تحلیل سهام شرکت‌ها؛ نمونه موردی Urstadt Biddle Properties

  • توسط pooladmin
  • 20/05/2019
  • 0
سهام

یکی از راه‌های مقابله با نوسان ارزش سهام اطمینان حاصل کردن از داشتن یک سبد سهام متنوع است. اما اگر قصد داشته باشید بازدهی بالاتر از مجموعه بازدهی بازار را تجربه کنید نیاز به داشتن سهم‌های ارزنده‌ای دارید که نسبت به متوسط بازار عملکرد بهتری نشان دهند.

یکی از این سهم‌های ارزنده «ارستات بیدل پراپرتیز» (Urstadt Biddle Properties) است؛ شرکتی که ظرف یک سال گذشته ۱۰ درصد افزایش قیمت سهام را تجربه کرده است که از میانگین رشد ۹.۶ درصدی بازار بیشتر است (بدون در نظر گرفتن سود قابل پرداخت سهام). گرچه بازدهی بلند مدت این شرکت به خوبی عملکرد یک ساله آن نبوده و قیمت سهام آن فقط ۳.۸ درصد بیش از ارزش سه‌سال گذشته آن است.

در واقع می‌توان ادعا کرد که در کوتاه مدت بازار سهام همچون یک دستگاه رای‌گیری عمل می‌کند در حالی که در بلند مدت عملکردی همچون یک ماشین وزن‌کشی دارد. با مقایسه سود هر سهم (EPS) و قیمت سهم در طول زمان، می‌توانیم دریابیم که چگونه نگرش سرمایه‌گذاران در طول زمان نسبت به یک سهم شکل گرفته است.

در طول دوازده ماه گذشته، شرکت Urstadt Biddle Properties در عمل سود هر سهم را ۲۶ درصد کاهش داده است. موضوعی که نشان می‌دهد بعید است بازار سهام این شرکت را صرفا براساس رشد عایدی قضاوت کرده باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران وزن بیشتر را به معیارهای مهم دیگر داده‌اند.

برای شروع تحلیل باید بگوییم که ظاهرا قیمت سهام شرکت از طریق سود قابل پرداخت بالا برده شده. به نظر می‌رسد شرکت در حال رسیدن به بلوغ است و سرمایه‌گذارانی که به دنبال سود قابل پرداخت سهام‌اند برای رسیدن به این بازدهی در حال خریدن سهم هستند؛ همین فرایند هم باعث شده قیمت سهم‌ها افزایش پیدا کند.

از سوی دیگر افزایش درآمد شرکت نیز که حدود ۶.۱ درصد ثبت‌شده می‌تواند از سایر عواملی باشد که مشوق خریداران بوده است.

سهام

نکاتی درباره سود قابل پرداخت سهام

یکی از نکات مهم در تحلیل‌ها در نظر گرفتن میزان کل بازدهی سهام‌داران است.  این شاخص که TSR نامیده می‌شود ترکیبی از میزان سود قابل پرداخت (با این فرض که کل سود قابل پرداخت در پایان سال دوباره سرمایه‌گذاری شود) و میزان افزایش قیمت سهم‌ها است. چنین شاخصی دیدی کلی‌تر و دقیق‌تر از بازدهی تولیدی توسط یک سهم ایجاد می‌کند.

حال با در نظر گرفتن این شاخص به سراغ Urstadt Biddle Properties می‌رویم. بررسی سهام این شرکت نشان می‌دهد TSR آن حدود ۱۶ درصد است؛ رقمی که از میزان افزایش قیمت سهام شرکت که در ابتدای مقاله ذکر شد بیشتر است. این تفاوت ناشی از همان سود قابل پرداخت است.

 یک چشم‌انداز متفاوت

بررسی وضعیت شرکت Urstadt Biddle Properties و میزان کل بازدهی ۱۶ درصدی سهام‌دارانش به شکل ضمنی حکایت از این دارد که عملکرد شرکت نسبت به سال‌ها گذشته رو به بهبود است. در یک سناریوی خوش‌بینانه ممکن است این بازدهی اشاره به یک تحرک واقعی در کسب و کار شرکت داشته باشد؛ موضوعی که نشان می‌دهد شاید حالا بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این سهم باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)