اسرار سرمایه گذاری در بحران‌های بازار سهام

  • توسط pooladmin
  • 10/01/2021
  • 0
بازار سهام

در حالی که مردم سراسر جهان شروع به درک تأثیر اقتصادی کامل ویروس کرونا می‌کنند، بازارهای سهام جهانی پس از بیش از یک دهه رشد، سقوط را تجربه می‌کنند. اگرچه این یک لحظه سخت برای سرمایه گذاران بلند مدت است، اما به خاطر آوردن بحران‌های پیشین بازار سهام چراغ راه آینده است.
افت شدید در بازار سهام برای سرمایه گذاران جدید دردسرساز است، اما سرمایه گذاران باتجربه‌ای که در گذشته بازارهای خرسی را پشت سر گذاشته‌اند از رموز موفقیت و عبور از بحران باخبر هستند. سرمایه گذاران مبتدی و باتجربه معمولاً در دوره‌های بحرانی بازار سهام واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهند. بیاموزید که چگونه در زمان سقوط بازار سهام مانند یک حرفه‌ای رفتار کنید.

اسرار سرمایه گذاری در بحران‌های بازار سهام

مبتدی‌ها پول خود را برداشته و فرار می‌کنند

با اولین نشانه از تکان خوردن بازار، بسیاری از سرمایه گذاران بی تجربه پول خود را پس گرفته و به سرعت از بازار خارج می‌شوند. فهمیدن دلیل این تصمیم آسان است. وقتی تصور می‌کنید ممکن است بیشتر ضرر کنید، بدون فکر کردن به رفتارهای بعدی بازار تنها می‌خواهید ضرر و زیان خود را کاهش دهید.
بزرگ‌ترین مشکل این استراتژی در تأخیر بیش از حد مبتدیان برای فروش و خروج از بازار است. اگر بعد از افت شدید در بازار سهام خود را می‌فروشید یک قانون بنیادین سرمایه گذاری یعنی خرید در کف قیمت و فروش در سقف را زیر پا گذاشته‌اید. با فروش در کف قیمت، ضرر را در پورتفوی خود قفل می‌کنید، زیانی که ممکن است هرگز جبران نشود.
برای افزایش درد فروش در زمان نامناسب، اکثر سرمایه گذاران، مبتدیان و کارشناسان به طور دقیق نمی‌توانند کف بازار را تشخیص دهند. از آنجا که افراد مبتدی در زمان نزول بازار، سهام خود را فروخته و مجدداً خریدی نکرده‌اند، در صورت بازگشت قیمت‌ها و صعودهای جدید در آینده، منفعتی هم نخواهند برد.

استراتژی‌های سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه گذاران باتجربه فرصت خرید سهام تخفیف دار را می‌بینند

سرمایه گذاران باتجربه خصلت تاریخی بازار سهام را می‌شناسند. از نظر تاریخی، هر بار که بازار سقوط می‌کند، با قدرت بیشتری برمی‌گردد. بازار همیشه فراتر از جبران زیان‌ها عمل کرده است. هر بازگتی منجر به سودهای بزرگ و سقف‌های جدید در قیمت سهام شده است.
از آنجا که روند بلند مدت بازار همیشه صعودی است، سرمایه گذاران باتجربه به افت‌های بزرگ در بازار به عنوان فرصتی برای خرید بیشتر سهام نگاه می‌کند.
زمان بندی بازارها و حدس زدن دقیق سقف و کف قیمت‌ها تقریباً غیرممکن است. حتی مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری تمام وقت در بیشتر مواقع نسبت به معیارهای بازار، سود کمتری می‌برند. افرادی که به‌ دانشگاه‌های هاروارد و MIT رفته‌اند مدت‌های مدیدی را در وال استریت می‌گذرانند و سعی می‌کنند بازار را شکست دهند، اما نمی‌توانند در بیشتر اوقات این کار را انجام دهند. پس چرا ما فکر می‌کنیم به صورت نیمه وقت می‌توانیم این کار را انجام ‌دهیم؟
افت و نوسانات بزرگ بازار سهام می‌تواند ترسناک باشد، اما قدرت اقتصادی کشورها معمولاً طی ۵ تا ۱۰ سال بازارهای خرسی را با اوج‌های جدید تغییر داده است.
البته عملکرد گذشته هیچ تضمینی برای رفتار آینده نیست. اما تاریخ تمایل به تکرار دارد و سرمایه گذاران باتجربه اغلب با خرید سهام وقتی دیگران در حال فروش هستند برنده بازی می‌شوند.

