نحوه سرمایه گذاری در شرکت‌های حوزه فناوری

  • توسط pooladmin
  • 19/01/2021
  • 0
حوزه فناوری

فناوری بر هر کاری که امروزه انجام می‌دهیم تأثیر می‌گذارد. از تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها گرفته تا تجهیزات پزشکی، ماهواره‌ها و اتومبیل‌ها، فناوری در همه جا حضور دارد و بخشی از هر فرآیند است. بنابراین طبیعی است که افراد به سرمایه گذاری در حوزه فناوری تمایل داشته باشند.

نحوه سرمایه گذاری در شرکت‌های حوزه فناوری

صنعت فناوری چیست؟

شرکت‌های صنعت فناوری می‌توانند در جنبه‌های مختلف حوزه فناوری مشارکت داشته باشند. وقتی به شرکت‌های فناوری فکر می‌کنیم به طور کلی به سخت افزارهایی مانند رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند می‌اندیشم. اما شرکت‌های فناوری همچنین می‌توانند درگیر هوش مصنوعی یا تحقیقات مرتبط با نرم افزارها باشند. امروزه فناوری تقریباً در همۀ بخش‌های صنعت ادغام شده است.

زمینه‌های سرمایه گذاری

سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در فناوری هستند به شرکت‌های درگیر در یک یا چند حوزه از فناوری نگاه می‌کنند. برخی از این حوزه‌ها عبارتند از:

• شرکت‌های نرم افزاری برنامه‌ها و کدهایی ارائه می‌کنند که نرم افزار دستگاه‌ها را تأمین می‌کند. مایکروسافت Microsoft یکی از بزرگترین ارائه دهندگان نرم افزار محسوب می‌شود. اما این بخش صنعت شامل شرکت‌هایی مانند اوراکل Oracle و آی بی ام IBM نیز هست.
• شرکت‌های سخت افزاری رایانه، لپ تاپ، مودم، روتر و سایر محصولات را برای افراد و مشاغل تولید یا توزیع می‌کنند. این بخش شامل شرکت‌هایی مانند اپل Apple، سیسکو Cisco و سامسونگ Samsung است.
• شرکت‌های تولید کننده نیمه‌ رسانا تراشه‌هایی را تولید می‌کنند که رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگر را اجرا می‌کنند. برخی از برترین بازیگران در این حوزه شامل اینتل Intel، میکرون Micron و برادکام Broadcom هستند.
• شرکت‌های اینترنتی شامل کمپانی‌هایی هستند که در زمینه رسانه و تولید محتوا، رایانش ابری و بخش تجارت الکترونیکی فعال هستند که از این گروه می‌توان به آمازون Amazon اشاره کرد. اما شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک Facebook و توییتر Twitter و کسب و کارهای اقتصادی مشترک مانند اوبر Uber و لیفت Lift نیز از این دسته شرکت‌های فناوری هستند.
• شرکت‌های ارتباط از راه دور آنهایی هستند که ما را قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر می‌کنند و مثال آن ورایزون Verizon و ای تی اند تی AT&T است.
تعریف شرکت فناوری یا نحوه سرمایه گذاری در شرکت‌های بخش فناوری دائماً در حال پیشرفت است لذا سرمایه گذاران علاقمند به این بخش از بازار سهام باید با این تغییرات مستمر همراه باشند.

ETF‌های حوزه فناوری

یکی از راه‌های سرمایه گذاری در بخش فناوری از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس است که حوزه فعالیت‌شان مبتنی بر فناوری (ETF) است. طبق اطلاعات پایگاه داده مورنینگ استار Morningstar، ۷۵ ای‌تی‌اف در گروه فناوری وجود دارد.

