چگونه می‌توان خردمندانه سرمایه گذاری کرد

  • توسط pooladmin
  • 24/12/2020
  • 0
سرمایه گذاری

ممکن است در ابتدای امر سرمایه گذاری عملی دلهره آور به نظر برسد خصوصاً اگر در شرایطی که بازار با سقوط روبرو شده کار خود را شروع کنید، اما لزوماً آزمایش سخت و وحشتناکی نخواهد بود. اگر تحقیق و توجه لازم را مبذول دارید می‌توانید به خوبی به سمت یک آینده مالی سالم و رو به رشد پیش بروید. آیا می‌خواهید یاد بگیرید تا چگونه سرمایه گذاری کنید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ این راهنما برای مبتدیان گردآوری شده تا سرمایه بسختی حاصل شده را حتی در شرایط نابسامان بازار رشد دهند.

چگونه می‌توان خردمندانه سرمایه گذاری کرد

چگونه پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

مرحله ۱. بدانید که چه نوع سرمایه گذاری هستید.
مرحله ۲. یک کلاس دارایی متناسب با تحمل ریسک خود انتخاب کنید.
مرحله ۳. مهلتی تعیین کرده و یک هدف سرمایه گذاری انتخاب کنید.
مرحله ۴. بودجه سرمایه گذاری خود را تعریف کنید.
مرحله ۵. کارمزد و هزینه‌ها را کاهش دهید.

مرحله ۱. بدانید که چه نوع سرمایه گذاری هستید

قبل از شروع سرمایه گذاری باید بدانید که چگونه می‌خواهید سرمایه گذاری کنید. با سرمایه گذاری در صندوق‌های شاخص یا استخدام یک مدیر مالی، با سابقه کار در صندوق‌های پوشش ریسک یا هج فاندها می‌توانید وارد دنیای سرمایه گذاری شوید.
به طور کلی سه نوع سبک سرمایه گذاری وجود دارد.

۱- سرمایه گذاری شخصی

سرمایه گذاری شخصی یک رویکرد عملی است که از شما می‌خواهد همۀ تحقیقات لازم را خودتان انجام دهید. همچنین باید مرتباً سهام خود را رصد کنید که این امر می‌تواند وقت گیر باشد. از طرف دیگر این روش به معنای این است که شما کنترل کاملی بر آنچه در پورتفوی‌تان است خواهید داشت.
اگر ترجیح می‌دهید خودتان سرمایه گذاری کنید، یک کارگزار معتبر پیدا کنید و یک حساب افتتاح کنید. پس از افتتاح حساب می‌توانید خرید و فروش سهام را به تنهایی شروع کنید. همچنین می‌توانید در صندوق‌های مشترک یا قابل معامله در بورس سرمایه گذاری کنید.

۲- سرمایه گذاری منفعل

این رویکرد به معنای خرید و نگهداری سهام بوده و برای افرادی مناسب است که وقت و اشتیاقی ندارند که همه کارهای سنگین را خودشان انجام دهند. اگر می‌خواهید فردی را استخدام کنید تا برای شما سرمایه گذاری کند گزینه‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید از طریق مشاورین مالی در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یا در صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) سرمایه گذاری کنید.
اگر ترجیح می‌دهید بیش از حد در روند سرمایه گذاری نقش نداشته باشید، پس احتمالاً استفاده از مشاور را ترجیح می‌دهید.

۳- گرفتن مشاور سهام

سبک سوم تلاقی بین سرمایه گذاری شخصی و منفعل است. استخدام مشاور سهام یا خرید خدمات انتخاب سهام می‌تواند راهی برای گزینش و خرید سهام به صورت خودکار و در عین حال بر اساس دانش یک متخصص باشد. در این روش هم باید حساب کارگزاری مخصوص به خود را داشته باشید اما می‌توانید تحقیقات وقت گیر را به دیگران بسپارید.

