ارقام هیجان انگیز در تاریخ شرکت تسلا

  • توسط pooladmin
  • 07/01/2021
  • 0
شرکت تسلا

با پایان یک سال رشد انفجاری، خودروساز الکتریکی تسلا قرار است در اصلاح سبد شاخص اس اند پی ۵۰۰ به عنوان بزرگترین کمپانی به آن بپیوندد. در سال ۲۰۲۰، شرکت مستقر در پالو آلتوی کالیفرنیا اولین سود سالانه خود را ثبت کرد و سرعت رشد قیمت سهام بقدری شدید بود که مدیر عامل شرکت ایلان ماسک Elon Musk را به دومین مرد ثروتمند جهان تبدیل کرد. هنوز مشخص نیست که گرد و غبار اطراف افزایش نجومی ارزش تسلا چگونه فروکش خواهد کرد. در این مطلب نگاهی به مسیر پر فراز و نشیب شرکت تسلا تا رسیدن به جایگاه کنونی می‌پردازیم.

ارقام هیجان انگیز در تاریخ شرکت تسلا

۶۵۵میلیارد دلار

این عدد ارزش بازار تقریبی شرکت تسلا در ماه دسامبر است. در ماه ژوئن، تسلا با پشت سر گذاشتن تویوتا عنوان ارزش‌ترین خودروساز جهان را بدست آورد. این اتفاق زمانی رخ داد که ماسک به کارمندان تسلا گفت کار را تمام کرده و کامیونت الکتریکی شرکت را به تولید انبوه برسانید (کامیونتی که قرار است سال آینده عرضه شود). در حال حاضر ارزش بازار تسلا بیش از مجموع تویوتا، فولکس واگن، ب ام و، جنرال موتورز و فورد است.

۸۰ میلیارد دلار

برخی صندوق‌ها پیش از بسته شدن بازار در روز ۱۸ دسامبر، ۸۰ میلیارد دلار سهام انحصاری تسلا را عرضه کردند زیرا آنها سبد سهام خود را متناسب با ترکیب جدید شاخص اس اند پی ۵۰۰ تنظیم می‌کنند. قرار است اصلاح سبد اس اند پی ۵۰۰ بزرگترین در تاریخ باشد و تسلا روز دوشنبه ۲۱ دسامبر عنوان هفتمین شرکت ارزشمند اس اند پی را بالاتر از برکشایر هاتاوی Berkshire Hathaway و درست پشت سر فیس بوک و آلفابت جشن بگیرد.

جنگ غول‌های میلیاردر؛ تسلا در برابر آمازون

۷۰۵%

این عدد نشان دهنده میزان رشد سهام شرکت تسلا در سال جاری است، در حالی که اس اند پی ۵۰۰ تنها ۱۳% و شاخص نزدک ۴۰% رشد داشته‌اند. هرچند که این یک صعود خطی نبوده است. پس از آنکه بسیاری از کارشناسان وال استریت‌ حدس می‌زدند تسلا در آخرین اصلاح سبد اس اند پی ۵۰۰ در سپتامبر به آن اضافه شود قیمت سهام افزایش یافت و ماسک تابستان برای مدت کوتاهی یک ابر میلیاردر شد. اما هنگامی‌که اس اند پی تصمیم گرفت کمپانی اتسی Etsy را به این شاخص اضافه کند، سهام شرکت تسلا به طور مشخص در طی چند روز بیش از ۲۰٪ سقوط کرد. تسلا رکورد بیشترین رشد سالانه در بین شرکت‌های اس اند پی ۵۰۰ را خواهد شکست، رکوردی که پیش از این با ۳۲۵ درصد در اختیار اتسی بود.

۱۴۹ میلیارد دلار

طبق گفته فوربس، ماسک ۴۹ ساله اکنون یک ابر میلیاردر است. ثروت ماسک به لطف مالکیت سهام ۲۱ درصدی همزمان با رشد سهام شرکت تسلا رونق گرفته است. در ابتدای سال، ماسک ۲۶.۶ میلیارد دلار ثروت داشت. از جمعه گذشته او دومین فرد ثروتمند جهان است، بالاتر از برنارد آرنو Bernard Arnault و بیل گیتس Bill Gates و پشت سر ابر میلیاردر دیگر که کسی نیست جز جف بزوس Jeff Bezos.

