چگونه هزینه‌های توسعه اپلیکیشن استارتاپ خود را کاهش دهیم؟

  • توسط pooladmin
  • 29/10/2019
  • 0
هزینه‌های توسعه اپلیکیشن

اپلیکیشن، محصول نهایی و خروجی هر استارتاپی است که به کمک آن می‌تواند به کاربران خود خدمات‌رسانی کند. بدون شک نمی‌توان به سادگی از کنار هزینه‌های توسعه اپلیکیشن گذشت. همانند هر مدل کسب‌وکار، ساختن، توزیع، نگهداری پیوسته و خلق نوآوری در محصول، هزینه‌برترین جنبه شروع و ادامه حیات هر کسب‌وکاری است. اگرچه هیچ حد مشخصی برای میزان هزینه قابل صرفه‌جویی در روند توسعه محصول وجود ندارد؛ اما بیشینه هزینه‌ها بی‌شک نمی‌تواند از درآمد خلق شده از محصول، بیشتر شود.

آنچه هزینه‌ توسعه اپلیکیشن برای یک استارتاپ را کاهش می‌دهد، کیفیت مذاکرات تجاری یا برون‌سپاری فرآیندها نیست؛ چرا که یک محصول کم کیفیت در آینده به توسعه مجدد نیاز خواهد داشت و بهتر است از همان آغاز کار سراغ توسعه محصولی باکیفیت برویم؛ زیرا این هزینه‌ها سرانجام خود را در ارزش بازار محصول نشان خواهد داد. ساخت محصول خوب و مناسب، ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین راه برای کمینه کردن هزینه‌ها است.

هزینه‌های توسعه اپلیکیشن

هزینه ساخت یک اپلیکیشن معمولاً یک عدد ۵ تا ۷ رقمی است. گران‌ترین و هزینه‌برترین اشتباهی که کارآفرینان در زمان توسعه محصول، مرتکب می‌شوند، این است با فرض کافی دانستن ویژگی‌های مطلوب خود برای باز کردن گره از کار مشتریان، روند توسعه محصول را با عجله دنبال می‌کنند. اکثر نوآوری‌ها به دلیل عدم بازارسنجی و فقدان نیاز بازار به آن‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند و از آنجا که هزینه توسعه مجدد محصول‌ها می‌تواند به‌طور بالقوه، هزینه سرمایه‌گذاری اولیه را دوچندان کند، کارآفرینان قید کسب‌وکار خود را می‌زنند و از این فضا خارج می‌شوند.

چند گام اساسی برای کاهش هزینه‌های توسعه اپلیکیشن

علاوه بر توسعه محصول، در این مقاله به تشریح چند گام اساسی در کسب‌وکار می‌پردازیم که می‌توانند به شما کمک کنند همراه با افزایش احتمال موفقیت محصول خود، هزینه و ریسک‌ها را نیز به حداقل ممکن برسانید.

۱- یک هیئت مشاور از مشتریان خود تشکیل بدهید

گفت‌وگو با مشتریان، یکی از مهم‌ترین قواعد هر کسب‌وکاری است. بااین‌حال، اگر هنوز محصولی ندارید، به‌احتمال‌زیاد، مشتری‌ای هم نخواهید داشت. در این مرحله، اگرچه بسیاری از کارآفرینان وقت زیادی را صرف مصاحبه با خریداران بالقوه می‌کنند؛ اما به ندرت سعی می‌کنند سطح گفت‌وگو را ارتقا دهند و با مشتریان، رابطه صمیمانه‌تری برقرار کنند. این رابط صمیمانه می‌تواند باعث شود زمان زیادی در توسعه محصول، صرفه‌جویی شود و بنیانگذارن کسب‌وکار بتوانند محصول مناسب‌تری را توسعه بدهند. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

– پیش از هر کاری، ۱۰۰ تن از مشتریان بالقوه‌ای را که در مجموعه مشتریان ایدئال شما می‌گنجند، شناسایی کنید.

– از آن‌ها بخواهید که زمان اندکی از وقت خود را به مصاحبه با شما اختصاص دهند تا با یکدیگر در مورد مسئله‌های بالقوه‌ای که با آن‌ها مواجهید، بحث و تبادل‌نظر کنید. در این مرحله شما باید دنبال اعتمادسازی باشید و تلاش برای فروش محصول را فراموش کنید.

– اولین نسخه از محصول را توسعه بدهید.

– با فهرست مصاحبه‌شوندگان برای تنظیم جلسه دو گفت‌وگو تماس بگیرید و در آن جلسه، نسخه‌ای از محصول خود را به نمایش بگذارید.

– سعی کنید محصول خود را با پیشنهادهای اغواکننده‌ای نظیر ۲۰ درصد تخفیف حق اشتراک سالیانه، به مصاحبه‌شوندگان بفروشید.

– از کسانی که با شما همراه شده‌اند و در هیئت مشتریان مشاور عضو شده‌اند تا ماهی یکی دو بار، در جلسه‌ای جمع شوند و نظرهایشان را با شما در میان بگذارند، دعوت کنید تا در جلسه‌ای جداگانه شرکت کنند تا در مورد محصول و روش‌های بهبود آن برای رفع نیازهای آن‌ها بحث کنند.

