گزارش های مالی – Q1 ، Q2 ، Q3 ، Q4 چیست؟

  • توسط pooladmin
  • 13/02/2020
  • 0
صورت درآمد

یک چهارم یک دوره سه ماهه در تقویم مالی یک شرکت است که به عنوان پایه ای برای گزارش های دوره ای مالی و پرداخت سود سهام است. یک چهارم مربوط به یک چهارم سال است و معمولاً به عنوان “Q1” برای سه ماهه اول ، “Q2” برای سه ماهه دوم و غیره بیان می شود.

بیشتر گزارش های مالی و پرداخت سود سهام به صورت سه ماهه انجام می شود. همه شرکت ها دارای صندوق های مالی نیستند که مطابق با تقویم های تقویم باشد و معمول است که یک شرکت بعد از شلوغ ترین زمان سال خود ، چهارم چهارم خود را ببندد. سود سهام نیز غالباً به صورت ماهانه پرداخت می شود ، گرچه شرکت های خارج از ایالات متحده ممکن است این کار را بسیار ناهموار انجام دهند.

گزارش های مالی

اهمیت محله های مالی

شرکت ها دو دوره حسابداری اصلی یا گزارشگری مالی دارند: سه ماهه مالی و سال مالی (FY). سال مالی برای اکثر شرکت ها از اول ژانویه تا 31 دسامبر با سه ماهه مالی شروع می شود که از اول ژانویه ، 1 آوریل ، 1 ژوئیه و 1 اکتبر آغاز می شود.

برخی از شرکت ها سال مالی دارند که تاریخ های مختلف را دنبال می کنند. سال مالی شرکت عمده فروشی Costco از ماه سپتامبر آغاز می شود و در ماه اوت به پایان می رسد. برای سال 2014 ، چهار چهارم Costco در تاریخ 2 سپتامبر 2013 ، 29 نوامبر 2013 ، 17 فوریه 2014 و 12 مه 2014 آغاز شد.

محله های تقویم استاندارد که سال را تشکیل می دهند به شرح زیر است:

ژانویه ، فوریه و مارس (Q1)

آوریل ، مه و ژوئن (Q2)

ژوئیه ، آگوست و سپتامبر (Q3)

اکتبر ، نوامبر و دسامبر (Q4)

یک ربع اغلب با سال مربوطه نشان داده می شود ، مانند Q1 2018 یا Q1 / 18 ، که نماینده سه ماهه اول سال 2018 است.

شرکت ها ، سرمایه گذاران و تحلیلگران از داده هایی از محله های مختلف برای مقایسه و ارزیابی روندها استفاده می کنند. به عنوان مثال ، معمول است که گزارش فصلی یک شرکت با همان سه ماهه سال قبل مقایسه شود. بسیاری از شرکت ها فصلی هستند که می توانند در مقایسه با سه ماهه متوالی گمراه کننده باشند.

یک شرکت خرده فروشی می تواند نیمی از سود سالانه خود را در سه ماهه چهارم کسب کند در حالی که یک شرکت ساخت و ساز بیشتر کار خود را در سه چهارم اول انجام می دهد. در این شرایط ، مقایسه نتایج سه ماهه اول یک فروشگاه اینترنتی با عملکرد آنها در سه ماهه چهارم ، نشان دهنده افت نگران کننده فروش است.

ارزیابی یک شرکت فصلی در سال های آرام آنها می تواند روشنگری باشد. منطقی است که فرض کنیم اگر فروش و سود در خارج از کشور در حال رشد است ، در مقایسه با سه ماهه مشابه در سالهای قبل ، قدرت ذاتی شرکت نیز در حال بهبود است. به عنوان مثال ، فروشندگان خودرو به طور معمول یک سه ماهه اول کند دارند و بندرت برنامه های فروش تشویقی را در فوریه و مارس انجام می دهند. بنابراین ، اگر یک نمایندگی خودرو در سه ماهه اول شاهد بهبود قابل توجهی در فروش بود ، امسال در مقایسه با گذشته ، ممکن است پتانسیل فروش غافلگیرانه قوی را در سه ماهه دوم و سوم نیز نشان دهد.

گزارش های مالی سه ماهه

گزارش های مالی سه ماهه برای شرکت های بازرگانی عمومی و سرمایه گذاران آنها مهم است. هر نسخه این پتانسیل را دارد که به میزان قابل توجهی روی ارزش سهام یک شرکت تأثیر بگذارد. اگر یک شرکت سه ماهه خوبی داشته باشد ، ممکن است ارزش سهام آن افزایش یابد. اگر شرکت یک چهارم ضعیف داشته باشد ، ارزش سهام آن می تواند به طرز چشمگیری کاهش یابد.

