انواع پول در یک اقتصاد

  • توسط pooladmin
  • 13/06/2019
  • 0
انواع پول

با اینکه تمام انواع پول در یک اقتصاد سه کاربرد یکسان دارند اما همه آن ها با ارزش یکسان تولید نشده اند.

 

ارز کالا

ارز کالا از انواع پول است که حتی اگر به عنوان ارز هم استفاده شود ارزشمند خواهد بود. ( به این حالت ارزش ذاتی می گویند.) بسیاری از مردم طلا را به عنوان ارز کالا در نظر می گیرند چرا که معتقدند طلا علاوه بر کاربرد ارزی آن دارای ارزش ذاتی نیز می باشد. در حالی که تا حدی این می تواند درست باشد، طلا موارد استفاده زیادی دارد و باید به این قضیه نیز اشاره کرد که یکی از مهمترین کاربردهای طلا برای ساخت انواع ارز و طسوز آلات به کار می رود.

انواع پول

انواع پول با پشتوانه کالا

ارز با پشتوانه کالا تفاوت کمی با ارز کالا دارد. در حالی که ارز کالا از خود کالا به عنوان ارز استفاده می کند، پول با پشتوانه کالا انواع پول است که می توان در ازای تقاضا برای یک کالا خاص مبادله شود. استاندارد طلا یک مثال خوب از استفاده پول با پشتوانه کالا باشد. تحت استاندارد طلا مردم دیگر خود طلا را به جای ارز و برای دریافت خدمات و کالاها استفاده حمل نمی کردند، اما این سیستم به شکلی است که دارندگان ارز می توانند ارز خود را در ازای مقدار مشخصی طلا مبادله کنند.

 

ارز بدون پشتوانه

ارز بدون پشتوانه ارزی است که هیچ ارزش ذاتی ندارد اما به عنوان ارز ارزش دارد چرا که دولت آن ارزش را با آن هدف به آن داده است. در حالی که بر خلاف روال معمول، یک سیستم ارزی با استفاده از پول بدون پشتوانه کاملا امکان پذیر است و در واقع توسط اکثر کشورها استفاده می شود. ارز بدون پشتوانه امکان پذیر است چرا که سه موارد استفاده پول- واسطه ای برای مبادله، واحد حساب، و ارزش ذخیره شده- تا زمانی که مردم ارز بدون پشتوانه را به عنوان یک ارز معتبر قبول داشته باشند، به انجام میرسد.

پول با پشتوانه کالا در مقابل پول بدون پشتوانه

اکثر مباحث سیاسی حول محور ارز کالا ( یا به شکل دقیق تر با پشتوانه کالا) در مقابل ارز بدون پشتوانه می باشد اما در واقعیت تفاوت بین این دو به دو دلیل آنقدر که مردم فکر میکنند زیاد نیست. اول اینکه یکی از ایرادات وارده به پول بدون پشتوانه کم بودن ارزش ذاتی آن است و مخالفان پول بدون پشتوانه ادعا می کنند که یک سیستم بر پایه پول بدون پشتوانه ذاتا شکننده است چرا که ارز بدون پشتوانه هیچ ارزش غیر ارزی ندارد.

در حالی که این ادعا درست به نظر می رسد، سوالی که پیش می آید این است که سیستم مالی با پشتوانه طلا چقدر متفاوت است. با این عقیده که تنها بخشی از عرضه طلا جهان برای دارایی های غیر زینتی استفاده می شود، این طور به نظر نمی رسد که طلا تنها به دلیل عقیده مردم دارای ارزش است و ماهیتی مثل پول بدون پشتوانه دارد؟

دوم اینکه مخالفان پول بدون پشتوانه بر این عقیده اند که نشر ارز کاغذی بدون هیچ گونه پشتوانه کالایی خطرناک است. این نظریه تا حدی نیز درست است، اما نظریه ای نیست که کاملا توسط یک سیستم پولی با پشتوانه کالا منع نشده باشد چرا که تولید بیشتر محصول به منظور تولید بیشتر ارز یا تغییر ارزش ارز با تغییر ارزش مبادله ای آن امکان پذیر است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)