استراتژی سرمایه گذاری خرید و نگهداری سهام (بخش اول)

  • توسط pooladmin
  • 26/01/2021
  • 0
سرمایه گذاری

بازار سهام بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد هر کشوری است. بازار سهام علاوه بر اینکه منبع تأمین مالی برای کسب و کارهای جدید و در حال رشد است، راهی را برای طبقه متوسط فراهم می‌کند تا به عنوان مالک در کسب و کارهای موفق مشارکت کنند، فرصتی که از نظر تاریخی محدود به کسانی بوده است که دارای نفوذ یا ثروت قابل توجه هستند.
اما ضریب سهامداری در بین مردم اغلب کشورها پایین است بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که انزجار از سهام به دلیل بحران‌های مالی رخ داده است که اغلب باعث کاهش قیمت سهام و افت شاخص‌ها شده است. اما چنین دیدگاهی صعود بعدی شاخص‌ها مثل آن اتفاقی که در سال ۲۰۰۹ رخ داد را نادیده می‌گیرد.
هر هدفی که از سرمایه گذاری داشته باید کلید رشد سرمایه در زمان، بازدهی سرمایه و سودهای مرکب است. خرید و نگهداری دارایی‌ها که سرمایه گذاری ارزش محور نیز نامیده می‌شود به عنوان بخشی از استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت، مطمئن‌ترین راه برای دستیابی به موفقیت مالی قابل توجه است. برای تعیین این موضوع که آیا این استراستژی مناسب شماست یا خیر، بایستی نگاه عمیق‌تری به استراتژی خرید و نگهداری و مزایا و معایب آن بیندازیم.

استراتژی سرمایه گذاری خرید و نگهداری سهام

آماده شدن برای سرمایه گذاری در بورس سهام

اولین قدم برای تعیین اینکه استراتژی خرید و نگهداری سهام برای شما مناسب است یا نه، اطمینان از آمادگی برای سرمایه گذاری به طور کلی است. به عنوان مثال، هر سرمایه گذار بالقوه سهام باید درک کند که:
• اهداف سرمایه گذاری با توجه به سن و شرایط متفاوت است. سرمایه گذاران جوان ممکن است یک استراتژی سرمایه گذاری تهاجمی و با ریسک بالاتر را با آگاهی از اینکه سال‌های زیادی برای جبران هر خطایی در پیش دارند را دنبال کنند. برای سرمایه گذاران مسن‌‌تر که به بازنشستگی نزدیک می‌شوند استفاده از فلسفه سرمایه گذاری پر ریسک ممکن است هدف اصلی آنها را خنثی کند، لذا عاقلانه نیست.

• سطح پاداش به طور معمول سطح ریسک فرض شده را منعکس می‌کند. سود سرمایه گذاری هرگز تضمین نمی‌شود. بنابراین سرمایه گذاران برای رسیدن به اهداف بلند مدت مالی خود باید برخی از ریسک‌ها را بپذیرند. داشتن اوراق قرضه بسیار متفاوت از داشتن سهام عادی است. داشتن سهام شرکت‌های مختلفی که در صنایع متفاوت در طول زمان‌های مختلف فعالیت می‌کنند، دارای درجات مختلفی از ریسک است.

سهام

• سرمایه گذاری موفق منفعلانه نیست. اگرچه شانس در نتایج کوتاه مدت نقش دارد، اما ارزش ذاتی یک شرکت طی سال‌ها عملکرد مداوم اثبات می‌شود. سرمایه گذاران موفق در استراتژی خرید و نگهداری به طور مستمر مهارت‌های تحقیقاتی خود را بهبود می‌بخشند و به طور مداوم عواملی را که ممکن است بر ارزش سرمایه گذاری آنها تأثیر بگذارد از جمله اقتصاد، مقررات دولتی، رقبای بالقوه، اخبار صنعت و گزارش‌های شرکت را کنترل می‌کنند.

