تعریف شاخص در بازار سهام

  • توسط pooladmin
  • 04/01/2021
  • 0
بازار سهام

برای سرمایه گذاران، شاخص عملکرد گروهی از دارایی‌ها را رصد می‌کند، مثلاً در بازار بورس نیویورک اس اند پی ۵۰۰ شاخص شناخته شده بازار سهام است.

تعریف شاخص در بازار سهام

شاخص: تعریف

به طور کلی، شاخص یا ایندکس به معنای سنجش یا اندازه گیری چیزی است. در سرمایه گذاری، یک شاخص عملکرد گروهی از دارایی‌ها یا سبدی از اوراق بهادار، مانند لیستی از شرکت‌های تجاری سهامی عام ‌و قیمت سهام آنها را رصد می‌کند. سرمایه گذاران از شاخص‌ها به عنوان معیار ارزیابی عملکرد هر یک از سهام، اوراق قرضه یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک در برابر عملکرد کلی بازار استفاده می‌کنند.
اس اند پی ۵۰۰ و میانگین صنعتی داو جونز دو نمونه از شناخته شده‌ترین شاخص‌های بورس هستند. در حالی که این شاخص‌ها بازار بشکل عام و حرکات سهام شرکت‌های بزرگ را رصد می‌کنند، شاخص‌های دیگر ممکن است فقط صنعت یا بخش خاصی از بازار را رهگیری کنند.
در دنیای انتشارات، ایندکس به معای فهرست الفبایی از نام‌ها و موضوعات است که اغلب در کتاب‌های غیر داستانی ظاهر می‌شود. در علم و اقتصاد، شاخص یک عدد آماری است که برای اندازه گیری تغییرات در طول زمان استفاده می‌شود (شاخص UV، شاخص کیفیت هوا یا شاخص قیمت مصرف کننده). نرخ‌های بهره متغیر برای برخی از محصولات مالی، مانند وام‌های قابل تنظیم، اغلب براساس نرخ شاخصی خاص افزایش یا کاهش می‌یابند.

آشنایی با شاخص‌های بازار سهام: نزدک و نیکی

سرمایه گذاری روی شاخص

تک سهم‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک که به طور فعال مدیریت می‌شوند، سعی در پیشی گرفتن از بازار دارند، یعنی می‌خواهند عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌ معیار خود نشان دهند. اما این تلاش‌ها اغلب با شکست روبرو می‌شوند و سرمایه گذاران بیشتری از استراتژی‌های سرمایه گذاری منفعل استفاده می‌کنند: صندوق‌های شاخص یا صندوق‌های قابل معامله در بورس که هدف آنها بازتاب عملکرد بازار سهام بصورت عام یا بخشی از آن است و نه پیشی گرفت از آن.

 

شاخص

صندوق‌های شاخص و ای تی اف‌ها صندوق‌هایی هستند که دارای سهامی هستند که نمایانگر کل یک شاخص مانند داو جونز هستند به طوری که عملکرد آن صندوق به موازات این معیار افزایش و کاهش می‌یابد. از آنجا که ارزش شاخص با گذشت زمان افزایش می‌یابد، صندوق‌های شاخص و ETF به ابزاری مهم برای تولید ثروت بلند مدت سرمایه گذاران تبدیل شده‌اند.

پنج سوال رایج درباره صندوق قابل معامله (ETF)

نمونه‌های شاخص سهام

در ادامه برخی از شاخص‌های رایج بازار سهام که سرمایه گذاران و همچنین طیف وسیعی از صندوق‌ها آنها را دنبال می‌کنند می‌بینید:

شاخص اس اند پی ۵۰۰: این شاخص حرکت بازار حدود ۵۰۰ شرکت بزرگ سهامی عام در ایالات متحده را دنبال می‌کند. این شاخص نمایانگر شرکت‌های پیشرو در صنایع پیشرو و بر اساس سرمایه بازار است، به این معنی که هر سهم وزنی متناسب با سرمایه بازار شرکت در شاخص دارد، به عنوان مثال، شرکتی که ارزش سهام کل آن ۱۰۰ میلیارد دلار است، تأثیری بیشتر از یک شرکت ۱۰ میلیارد دلاری بر ارزش شاخص دارد.
میانگین صنعتی داو جونز: عملکرد ۳۰ شرکت بزرگ آمریکایی را دنبال می‌کند، همچنین به عنوان سهام «بلو چیپ» شناخته می‌شود. سرمایه بازار در این شاخص در نظر گرفته نشده است.
شاخص نزدک: عملکرد بیش از ۳۰۰۰ شرکت مرتبط با حوزه فناوری را رصد می‌کند.
شاخص راسل ۲۰۰۰: این شاخص ۲۰۰۰ شرکت کوچک‌تر با سرمایه بازار بین ۳۰۰ تا ۲ میلیارد دلار را پایش می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)