بازار سهام: نحوه شروع کار و نحوه‌ی بقا

  • توسط pooladmin
  • 08/12/2020
  • 0
بازار سهام

خرید و فروش سهام نوعی سرمایه گذاری است که سود کوتاه مدت را نسبت به سود بلند مدت اولویت می‌دهد. وارد شدن به این بازار بدون آگاهی کافی می‌تواند خطرناک باشد.
هر فردی که اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند حداقل در زبان اصطلاحات سرمایه گذاری، یک معامله‌گر سهام محسوب نمی‌شود. بسته به تعداد دفعات خرید و فروش سهام، بیشتر افراد در یکی از دو اردوگاه زیر قرار می‌گیرند: معامله‌گران یا سرمایه گذاران.
تصویر کاریکاتوری معامله‌گر آن فردی است که در وال استریت دیوانه‌وار جلوی مانیتورهای مختلف بالا و پایین می‌پرد و در طول یک روز خرید و فروش سهام می‌کند. از طرف دیگر سرمایه گذاران به طور معمول در این حرفه طولانی مدتی هستند، آنها در فواصل منظم خرید می‌کنند و بسیار کمتر اقدام به فروش می‌کنند.
معاملات سهام همیشه آن چیزی نیست که در تصاویر مربوط به بورس اوراق بهادار نیویورک می‌بینید بلکه می‌توانید از روی کاناپه منزل خود هم شروع به خرید و فروش در بازار سهام کنید. اما بهتر است قبل از اولین معامله خود بدانید که چه می‌کنید.

بازار سهام: نحوه شروع کار و نحوه‌ی بقا

تجارت سهام

معامله‌گران سهام برای استفاده از نوسانات قیمت روزانه سهم‌های مختلف، اقدام به خرید و فروش می‌کنند. این معامله‌گران کوتاه مدت به جای خرید سهام در یک شرکت نوپا که نگهداری آن ممکن است سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد می‌توانند در عرض چند دقیقه، چند ساعت، چند روز یا نهایتاً یک ماه سود قابل توجهی کسب کنند.
عمدتاً دو نوع معامله گری وجود دارد:
– معامله‌گر فعال فردی است که در طول یک ماه، ده معامله یا بیشتر انجام می‌دهد. به طور معمول آنها از استراتژی متکی به زمان بندی بازار استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند از وقایع کوتاه مدت (در سطح شرکت یا بر اساس نوسانات بازار) استفاده کنند و در هفته‌ها یا ماه‌های آینده سود کسب کنند.

– معاملات روزانه استراتژی استفاده شده توسط سرمایه گذارانی است که با سهام بازی می‌کنند و خرید، فروش و بستن موقعیت‌های خود را در یک روز معاملاتی بدون توجه به عملکرد داخلی کمپانی‌ها انجام می‌دهند. هدف معامله‌گر روزانه این است که ظرف چند دقیقه، چند ساعت یا حداکثر چند روز، سودی بر اساس نوسانات قیمت بدست آورد.

نحوه معامله‌گری سهام

اگر برای اولین بار قصد ورود به معاملات سهام را دارید بایستی بدانید که بیشتر سرمایه گذاران با ساده نگه داشتن کارها و سرمایه گذاری در سبد متنوعی از سهام به دنبال راهی کم هزینه برای دستیابی به بهترین عملکرد بلند مدت هستند.
تدارکات آغاز معامله گری سهام در شش گام خلاصه می‌شود:

۱- یک حساب در کارگزاری باز کنید

معاملات سهام نیاز به یک حساب کارگزاری دارد، نوع خاصی از حساب که برای نگهداری دارایی‌های افراد طراحی شده است. اگر حساب کاربری ندارید، می‌توانید ظرف چند دقیقه از طریق یک کارگزار آنلاین حساب باز کنید. اما افتتاح حساب به این معنی نیست که پول خود را سرمایه گذاری کرده‌اید بلکه این امکان را به شما می‌دهد تا پس از آماده شدن مقدمات این کار را انجام دهید.

