پنج قدم کلیدی برای راه اندازی یک کسب و کار جانبی

  • توسط pooladmin
  • 18/12/2019
  • 0
راه اندازی یک کسب و کار جانبی

در این مطلب به اقدامات مورد نیاز برای تمرکز بر روی راه اندازی یک کسب و کار جانبی برای خود می پردازیم.

این مقاله برگرفته از کتاب «شغل روزانۀ خود را رها کنید: چطور علاقۀ خود را به یک شغل تبدیل کنیم» نوشتۀ کتی هلر (Cathy Heller) است.

نیازی نیست که راه رسیدن به رویایتان را بدانید. هیچ کس هم نمی دانسته است. اما باید برای پرواز به آسمان رویا هایتان برای خود باند پروازی بسازید. ما باید در طول زندگی خود را برای احتمالات، پروژه های جدید، و حتی مکان های جدید آماده کنیم. رویاهای غیر قابل دسترس ممکن است در دهۀ بعد منتظرمان باشند. در ادامه پنج قدم برای رسیدن به این رویاها آمده است.

 

1. امتحان کردن

همۀ ما استعدادهای فوق العاده ای برای به اشتراک گذاشتن با جهان داریم اما برای رسیدن به جایگاه های بالا، باید بدون کمال گرایی، به خود اجازه آزمون و خطا کردن بدهیم. یک یا دو (شاید هم ده) زمینه برای شما وجود دارند که بتوانید زمان و تمرکز خود را به آن ها اختصاص دهید و چیز خارق العاده ای خلق کنید و با جهان به اشتراک بگذارید. اما این زمینه ها کدامند؟ اولین راه برای پیدا کردن آن ها بازی کردن است. از خود بپرسید:«چطور می توانم خوش بگذرانم؟» سپس آن را به شکل معمولی انجام دهید، حتی اگر عکاسی، کتاب خوانی و یا یک برنامه کامپیوتری بود. ما باید قدم اول را به هر صورت برداریم تا بعد از آن چرا ها و چگونگی های آن و حتی مخاطب آن را پیدا کنیم. درست مثل یک کودکی که به این طرف و آن طرف می رود.

بسیازی از افراد در میانه راه دست از تلاش می کشند چرا که مطمئن نیستند که چه کاری باید بکنند. آیا باید سفال گری و نقاشی کنند یا کیک پزی؟ آن ها به دنبال راه فراری از آزمون و خطا، سختی ها و ناامیدی ها می گردند در حالی که با این کار فرصت تجربیات فوق العادۀ ای را از خود می گیرند که در این راه آن ها را برای رسیدن به هدف هدایت می کنند. پس امتحان کنید.

 

تحصیل کردن

2. تحصیل

علم قدرت است و خود آموزی یکی از نعمت های خداوندی است که در عصر دیجیتال به ما اهدا شده است.

در حال حاظر هر دوره ای، با هر فرمتی و هر بازه زمانی ای برای ما قابل قبول است. دوره های آموزشی در بازه های مختلف شهریه ای با تعداد بیشماری از انتخاب های در حد وسع به علاوۀ کانال های یوتوب وجود دارند. کارگاه های حضوری نیز منابع بسیار خوبی هستند که امکان حضور در جامعه و ملاقات افرادی همچون شما به فراهم می سازد. همچنین تعداد بیشماری گروه فیسبوکی، پادکست و کتاب در زمینۀ مورد علاقۀ شما وجود دارد که می توانید تجربیات دیگران را توسط این کتاب ها بیاموزید.

این دوران یادگیری اغلب جذابتی ندارد اما بسیار مهم است. خانمی به نام کتی دربارۀ نحوۀ آغاز پروسۀ یادگیری اش به من گفت:« من 15 سال از مشکل تغذیه،اظطراب و افسردگی رنج می بردم تا این که ورزش کردن را به عنوان راهی برای کاهش اظطراب یافتم. من نهایتاً تصمیم گرفتم مدرک مربیگری خصوصی ورزش ام را بگیرم و از آن پس از کمک به خانواده و دوستانم لذت می برم. سپس اقدام به گرفتن مدرک تغذیۀ تناسب اندام کردم تا در مورد علاقۀ اصلی ام به تغذیه اطلاعات بیشتری کسب کرده باشم.» در حال حاظر وی در رشتۀ تغذیه مشغول به تحصیل است تا بتواند مربی سلامتی شود.

هر قدمی که بر می داریم، راه را برای قدم های بعدی هموار می کند بنابراین، تنها خواندن و یادگیری کافی نیست. شما باید در طول مسیر به هر درس جامع عمل بپوشانید. چیزهایی که یاد می گیرید هرگز تنها راه کار نیست بلکه نشانه هایی از یکی از روش های ممکن است. هرگز از یادگیری دست نکشید.

 

ارزیابی کردن

3. ارزیابی

بعد از شروع یک پروژه و کسب بیشترین اطلاعات ممکن، زمان آن رسیده است تا سازگاری خدمات و یا محصولاتتان با بازار اختصاصیتان را ارزیابی کنید. ارزیابی یک محصول و یا ایده در فضای مجازی بسیار ساده و کم هزینه است. می توان از تبلیغات فیسبوک، بازدید های گوگل، نظرسنجی های اینستاگرام و لیست های ایمیل نیز برای این کار استفاده کرد. بهتر است در سریع ترین زمان ممکن شروع به بررسی پاسخ ها کنید تا بتوانید محصول را برای مخاطبان اصلی ارتقاء دهید.

