جنگ غول‌های میلیاردر؛ تسلا در برابر آمازون

  • توسط pooladmin
  • 07/06/2020
  • 0

در روزهای گذشته خبری در خبرگزاری های اقتصادی دنیا منتشر شد که در ان اشاره شده بود کپمانی تسلا نسبت به اقدام کمپانی آمازون خشمگین شده است و از این شرکت شکایت کرده است.

اما اصل داستان چه بود؟ ماجرا از آنجا شروع شد که الکس برنسون خبرنگار سابق روزنامه نیویورک تایمز در حساب توییتری خود اسکرین‌شاتی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد کتاب جدیدش درباره ویروس کرونا با خط‌مشی آمازون همخوانی نداشته و در بنابراین امکان به فروش گذاشته شدن آن در بازار بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین دنیا وجود ندارد. برنسون از مخالفان قرنطینه بوده و معتقد است که خطر ابتلا به بیماری جدی یا مرگ در اثر ویروس کرونا، به ویژه در بین جوانان، از آمار اعلام شده بسیار پایین‌تر است.

ایلون ماسک مدیرعامل شرکت‌های بزرگی چون تسلا و اسپیس ایکس که از منتقدان تدابیر قرنطینه‌ای است در واکنش به این موضوع، در توییتی نوشت:

زمان منحل کردن آمازون فرا رسیده است. انحصار بر بازار اشتباه است.

گفته می شود که ماسک اختیار قانونی برای منحل کردن شرکت آمازون را ندارد. آمازون پس از انتشار این توییت اعلام کرد که این کتاب به اشتباه از سایت این شرکت حذف شده و بار دیگر در فهرست قرار داده می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا در ژوئیه سال ۲۰۱۹ از آغاز تحقیقات ضدانحصارطلبی در پرونده غول‌های فناوری خبر داد. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در سپتامبر آن سال از شرکت‌هایی چون آمازون، اپل، فیسبوک و آلفابت (شرکت مادر گوگل) خواست تا اسنادی را به این کمیته ارائه دهند. جف بزوس بنیانگذار آمازون تنها مدیرعاملی بود که آن زمان نسبت به حضور در برابر کمیته فرعی مقابله با انحصارطلبی مجلس نمایندگان ابراز تردید کرد.

این در حالی است که طبق گزارشی که در روز پنج شنبه توسط موسسه مطالعات سیاست منتشر شد، میلیاردرهای آمریکایی از تاریخ ۱۸ مارس به میزان ۵۶۵ میلیارد دلار ثروتمندتر شده‌اند. طبق این گزارش، در حال حاضر کل ثروت میلیاردرها ۳.۵ تریلیون دلار است. یعنی ۱۹% بیشتر از کل ثروتی که پیش از همه گیری دارا بودند. برای مثال جف بزوس، رئیس شرکت آمازون از تاریخ ۱۸ مارس تاکنون ۳۶.۲ میلیارد دلار کسب کرده است.

از طرفی، از اوایل پاندمی کرونا نزدیک به ۴۳ میلیون آمریکایی درخواست مزایای بیکاری کرده اند. کارگران کم درآمد، مخصوصا در مشاغل مربوط به سفر، از تبعات مرتبط با بحران سلامت به شدت آسیب دیده اند. از سوی دیگر، افزایش سرعت رشد ثروت میلیادرها از طریق بهبود قابل توجه بازار سهام صورت گرفته است، چرا که اقدامات بی سابقه ی فدرال رزرو باعث اوج گیری بخش عمده‌ای از بازار سهام شده است. کریستینا هوپر، رئیس استراتژیست بازار جهانی اینوسکو در این باره می گوید: «بازار سهام از اقتصاد واقعی جدا شده است و این مساله باعث افزایش نابرابری خواهد شد». اغلب کارشناسان عقیده دارند بحران همه گیری، نابرابری ثروت را تشدید خواهد کرد.

تاریخچه آمازون

این شرکت به عنوان یک نتیجه از آنچه که بنیانگذار آمازون، جف بیزوس، «چارچوب کمینه‌سازی پشیمانی» نامیده، تأسیس شده‌است، که تلاش‌هایش را برای از بین بردن هرگونه پشیمانی برای غیبت در انعکاس کسب و کار اینترنتی در آن زمان توصیف می‌کرد. در سال ۱۹۹۴، بیزوس شغل خود به عنوان معاون رئیس D. E. Shaw & Co. را رها کرد و به سیاتل، واشینگتن نقل مکان کرد. او شروع به کار بر روی یک طرح تجاری که در نهایت تبدیل به Amazon.com شد کرد. در ۵ ژوئیه، ۱۹۹۴، بیزوس این شرکت را با نام Cadabra تأسیس کرد. چند ماه بعد، پس از اینکه یک وکیل نام اصلی شرکت را اشتباهاً «مرده» (cadaver) شنید، نام شرکت را به Amazon.com تغییر نام داد. در سپتامبر ۱۹۹۴، بیزوس آدرس اینترنتی Relentless.com را خریداری کرد و به‌طور خلاصه به نام فروشگاه بی نظیرش نامگذاری کرد، اما دوستانش به او گفتند که این نام کمی شوم است اما دامنه هنوز متعلق به بیزوس است.این شرکت در سال ۱۹۹۵ به عنوان Amazon.com بر بستر اینترنت منتشر شد.

بیزوس، نام آمازون را از یک لغت‌نامه انتخاب کرد. او در «آمازون» مستقر شد زیرا این مکان «عجیب و غریب و متفاوت» بود، درست همان‌طور که او برای شرکت اینترنتی خود پیش‌بینی کرده بود. وی خاطر نشان کرد رودخانه آمازون بزرگترین رود در جهان بوده و قصد دارد فروشگاه خود را بزرگترین در جهان کند. بیزوس به یک خبرنگار گفت:

هیچ چیزی در مورد مدل ما وجود ندارد که نتوان در طول زمان کپی کرد، اما شما می‌دانید، مک دونالد کپی شده‌است ولی هنوز یک شرکت میلیون دلاری بزرگ است. این به خاطر نام تجاری آن است. نام‌های تجاری در بستر اینترنت خیلی مهم‌تر از برندها در دنیای فیزیکی هستند. علاوه بر این، نامی که با «A» آغاز می‌شود، در ابتدای فهرست‌هایی که بر اساس الفبا مرتب می‌شوند قرار می‌گیرد.

پس از خواندن یک گزارش از آینده اینترنت که رشد تجارت وب سالانه را ۲۳۰۰٪ را پیش‌بینی کرده بود، بیزوس فهرستی از ۲۰ محصول را که می‌تواند به صورت آنلاین عرضه شود، ایجاد کرد. او فهرست را به پنج محصول که امیدوارکننده تر بودند محدود کرد که شامل دیسک‌های فشرده، سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار کامپیوتر، فیلم‌ها، و کتاب‌ها بود. بیزوس در نهایت تصمیم گرفت که کسب و کار جدید خود را به سمت فروش کتاب آنلاین، به دلیل تقاضای بزرگ در سراسر جهان برای ادبیات و قیمت پایین کتاب ببرد. بدین ترتیب، آمازون در پارکینگ خانه بیزوس در بلویو، واشینگتن تأسیس شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)