چه نوع سهامی می‌توانید خریداری کنید؟

وقتی بازار سهام سقوط می‌کند، اگر به دنبال خرید باشید چند راهکار مختلف وجود دارد. این موارد شامل سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله یا انتخاب سهامی است که فکر می‌کنید عملکرد خوبی در دوران بحران بازار سهام و فراتر از آن خواهند داشت. در حالی که هر بحران ذات متفاوتی دارد، اما احتمالاً در طی شیوع ویروس کرونا چند بخش را بخاطر سپرده‌اید.

سرمایه گذاری رفتاری: در بحران ویروس کرونا، خدمات تحویل، فروشگاه‌های مواد غذایی، خرده فروشی‌های بزرگ، محصولات اصلی، کسب و کارهای آنلاین و شرکت‌های سرگرمی ‌دیجیتال عملکرد خوبی داشتد. به شرکت‌هایی فکر کنید که افراد حبس شده در خانه خود از آنها استفاده می‌کنند. آنهایی که احتمالاً در صورت آسیب دیدن بقیه بازار سهام، بهتر عمل می‌کنند.
سرمایه گذاری روی حوزه فناوری: شرکت‌های حوزه فناوری یا «بلو چیپ» کمپانی‌های بزرگی هستند که ترازنامه قوی‌ای دارند. این غول‌های صنعت و ستون‌های اقتصاد معمولاً از نوسانات کوتاه مدت بازار عبور کرده و سودهای بلند مدت و قابل اتکاء به دست می‌آورند. شرکت‌های این حوزه اغلب بهترین سرمایه گذاری‌ها در هنگامه سقوط بازار سهام هستند.
سرمایه گذاری در شرکت‌های کوچک: شرکت‌های کوچک‌تر با سرمایه بازار پایین نسبت به کمپانی‌های بزرگ‌تر فرصت بیشتری برای رشد سریع دارند. با این حال، سهام کوچک‌تر نسبت به سهام بزرگ‌تر نوسان و ریسک بیشتری هم دارند.
صندوق‌های سرمایه گذاری: بیشتر صندوق‌های سرمایه گذاری عملکرد پایین‌تری نسبت به کلیت بازار دارند. بنابراین ممکن است بخواهید از این طریق ریسک خود را کاهش دهید. شما می‌توانید این کار را با صندوق‌های سرمایه گذاری ایده‌آل و با هزینه بسیار کم انجام دهید.

شش مهارت اساسی معامله‌گران بزرگ

یادگیری از سرمایه گذاران بزرگ‌تر

سرمایه گذاران مشهوری مانند وارن بافت معمولاً دقیقاً همان کاری که هنگام نابسامانی بازار انجام می‌دهند را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. وقتی درباره استراتژی سرمایه گذاری برکشایر هاتاوی Berkshire Hathaway از بافت سوالاتی پرسیده شد، او با صراحت بیان کرد:
«وقتی دیگران طمع می‌کنند، می‌ترسیم و وقتی دیگران می‌ترسند طمع می‌کنیم».
در جریان بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸، بافت سود بزرگی از شرکت‌های بحران زده به دست آورد. در حالی که بسیاری از ما نمی‌توانیم در ازای سهام ممتاز خط اعتباری چند میلیارد دلاری به بانک‌ها ارائه دهیم، اما باز هم ممکن است با تعقیب آموزه‌های بافت بتوانیم معامله‌گر خوبی شویم.
به عنوان مثال هنگامی‌ که سهام بانکی در میانه بحران بازارهای وام مسکن سقوط می‌کردند، سرمایه گذاران هوشمند می‌توانستند از بافت پیروی کرده و در شرکت‌هایی مانند گلدمن ساکس Goldman Sachs و بانک آمریکا Bank of America سرمایه گذاری کنند. در مارس ۲۰۰۹، می‌توانستید سهام بانک آمریکا را با کمتر از ۳ دلار برای هر سهم خریداری کنید. در پایان سال ۲۰۱۹، ارزش هر سهم ۳۵ دلار بود. این یک بازده ۱۲ برابری در طی یک دهه است. در نوامبر ۲۰۰۸، گلدمن ساکس کمتر از ۵۰ دلار قیمت داشت. در ژانویه ۲۰۲۰، قیمت آن از ۲۵۰ دلار برای هر سهم فراتر رفت. این بازده چیزی بیش از پنج برابر است.
سهام بحران زده امروز شامل سهام صنعت بخش مسافرت و سرگرمی‌ است. شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها به شدت تحت تأثیر ویروس قرار گرفته‌اند. سهام شرکت‌های هواپیمایی به دلیل لغو پروازها و سقوط شدید درآمد به شدت کاهش یافته است. با لغو رویدادها در سراسر جهان، سهام برگزار کننده کنسرت و فروشنده‌ بلیط یعی لایو نیشنLiveNation بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. اگر این شرکت‌ها بتوانند طوفان را تحمل کنند قیمت امروزشان یک حراج کامل است.