• ای‌تی‌اف فناوری اطلاعات ونگارد Vanguard Information Technology بزرگترین ETF در این گروه است. طبق گفته ونگارد این صندوق شامل سهام شرکت‌هایی است که به صنایع الکترونیک و رایانه خدمات می‌دهند یا محصولاتی را براساس جدیدترین دانش کاربردی تولید می‌کنند. دو دارایی برتر این صندوق اپل و مایکروسافت هستند.
• بزرگترین ETF بعدی در این گروه صندوق فناوری اس‌پی‌دی‌آر SPDR است. این صندوق شامل شرکت‌های اینترنتی، خدمات فناوری اطلاعات، شرکت‌های تولید کننده نیمه ‌رسانا و رایانه است. این شرکت در اپل، مایکروسافت، ویزا، اینتل و سیسکو سرمایه گذاری می‌کند و اپل و مایکروسافت تقریباً نیمی ‌از پورتفوی صندوق را تشکیل می‌دهند.
• ای تی اف دیگری که قابل ذکر است اینوسکو تریپل کیو تراست Invesco QQQ Trust است. تریپل کیو به خودی خود یک ETF فناوری نیست، بلکه شاخصی است که ۱۰۰ سهام ثبت شده در نزدک Nasdaq را دنبال می‌کند، نزدک خود یک شاخص معتبر فناوری است. سهام برتر این صندوق اپل، آمازون، مایکروسافت و فیس بوک هستند.
هر دو صندوق ونگارد و اس‌پی‌دی‌آر شاخص‌های بخش فناوری را رصد می‌کنند و قوانینی خاص برای گنجاندن سهام دارند. ونگارد و اس‌پی‌دی‌آر به ترتیب با دارایی ۴۱.۳ و ۳۵.۶ میلیارد دلار بزرگ‌ترین صندوق‌های این بخش هستند. بزرگترین صندوق بعدی در پایگاه داده مورنینگ استار فرست تراست داو جونز First Trust Dow Jones با سرمایه ۱۰.۶ میلیارد دلار است.

چه معیارهایی بیشترین اهمیت را دارند؟

در مورد سرمایه گذاری در سهام، معیارهای خاصی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید. مانند هر صنعت یا بخش بازار، حوزه فناوری مجموعه معیارهای تجاری خاص خود را دارد، از جمله:
• هزینه‌های سوئیچینگ – آیا جابجایی بین خدمات شرکت برای کاربران آسان و ارزان است یا این یک روند دشوار و محدود کننده است؟ مورد دوم البته برای شرکت بهتر است.
• اثر شبکه سازی- این بخش به افزوده شدن کاربران بیشتر به سرویس یا اپلیکیشن اشاره دارد. این امر به ویژه برای شرکت‌های فعال در بخش رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر اعمال می‌شود.
• هزینه‌ها- همانند بسیاری از صنایع، شرکتی که بتواند محصول خود را با هزینه کمتر تولید کند یا خدمات خود را ارزان‌تر به مشتری ارائه دهد از یک مزیت رقابتی بالقوه برخوردار است. پایین نگه داشتن هزینه‌ها به این‌گونه شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا محصولات و خدمات ارزان‌تری را به مشتریان ارائه کنند در حالی که همچنان سود خوبی دارند.
• حق کپی رایت، ثبت اختراع و غیره- این قبیل دارایی‌های نامشهود می‌توانند تمایز کلیدی برای شرکت به همراه داشته باشند و در صورت استفاده صحیح به ارزش سهام اضافه کنند.

ریسک‌های موجود در سهام تکنولوژی چیست؟

مانند هر سهم دیگری ریسک‌های اقتصاد و بازار با سرمایه گذاری در حوزه فناوری همراه است. فراتر از این، برخی از ریسک‌های موجود در سهام فناوری شامل موارد زیر است:
• منسوخ شدن محصول یا خدمات- فناوری یک تجارت سریع و همیشه در حال تغییر است. مصرف کنندگان و مشاغل، جدیدترین و بهترین محصولات را می‌خواهند. اگر فناوری یک شرکت این حوزه پیشرفته نباشد ممکن است کسب و کار آسیب ببیند.
• عوامل اقتصادی- این عوامل می‌توانند بر هزینه‌های مربوط به فناوری توسط کسب و کارها و افراد تأثیر بگذارند. رکود اقتصادی می‌تواند حتی سهام کمپانی‌های های تک را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
• قدرت مالی شرکت- مانند هر سهام دیگری، داشتن منابع مالی برای شرکت‌های فناوری بسیار حیاتی است. آیا شرکت سودآور است؟ ترازنامه آن چگونه است؟ آیا از جریان نقدی کافی برخوردارند؟