۲- بودجه مورد نظر برای معاملات سهام را معین کنید

حتی اگر استعدادی در معاملات سهام داشته باشید اختصاص بیش از ۱۰٪ از سبد سهام خود به یک سهم خاص می‌تواند سرمایه شما را در معرض نوسانات بیش از حد قرار دهد. اما این تنها قانون مدیریت ریسک نیست. سایر بایدها و نبایدها عبارتند از:
• فقط با پولی که به آن احتیاج فوری ندارید سرمایه گذاری کنید.
• از پولی که اختصاص به هزینه‌های کوتاه مدت و روزمره دارد استفاده نکنید.
• ۱۰ تا ۱۵٪ از درآمد خود را به حساب پس انداز مخصوص دوران بازنشستگی خود هدایت کنید.

۳- استفاده از سفارشات بازار و محدود کردن سفارشات را بیاموزید

هنگامی‌که حساب کارگزاری را افتتاح کرده و بودجه خود را تأمین کردید، می‌توانید از وب سایت کارگزار آنلاین یا بستر معاملاتی خود برای انجام معاملات سهام استفاده کنید. گزینه‌های مختلفی برای انواع سفارشات به شما ارائه می‌شود که نحوه معامله گری شما را تعیین می‌کند.
سفارش بازار: سهام را بلافاصله با بهترین قیمت موجود خریداری کرده یا بفروشید (محصوص بازارهای دو طرفه).
سفارشات محدود: سهام را فقط با قیمت مشخص یا از پیش تعیین شده خریداری کرده یا بفروشید.

۴- با یک حساب مجازی تمرین کنید

هیچ چیز بهتر از یک تجربه عملی کم فشار نیست، روشی که سرمایه گذاران می‌توانند از طریق ابزارهای مجازی ارائه شده توسط بسیاری از کارگزاران اقدام به خرید و فروش آنلاین سهام کنند. معاملات آزمایشی به افراد این امکان را می‌دهد تا قبل از قرار دادن پول واقعی در بازار، قدرت معامله گری خود را آزمایش کرده و کسب تجربه ‌کنند.

۵- بازده خود را با یک معیار مناسب اندازه بگیرید

این یک توصیه ضروری برای انواع سرمایه گذاران و نه فقط سرمایه گذاران فعال است. هدف اصلی خرید سهامی است که از شاخص بازار سودی فراتر داشته باشند. در بازار ایالات متحده این معیار می‌تواند شاخص اس اند پی ۵۰۰ یا شاخص نزدک است.
سنجش نتایج مهم است و اگر یک سرمایه گذار جدی نتواند از عملکرد بهتری نسبت به شاخص برخوردار شود (کاری که حتی سرمایه گذاران حرفه ای برای انجام آن تلاش می‌کنند)، سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا یک صندوق قابل معامله (ETF) روشی منطقی‌تر محسوب می‌شود.

۶- دیدگاه خود را حفظ کنید

به عنوان یک سرمایه گذار موفق، نیازی به یافتن سهام مناسب قبل از بقیه ندارید. زمانی که می‌شنوید فلان سهم برای حرکت آماده است هزاران معامله‌گر حرفه‌ای قبل از شما آن خبر را شنیده‌اند و احتمالاً پتانسیل رشد را در قیمت سهم لحاظ کرده‌اند. ممکن است آن زمان برای دستیابی به سود سریع خیلی دیر باشد، اما این به این معنی نیست که برای کسب سود خیلی دیر شده است. سرمایه گذاری‌های بسیار مناسب، برای سال‌ها به سهامداران خود ارزش ارائه می‌کنند که همین امر دلیل خوبی برای عمل به سرمایه گذاری فعال به عنوان یک روش دراز مدت است و نه حرکتی برای کسب ثروت سریع.