هزینه‌های توسعه اپلیکیشن

در اینجا، لزومی ندارد که برای اعضای هیئت مشاور، حقوقی در نظر بگیرید؛ بااین‌حال، اعطای سهام می‌تواند مشوق و انگیزه بهتری برای آن‌ها برای مشارکت در جلسات باشد. همچنین توجه داشته باشید که در این مرحله، شما هنوز دست به سرمایه‌گذاری زمان یا پول در توسعه محصول خود نزده‌اید. در واقع، شما باید پیش از سرمایه‌گذاری در محصول، بتوانید در این جلسات، محصول خود را پیش‌فروش کنید.

۲- تنها روی طراحی تمرکز کنید

ساختن و توسعه یک نسخه اولیه مقیاس‌پذیر و درست‌ودرمان، می‌تواند هزینه‌ای ۶ رقمی به شما تحمیل کند؛ بنابراین کاهش هزینه‌های توسعه اپلیکیشن اجتناب‌ناپذیر است. با این حال می‌توانید طراحی محصول خود را با کمتر از ده هزار دلار هم انجام دهید. امروزه ابزارهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند بدون هیچ‌گونه نیاز به کدنویسی، یک نسخه قابل کلیک را برای جلسات ارائه در اختیار شما بگذارند. این طرح‌ها را پیش از هر چیز با هیئت مشتریان مشاور خود در میان بگذارید و جویای نظرهای آن‌ها شوید و پیش از آنکه فرآیند توسعه محصول را کلید بزنید، حداقل دو مرحله تعدیل در محصول را انجام دهید.

هزینه‌های توسعه اپلیکیشن

اگر به دنبال فرصتی برای جذب سرمایه بیشتر از مشتریان خود هستید، از این طراحی‌ها برای اغوای دیگر مشتریان بهره ببرید و آن‌ها را به هیئت مشاوران خود دعوت کنید. بهتر است اعضای هیئت مشاور را به دسته قسمت کنید: مشاوران فعال، مشاوران غیرفعال و سفیران. مشاوران غیرفعال، در واقع سفیرانی هستند که شاید بتوانند در مکالمات روزمره، حرفی از محصول شما به میان بیاورند؛ اما فعالانه در روند توسعه محصول شما مشارکت نکنند.

۳- بودجه خود را توزیع کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که شما باید به کمک مشاوران خود شناسایی کنید، هسته اصلی راهکار و محصول شماست. به بیانی دیگر، ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی و کلیدی که باید در نسخه اولیه محصول وجود داشته باشند تا بتوان گره از مشکل مشتری باز کرد، کدام هستند؟ این نسخه می‌تواند اولیه نسخه یا کمینه محصول پذیرفتنی شما باشد.

توزیع بودجه به این معناست که بهتر است به جای صرف تمام بودجه برای توسعه یک نسخه پیشرفته، بودجه را به دو یا سه بخش تقسیم کنند و هر یک را به یک نسخه از محصول اختصاص دهند و محصول را به تدریج بهبود دهند. در این روش، فضای بیشتری برای توسعه محصول در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند پیش از هزینه کردن، نیازهای خود را شناسایی کنند و قابلیت‌های بیشتر را نه با پول سرمایه‌گذاران که با درآمد حاصله از مشتریان توسعه بدهند.

واقعیت این است که فارغ از زمان صرف شده برای توسعه و کشف مشتری با یا بدون برگزاری جلسات مشاوره با مشتریان منتخب، هرگز یک محصول پیشرفته که پر از قابلیت‌های متعدد است، نمی‌تواند پیوسته و بدون تغییرات عمده، نیازهای کاربران را برای همیشه مرتفع کند. بنابراین بهتر است که به جای صرف هزینه‌های گزاف برای توسعه یک نسخه اولیه پیشرفته، به‌تدریج نسخه اولیه محصول را بهبود دهیم.

هزینه‌های توسعه اپلیکیشن

وب‌سایت CB Insights ازجمله عوامل عمده در کاهش هزینه‌های توسعه اپلیکیشن را استفاده از ابزارهای مبتنی بر رایانش ابری می‌داند. این روزها به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر می‌توان با جمع‌آوری ابزارهای مناسب، هر محصولی را به‌طور مجازی، شبیه‌سازی کرد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمینه کردن هزینه‌های توسعه اولیه محصول (علاوه بر سه مرحله فوق)، شبیه‌سازی محصول با ابزارهای موجود برای حل معضل مشتریان است. برای مثال، وب‌سایت تخفیف گروهی گروپن پیش از توسعه محصول اصلی خود یک وب‌سایت وردپرسی و یک خبرنامه ایمیلی درست کرد و به کمک آن‌ها محصولات و خدمات شرکای تجاری خود را تبلیغ می‌کرد. زاپوس نیز از یک وب‌سایت ساده برای نمایش محصولات خود استفاده می‌کرد و بنیان‌گذاران آن، کالاهای فهرست شده در وب‌سایت را از فروشگاه‌های فیزیکی می‌خریدند و برای مشتریان، ارسال می‌کردند.

در پایان نباید از نظر دور داشت که اگرچه راهکارهای ارائه شده در این مقاله نمی‌توانند باعث تغییر در هزینه‌های توسعه یک اپلیکیشن شوند؛ اما روش بهتری را برای توزیع ریسک‌ها و هزینه‌ها و همچنین افزایش احتمال دستیابی به موفقیت پیش پای ما می‌گذارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)