• شما بزرگترین مانع موفقیت سرمایه گذاری خود هستید. احساسات نقش اصلی را در روند تصمیم گیری ما بازی می‌کنند. بزرگ‌ترین سرمایه گذار بازار، وارن بافت Warren Buffett ، معتقد است که هر فردی بایستی تکنیک‌های سرمایه گذاری را توسعه داده و آنها را به کار گیرد تا قدرت ترس و حرص و طمع را به حداقل برساند.

دلایل اجرای استراتژی سرمایه گذاری خرید و نگهداری

مزیت استراتژی خرید و نگهداری، توانایی استفاده از منطق به جای احساسات در بازار سهام است. در این روش نیازی به زمان بندی دقیق بازار نیست، وظیفه‌ای که اکثر متخصصان مالی بر غیرممکن بود آن اتفاق نظر دارند. تحقیق کردن متمرکز بر تفسیر حرکت قیمت یا سایر ابزارهای تکنیکال برای شناسایی وضعیت بازار نیست و تصمیمات سرمایه گذاری مبتنی بر داده‌های بنیادی واقعی و منطق روشن است.
اعتبار یک استراتژی طولانی مدت سرمایه گذاری بارها و بارها توسط تحقیقات مختلف تأیید شده است، از جمله مطالعه‌ای ۵ ساله که روی بیش از ۶۶۰۰۰ سهامدار صورت گرفت. نتیجه گیری از این مطالعه توسط اساتید دانشگاه کالیفرنیا یعنی برد باربر Brad Barber و ترنس اودین Terrance Odean می‌گوید: «معامله گری برای ثروت شما خطرناک است».
فرض منتقدین خرید و نگهداری سهام این است که استفاده کنندگان از این استراتژی به ندرت مواضع خود را تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از خرید بازبینی می‌کنند و رویکرد انفعالی را برای سرمایه گذاری در پیش می‌گیرند.
این فرض اشتباه است.
یک سرمایه گذار بلند مدت، مانند صاحب هر کسب و کاری از وقایع یا تغییراتی که ممکن است بر توانایی شرکت وی در حفظ مزیت رقابتی آن تأثیر بگذارد، آگاه خواهد بود. اگرچه ممکن است نشانه‌هایی وجود داشته باشد که سرمایه گذاران استفاده کننده از استراتژی خرید و نگهداری سهام منفعل هستند، اما موفق‌ترین افراد در این استراتژی سرمایه گذاری نسبتاً فعال هستند.
همۀ سرمایه گذاران باید از اقتصاد و همچنین فعالیت‌های دولت و اقدامات ژئوپلیتیک آگاه باشند. مورد اول می‌تواند قدرت خرید مشتریان بالقوه را تحت تأثیر قرار دهد در حالی که دومی ‌می‌تواند حمایت قانونی را با یک امضاء اضافه یا کم کند. رویدادهای جهانی می‌تواند موانع تجاری را افزایش یا کاهش دهد و اختراعات جدید می‌تواند محصولات محبوب را یک شبه منسوخ کند.
زمان فروش یک شرکت یا سهام زمانی است که سرمایه گذار ایمان خود را به توانایی مدیریت برای افزایش مزیت رقابتی از دست بدهد. این تصمیم هرگز نباید براساس نوسانات کوتاه مدت قیمت سهام ناشی از ترس و طمع انجام شود.

