هشت نکته برای دستیابی به اهداف مالی خود در سال جدید

  • توسط pooladmin
  • 11/12/2019
  • 0
هشت نکته برای دستیابی به اهداف مالی خود در سال جدید

با شروع سال جدید ما در پی ارتقاء خودمان و زندگیمان هستیم. زمان آن رسیده تا اهدافی برای خود در نظر گرفته و برای دستیابی به آن ها تلاش کنیم. اما به واقع چند نفر از ما در سال جدید برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف مالی را در اولیت قرار می دهیم؟ دانستن این که شما در سال جدید می خواهید از نظر مالی پیشرفت کنید چیز درستی است اما باید برای دستیابی به هدف نیاز به مسیری دارید. اگر شروع به بررسی وضعیت مالی خود در سال جاری را دارید این هشت نکته می تواند شما را آماده سازد.

نکات مهمی که برای دستیابی به اهداف مالی باید بدانید

1) وضعیت مالی خود در حال حاظر را بسنجید

قبل هدف گذاری، شما باید بدانید که در حال حاظر از چه وضعیت مالی ای برخوردار هستید. بدون دانستن وضعیت دقیق خود در حال حاظر، هر هدفی احتمالاً غیر واقعی و یا در اولویت کمتر از انتظارتان خواهد بود. چقدر بدهی دارید؟ پول هایتان در کجا ذخیره شده؟ خرج های ماهانۀ شما چیست؟ چقدر برای بازنشستگیتان ذخیره کرده اید؟ این ها تعدادی از سوالاتی است که شما باید از خودتان بپرسید. مهم است بدانید که در حال حاظر در چه وضعیتی قرار دارید. ممکن است از تفاوت بین تصورتان از وضعیت مالی خود و واقعیتش متعجب شوید.

2) به طور دقیق و موشکافانه هدف گذاری کنید

عزم بر ارتقاء سطح مالی هدف گذاری دقیقی به شمار نمی آید. شما باید با جزئیات هدف گذاری کنید تا بتوانید راه رسیدن به آن را برای خود هموار کنید. حال که وضعیت نقطۀ آغازین خود را می دانید، بالاترین اولویت خود را می توانید بررسی کنید. آیا قرضی با نرخ سود بالا به کارت اعتباری دارید؟ تعداد زیادی وام دانشجویی دارید؟ با خرج و مخارج خود مشکلاتی دارید؟ نیاز به پس انداز بیشتری دارید؟

به جای این که فقط نتیجه گیری کنید که در سال جدید پول خود را بهتر خرج کنید، هدف گذاری دقیقی انجام دهید تا نهایتاً در وضعیت مالی بهتری قرار گیرید. برای مثال، به جای این که بگویید « می خواهم امسال پول بیشتری پس انداز کنم» بگویید « می خواهم تا پایان سال در حساب اضطراری خود 5.000 دلار پس انداز کنم.»

هدف گذاری با جزئیات دور نگاری برای شما ترسیم می کند. هدف قرار دادن «وضعیت مالی بهتر» شکل شخصی دارد. شما ممکن است با ذخیرۀ 10 دلار بیشتر از سال قبل مدعی شوید که به این هدف دست پیدا کرده اید. اما هدف «5.000 دلار در حساب ضروری» به شما یک آرمان و مقصد واقعی نشان می دهد.

اهداف خود را یادداشت کنید

3) اهداف خود را یادداشت کنید

ممکن است دربارۀ اهدافتان ایده هایی در ذهن داشته باشید اما با نوشتن شکل درست تر و روشن تری به آن ها بدهید. این قدیمی ترین حقه است. اما باعث واقعیت بخشیدن به اهداف می شود و به شما انگیزه می بخشد . هرگاه آن ها را فراموش کردید به شما یاداوری می کند. در هر صورت این تکنیک مفید است.

بنابراین اهداف خود را همه جا یادداشت کنید. روی در آویزان کنید، به میز بچسبانید، و در کیف پولتان قرار دهید. هرگاه که حس انصراف دادن به شما دست دهد ( مطمئن باشید این اتفاق رخ می دهد ) این یادآوری کنندگان کوچک به شما انگیزه می دهد تا به راه خود ادامه دهید.

