۵ شاخه کسب و کار سودآور شرکت اپل

  • توسط pooladmin
  • 31/07/2020
  • 0
شرکت اپل

شرکت اپل (AAPL) که در سال ۱۹۷۶ تأسیس شده در سال ۲۰۱۸ به اولین شرکت آمریکایی تبدیل گشت که ارزش بازارش از یک تریلیون دلار پیشی گرفت. رشد چشمگیر اپل در فروش، سود و قیمت سهم آن به دلیل فروش خوب محصولات آیفون این شرکت بوده است. با این حال از زمانی که فروش آیفون و سایر دیوایس‌های سخت افزاری فناوری کاهش یافته است، این شرکت تلاش‌های گسترده‌ای ‌برای تبدیل خود به یکی از ارائه دهندگان پیشرو در زمینه خدمات دیجیتال صورت داده است. سال مالی ۲۰۱۹ اپل با فراز و نشیب‌هایی به پایان رسید اما در مجموع آنها نسبت به افزایش درآمد خود در بخش خدمات موفق بودند در حالی که درآمد آنها از محبوب‌ترین محصولات‌شان مانند آیفون‌ها و لپ تاپ‌های مک بوک، تا حدودی پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۸ قرار گرفت.

نکات کلیدی

• رشد شگفت انگیز اپل در فروش، سود و قیمت سهم آن و ثبت رکوردهای تاریخی به دلیل فروش مناسب محصولات آیفون بوده است.
• از آنجا که فروش آیفون و سایر سخت افزارهای فناوری کاهش یافته است این شرکت تلاش‌های گسترده‌ای ‌برای تبدیل خود به یکی از ارائه دهندگان پیشرو در زمینه خدمات دیجیتال در سطح جهان انجام داده است.
• برای سال مالی ۲۰۱۹، فروش آیفون تقریباً ۵۴.۷٪ از کل فروش کمپانی را به خود اختصاص داده بود. بخش خدمات شرکت تقریباً ۱۷.۷٪، فروش محصولات مک ۹.۸٪، بخش ابزارهای پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی ۹.۴ درصد و آی پد ۸.۱% از مجموع فروش شرکت را به خود اختصاص دادند.
• برای اولین بار در سه ماهه مالی اول سال ۲۰۲۰، اپل رکورد تاریخ شرکت در درآمد خالص و سود سهام را به ترتیب با ۹۱.۸ میلیارد دلار و ۲۲.۲ میلیارد دلار تجربه کرده است.
اپل سود سه ماهه مالی سال ۲۰۲۰ را بین ۸۵.۵ میلیارد دلار و ۸۹.۵ میلیارد دلار پیش بینی کرده بود. این شرکت درآمد ۹۱.۸ میلیارد دلاری و سود ۲۲.۲ میلیارد دلاری را اعلام کرده که یک رکورد برای درآمد خالص و سود سهام است.

اپل

پروفایل جدید اپل

مشاغل خدماتی اپل از طریق اپ استور و اپل میوزیک هدایت می‌شوند. در ماه مه سال ۲۰۱۹، مایکل اولسون Michael Olson، تحلیلگر Piper Jaffray، ادعا کرد که اپل تجارت خدمات خود را چنان متحول کرده که ۵۰۲ میلیارد دلار ارزش دارد. این تحلیل با استفاده از روشی که ارزش هر واحد تجاری را ارزیابی و سپس آنها را برای یک ارزیابی کلی جمع بندی می‌کند بدست آمده است. در همان زمان، اولسون تخمین زد که تجارت سخت افزار اپل تنها ۳۹۸.۸ میلیارد دلار ارزش دارد. این امر باعث می‌شود که ارزش خدمات اپل بیشتر از تجارت سخت افزاری آن باشد.
در سال مالی ۲۰۱۹، اپل فروش ۲۶۰.۱۷ میلیارد دلاری را با درآمد خالص ۵۵.۲۵ میلیارد دلار به فروش رساند. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، سود به ازای هر سهم ۴.۱۸ دلار شد. در آن زمان این یک رکورد برای شرکت بود. اما در سه ماهه نخست مالی سال ۲۰۲۰، درآمد هر سهم حدود ۴.۹۹ دلار بود.
در سال مالی ۲۰۱۹، تجارت آیفون شرکت تقریباً ۵۴.۷٪ از کل فروش را به خود اختصاص داده است. بخش خدمات شرکت تقریباً ۱۷.۷٪ درآمد را تشکیل می‌دهد. فروش مک ۹.۸٪ از کل درآمد را پوشش داده است. بخش ابزارهای پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی ۹.۴ درصد از فروش شرکت را تشکیل داده و آی پد ۸.۱% از فروش شرکت را به خود اختصاص داده است.
در اینجا نگاهی دقیق‌تر به پنج شاخه سودآور اپل ارائه شده است.