مزایای مالیاتی

مزایای مالیاتی

استراتژی خرید و نگهداری نه تنها رویکردی است که در طول تاریخ سودآوری آن در بازار سهام به اثبات ‌رسیده بلکه مزایای مالیاتی نیز به همراه دارد.
وقتی یک سرمایه گذار سهام خود را می‌فروشد، سود یا زیان حاصل از آن به ترتیب به عنوان سود سرمایه یا زیان سرمایه شناخته می‌شود. در سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت، سود سرمایه به عنوان درآمد عادی مشمول مالیات می‌شود. در بسیاری از کشورها وقتی این قبیل سرمایه گذاری‌ها بیش از یک سال نگهداری می‌شود، سودهای حاصل از آن مشمول مالیات بر سود سرمایه بلند مدت می‌شود که بسته به مقدار پول حاصل از فروش اوراق بهادار از ۰٪ تا ۲۰٪ در نوسان است. وقتی نرخ مالیات بر درآمد در بسیاری از کشورها از ۱۰٪ تا ۳۸٪ است نرخ مالیات طولانی مدت تخفیف خوبی به سرمایه گذار ارائه می‌کند.

انتقادات به استراتژی خرید و نگهداری

هر گلی خارهایی دارد و هر استراتژی سرمایه گذاری هم منتقدان خاص خود را دارد. منتقدان استراتژی خرید و نگهداری سهام اعتقاد دارند که تنها تعداد معدودی از سهامداران که دارای اراده پولادین هستند می‌توانند در هنگامه نوسانات بازار از لحاظ احساسی خود را کنترل کنند. به عبارت دیگر در زمانی که یک بازار خرسی وجود دارد مانند بازارهای خرسی سهام که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ مشاهده شد، اراده سرمایه گذاران مصمم نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در بازارهای احساسی هیچ سهامی از جمله برخی از محبوب‌ترین شرکت‌ها نیز از کاهش ارزش مصون نیستد:
• مایکروسافت در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۳ بیش از ۱۲ درصد سقوط کرد و به ۳۱.۱۰ دلار رسید و ارزش بازاری بیش از ۳۶ میلیارد دلار را از بین برد.
• اپل در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۱ درصد کاهش قیمت از ۱۰۵.۴۸ دلار به ۹۳.۷۴ دلار را در طول یک هفته تجربه کرد.
• آمازون در سال ۱۹۹۷، پس از گزارش درآمدی کمتر از پیش بینی‌ها، در یک روز دچار افت ۱۵ درصدی شد.

عدم تمایل به جلوگیری از ضرر

نوسانات شدید بازارهای مدرن بسیاری از مشاوران سرمایه گذاری را وادار می‌کند تا سرمایه گذاران استفاده کننده از استراتژی‌های خرید و نگهداری را سرزنش کنند و به جای آن انواع استراستژی‌های زمانی را به سرمایه گذاران توصیه کنند. برای استراتژی‌های تهاجمی‌ سرمایه گذاری، استدلال‌های احتمالی زیر را در نظر بگیرید:

• احتمال دوام آورد پورتفوی سرمایه گذاری شما بعد از یک سری ضررهای شدید یا ناگهانی اندک است. بنابراین ممکن است بهترین کار این باشد که یک استراتژی سرمایه گذاری کم ریسک‌تر را اجرا کنید.
• بازارها هر ساله و بصورت دائمی افزایش نمی‌یابند، بنابراین با در نظر نگرفتن احتمال ضررهای شدید، ممکن است پرتفوی خود را در معرض وضعیتی غیرقابل جبران قرار دهید.
• اگر تمام زندگی خود را در انتظار بازدهی‌ای که هرگز از طریق استراتژی خرید و نگهداری حاصل نمی‌شود سپری کنید، خود را در معرض این خطر قرار می‌دهید که هرگز مزایای سرمایه گذاری خود را نبینید.

پاسخ سرمایه گذار ارزش محور

اینکه چنین انتقادی موجه باشد به دیدگاه شما از زمان بستگی دارد. به عنوان مثال، بازارها ممکن است در کوتاه مدت غیر منطقی و در بلند مدت منطقی باشند. کنترل یا پیش بینی اینکه دوام یا نوسان یا تغییرات در بازار سهام چه مدت طول می‌کشد غیرممکن است. بنابراین، بهتر است به جای تمرکز بر نوسانات کوتاه مدت، تمرکز خود را روی دوره‌های طولانی مدت ۱۰ تا ۲۰ ساله نگه دارید.
عاقلانه است که افراد مشکوک به رویکرد خرید و نگهداری، نظر ستون نویس روزنامه وال استریت ژورنال، جیسون زویگ Jason Zweig را بخاطر بسپارند، که در میانه افت بازار ۲۰۰۹ نوشت: «برای اینکه استراتژی سرمایه گذاری خرید و نگهداری سهام به موفقیت ختم شود باید مدت زمان طولانی، دهه‌ها یا حتی نسل‌ها تحمل کنید تا اثرات این استراتژی ظاهر شود».