تسلا

۵۶۶ میلیون دلار

این عدد نشان دهنده میزان سود تسلا در طی سه ماهه سوم سال یعنی پنجمین سه ماهه متوالی سودآوری شرکت بوده است، در حالی که فروش شرکت تسلا معادل ۱۷.۲ میلیارد دلار گزارش شده است. ماسک در یک ایمیل داخلی در ماه جاری که اولین بار توسط الکترک Electrek منتشر شد به کارمندان خود هشدار داد که حاشیه سود «بسیار کم» است و سرمایه گذاران برای سودهای آینده است که «اعتبار زیادی» به شرکت می‌دهند. او سپس افزوده: «اگر در هر نقطه‌ای سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که این اتفاق نخواهد افتاد، سهام ما بلافاصله مانند سوفله قرار گرفته زیر پتک، خرد می‌شود».

دلایل پیشرفت بی نظیر شرکت تسلا و رقابت با پورش

۱۷۰ برابر

این عدد پی به ای (قیمت به درآمد) آتی نگر شرکت تسلا است، به این معنی که سال‌ها طول می‌کشد تا تسلا بر اساس برآورد ارزش در سال ۲۰۲۲ چنین درآمدی کسب کند. به گفته گلدمن ساکس، این عدد تقریباً هشت برابر متوسط قیمت به درآمد میانگین سهام اس اند پی در سال ۲۰۲۲ است. این بانک همچنین می‌گوید که سود سهام تسلا چندان بر شاخص درآمد تأثیر گذار نخواهد بود.

۱.۱ میلیون

۱.۱ میلیون، تعداد خودروهای الکتریکی‌ای است که شرکت تسلا در سه ماهه سوم رکورد شکن خود به مشتریان تحویل داده است، از جمله حدود ۳۱۹۰۰۰ عدد در سال جاری. اولین مدل خودروی این شرکت با نام رودستر Roadsterدر سال ۲۰۰۸ معرفی شد.

۷۸۰ دلار

این قیمتی است که گاوی‌ترین تحلیلگر تسلا در وال استریت فکر می‌کند سهام می‌تواند تا آنجا پیش رود، نرخی که حدود ۱۲٪ بالاتر از سطح فعلی است. مارک دلینی Mark Delaney، تحلیلگر گلدمن در اوایل دسامبر، هنگامی ‌که هدف قیمتی خود را از ۴۵۵ دلار افزایش داد، نوشت: «تغییر به سمت استفاده از وسیله نقلیه با باتری الکتریکی در حال سرعت گرفتن است و سریع‌تر از پیش بینی‌ها اتفاق خواهد افتاد. بازار انرژی نیز باید از این تغییر بهره مند شود. به همین دلیل کاهش مصرف کربن و افزایش مصرف انرژی‌های پاک و ارزیابی بازار انرژی خورشیدی نیز سرعت گرفته است».

آینده تسلا به کدام سمت‌وسو می‌رود؟

۴۰ دلار

این کمترین هدف قیمتی تسلا در وال استریت است که گوردون جانسون Gordon Johnson تحلیلگر موسسه جی ال جی GLJ در اواخر ماه اکتبر پیش بینی کرده است. جانسون در آن زمان نوشت: «تسلا نمی‌تواند با وجود كاهش قیمت در سال جاری خودروهای تولیدی خود را بطور کامل بفروشد. ما فکر می‌کنیم این خطر وجود دارد که گزارش سه ماهه چهارم آغازی بر پایان داستان رشد تسلا باشد». میانگین هدف قیمت شرکت تسلا در بین ۳۰ تحلیلگر ارشد وال استریت تقریبا ۳۹۶ دلار است.

۱۶

ماسک یکی از بنیانگذاران پی پل PayPal در سال ۲۰۰۴ به تسلای یک ساله پیوست و از آن زمان ۱۶ سال گذشته است. در آن زمان او تقریباً ۵/۶ میلیون دلار روی شرکت سرمایه گذاری کرد و بعنوان رئیس موسس شرکت انتخاب شد. تسلا در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد و سدر ژوئن ۲۰۱۰ با قیمت پیشنهادی ۱۷ دلار برای هر سهم در بورس نزدک عرضه اولیه شد. در پایان روز جمعه، سهام شرکت تسلا دقیقاً ۶۹۵ دلار قیمت گذاری شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)