چگونه می‌توان در بازار سهام زنده ماند

هر جا که در طیف سرمایه گذار یا معامله‌گر قرار بگیرید، این چهار توصیه در زمینه نحوه معامله‌گری سهام می‌تواند به شما اطمینان خاطری نسبت به تداوم فعالیت در بازار بدهد:

۱- با خرید پلکانی، ریسک را کاهش دهید

نیازی به خرید کامل در انتهای دوره نزولی نیست. خرید بصورت پلکانی به کاهش ریسک سرمایه گذاران در نوسان قیمت کمک می‌کند.

۲- اخبار داغ را نادیده بگیرید

اغلب افرادی که در کانال‌ها یا انجمن‌های مربوط به سهام اقدام به توصیه‌های کارشناسی می‌کنند لزوماً دوست شما یا کارشناس بازار نیستند. در بسیاری از موارد آنها بخشی از یک فرایند گران کردن قیمت و خالی کردن سهم هستند، روشی که در آن افراد سهام یک شرکت کمتر ‌شناخته شده و با عمق بازار اندک را خریداری می‌کنند و با تبلیغات دروغین در اینترنت قیمت سهام را بالا برده و در اوج قیمت به افراد آماتور می‌فروشند.
به آنها کمک نکنید تا جیب خود را پر کنند. اگر به دنبال یک استاد راهنما هستید، مطالب و کتاب‌های افرادی مانند وارن بافت Warren Buffet را مطالعه کنید که در زمینه سهامداری بلند مدت توصیه‌های هوشمندانه‌ای برای سهامداران دارند.

۳- کارگزار خود را هوشمندانه انتخاب کنید

برای معاملات سهام شما به یک کارگزار احتیاج دارید، اما نباید به هر کارگزاری اعتماد کنید. کارگزاری را که با با سبک و تجربه سرمایه گذاری شما مطابقت داشته باشد برگزینید. اولویت بالاتر برای معامله‌گران فعال، کارمزد کم و اجرای سریع سفارش برای معاملات حساس به زمان خواهد بود.

سرمایه گذاران تازه وارد باید به دنبال کارگزاری باشند که از طریق مقالات آموزشی، کلاس‌های آنلاین و سمینارهای حضوری به آنها روش‌های معامله گری صحیح را بیاموزد. کیفیت و در دسترس بودن ابزارهای فیلتر و آنالیز سهام، سفارش گذاری آسان و خدمات مناسب به مشتری از دیگر ویژگی‌هایی است که بایستی در نظر گرفته شود.

سوالات متداول در زمینه معاملات سهام

استراتژی معاملاتی مناسب برای مبتدیان چیست؟

ابتدا با یک حساب آزمایشی تمرین کنید، سپس با مقادیر کم شروع به کار کنید تا از ریسک‌های غیرضروری اجتناب کرده باشید. به تدریج می‌توانید سرمایه را افزایش دهید، اما به یاد داشته باشید که نباید پول ضروری خود را که به آن نیاز فوری دارید سرمایه گذاری کنید و هیچ سهمی نباید بیش از ۱۰% سبد شما را به خود اختصاص دهد.

با چه مبلغی می‌توان وارد بازار شد؟

شما می‌توانید با هر سرمایه‌ای در هر شرکتی سرمایه گذاری کنید تنها بایستی قوانین مربوط در زمینه حداقل میزان خرید سهام در هر بازار را رعایت کنید. برخی از کارگزاران به شما امکان خرید سهام جزئی را نیز می‌دهند به این معنی که اگر توانایی پرداخت قیمت کامل سهم را ندارید، می‌توانید بخشی از یک سهم را خریداری کنید و از اعتبار یا اهرم استفاده کنید.

تفاوت بین معاملات سهام و سرمایه گذاری چیست؟

تفاوت اصلی در خرید و فروش سهام به طور مکرر است. معامله‌گران بیشتر خرید و فروش می‌کنند در حالی که سرمایه گذاران به طور معمول خرید طولانی مدت انجام می‌دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)