پورتفوی سرمایه گذاری چیست؟

 

مرحله ۲. یک کلاس دارایی متناسب با تحمل ریسک خود انتخاب کنید

هنگامی ‌که حساب خود را راه اندازی کردید می‌توانید سرمایه گذاری را شروع کنید! این بخش می‌تواند تا حدودی دلهره آور باشد. بسته به تحمل ریسک شما و اینکه چقدر مایل هستید در ازای بازدهی بالاتر، پول خود را از دست بدهید گزینه‌های زیادی جهت سرمایه گذاری وجود دارد.
به طور کلی هرچه یک سرمایه گذاری با ریسک بیشتری همراه باشد، بازده آن نیز بیشتر است. اگرچه ممکن است سرمایه گذاری در سهام پر ریسک وسوسه کننده باشد، اما بهترین کار سرمایه گذاری در انواع کلاس‌های مختلف دارایی است.
«کلاس دارایی» گروهی از سرمایه گذاری‌ها مشابه است. شما می‌توانید در یک یا چند کلاس دارایی سرمایه گذاری کنید. ترکیبی از کلاس‌های دارایی یا متنوع سازی، پورتفویی کاملاً مناسب به حساب می‌آید که می‌تواند فراز و نشیب‌های بازار سهام را تحمل کند. مثالی از پورتفوی متنوع سازی شده، سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مشترک، تملک سهام در صنایع متعدد (مانند بهداشت و درمان، حمل و نقل و خرده فروشی) و همچنین داشتن املاک و مستغلات است.
در ادامه کلاس‌های اصلی دارایی براساس میزان ریسک آورده شده‌اند:

وجه نقد: وجه نقد یا معادل نقدی مطمئن‌ترین سرمایه گذاری در کشورهای بدون تورم یا با تورم اندک در نظر گرفته می‌شود زیرا ارزش آن حتی در صورت لحاظ کردن تورم نیز معمولاً ثابت است.
اوراق قرضه: همچنین به عنوان اوراق بدهی یا اوراق درآمد ثابت شناخته می‌شوند. اوراق قرضه حالتی است که شما به دولت یا شرکتی در ازای مبلغ سودی مشخص وامی پرداخت می‌کنید. به عنوان مثال می‌توان به اوراق مشارکت و گواهی سپرده اشاره کرد.
املاک و مستغلات: این بخش زمانی لحاظ می‌شود که دارای مالکیت فیزیکی باشید. به یاد داشته باشید که املاک و مستغلات می‌توانند یک سرمایه گذاری طولانی مدت و دیر بازده باشند.
سهام: این بخش به عنوان سهامداری یا مالکیت سهام در یک شرکت نیز شناخته می‌شود. خرید سهام احتمالاً همان چیزی است که اکثر افراد در هنگام سرمایه گذاری به آن فکر می‌کنند. با این حال به یاد داشته باشید که ریسک سهام از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. ممکن است شرکت‌های جوان‌تر ریسک بیشتری داشته باشند، اما یک شرکت با سابقه نیز می‌تواند به دلیل تغییرات غیرمنتظره یا پرونده‌های قضایی، بطور ناگهانی ورشکست شود.
قراردادهای آتی و سایر مشتقات: این ابزار زمانی استفاده می‌شود که شما در مورد قیمت آینده یک دارایی پایه حدس و گمان‌هایی دارید. این ابزار می‌تواند نسبتاً پیچیده باشد اما اساساً قراردادی است که طرف‌های درگیر را ملزم به خرید و فروش یک نوع دارایی (مانند نفت) با قیمت و تاریخ از پیش تعیین شده می‌کند.

طلا در جهان
کامودیتی‌ها و فلزات گرانبها: دقیقاً مانند املاک و مستغلات، خرید کامودیتی‌ها نیز می‌تواند به معنای مالکیت یک ماده فیزیکی نظیر طلا، گندم و غیره باشد. مکانیزم بازار بگونه‌ای است که می‌توانید کامودیتی‌ها را داد و ستد کنید اما خوشبختانه بندرت مجبور به تصاحب فیزیکی آنها هستید. روش‌های مختلفی برای خرید و فروش کامودیتی وجود دارد از جمله قراردادهای آتی، یا سرمایه گذاری روی ای تی اف‌های مرتبط.
سایر سرمایه گذاری‌های جایگزین: از آنجا که شما باید پورتفویی متنوعی داشته باشید، می‌توانید سرمایه گذاری‌های جایگزینی مانند وام دادن به شرکت‌های کوچک از طریق سیستم وام دهی نظیر به نظیر را در نظر بگیرید. این موارد می‌توانند عناوینی اضافی برای پورتفوی شما باشند اگرچه ریسک‌های خاص خود را دارند.

