ابتدا در ذهن رخ می‌دهد و از طریق فرایند تجربه و تأثیر، موفقیت مالی متولد می‌شود.

اما ابتدا پیش از هر چیزی باید موفقیت را در ذهن خود بسازید. اگر نمی‌توانید موفقیت را ببینید، قیدش را بزنید. باید موفقیت مالی را ابتدا در دنیای واقعی رؤیاهایتان بسازید و بعد به آن رنگ واقعیت ببخشید.

وقتی که از قبل رویای موفقیت را ساخته‌اید، هنگامی که محقق شد، متعجب نمی‌شوید. اگر با رسیدن موجودی حسابتان به مبلغ یک میلیون دلار، شگفت‌زده می‌شوید، نشان‌دهنده این است که قبلاً برای آن آماده نشده‌اید، تجربه‌اش نکرده‌اید و آن را در رویای خود نساخته‌اید تا بعدا آن را به واقعیت بدل کنید.

اگر نتوانید رویای خود را ببینید و محقق کنید، جز شکست، چیز دیگری نصیب شما نمی‌شود. اما اگر بتوانید آن را ببینید، چه ها که نمی‌شود!

اگر بتوانید رویای خود را ببینید، اگر بتوانید موفقیت خود را ببینید، اگر وقتی که در تخت خود دراز کشیده‌اید، رویای موفقیت را در سر بپرورانید و بوی آن در هوای پیرامون خود استشمام کنید، تنها زمان لازم تا به موفقیت دست پیدا کنید.

تنها زمان لازم است که ابرهای رؤیا بارور شوند و باران حقیقت از آن‌ها شروع به باریدن کند.

کلام آخر

اگر بتوانید رویای خود را ببینید، اگر وقتی چشمان خود را می‌بندید، آن را مقابل دیدگانتان مشاهده می‌کنید، اگر اعتقاد راسخ دارید که چشم‌اندازتان درست است، آنگاه کوله‌بارتان را پر از تجربه خواهید کرد، بر پیرامونتان تأثیر خواهید گذاشت و چشم‌اندازتان محقق خواهد شد.

آنچه روزگاری رویای شما بوده است، به معنای واقعی کلمه به واقعیت خواهد پیوست. آنچه شما در تاریکی در خیال خود پرورانده‌اید، در روشنایی آشکار خواهد شد. موفقیت مالی به معنای حقیقی کلمه از آن شما خواهد شد؛ چرا که سالیان سال برای آن زحمت کشیده‌اید، چرا که شایسته‌اش بوده‌اید، چرا که دست همنوع خود را گرفته‌اید.

از اینکه تا پایان با ما همراه بودید و این مقاله را خواندید از شما سپاسگزارم: یادتان نرود که این توصیه‌ها را به کار ببندید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)