بهترین نشانه برای اطمینان از درستی مسیر هیجان زدگی است. افراد محصولات و خدماتی که بسیار دوست دارند را به رایگان دوستان و خانوادۀ خود به اشتراک می گذارند. دهان به دهان چرخیدن از استاندارد های طلائی بازاریابی در تست محصولات است اما این اتفاق کمی زمان می برد. شما باید همان قدر که برای مورد تعریف واقع شدن تلاش می کنید، برای تکرار شدن نیز تلاش باشید.

طراح وسایل منزل پاتریک کین (Patrick Cain) به همیش شکل کار خود را آغاز کرد. او می گوید: «من کاری کردم که هیچ هنرمندی که به خودش احترام می گذارد نمی کند.» او شروع به فروش دست ساخته های خود در مغازه رز بُل فلا (Rose Bowl Flea) کرد که به او این فرصت را داد تا بازار کارش را بدون هزینه ارزیابی کند و دید که چطور مشتریان در قبال کار او عکس العمل نشان می دهند.

 

رویاپردازی کردن

4. رویاپردازی

هر روز از خواب بیدار شوید و فردی که در راه تبدیل شدن به آن هستید را در ذهن خود متصور شوید. خود را در شغلی که آرزویش را دارید و برایش در تلاش هستید تصور کنید، حتی اگر همچنان ساعث هشت صبح به اداره می روید. شما بعد از اعتقاد داشتن و نهادینه کردن این شخصیت جدید در خود، قطعاً از نتیجه اش متحیر می شود و دیگران نیز آن را باور خواند کرد. آن ها شما را شیرینی پز می خوانند قبل از این که حتی شیرینی فروشی خود را افتتاح کنید، و یا شما را ورزشگار می خوانند قبل از این که وارد عرصه شوید.

البته که بعضی مواقع احساس می کنید که کاملاً یک متظاهر هستید اما به خاطر داشته باشید که این جزئی از مسیر است. مایک لوئیس (Mike Lewis) سازندۀ برند ون تو جامپ (When to Jump) همین حس را در زمان کار کردن در اداره داشت. اما در یک عصر، وقتی غریبه ای در یک مهمانی از او در مورد شغلش پرسید، او با اعتماد به نفس از شخصیت جدیدش صحبت کرد و گفت که او یک کارآفرین است و در حال ساختن یک جامعه (ایجاد شغلی جدید) است. فرد غریبه به او کارتی داد که بر روی آن نام آریانا هافینگتون (Arianna Huffington) درج شده بود و گفت: « ما از همکاری با شما خوش حال خواهیم شد.»

این شروع یک زندگی جدید بود و همۀ این اتفاقات به خاطر رویاپردازی برای او رخ داد.

 

اجراء کردن

5. اجراء کردن

شما تعدادی ایده را آزمایش کردید، خود را از لحاظ علمی در زمینه های مرتبط مطلع کردید، بازار را نیز ارزیابی کردید و واقعیت جدیدی را متصور شدید. حال زمان اجراء فرا رسیده است.

این کار به زمان و تلاش نیازمند است اما من می دانم که بازه های زمانی ای وجود دارد که بتوانید از آن ها استفاده کنید و کسب و کاری که به آن علاقه دارید را بسازید. کاری را آغاز کنید و سعی کنید از آن کسب درآمد کنید. یک دلار کسب کنید. اولین محصول را به فروش برسانید. ببینید که این کار چه حسی به شما می دهد. شاید حس عجیبی باشد اما کسب درآمد یک مانع ذهنی بزرگ برای افراد است. برای ساختن کسب و کاری واقعی، شما باید با پول خرج کردن مشتریان برای خدمات، محصولات و یا محتوای شما آشنا شوید.

همچنین باید وضعیت مالی خود را نیز زیر نظر بگیرید. طرحی برای خود ترسیم کنید تا به آرامی ستون های اقتصاد خود را بنا کنید. این کار باعث می شود که بعد از پرداخت بدهی ها، سرمایه ای برای خود فراهم کرده باشید. این طرح می تواند تنها افتتاح یک حساب پس انداز و یا گذشتن از قهوۀ پنج دلاری روزانۀ تان باشد. حتی این طرح می تواند شامل تغیر شغل اصلیتان باشد. با یافتن شغل تمام وقتی با بازه زمانی مناسب تر می توانید زمان بیشتری را به کسب و کار جانبی خود اختصاص دهید.

رویا های کسب و کار جانبی خود را کنار نگذارید

در پایان، این پنج قدم شما را برای شروع مقتدرانۀ یک کسب و کار جانبی که با توانایی های بالقوۀ شما همخوانی دارد آماده می کند. ستون های شما بنا شده اما این به آن معنا نیست که قدم برداشتن بدون ترس است. نکتۀ کلیدی زیرسازی فرود این قدم با شالودۀ هر کسب و کار بلند مدت یعنی دانستن مشتری پذیری محصول یا خدماتتان است همچنین این مهم تنها با سخت کوشی فراوانی که از ابتدا چاشنی کار کرده اید میسر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)