سرمایه گذاری بر اساس مسئولیت پذیری اجتماعی

مرحله ۳. یک مهلت تعیین کرده و یک هدف سرمایه گذاری انتخاب کنید

اکنون که ایده بهتری نسبت به نوع کلاس‌های دارایی دارید، زمان تعیین اهداف مالی فرا رسیده است. برای چه هدفی پس انداز و سرمایه گذاری می‌کنید؟ چه میزان نیاز خواهید داشت؟ اگر برای هزینه تحصیل فرزند خود پس انداز می‌کنید به مبلغی متفاوت از آنچه برای بازنشستگی پس انداز می‌کنید نیاز خواهید داشت.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

اگر می‌دانید که چند سال دیگر به پول نیاز خواهید داشت استراتژی شما کمی ‌متفاوت خواهد بود. معمولاً در این حالت سهامی ‌را خریداری می‌کنید که انتظار می‌رود درآمدشان در مدت زمان کوتاهی از بازده کلی بازار فراتر برود. این امر به عنوان سرمایه گذاری در رشد نیز شناخته می‌شود. برخی از استراتژی‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت شامل سرمایه گذاری روی یک استارت آپ یا قرار دادن پول خود در یک حساب سودآور است.

جوانب مثبت سرمایه گذاری کوتاه مدت

نقد شوندگی بالا – در این مدل سرمایه فرد برای مدت زمان مشخصی در یک دارایی گیر نمی‌کند و در نتیجه به راحتی می‌توان وجوه را در مواقع نیاز برداشت کرد.
کم ریسک – بسته به نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کوتاه مدت می‌تواند کم ریسک باشد زیرا زمان کمتری برای تأثیر گرفتن از رکود ناگهانی بازارها یا تغییر نرخ بهره دارد.

جوانب منفی سرمایه گذاری کوتاه مدت

بازدهی اندک – از آنجا که پول فرد برای مدت زمان کوتاهی سرمایه گذاری شده است، بعید است که بازده زیادی به همراه داشته باشد.
مالیات بالاتر. بسته به سرمایه گذاری، ممکن است مجبور شوید مالیات بیشتری نسبت به یک سرمایه گذاری بلند مدت پرداخت کنید.

سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه گذاری بلند مدت بعنوان استراتژی خرید و نگهداری نیز شناخته می‌شود و احتمالاً متداول‌ترین نوع سرمایه گذاری بلند مدت برای مواردی نظیر بازنشستگی است. این استراتژی شامل خرید سهام در حال حاضر و نگهداری آنها برای سال‌های متمادی به امید کسب ارزش افزوده است. سایر استراتژی‌های طولانی مدت سرمایه گذاری شامل املاک و مستغلات و سرمایه گذاری در گواهی سپرده است.

جوانب مثبت سرمایه گذاری بلند مدت

ریسک کمتر – نگه داشتن سهام برای مدت طولانی به این معنی است که زمان بیشتری برای بازیابی از افت‌های ناگهانی بازار سهام دارید.
استرس کمتر – سرمایه گذاری‌های طولانی مدت معمولاً استرس کمتری دارند زیرا نیازی نیست روزانه بازارها را با دقت دنبال کنید.

معایب سرمایه گذاری بلند مدت

نیاز به صبر – مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا شاهد بازگشت سرمایه‌ خود باشید، بنابراین بایستی صبور باشید.
کنترل کمتر – از آنجا که پول شما برای مدت زمان طولانی‌تری سرمایه گذاری می‌شود، مدت زیادی طول می‌کشد تا دوباره بر سرمایه خود کنترل داشته باشید.