آیفون

محصول اصلی اپل، آیفون از سال ۲۰۰۹ در بین پنج محصول پرفروش بازار تلفن‌های هوشمند در جهان قرار گرفته است. برای اولین فصل مالی سال ۲۰۲۰ که به تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹ پایان یافت، فروش آیفون ۵۵.۹۶ میلیارد دلار بود. به طور کلی، سود و درآمد گزارش شده اپل برای این سه ماه به طور قابل توجهی بالاتر از پیش بینی تحلیلگران وال استریت بود. این مهم تا حدی به دلیل محبوبیت مدل‌های جدید آیفون رخ داده بود. سه ماهه اول سال مالی برای اپل یک دوره بسیار مهم است زیرا فصل تعطیلات و سه ماه پول ساز سال یعنی اکتبر، نوامبر و دسامبر را پوشش می‌دهد.
در فصول قبلی، هر گونه کاهش در فروش آیفون به کاهش رشد اقتصادی در چین، چرخه طولانی‌تر تعویض آیفون و افزایش رقابت در بازار جهانی تلفن‌های هوشمند نسبت داده شده بود. آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو از زمان عرضه تاکنون به پرفروش‌ترین تلفن‌های هوشمند اپل تبدیل شده‌اند.
تیم کوک در مورد عملکرد اپل در تعطیلات فصل اول ۲۰۲۰ گفت: «ما از گزارش بالاترین درآمد سه ماهه تاریخ اپل ابراز خرسندی می‌کنیم اتفاقی که به دلیل تقاضای شدید مدل‌های آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو و رکورد فروش سرویس‌ها و ابزارهای پوشیدنی‌ها حاصل شده است».

خدمات

بخش سرویس اپل در سال مالی ۲۰۱۹ درآمد ۴۶.۳ میلیارد دلار و در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۲۰ عدد ۱۲.۷۲ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. در سال مالی ۲۰۱۹، بخش خدمات اپل حاشیه سود ناخالص ۶۳.۷٪ را نشان داد که دو برابر سود ناخالص ۳۲.۲٪ محصولات اپل بوده است. بخش اشتراک محصولات شرکت (از جمله اشتراک اپ‌ها) به طور کلی نسبت به سال گذشته ۴۰٪ رشد داشته است. این درآمد حاصل از فروش طیف وسیعی از خدمات، مانند خدمات ذخیره سازی آی کلاود، اشتراک‌های اپل میوزیک و ضمانت‌های اپل کر است. به گفته اپل، بیش از ۴۵۰ میلیون اشتراک پولی بر روی پلتفرم اپل وجود دارد.
در سال ۲۰۱۰، درآمد کسب و کار خدمات اپل تنها ۵.۲ میلیارد دلار بود. این رقم طی دو سال بعد تقریباً تا دو برابر رشد کرده و به ۱۰.۲ میلیارد دلار رسید. درآمد خدمات از آن زمان به بعد بسیار بالا رفته است و تیم کوک، مدیرعامل اپل، هدف خود را سرعت بخشیدن به این رشد عنوان کرده است. به تازگی، چندین مورد جدید به سرویس‌های اپل اضافه شده از جمله پخش فیلم و سرویس تلویزیون، اشتراک جدید بازی‌های ویدیویی و اپل کارت که با سایر غول‌های پرداخت مالی رقابت می‌کند.
عملکرد برخی از این سرویس‌های جدید مانند اپل آرکید Apple Arcade و اپل تی وی پلاس Apple TV + برای اولین بار در نتایج مالی فصل اول سال ۲۰۲۰ بازتاب یافته است.

مک

کسب و کار رایانه شخصی اپل که تحت عنوان مک شناخته می‌شود در سال مالی ۲۰۱۹ حدود ۲۵.۷ میلیارد دلار فروش داشته است. سهم مک در رشد اپل به طور مداوم کاهش یافته است زیرا صنعت رایانه‌های شخصی افت تقاضای جهانی را تجربه کرده است. برای سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۹، محصولات مک تنها حدود ۱۱ درصد از درآمد شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، از دیدگاه استراتژیک، تجارت رایانه شخصی اپل برای این شرکت بسیار مهم است زیرا بخشی از یک خانواده محصول گسترده و بهم پیوسته است که بر اساس سیستم عامل iOS کار می‌کنند.

آیپد

هنگامی‌که اپل، آیپد خود را در سال ۲۰۱۰ راه اندازی کرد، خیلی سریع اولین تبلت تجاری موفقی شد که به بازار آمد. در سه ماه اول پس از عرضه این دستگاه، بیش از سه میلیون تبلت فروخته شد. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹، آیپد سهم ۳۶.۵٪ از بازار جهانی تبلت را در اختیار داشت. در سال مالی ۲۰۱۹، فروش آیپد ۲۱.۳ میلیارد دلار بود.
ابزارهای پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی
بخش پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی اپل از دستگاههایی مانند ایرپاد، اپل واچ و هوم پاد تشکیل شده است. در این بخش ۲۴.۵ میلیارد دلار فروش در سال مالی ۲۰۱۹ اعلام شده است. اپل در حال افزایش تولید محصولات این دسته است. نسل دوم ایرپادها یا همان هدفون‌های بی سیم محبوب این شرکت، در نیمه اول سال ۲۰۱۹ و هدفون‌های بی سیم ایرپاد پرو نسل دوم که فاقد نویز هستند در اکتبر ۲۰۱۹ راه اندازی شده‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)