کلیه شرکتهای دولتی ایالات متحده باید گزارشهای سه ماهه ، معروف به 10 Qs ، را با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در پایان سه سه ماهه مالی اول خود ثبت کنند. هر 10-Q شامل صورتهای مالی و اطلاعات مربوط به عملیات کنترل نشده برای سه ماه گذشته (سه ماهه) است. یک شرکت با بازرگانی عمومی نیز باید گزارش سالانه ای بنام 10-K تهیه کند ، که سه چهارم اول و گزارش های مربوط به سه ماهه چهارم را خلاصه می کند. گزارش سالانه اغلب شامل اطلاعات دقیق تر از گزارش های سه ماهه شامل بیانیه حسابرسی ، سخنرانی ها و افشای اضافی است.

گزارش درآمد سه ماهه اغلب شامل “راهنمایی” آینده نگرانه برای آنچه از مدیریت انتظار در سه ماهه بعدی یا تا پایان سال است. این برآوردها توسط تحلیلگران و سرمایه گذاران استفاده می شود تا انتظارات خود را برای عملکرد در سه ماهه بعدی توسعه دهند. برآوردها و راهنمایی های ارائه شده توسط تحلیلگران و مدیریت می تواند هر سه ماه یکبار تأثیر بزرگی بر سهام بگذارد. اگر مدیریت سه ماهه بعدی را صادر کند که بدتر از حد انتظار باشد ، قیمت سهام کاهش می یابد. به طور مشابه ، اگر مدیریت راهنمایی کند – یا یک تحلیلگر تخمین های مستقل خود را به روز کند – سهام می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

محدودیت گزارش های مالی سه ماهه

برخی از مدیران شرکتهای دولتی اهمیت سیستم گزارش سه ماهه را زیر سوال برده اند. وارن بافت ، مدیر عامل شرکت برکشایر هاتاوی (BRK) و جیمی دیمون ، مدیر عامل شرکت JP Morgan Chase (JPM) هر دو منتقد بوده اند و می گویند که فشار بیش از حد به شرکت ها و مدیران برای ارائه نتایج کوتاه مدت برای خوشحال کردن تحلیلگران وارد می کند. و سرمایه گذاران مخالف تمرکز بر منافع بلند مدت تجارت هستند.

پس از بحث و گفتگو با مدیرعامل سابق پپسیکو ، ایندرا نووی ، در 17 آگوست 2018 ، رئیس جمهور ترامپ به مخالفان پیوست و گفت كه با رهبران كسب و كار صحبت كرده است كه معتقدند اگر از سیستم گزارشگری سه ماهه به یكدیگر منتقل شوند ، شغل بیشتری ایجاد می كنند و مشاغل خود را بهبود می بخشند. نیمه سالانه رئیس جمهور از SEC خواسته است تا مشکل را بررسی کند.

سود سه ماهه

در ایالات متحده آمریکا ، بیشتر شرکت هایی که سود سهام خود را پرداخت می کنند ، آن را کم و بیش به طور مساوی در چهار چهارم توزیع می کنند. به عنوان مثال ، مایکروسافت (MSFT) در سال 2016 سود سهام سالانه 1.47 دلار را به ازای هر سهم پرداخت کرده اما آن را به عنوان 0.36 دلار در سه ماهه اول ، دوم و سوم و 39/0 دلار در سه ماهه چهارم تقسیم کرده است.

در بسیاری از اقتصادهای خارج از ایالات متحده ، تقسیم سود سهام سالانه به پرداختهای سه ماهه وجود دارد که یکی از این پرداختها بسیار بزرگتر از سایرین است. همچنین یافتن شرکت هایی در خارج از ایالات متحده که فقط یک سود سهام در سال پرداخت می کنند نیز غیر عادی نیست. به عنوان مثال ، SAP SE (SAP) در ماه مه 2018 سود سهام 1.188 دلاری و در ماه مه 2017 0.98 دلار پرداخت کرد.

پرداخت سود سهام سه ماهه می تواند با رسیدن تاریخ سابق ، نوساناتی در سهام ایجاد کند. برخی از تحلیلگران متوجه شده اند که سرمایه گذاران ممکن است دوباره رشد کنند و یا سهام خود را در تاریخ گذشته یا به زودی فروخته شوند که به نظر می رسد سرعت رشد سود سهام کاهش می یابد یا تغییرات دیگری در بازار وجود دارد که سود سهام را کمتر جذاب می کند.