مرحله ۴. بودجه سرمایه گذاری خود را تعریف کنید

بودجه بندی ممکن است برای همگان کاری لذتبخش نباشد اما در عمل اگر می‌خواهید یک سرمایه گذار شوید، داشتن برنامه بودجه می‌تواند در پس انداز پول جهت سرمایه گذاری‌های بعدی بسیار مفید باشد. هنگام تهیه بودجه خود، حتما بخش زیادی را به سرمایه گذاری اختصاص دهید.
امروزه روش‌های زیادی برای تنظیم و نگهداری بودجه وجود دارد. می‌توانید از اکسل یا کاغذ و خودکار استفاده کنید یا می‌توانید از خدمات آنلاین مفیدی بهره ببرید که بخش عمده کار را برای شما انجام می‌دهند. بعنوان مثال اپلیکیشن پرسونال کپیتال Personal Capital دارای بودجه بندی رایگان و نرم افزار مالی شخصی است که مورد رضایت اغلب کاربران بوده است.
همچنین بهتر است به فکر پس انداز پول باشید تا در نهایت برای سرمایه گذاری در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

مرحله ۵. هزینه‌ها و کارمزدها را کاهش دهید

هزینه‌های سرمایه گذاری به عنوان مثال کارمزدهای معاملات می‌تواند یک بخش بزرگ از بازده را مصرف کند.
انواع مختلفی از هزینه‌ وجود دارد از هزینه‌های معاملاتی تا کارمزدهای مدیریتی در صندوق سرمایه گذاری مشترک. همچنین روش‌های زیادی برای کاهش یا حتی حذف آنها وجود دارد. هر نوع سرمایه گذاری مجموعه هزینه‌های خاص خود را دارد. در ادامه متداول‌ترین هزینه‌ها را مشاهده خواهید کرد:
هزینه‌های نگهداری حساب: برخی از کارگزاری‌های بین المللی برای حفظ یک حساب کاربری هزینه‌ای اخذ می‌کنند. با دستیابی به حداقل موجودی در حساب سرمایه گذاری، این هزینه معمولاً منتفی می‌شود.
کمیسیون: مبلغی ثابت به ازای هر معامله یا مبلغی ثابت به علاوه درصدی از هر معامله. این مبلغ بسته به کارگزار و بودجه سرمایه گذاری متفاوت خواهد بود.
هزینه‌های داخلی صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک: کارمزدی است که هر ساله به طور خودکار از دارایی‌ها کسر می‌شود.
هزینه‌های مدیریت یا مشاور: دستمزدی است برای مشاوری که حساب‌های شما را مدیریت می‌کند. اگر شخصاً حساب خود را مدیریت کنید این بخش قابل حذف است.

سرمایه گذاری سهام

قبل از شروع سرمایه گذاری این عوامل را در نظر بگیرید

سرمایه گذاری یک انتخاب هوشمندانه اما در عین حال پیچیده است. تعداد کمی ‌از افراد دارای موقعیت‌ها و فرصت‌های سرراست مالی هستند. این کار به سادگی «سرمایه گذاری را در اسرع وقت شروع کنید» نیست. سرمایه گذاری یک اولویت است اما پیش نیاز‌های مالی دیگری نیز وجود دارد که باید در ابتدا مد نظر قرار گیرند.

۱- صندوق ذخیره اضطراری – داشتن یک صندوق ذخیره اضطراری در یک حساب پس انداز در دسترس، یک اولویت است. بهتر است در این صندوق وجوه لازم برای پوشش سه تا شش ماه هزینه‌های زندگی ذخیره شود. شرایط اضطراری دائماً رخ می‌دهد و داشتن سرمایه برای رسیدگی به آن یک ضرورت است. نباید برای تعمیر خودرو یا پرداخت هزینه بیمارستان، نیازی به استفاده از سرمایه گذاری خود داشته باشید.
تسویه وام‌های با سود بالا – اولویت‌ مالی بعدی می‌تواند پرداخت وام‌های با سود بالا باشد. اگر وامی دارید که نرخ بهره بالاتری نسبت به بازده سرمایه‌تان دارد، هر روز که بگذرد بیشتر ضرر می‌کنید. بنابراین به نفع شماست که در اسرع وقت وام‌های با سود بالا را تسویه کنید.

