10 قدم برای یک سرمایه گذاری درآمدزا و موفق ویژه مبتدیان (بخش اول)

  • توسط pooladmin
  • 26/07/2019
  • 0
10 قدم برای یک سرمایه گذاری درآمدزا و موفق ویژه مبتدیان

آیا شما هم به دنبال سبد سهامی (پورتفولیو) هستید که برایتان درآمدزا باشد؟ آیا بیشتر درگیر پرداخت بدهی و دخل و خرج هایتان هستید تا این که به پول دار شدن فکر کنید؟ اگر چنین است شما باید روی چیزی به اسم سرمایه گذاری درآمدزا تمرکز کنید.

در بیست سال اخیر، بازار بالارونده و نرخ بالای تورم به همه این باور را القاء کرده که یک سرمایه گذاری خوب سرمایه گذاریی است که شما چیزی را با 10 دلار بخرید و به 20 دلار بفرشید. اما قبل از این دوران، سرمایه گذاری درآمدزا بسیار رواج داشت. با این که استفاده از این روش توسط عموم منسوخ شده، اما این روش در دفاتر مجلل سرمایه گذاران ثروتمند و قابل احترام در سرتاسر جهان، بی سرو صدا به کار گرفته می شود.

این مقاله در جهت کمک به رسیدن به درک بهتری از سرمایه گذاری درآمدزا و یافتن دارایی های مناسب این کار برای کسانی که می خواهند از فلسفۀ سرمایه گذاری درآمدزا استفاده کنند منتشر شده است. علاوه بر این، با خطرهایی که سرمایه گذاری درآمدزا و موفقِ شما را تهدید می کنند، آشنا می سازد. در آخر، شما را به در نظر گرفتن نکاتی قبل از تماس با یک واسطه و یا یک مدیر مالی ترقیب می کند.

1) توصیف سرمایه گذاری درآمدزا

حال به طور دقیق به توصیف سرمایه گذاری های درآمدزا می پردازیم تا آشنایی کاملی نسبت به آن پیدا کنید. هنر یک سرمایه گذاری درآمدزا در تلفیق مجموعه ای از دارایی ها مانند سهام، اوراق قرضه، سهام سرمایه گذاری های مشترک و املاک است که بالاترین درآمد سالانه را با کمترین خطر ممکن ارائه کند.بیشتر این درآمد ها به سرمایه گذار می رسد تا از آن در زندگی روزمره خود برای خرید لباس، پرداخت اقساط، سفر، صدقه و تامین مخارج زندگی استفاده کنید.

2) سرمایه گذاری درآمدزا چطور توسط جامعۀ بیقرار قرن بیستم متولد شد؟

برخلاف نوستالژی ها در مورد قرن نوزدهم و بیستم، جامعه در آن دوران آشفته بود. منظورمان اخبار در لحظه، مکالمات تصویری، مغازه های بیست و چهار ساعته و ماشین های کم مصرف نیست. منظور از این اشفتگی چیز دیگری است. برای مثال اگر شما فردی یهودی و یا ایرلندی بودید، اکثر شرکت ها از استخدام شما امتناع می کردند. اکر شما همجنسگرا بودید، برای درمان به مراکز شوک درمانی با الکتریسیته فرستاده می شدید. اگر مردی سیاه پوست بودید دائماً در خطر مرگ توسط مافیا قرار داشتید و اگر زنی سیاه پوست بودید خطر تجاوز شما را تهدید می کرد و شغلی بهتر از تایپیست به دست نمی آوردید که مقدار بسیار کمتری نسبت به یک تایپیست مرد حقوق دریافت می کردید و صد البته، بیمۀ تامین اجتمایی و حقوق بازنشستگی شامل حالتان نمی شد. همین باعث می شد تا بیشتر سالمندان در فقر تحقیر آمیزی زندگی کنند.

حال این مباحث از چه لحاظ با سرمایه گذاری های درآمدزا مرتبط اند؟ از همۀ لحاظ. این ها شرایطی بود که باعث ظهور سرمایه گذاری درآمدزا شد و اگر عمیق تر بنگرید، یافتن دلیل آن سخت نیست.

ظهور سرمایه گذاری درآمدزا

به جز مردان سفید پوستی که زد و بند های مناسبی داشتند، در های بازار کار با درآمد مناسب بروی باقی افراد در آن دوران بسته بود. اما یک استثناء مهم وجود داشت. اگر شما صاحب سهام و یا اوراق قرضۀ شرکت هایی مانند کوکا کولا و یا پپسی کولا بودید، آن ها هیچ اطلاعی از رنگ پوست، جنسیت، سن، سطح سواد، شغل، و ویژگی های ظاهی یا شخصیتی شما نداشتند و برایشان مهم نبود. بسته به اندازۀ کلی سرمایه گذاری شما و عملکرد شرکت، در طول سال سود و بهره برایتان ارسال می شد. این طور بود که هرگاه پولی به دست می آوردند و پس اندار می کردند، تنها فلسفۀ سرمایه گذاری قابل قبول، سرمایه گذاری درآمدزا بود. حتی فکر مبادلۀ سهام حرام بود ( و تقریباً غیر ممکن، چرا که در دهۀ 50 میلادی، مبلغ 200 تا 300 دلار برای هر مبادله می بایست به کمیسیون پرداخت شود).