چه کسی باید در سهام حوزه فناوری سرمایه گذاری کند؟

اینکه سهام فناوری برای شما به عنوان یک سرمایه گذار مناسب باشد یا نباشد به خودتان بستگی دارد. این تصمیمی ‌است که هر سرمایه گذار باید به تنهایی یا با مشورت با مشاور مالی خود و براساس شرایط منحصر به فرد خود، اتخاذ کند. با این اوصاف برخی ممکن است بخواهند در مورد افزودن سهام فناوری به پورتفوی خود فکر کنند.
به عنوان مثال، سرمایه گذاران رشد محور ممکن است بخواهند سهام فناوری و همچنین ETF و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترکی که روی حوزه فناوری تمرکز دارند را زیر نظر بگیرند. بسیاری از درخشان‌ترین نام‌های بازار سهام فعلی از منظر رشد ارزش، شرکت‌های حوزه فناوری مانند اپل، مایکروسافت و آمازون هستند.
با این حال اینکه یک شرکت در حوزه فناوری مشغول است به این معنی نیست که به طور خودکار رشد و بازدهی بیش از اندازه را به همراه خواهد داشت. یک سرمایه گذار در هر سهم خاصی باید بررسی و تحقیق لازم را قبل از سرمایه گذاری انجام دهد.
سرمایه گذاران درآمد محور باید سهام فناوری مد نظر خود را به صورت سهم به سهم بررسی کنند. برخی از سهام حوزه فناوری سود تقسیمی پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال بازده سود تقسیمی فعلی اپل ۰.۶۸ درصد است. اما این نرخ به دلیل افزایش اخیر قیمت سهم چندان منطقی نیست.
به عنوان یک سرمایه گذار می‌توان از طریق سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری شاخص و ای تی اف‌هایی که روی شاخص‌های عمده مانند اس اند پی ۵۰۰ S&P ۵۰۰ یا صندوق‌هایی که کل بازار سهام ایالات متحده را رصد می‌کنند در برخی از سهام فناوری مالکیت داشت.

برخی از سهام فناوری که باید زیر نظر گرفت

بسیاری از سهام حوزه فناوری در سال ۲۰۲۰ عملکرد خوبی داشته‌اند. چند نام برجسته در این بخش عبارتند از:

اپل
• مایکروسافت
• آلفابت Alphabet (شرکت مادر گوگل)
• انویدیا NVIDIA
• پی پل PayPal
• ادوبی Adobe
• اینتل
• سیسکو
اینها تنها چند نامی هستند که سرمایه گذاران بهتر است برای ورود به این حوزه در نظر بگیرند. این امر به معنای تأیید همیشگی این سهام نیست. به خاطر داشته باشید که این حوزه دائم در حال تغییر است و این شرکت‌ها به راحتی ممکن است از بازار رقابت خارج شوند. وقتی صحبت از سرمایه گذاری در حوزه فناوری یا هر بخش دیگری می‌شود سرمایه گذاران باید به روز بوده و بصورت مرتب اوضاع را رصد کنند.

سهام فناوری فقط یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری است

فناوری همه جنبه‌های زندگی و فعالیت‌های تجاری ما را فرا گرفته است. بنابراین جای تعجب نیست که فناوری یک بخش اصلی در دنیای سرمایه گذاری باشد. سرمایه گذاران ممکن است به طور مستقیم یا از طریق سرمایه گذاری‌های مدیریت شده مانند ای‌تی‌اف و صندوق‌های سرمایه گذاری در حوزه فناوری سرمایه گذاری کنند. اما مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگری افراد باید درک کنند که روی چه سهمی سرمایه گذاری می‌کنند و ریسک‌ها و پاداش‌های بالقوه را مد نظر قرار دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)