پس انداز برای بازنشستگی: تلاش برای موفقیت

۲- سن – عامل مهم دیگر سن شماست.
اگر ۳۰ سال دارید چند دهه تا بازنشستگی فرصت دارید لذا می‌توانید به سرمایه گذاری‌های طولانی مدت مانند سهام ورود کنید، ابزاری که برای فردی در آستانه بازنشستگی بسیار خطرناک است زیرا سهام می‌تواند به سرعت ارزش خود را از دست بدهد. اما اگر ۳۰ سال دیگر به این پول نیاز داشته باشید، توانایی مواجه شدن با چنین ریسکی را خواهید داشت.
اگر به سن بازنشستگی نزدیک‌تر هستید بهتر است بر حفظ آنچه دارید تمرکز کنید. سرمایه گذاری‌های مطمئن و ثابت، به ویژه مواردی که سود سهام در آن وجود دارد انتخاب بهتری خواهند بود.
بایستی به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری با ریسک‌هایی همراه است، بنابراین بهتر است پولی را سرمایه گذاری کنید که می‌دانید ظرف چند ماه آینده به آن نیازی نخواهید داشت. بورس اوراق بهادار می‌تواند در کوتاه مدت پر نوسان باشد اما در طولانی مدت بازدهی بالاتری نسبت به سایر سرمایه گذار‌ی‌ها خواهد داشت.

امروز سرمایه گذاری را شروع کنید

ممکن است فکر کنید که اکنون به دلیل بحران ناشی از همه گیر ویروس کرونا زمان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.
اما به جای اینکه به این فکر کنید که یک سهم امروز چه مقدار ارزش خود را از دست داده است به سرمایه گذاری دراز مدت فکر کنید. بازده بورس‌های بین المللی به طور متوسط حدود ۱۰٪ است. این نرخ بر اساس سال و نوع سهام متفاوت است، اما اگر دارایی‌های خود را متنوع کرده و به سرمایه گذاری ادامه دهید، احتمالاً بازدهی خوبی در آینده خواهید دید. همانطور که تاریخ به ما نشان داده است قیمت سهام در نهایت رشد می‌کند.

اصول بازار سهام: آنچه سرمایه گذاران مبتدی باید بدانند

اصطلاحاتی که سرمایه گذاران باید بدانند

هر مدل سرمایه گذاری را که انتخاب کنید بایستی با اصطلاحات زیر آشنا باشید.
سهام: سهمی ‌از مالکیت در یک شرکت است. این ادعای مالکیت مرتبط با درآمد و دارایی آن شرکت است. به طور کلی هنگامی‌ که یک شرکت عملکرد خوبی دارد ارزش سهام رشد می‌کند و وقتی شرکت انتظارات را برآورده نمی‌کند از ارزشش کاسته می‌شود.
اوراق قرضه: خرید اوراق قرضه دادن وام به یک شرکت یا دولت است. اوراق قرضه دارای تاریخ سررسید هستند که در آن زمان معین می‌توانید اوراق را نقد کرده و سود خود را دریافت کنید.
صندوق سرمایه گذاری مشترک: یک صندوق سرمایه گذاری مشترک سرمایه بسیاری از سرمایه گذاران را جمع آوری کرده و آنها را در دارایی‌هایی مانند سهام و اوراق قرضه سرمایه گذاری می‌کند.
نسبت هزینه: این اصطلاح را در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک مشاهده خواهید کرد. «نسبت هزینه» به هزینه‌های مالکیت در یک صندوق از جمله هزینه‌های نگهداری و مدیریت سالانه و همچنین هزینه‌های صندوق سرمایه گذاری مشترک برای تبلیغات اشاره دارد.
نسبت قیمت به درآمد: هنگام بررسی مبانی سهام، دانستن نسبت قیمت به درآمد (یا نسبت P/E) ضروری است. این نسبت قیمت سهام شرکت را با توجه به درآمد آن بررسی می‌کند. پی به ای پایین به این معنی است که شرکت چندان خوب کار نمی‌کند. اما نسبت‌های بالاتر لزوماً بهتر نیست، نسبت بالای ۲۵ ممکن است نشانه این باشد که آن صنعت در آستانه ترکیدن حباب خود است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)