سبد سهام بیوه ها

3) سبد سهام بیوه ها پا به این عرصه می گذارد

چنین واقعیت های اجتماعی به این معنا بود که زنان، به طور خاص، بدون پشتیبانی مردان درمانده بودند. تا دهۀ هشتاد میلادی، افراد اغلب در مورد سبد سهامی طراحی شده برای سرمایه گذاریی درآمدزا به نام «سبد سهام بیوه ها» صحبت می کردند.دلیل آن هم این بود که اغلب کارمندی از بخش اعتبارات بانک های محلی، پولی که از محل بیمۀ عمر به فرد بیوه بعد از مرک شوهرش تعلق می گرفت را تبدیل به مجموعه ای از سهام و اوراق قرضه و دارایی های دیگری می کردند تا به صورت ماهانه، درآمدی برای پرداخت قبوض، تامین هزینه های خانه، و بزرگ کردن فرزندان بدون نان آورحاصل شود. هدف از این کار نه برای ثروتمند شدن، بلکه برای حفظ سطح خاصی از درآمد در جهت کسب امنیت مالی بوده است.

چنین نظریه ای به طور کلی برایمان عجیب و غریب به نظر می آید. ما در جهانی زندگی می کنیم که زنان در کنار مردان از شانس برابری برای داشتن شغل برخوردارند و اگر چنین شود ممکن است حتی درآمد بیشتری نیز کسب کنند. اگر شوهر شما در درهۀ 50 میلادی فوت می کرد، تقریبا هیچ شانسی برای جایگزینی ارزش درآمد او برای خانوادیتان نداشتید. به همین دلیل هر کارمند بانک، مامور اعتبارات و سهامداران باید از سرمایه گذاری درآمدزا اطلاعات کافی را دارا می بودند. آن روز ها گذشته است. با این که در یک یا دو نسل گذشته از شرکت ای تی اند تی (AT&T) به عنوان سهامی برای بیوه ها یاد می کردند، شما آخرین باری که این موضوع را شنیده اید چه زمانی بوده؟

حال حاظر

امروزه حقوق های بازنشستگی در حال منسوخ شدن هستند و حساب های مزایای بازنشستگی 401 (کی) با موجودی های متفاوت در حال شیوع در بین اکثر قشر کارگر جامعه است که باعث افزایش تمایل به سرمایه گذاری های درآمدزا و یافتن نحوۀ سامان دادن به دارایی ها برای دریافت درآمد های انفعالی و بدون زحمت شده است.

4) از سبد سهام سرمایه گذاری های درآمدزا انتظار چه مقدار پول را می توان داشت؟

قانون 4 درصد

بر اساس تجربه اگر به می خواهید هیچ وقت در سرمایه گذاری های درآمدزا بی پول نشوید، باید 4 درصد از موجودی حسابتان را سالانه برداشت کنید. این موضوع در وال استریت (Wall Street) ب قانون 4 درصد معروف است.شاید بپرسید که چرا 4 درصد؟ جواب این است که اگر با سقوط بازار رو به رو شوید، طبق آمار رسمی در کمتر از 20 سال پول شما به اتمام می رسد در حالی که با 3 درصد برداشت این اتفاق غیر ممکن می شود. بگذارید به شکل دیگری به این موضوع بپردازیم. اگر شما موفق به پس انداز 350.000 دلار تا زمان بازنشستگیتان در سن 65 سالگی بشوید ( که برای این کار شما فقط نیاز به پس انداز 146 دلار در ماه دارید و در سن 25 سالگی درآمدی معادل با 7 درصد در سال را دارا هستید) می توانید سالانه 14.000 دلار از حساب خودبرداشت کنید بدون این که هیچگاه پولتان تمام شود. به عبارت دیگر، یک حقوق بازنشستگی خود شاخته به مقدار حدوداً 1.166 دلار در ماه با احتساب کسر مالیات به دست می آورید.