4) اقدامات خود را سازماندهی کنید

حال که اهدافتان مشخص است، زمان آن فرا رسیده تا نحوه رسیدن به آن ها مشخص شود. بهترین چیز در مورد دستیابی به اهداف مالی سالانه این است که زمان پایان مشخصی دارید. شما در حال بررسی آن هستید که تا روز آخر سال به چه چیزهایی می توانید دست یابید. هدفتان هر چه هست باید آن را قسمت بندی کنید.

اگر قصد پس انداز مقدار قابل توجهی پول دارید، محاسبه کنید که ماهانه باید چه مقدار ذخیره کنید. این کار را چطور مدیریت می کنید؟ ممکن است با علامت گذاری یک تقویم، کنار گذاشتن مقدار پول مورد نیاز هر ماه را به خود یاداوری کنید و یا با وقف کمی زمان، یک حساب پس انداز خودکار برای خود باز کنید.

با وقت گذاشتن برای تقسیم بندی هدفتان، هدف اصلیتان بسیار کمتر شما را به ترس وا خواهد داشت. به چیزی که در یک روز، هفته و یا ماه می توانید دست یابید فکر کنید. با دستیابی به اهداف کوچک تر و کوتاه مدت تر خود، شما به دستیابی به هدف اصلی سالانۀ تان نزدک و نزدیک تر می شوید.

پشتیبان خود را بیابید

5) پشتیبان برای خود بیابید

چند بار در راه دستیابی به هدف خود شکست خورده اید؟ همۀ ما این اتفاق برایمان رخ داده است. ما با رویا های بسیار و نیت نیک آن ها را برای خود ترسیم می کنیم اما اغلب به خود سخت می گیریم. وقتی یک بار از قطار به بیرون پرتاب شویم، فکر می کنیم که دیگر راهی برای بازگشت به آن نداریم. اینجا جایی است که داشتن پشتیبان حیاتی می شود. شما به کسی نیاز دارید که حتی اگر از ادامۀ راه منصرف شدید شما را به ادامه دادن تشویق کند.

یافت پشتیبان برای دیگر اداف کار سختی نیست. می توانید از دوست خود بخواهید که هر روز با شما به باشگاه بیاید و یا با رئیس خود قرار های هفتگی بگذارید تا در مورد اهداف شغلیتان با او مشورت کنید. اما افراد دوست دارند مسائل مالی خود را خصوصی نگه دارند.

گفتن اهداف مالیتان به فردی که مورد اعتماد شماست کار مهمی است. آن فرد می تواند دوست صمیمی شما، یکی از اعضای خانوادتان، و یا فردی که در انجمن به او اعتماد دارید باشد. اگر حس عجیبی نسبت به این کار دارید، به خاطر داشته باشید که همۀ ما در وضعیت مالی خود چیزهایی برای ارتقاء داریم.

6) بودجه خود را بازنگری کنید

چه بودجه جز اهداف اصلی شما بود و چه نبود، باید بودجه بندیتان را در اولویت قرار دهید. چرا؟ چون بودجه بندی برای داشتن پول کافی برای دستیابی به اهداف مالی دیگر امری ضروری است.

مهم نیست که شما قصد به پس انداز دارید و یا بازپرداخت بدهی، بودجه بندی وسیلۀ رسیدن به هدفتان است. حتی اگر می توانید چند دلاری را در برنامه بودجه خود صرفه جویی کنید، با استفاده از همان مقدار کم می توانید به هدف مالیتان برسید. حال تصور کنید که به شکل چشم گیری در بودجه بندتان بتوانید مقدار زیادی پول صرفه جویی کنید، شاید با مصرف کمتر برق و از این دست، وعه های غذایی کمتر در بیرون از خانه، و ممنوع کردن خرید های غیر ضروری. با این کار صدها دلار را در ماه برای دستیابی به هدفتان آزاد می کنید.

بدون ارزیابی دوبارۀ بودجۀ خود نمی توانید به اهداف سالانتان دست یابید. برای دست یابی به بهترین موفقیت، خود را مجبور به محدود ککردن مخارجتان کنید اما خود را از همه چیز محروم نکنید. حد نگه داشتن کلید موفقیت در این امر است.