 

محله های غیر استاندارد

به دلایل مختلف ، برخی از شرکت های دولتی از سیستم گزارش سه ماهه غیر استاندارد یا غیر تقویم استفاده می کنند. به عنوان مثال ، سه ماهه اول والمارت فوریه ، مارس و آوریل است. Q1 اپل وارز اکتبر ، نوامبر و دسامبر است. Q1 شرکت مایکروسافت در ماه های جولای ، آگوست و سپتامبر است. بعلاوه ، برخی دولتها از سیستم های مختلف ربع استفاده می کنند. سه ماهه اول سال مالی دولت فدرال ایالات متحده در ماه های اکتبر ، نوامبر و دسامبر ، Q2 ژانویه ، فوریه و مارس است ، Q3 ماه آوریل ، ماه مه و ژوئن و Q4 ژوئیه ، آگوست و سپتامبر است. دولت های ایالتی همچنین ممکن است تقویم مالی خود را داشته باشند.

گاهی اوقات یک شرکت ممکن است یک سال مالی غیر استاندارد برای کمک به برنامه ریزی تجاری یا مالیاتی داشته باشد. خدمات درآمدی داخلی (IRS) به شركتها این اجازه را می دهد كه “سال مالیاتی” را انتخاب كنند كه هنوز 52-53 هفته است اما در ماه دسامبر پایان نمی یابد. H&R Block (HRB) سال مالی خود را در تاریخ 30 آوریل به پایان می رساند ، که منطقی است زیرا این پایان شلوغ ترین قسمت سال شرکت است. انتشار گزارش سالانه خود ، که ممکن است با جلسات سهامداران و افشای اضافی بعد از شلوغ ترین بخش سال شما همراه باشد ، به مدیران و سهامداران کمک می کند تا در مورد سال آینده تصمیم های بهتری بگیرند.

شرکتهایی که به قراردادهای دولت ایالات متحده متکی هستند ممکن است ماه سپتامبر را به عنوان پایان سال مالی خود و سه ماهه چهارم استفاده کنند زیرا در این صورت وقتی انتظار دارند پروژه های جدید بسته شود و برنامه ریزی بودجه از دولت در دسترس باشد. از نظر تاریخی ، بنگاه های بزرگ فناوری در اوایل سال دارای ربع های قوی تری بودند ، به همین دلیل بسیاری از آنها (از جمله مایکروسافت (MSFT)) یک سال مالی دارند که در پایان ماه ژوئن تعطیل است.

برخی از شرکت ها دارای سیستم سه ماهه بسیار غیرمعمول هستند. Adobe (ADBE) سال مالی خود را در جمعه نزدیک به 30 نوامبر بسته می کند. در سال 2018 ، 30 نوامبر جمعه بود ، و همچنین روز آخر ماه اما در سال 2017 ، ADBE چهارم و سال مالی خود را در روز جمعه اول دسامبر تعطیل کرد ، زیرا این جمعه نزدیک به 30 نوامبر بود.

 

دنباله مالی دار 4 چهارم

شرکتها صورتهای سالانه خلاصه خود را یک بار در سال گزارش می دهند ، بنابراین این اطلاعات می توانند در بین چرخه گزارش سالیانه قدیمی و قدیمی باشند. یک روش برای حل این مشکل استفاده از آنالیز چهارماهه چهارم یا تحلیل 12 ماهه (TTM) است.

شرکتی را تصور کنید که داده های سالانه خود را برای سال 2017 ، از جمله سه ماهه چهارم ، در ژانویه سال 2018 گزارش کرده است. تا اواسط سه ماهه چهارم سال 2018 ، می توانید داده های سالیانه سال 2018 را با جمع بندی چهار چهارم آخر تخمین بزنید. در این حالت ، فرض کنید که نتایج سه ماهه سوم سال 2018 این شرکت در دسترس است. یک تحلیلگر می تواند به صورت دستی داده های سه ماهه از سه ماهه اول سال 2018 را با سه ماهه آخر سال 2017 ترکیب کند تا برآوردی از درآمد شرکت و روند درآمد حاصل کند.

این تحلیل برخی از داده های مورد استفاده در آخرین گزارش سالانه را با هم تداخل خواهد کرد ، اما باز هم بینشی در مورد چگونگی نگاه سال 2018 تا پایان سال ارائه می دهد. اگر سه چهارم اول سال 2018 در مقایسه با سه چهارم ابتدایی سال 2017 ضعیف بوده است ، تجزیه و تحلیل محاسبات چهار چهارم نشان می دهد که به عنوان عملکرد مورد انتظار پایین تر در سال 2018.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)