مارک کوبان (Mark Cuban) چگونه ثروتمند شد؟

  • توسط pooladmin
  • 03/05/2019
  • 0

طبق گفته مجله فوربز، تا فوریه سال 2019، مارک کوبان، صاحب تیم بسکتبال دالاس ماوریکس، حدودا 4.1 میلیارد دلار ارزش ثروتش بود. با اینکه میتوان بخش زیادی از این ثروت را به سود حاصل شده از دوران دات-کام نسبت داد، او یک کار آفرین مادرزاد است و از سنین پایین خرید، تجارت و سود دهی را آغاز کرد. در این مقاله توضیح میدهیم که چگونه مارک کوبان از اولین تجارتش تا به کنون ثروتمند شد.

مارک کوبان در دهه 1980

در طول تحصیل در کارشناسی مدیریت کسب و کار در دانشگاه ایندیانا در شهر بلومینگتون ایدیانا، مارک کوبان 15000 دلار برای خرید یک بار جمع کرد. یکی از اساتید دانشگاه ، این تصمیم مارک کوبان را بسیار جسورانه خواند و اعتراف کرد هرگز دانشجویی را ندیده است که همزمان با تحصیل در دانشگاه کاری را شروع کند حتی دانشجویان MBA هم این کار را نمیکنند. مارک از هوش تجارتی خود استفاده کرد و بارش را به موفق ترین بار دانشجویی شهر تبدیل کرد. بعد از پایان دانشگاه، مارک کوبان از هر فرصتی برای پیدا کردن افراد بازنده و تبدیل انها به افراد موفق استفاده کرد.

Indiana University

اولین تجارت مارک کوبان بعد از اتمام دانشگاه یک شرکت کامپیوتری به نام مایکروسولوشن بود که او بعد از هفت سال در سال 1990 با مبلغ شش میلیون دلار به شرکت کامپیوسرو فروخت. مارک از آن پول برای بازنشسته کردن خود استفاده کرد، برای پنج سال، او زندگی یک پسر خوش گذران را داشت- در خط پرواز امریکن ایرلاین اجازه پرواز مادام العمر خرید و تا جایی که میتوانست به کشورهای مختلف سفر کرد.

 

دهه 1990

پنج سال بعد بازنشستگی مارک کوبان با تمایل او برای گوش دادن به بازی های تیم بسکتبال دانشگاه سابقش تمام شد. با یک شریک، او آدیونت (AudioNet) را راه اندازی کرد که خیلی زود گسترش یافت و نه تنها مسابقات ایندیانا هوزیرز را پخش میکرد بلکه صدها کانال ورزشی و برنامه های رادیویی مانند تبلیغ محصولات آرایشی و فشن شوها میپرداخت. این سایت که بعدها به نام Broadcast.com تغییر پیدا کرد، یکی از سایتهای اینترنتی رادیو بود که در سال 1998 زمانی که IPO (شروع به کار عمومی) خود را دریافت کرد، سهامش در دات – کام در یک روز از 18 دلار به 62.75 دلار رسید.

Broadast.com بعد ها به یاهو انتقال یافت و الان در دست Altaba (AABA) است و مارک کوبان در یاهو سهامی به ارزش 1.7 میلیون دلار دریافت کرد. او دقیقا انفجار حباب دات – کام را پیش بینی کرده بود و شروع کرد به نقد کردن سهام اش در یاهو برای حفظ ثروتش.

 

دهه 2000

Dallas Mavericks

 

در آغاز هزاره جدید خیلی ها از اشتباه خود در مورد سال 2000 در عجب بودند – اگرچه مارک کوبان درحال تمام کردن بزرگترین تجارت خود بود. در کمال شگفتی، با 280 میلیون دلار مارک بزرگترین سهامدار تیم دالاس ماوریکس شد. در لیگ بسکتبال از این تیم به عنوان بدترین تیم یاد میشد. اما تا سال 2011 مدیریت مارک کوبان این تیم را به قهرمانی NBA رساند. تا فوریه 2019، ماوریکس 2.25 میلیون دلار ارزش گذاری شده است. انتظار می رود که ساختن یک تسهیلات جدید 70 میلیون دلاری برای تمرین در سالهای آتی بر روی بالا رفتن ارزش تیم تاثیر گذار باشد.

