هنگام سقوط بازار سهام چه باید کرد؟

  • توسط pooladmin
  • 07/11/2020
  • 0
بازار سهام

افت قیمت سهام در بازار بورس حتماً اتفاق خواهد افتاد. در این مطلب پنج توصیه وجود دارد که باید قبل و یا در حین بحران بعدی بازار انجام دهید.
ظرف یک دقیقه، بازار به بالاترین رکورد خود می‌رسد و بلافاصله در معرض اصلاح بازار سهام قرار می‌گیریم.
در حالی که شیوع ویروس کرونا عامل اصلی بروز آشفتگی‌های اخیر در بازارهای جهانی است اما بازار سهام برای ورود به دوران افت نیازی به بیماری و بهانه‌هایی از این قبیل ندارد. افت بازار طبیعی است و می‌تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود. اگرچه تاریخ به ما می‌گوید که نزول‌ها، اصلاحات و بازارهای خرسی معمولاً چه مدت طول می‌کشند اما هیچ فردی از زمان، ماهیت و میزان افت‌های آتی اطلاع دقیقی ندارد. بورس اوراق بهادار در برخی مواقع سقوط خواهد کرد (این اتفاق بازها در طول تاریخ بازار رخ داده است) و هیچ راهی برای دانستن زمان وجود ندارد.

هنگام سقوط بازار سهام چه باید کرد؟

آیا امروز بورس در حال سقوط است؟

دقیقاً چه معیاری سقوط بازار سهام را نشان می‌دهد؟ در حالی که هیچ عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد اما آمارهایی وجود دارد. بعنوان مثال در ایالات متحده اگر شاخص اس اند پی ۵۰۰ در یک روز ۷٪ کاهش یابد، معاملات ممکن است به مدت ۱۵ دقیقه متوقف شود. این اتفاق فقط چند بار در تاریخ بازار رخ داده است و در واقع روز بسیار بدی را در وال استریت رقم می‌زند. با در نظر گرفتن اینکه شاخص اس اند پی ۵۰۰ به طور معمول در هر روز بین مثبت ۱٪ و منفی ۱٪ نوسان می‌کند، هر نوسانی که خارج از این پارامترها باشد می‌تواند یک روز خوب یا بد را در بازار سهام رقم بزند.

آماده شدن برای سقوط

درک اینکه یک سقوط ممکن است در آینده اتفاق بیفتد به معنای این است که می‌توانید امروز برای آن برنامه ریزی کنید. در اینجا یک برنامه پنج مرحله‌ای برای اینکه چه کاری باید انجام دهید آورده شده است:
اعتماد به تنوع بخشی پورتفوی
• میزان ریسک پذیری خود را بخاطر بسپارید.
• بدانید که مالک چه چیزهایی هستید و چرا؟
• در سقوط پول جمع کنید و دوباره به بازار برگردید.
• از نظر دیگران استفاده کنید.

۱- به متنوع سازی اعتماد کنید

در صورت ورود بازار به رکود نتایج شما ممکن است متفاوت باشد بخصوص اگر در سبد خود روی کلاس‌های مختلف دارایی سرمایه گذاری کرده باشید.
اگر با استراتژی اقدام به خرید و نگهداری سهام کرده‌اید بهتر است محکم بنشینید و اطمینان داشته باشید که پورتفوی شما برای خروج از طوفان آماده است. قطعاً تکان‌های کوتاه مدت دردناکی را تجربه خواهید کرد اما پایبندی به استراتژی کمک می‌کند از ضررهایی که پورتفوی شما نمی‌تواند آن را تحمل کند جلوگیری نمایید.
حتی یک تنوع بخشی ساده نظیر خرید صندوق سرمایه گذاری در کنار سبدی از سهام صنایع مختلف، مقداری پوشش ریسک‌ در هنگام سقوط بازار فراهم می‌کند.
هنگامی ‌که گرد و غبار فروکش کرد باید تغییراتی در سبد سهام خود ایجاد کنید زیرا احتمالاً از حالت بهینه خارج شده است.

۲- قدرت ریسک پذیری خود را به خاطر داشته باشید

حتی اگر بازار سهام لحظات نوسانی خود را داشته باشد در نهایت دوره‌های نزولی تحت الشعاع دوره‌های طولانی‌تر رشد مداوم قرار می‌گیرند. این یک واقعیت اثبات شده است بنابراین اگر فقط مغز ما این موضوع را بپذیرد و واکنش‌های هیجانی مانند فروش در بازار منفی نداشته باشیم می‌توان به سود آوری در بلند مدت امیدوار بود.
سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ذاتاً مخاطره آمیز است اما آنچه باعث می‌شود بازدهی طولانی مدت داشته باشید، توانایی عبور از دوران ناخوشایند و سرمایه گذاری روی صعود نهایی است (که از منظر تاریخی، همواره در بلند مدت رخ داده است).
معمولاً در ابتدای دوران سرمایه گذاری خود مشکل عدم شناخت دقیق دارید. اگر از این مرحله عبور کرده‌اید و اکنون می‌دانید که سرمایه گذاری تا چه حد با خلق و خوی شما مطابقت دارد مشکل خاصی وجود ندارد. سنجش واکنش‌های واقعی خود در هنگام سقوط بازار، اطلاعات ارزشمندی را برای آینده معامله‌گری شما فراهم می‌کند.