استراتژی خرید و نگهداری

فلسفه استراتژی خرید و نگهداری

برای اینکه درک درستی از استراتژی خرید و نگهداری سهام داشته باشید، مفید است که به فلسفه موجود در آن نگاه کنید. وارن بافت که بسیاری او را موفق‌ترین سرمایه گذار در تمام دوران‌ها می‌دانند و مشتاقانه به دنبال مشاوره او می‌گردند توضیح داده است كه رویكرد سرمایه گذاری او به همان ملاحظاتی احتیاج دارد كه شما در صورت خرید کامل یك کسب و کار در نظر می‌گیرید. رئیس موسسه برکشایر هاتاوی Berkshire Hathaway معتقد است که خرید سهام عادی نشان دهنده مالکیت در یک تجارت است، خواه یک سهم باشد یا ۱۰۰،۰۰۰ سهم. هر سهامداری بصورت مستقیم در سود و زیان به نسبت درصد مالکیت خود در شرکت، سهیم است.
افق سرمایه گذاری بافت به طور واضح بلند مدت است او معتقد است اگر به فکر داشتن سهامی به مدت ۱۰ سال نیستید، حتی به مدت ۱۰ دقیقه هم به فکر آن نباشید. وی اظهار داشته که هنگام خرید سهام همواره با چنین قصدی وارد می‌شود که برای همیشه صاحب سهام باشد. وقتی بافت اطمینان حاصل كند كه یك شركت معیارهای او را برآورده می‌سازد، بدون نگرانی بیش از حد در مورد قیمت سهام، آن را خریداری می‌كند. بافت در نامه سال ۱۹۸۹ خود به سهامداران برکشایر هاتاوی چنین نوشت: «خرید یک شرکت فوق العاده در قیمت مناسب بهتر از خرید یک شرکت مناسب در قیمت فوق العاده است».
سرمایه گذار ارزش محوری که قصد دارد یک شرکت را برای مدت طولانی نگه دارد، نگران نوسان قیمتی کوتاه مدت نیست. حتی وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد، سرمایه گذاران ارزش محور آن را فرصتی می‌بینند که با تخفیف به موقعیت‌های خرید خود اضافه کنند. صبر فضیلت سرمایه گذار ارزش محور است که به آنها اجازه می‌دهد از نوسانات کوتاه مدت چشم پوشی کرده و از وسوسه عدول از استانداردهای سرمایه گذاری خود جلوگیری کنند.
سرمایه گذاران استفاده کننده از استراتژی خرید و نگهداری برای تصمیمات سرمایه گذاری خود به تحلیل‌های تکنیکال پیچیده یا نظر عموم ‌اعتماد نمی‌کنند. در عوض آنها شرکت‌ها و صنایعی را ترجیح می‌دهند که بازار، فعالیت و مزیت رقابتی آنها به راحتی قابل تشخیص باشد. پیتر لینچ Peter Lynch ، مدیر سابق صندوق فیدیلیتی Fidelity ، همانند بافت توصیه می‌کند از سرمایه گذاری‌هایی که درک درستی نسبت به آن ندارید خودداری کنید. لینچ در کتاب خود غلبه بر وال استریت Beating the Street توصیه می‌کند هرگز روی ایده‌ای که نمی‌توانید بخوبی آنالیزش کنید سرمایه گذاری نکنید.

این مطلب ادامه دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)