در ماه ژانویه 2018، کوبان تأیید کرد که ماوریکس بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی را به عنوان هزینه بلیط در فصل 2018-2019 قبول میکند. مارک کوبان منتقد سرسخت بیت کوین در تابستان 2017 بود، اما همان سال سرمایه گذاری در ارز مجازی را آغاز کرد. کوبان به پررنگ کردن نقش خود در دنیای ارز مجازی ادامه میدهد، بر روی رمز های ارائه شده توسط Unikrn سرمایه گذاری میکند، بودجه یک استارت آپ الکترونیکی ورزشی را تامین میکند، و پشتیبانی کردن از بودجه ارز مجازی.

زمانی که از کنار زمین تیمش را تماشا نمیکند در حال راه اندازی 2929 Entertainment است، شرکتی برای تولید و توزیع فیلم و برنامه های تلوزیونی. در اینجا رکورد او بهم میریزد زیرا بعضی از فیلمهایش با شکست مواجه شدند. اگرچه بعضی از آنها هم درآمد زا بودند. مانند، فیلم شب بخیر و با آرزوی موفقیت به کارگردانی جورج کلونی که با بودجه 7 میلیون دلاری تولید شد و درآمد 54 میلیون دلاری داشت. این شرکت تولیدی زمانی که مارک برای سلسه تاتر ملی ویا شبکه ماهواره اش به محتوی نیاز داشته باشد، به کارش میاید. مارک همچنان برای سرمایه گذاری هایش در بازار بورس مشهور است و اگر هنوز هم استعدادش به اندازه سالهای اول قرن 21 باشد ، بدون شک درآمد زیادی دارد.

با حضور در برنامه ها و فیلم های متنوع در طول سال، مارک یک شخصیت رسانه ای موفق است. مشهورترین آنها مخزن کوسه (Shak Tank) است. البته او در برنامه رقص با ستارگان، Entourage، Sharkando حضور پیدا کرده است. این حضورها در تلویزیون برای سود خالص او مانند یک هدف دوجانبه عمل کرده اند. یعنی پروفایل مارک را در تصویر ذهنی جامعه میگنجانند و مردم باهوش و مهم  را به دنیای او جذب میکنند. و باعث به وجود آمدن موقعیت کاری بیشتر برای او میشوند ، چه در غالب استارت آپ چه در غالب یک فرصت جدید. برای مثال، او همزمان با حضورش در مخزن کوسه در یک شرکت مسابقه با مانع راگ مانیاک 1.75 دلار سرمایه گذاری کرد. یک گروه سرمایه گذاری در سال 2018 80% سهام این شرکت را خرید و بر اساس گفته بوستون گلوب، کوبان سهام خود را دو برابر سرمایه اولیه ای فروخت.

shark tank

 

حرف آخر

مارک کوبان مثال خوبی برای کسی است که تجارت را دوست دارد، به صعود باور دارد و کاملا خود ساخته است. علاوه بر شرکت چند رسانه ا و تیم بسکتبال، او در هرچیزی سرمایه گذاری کرده است، از صندلی توالت گرفته تا وب سایتهای مختلف سرمایه گذاری، و تکنولوژی های ورزشی. مارک کوبان اخیرا یک کتاب منتشر کرده است و از سال 2012 داور مهمان  مسابقه تلوزیونی مخزن کوسه است. “مخزن کوسه” یک فرصت شگفت انگیز برای داوران مهمان است تا صد ها پیشنهاد کسب و کار را که قبلا با شکست مواجه شده اند، در سال بشنوند و در نتیجه شانسی برای سرمایه گذاری و مدیریت آنها از صفر فراهم می کند. به عنوان مردی که دوست دارد کسب و کاری شروع کند و پولدار شود، مارک کوبان بهترین راه برای به دست آوردن ثروتی فوق العاده را پیدا کرده است.پآپ

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)