7) پول بیشتری کسب کنید

آیا با کسب پول بیشتر رسیدن به اهداف راحت تر و سریع تر نمی شود؟ خبر خوب این است که شما همیشه می توانید درآمدتان را بیشتر کنید. بسیاری از افراد خود را به مقدار درآمدشان از کار تمام وقتی که انجام می دهند محدود می کنند. آن ها فکر نمی کنند که روی هر چه کسب می کنند کنترلی دارند. اگر چه ممکن است فکر کنید که درآمد شما چیزی است که رئیستان به شما تحمیل می کند، اما واقعیت این است که درآمد شما چیزی است که شما به آن قناعت می کنید. بدانید که هیچ وقت محدود نیستید. وقتی به درآمدتان نگاهی می کنید، متوجه می شوید که خیلی چیز ها برای محدود کردن دارید. اما هرچه قدر هم صرفه جویی کنید باز هم دسته ای از خرج های پایه ای را خواهید داشت. حال اگر ماهانه 100 دلار اضافه تر از حد معمول کسب کنید، به چه چیزی خواهید رسید؟ اگر این مقدار 500 دلار باشد چطور؟ یا حتی 1000 دلار؟ سخت ترین قسمت کسب درآمد بیشتر متعهد بودن برای سخت کوشی و اختصاص زمان کار بیشتر است. اما وقتی این مار را کنید، از مقدار درآمد بیشتری که کسب می کنید و تأثیر آن بر وضعیت اقتصادی شما شگفت زده خواهید شد.

درآمد بیشتر می تواند هر قدر که بخواهید ساده یا پیچیده باشد. شما می توانید درخواست افزایش حقوق بدهید، یا به دنبال کاری با حقوق بیشتر بگردید. می توانید از حیوانات خانگی دیگران نگه داری کنید، پرستار کودک شوید، علف های جلوی خانه ها را کوتاه کنید و یا کالا های دست ساز و یا دست دوم بفروشید. حتی می توانید با راه اندازی یک وبلاگ به نویسندگی آزاد در خانه بپردازید. درآمد اضافه فواید خود را نیز دارد. اگر هدف شما ذخیرۀ 5.000 دلار در حساب اضطراریتان در این سال است، شما بای حدود 400 دلار به صورت ماهانه پس انداز کنید. حال اگر شما راهی برای کسب 400 دلار درآمد ماهانه بیشتر پیدا کردید، حتی نیازی به بودجه بندی آن هم ندارید. به خاطر داشته باشید که شما همچنان موظف به پرداخت مالیات برای کار های جانبی خود هستید بنابراین پول کافی برای آن را کنار بگذارید.

8) خود را به جلو برانید

وقف خود برای رسیدن به یک هدف مالی چندان هم لذت بخش نخواهد بود. در حقیقت، از آنچه که فکر می کنید چالش برانگیز تر خواهد بود و در مواقعی خود را در شرایطی می یابید که احساسات آنی شما را وسوسه می کند. در چنین مواقعی این انگیزۀ شماست که شما را پیروز یا بازندۀ این راه می کند. شما می توانید همۀ منابع و کمک هایی که در مخیله تان می گنجد را داشته باشید اما مثل هر هدف دیگری، اگر متعهد به آن نمانید احتمالا موفق نخواهید بود.

بنابراین خود را به جلو برانید. به خود یادآور شوید که چرا از ابتدا این اهداف مالی را برای خود در نظر گرفته اید. وقتی که در این راه کار برایتان سخت شد، با فردی در جهت پشتیبانی صحبت کنید. برای دستیابی به هدف متعهد باشید و خود را برای زمان های سخت آماده کنید. شما می توانید موفق شوید اما کاملاً به خودتان بستگی دارد.

حرف آخر

از سال جدید استفاده کنید و بر روی وضعیت اقتصادیتان تمرکز کنید. به جای این که فقط به چیزی که می خواهید برسید فکر کنید، برای دستیابی به آن برنامه ریزی کنید. اگر وسوسه شدید که تسلیم شوید، به این که در پایان سال چقدر از لحاظ مالب راحت تر خواهید بود فکر کنید. با یافتن انگیزه کافی، پشتیبان و برنامه ریزی عاقلانه می توانید از این سال جدید برای داشتن امنیت اقتصادی بیشتر استفاده کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)