بی پول نشوید

اگر شما یک کارگر متوسط بازنشسته هستید، در سال 2019، به شما 2.851 دلار به عنوان حقوق بیمۀ تامین اجتماعی تعلق می گیرد. حالا اگر این مقدار را با درآمدتان از محل سرمایه گذاری جمع کنید به درآمدی حدود 4.027 دلار در ماه و یا 48.324 دلار در سال می رسید. در شرایط یکسان، شما با چنین سبد سهام سرمایه گذاری درآمدزایی، چه 67 سال عمر کنید و چه 110 سال، هیچگاه بی پول نخواهید شد. احتمالا تا زمان بازنشستگیتان خانه ای برای خود دارید و قرض های کمی برایتان باقی مانده است. بنابراین اگر دچار بیماری سختی نشوید، این مقدار پول تمام نیاز های اصلی شما را برطرف می کند. همچنین می توانید با یک کار پاره وقت ، به راحتی به درآمد سالانۀ خود مبلغ 5.000 تا 6.000 دلار نیز اضافه کنید.

اگر خطر امکان اتمام سریع تر موجودیتان را می پذیرید، می توانید نرخ برداشتتان را تغییر دهید. اگر نرخ برداشتتان را دو برابر کنید و به 8 درصد برسانید، با احتساب 6 درصد درآمد شما از محل سرمایه گذاری و در نظر گرفتن نرخ تورم 3 درصدی، شما در واقع سالانه 5 درصد از ارزش سرمایه گذاریتان را از دست می دهید. حال اگر بازار با سقوط مواجع شود و شما مجبور به فروش دارایی های سرمایه گذاری شدۀ خود در زمان کاهش ارزش سهام و اوراق قرضه شوید، در عرض بیست سال تنها قادر به برداشت 500 تا 600 دلار در ماه خواهید بود که ارزش این مبلغ معادل 300 دلار در حال حاظر خواهد بود.

5) در سبد سهام درآمدزا از چه سرمایه گذاری هایی باید استفاده کرد؟

3 نوع از سرمایه گذاری هایی که باید در نظر گرفت

وقتی شما در حال تشکیل یک سبد سهام درآمدزا هستید، سه دسته اصلی از سرمایه گذاری های بالقوه برای انتخاب در اختیار شما خواهد بود.

1) سهام سودآور: این دسته شامل سهام عادی و همچنین سهام ممتاز می شود. این شرکت ها سود سهام داران را بر حسب تعداد سهامی که دارا هستند، به صورت چک برای آن ها پست می کنند. شما باید شرکت هایی که نرخ پرداخت سود امنی دارند را انتخاب کنید، به این معنا که این شرکت ها حدود 40 تا 50 درصد از سود سالانۀ خود را بین سهام داران تقسیم می کنند و الباقی را صرف رشد کسب و کار خود می کنند.در بازار فعلی، نرخ سود 4 تا 6 درصد به طور کلی مناسب به نظر می آید.

2) اوراق قرضه: در این دسته شما با گزینه های گسترده ای رو به رو هستید. شما می توانید از اوراق قرضه دولتی، سازمانی، شهرداری، قرض الحسنه و از این دست استفاده کنید. این که شما اوراق قرضه شهرداری را خریداری می کنید یا اوراق عرضه مشارکتی، به مقدار سودی که برای تعادل بین بهره و مقدار مالیات پرداختی نیاز دارید بستگی دارد. از خرید اوراقی با عمر بیش از 5 تا 8 سال خودداری کنید چرا که شما را با خطر دیرش رو به رو می کنند. به معنای دیگر، اوراق قرضه نیز به دلیل تغییرات در قوانین کنترل نرخ سود توسط بانک های مرکزی، می توانند مثل سهام دچار نوسان گسترده ای شوند.

املاک: برای سرمایه گذاری مسکن شما می توانید مستقیماً از یک ملک اجاره ای استفاده کنید و یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری املاک (REITs) اقدام کنید. املاک دارای قوانین مالیاتی خاص خود است و برخی افراد با آن راحت تر هستند چرا که به طور طبیعی از شما در برابر تورم بالا محافظت می کند. بسیاری از سبد های سهام حاوی مؤلفه های  املاکی متعدد هستند، چرا که طبیعت ملموس املاک باعث شده تا کسانی که از طریق سود حاصل از سرمایه گذاری های درآمدزا به واسطه املاک زندگی خود را می گذرانند، ببینند که این دارایی هنوز هم وجود دارد و اطمینان حاصل کنند که حتی اگر بازار دچار سقوط شود، آن ها همچنان صاحبان املاکشان هستند. از لحاظ وانشناختی، این موضوع به آن ها آرامش ذهنی مورد نیاز برای تحمل و اجرای برنامه های مالیشان را در زمان های پر تلاطم می دهد.

در بخش دوم به طور دقیق تری به هر یک از این دسته ها می نگریم تا به درک بهتری از یک سرمایه گذاری مناسب برای سبد سهام سرمایه گذاری درآمدزا برسیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)