۳- بدانید چه چیزی متعلق به شماست و چرا

واکنش احساسی به کسادی موقت دلیل خوبی برای خروج از سرمایه گذاری نیست. اما دلایل خوبی هم برای فروش وجود دارد.
بخشی از انجام تحقیقات در بورس شامل تهیه یک سابقه کتبی از نقاط قوت، ضعف و هدف هر سرمایه گذاری در پورتفو و مواردی است که باعث می‌شود هر سهم در سبد شما جایگاهی کسب کند.
در دوران رکود بازار این سند می‌تواند مانع از آن شود که شما یک سرمایه گذاری بلند مدت کاملاً خوب را از سبد سهام خود خارج کنید فقط به این دلیل که روز خوبی نداشته است. این دفترچه مانند یک نقشه راه سرمایه گذاری و یک یادآوری ملموس از سهامی است که ارزش نگهداری دارند. در سمت مقابل، این سند دلایل روشنی برای خارج شدن از یک سهم را نیز به شما نشان می‌دهد.

بورس

۴- آماده خرید در کف قیمت باشید

افت بازار فرصتی است که می‌توان از آن کسب ثروت کرد. این ترفند به معنای آماده بودن برای دوران نزول است و شرط لازم برای انجام آن داشتن مقداری پول نقد برای افزایش حجم خرید سهامی است که قیمت آنها بشدت کاهش یافته است.
شما احتمالاً سهام را در کمترین قیمت خود نخواهید نخرید اما باز هم در قیمت مناسبی وارد می‌شوید. بایستی در مورد سرمایه گذاری‌هایی که فکر می‌کنید پتانسیل بلند مدت خوبی دارند فرصت طلب باشید.
لیستی از سهامی که مایل هستید در سبد خود داشته باشید را فراهم سازید. مقداری پول نقد کنار بگذارید تا در هنگام وقوع فاجعه، آماده ورود سریع باشید.
تعجب نکنید اگر در لحظه مهیا شدن فرصت نتوانید حرکتی انجام دهید. یک استراتژی برای غلبه بر ترس از خرید در زمان نامناسب این است که به صورت پلکانی به سمت سرمایه گذاری بروید. خرید پلکانی میانگین قیمت خرید شما را متناسب می‌سازد و هنگامی‌که سایر سرمایه گذاران در حاشیه قرار می‌گیرند یا به سمت خروجی‌ها می‌روند، پول شما را به کار می‌اندازد.

۵- از نظر افراد دیگر مطلع شوید

سرمایه گذار بودن زمانی بهترین بازدهی را دارد که بورس دچار مشکل شود ولی پرتفوی شما از ارزش بالایی برخوردار گردد. اما وقتی اوضاع سخت می‌شود، تردید در توانایی خود و تعبیرهای نادرست می‌توانند ریشه مشکلات بعدی باشند.
حتی مطمئن‌ترین سرمایه گذار نیز می‌تواند قربانی تفکر کوتاه مدت شود.
استخدام یک مشاور مالی را در نظر بگیرید تا پورتفوی شما را اصلاح کرده و دیدگاه مستقلی در مورد برنامه مالی‌‌تان ارائه کند. در حقیقت غیر معمول نیست که برنامه ریزان مالی نیز به همین دلیل برنامه ریز مالی خود را در استخدام داشته باشند. یک دلگرمی اضافی این است که بدانید کسی برای تماس با شما در شرایط سخت وجود دارد.

نگران سقوط بازار هستید؟ روی سرمایه گذاری بلند مدت تمرکز کنید

هنگامی ‌که بازار سهام در حال سقوط است مشاهده کاهش ارزش سبد سهام و دست روی دست گذاشتن دشوار است. با این حال، اگر برای بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنید انجام هیچ کاری غالباً بهترین کار است.
سی و دو درصد از افرادی که حداقل در یکی از پنج رکود اقتصادی گذشته در بورس سرمایه گذاری کرده بودند، بخشی یا کل پول خود را از بازار بیرون کشیده‌اند. این داده‌ها بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه نظرسنجی هریس (Harris Poll) بصورت آنلاین صورت گرفته بدست آمده است. بیش از ۷۰۰ نفر در حداقل یک مورد از پنج رکود مالی گذشته وارد بازار سهام شده‌اند. بررسی همچنین نشان می‌دهد که اگر امروز یک سقوط رخ دهد، ۲۸٪ از سرمایه گذاران پول خود را از بازار سهام خارج می‌کنند.
اگر برخی از این افراد بدانند که یک پورتفوی با چه سرعتی می‌تواند به حالت عادی باز گردد، ممکن است در مورد برداشت پول خود تجدیدنظر کنند. پس از آخرین سقوط بزرگ در سال ۲۰۱۵، فقط ۱۳ ماه طول کشید تا بازار ضررهای خود را بازیابی کند. حتی ریکاوری بازار پس از رکود بزرگ که یک سقوط ویرانگر بود هم تنها ۵ سال طول کشید.
اگر از خود می‌پرسید که چرا باید سال‌ها صبر کنید تا پورتفوی‌تان به صفر برسد، به یاد داشته باشید که هنگام فروش دارایی‌ها در دوران رکود چه اتفاقی می‌افتد. شما تنها ضررهای خود را تثبیت می‌کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)