۵ توصیه سرمایه گذاری افراد باتجربه برای مبتدیان

۱- در شرکت‌های قوی سرمایه گذاری کنید

شما فقط در صورتی باید روی شركتی سرمایه گذاری كنید كه اعتقاد داشته باید این شركت در دراز مدت برقرار است. سرمایه گذاری در سهام کم ارزش عملی مانند قمار یا معامله‌گری روزانه است که در آن می‌خواهید از نوسانات بازار سود ببرید. سرمایه گذاری در شرکت‌های حوزه فناوری و شرکت‌های مشابه با ترازنامه سالم ممکن است هیجان انگیز نباشد اما راهی مطمئن برای ایجاد پورتفویی موفق است که می‌تواند از رکود و بحران‌های بازار سهام با سربلندی خارج شود.

آینده تسلا به کدام سمت‌وسو می‌رود؟

۲- روی طولانی مدت تمرکز داشته باشید

نوسانات کوتاه مدت در بازارها در آغاز بحران ویروس کرونا باعث ترس سرمایه گذاران شد. بزرگترین افت یک روزه بازار سهام در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. اما بیشترین سود روزانه در تاریخ، فقط هشت روز بعد در ۲۴ مارس رخ داد. از ۲۴ مارس ۲۰۲۰، پنج افت شدید روزانه در بازار سهام اتفاق افتاد. اما در همین حال پنج رشد بزرگ روزانه هم در همین مدت رخ داده است.
نویزهای روزانه بازار می‌تواند شما را از اهداف بلند مدت خود منحرف کند. تا وقتی که به هدف زمان‌بندی شده سرمایه گذاری خود نزدیک نشده‌اید نباید روی اتفاقات روزانه بازار تمرکز کنید.

۳- یک برنامه سرمایه گذاری خودکار تنظیم کنید

سرمایه گذاران باهوش پرتفوی خود را بگونه‌ای تنظیم می‌کنند تا بتوانند بدون فکر کردن روی آن سرمایه گذاری کنند. برنامه‌های سرمایه گذاری خودکار و نقل و انتقالات خودکار می‌تواند به شما کمک کند تا از پورتفوی خود نهایت استفاده را ببرید. برخی از سرمایه گذاران این استراتژی را کاهش میانگین می‌نامند، زیرا شما به طور منظم مقدار مشخصی از سهام را خریداری می‌کنید. در این روش به جای اینکه یک خرید بزرگ انجام دهید، به مرور زمان و با افت بازار میانگین قیمت خرید خود را کاهش می‌دهید.

۴- از روی هیجان خرید و فروش نکنید

خرید سهام از روی توصیه افراد کارشناس عالی به نظر می‌رسد اما همیشه با برنامه ریزی شما همخوانی ندارد. خرید یا فروش از روی هیجان می‌تواند یک اشتباه پرهزینه باشد. بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری، آنالیز دقیقی انجام دهید. تحلیل بنیادی روش خوبی برای تصمیم گیری در مورد ارزش خرید و یا فروش یک شرکت است. تحلیل تکیکال از فعالیت‌های اخیر بازار برای کمک به تصمیم گیری در مورد بالا یا پایین رفت قیمت سهام استفاده می‌کند.

۵- احساسات را از سرمایه گذاری دور نگه دارید

وقتی می‌بینید که ارزش سبد سهام شما به سرعت کاهش می‌یابد، ممکن است از روی غریزه و قبل از افت بیشتر اقدام به فروش سهام خود کنید. اگر چنین فردی هستید، غرایز خود را کنار بگذارید و به مغز خود گوش دهید. اگر احساسات خود را دنبال کنید، احتمالاً در سقف خواهید خرید و در کف قیمت فروش خواهید داشت. ممکن است وقتی که نزول نزدیک به پایان است، بفروشید یا ممکن است سهام را خیلی دیر خریداری کنید. اجازه ندهید احساسات نحوه سرمایه گذاری شما را تعیین کند. روی آمار و ارقام تمرکز کنید تا نتایج بهتری کسب کنید.

از کارشناسان بیاموزید

افت بازار سهام ممکن است احساس سوار شدن به چرخ و فلک را به شما بدهد. اما برخلاف حضور در شهر بازی، افت شدید موجودی حساب بانکی اصلاً سرگرم کننده نیست. با تمرکز بلند مدت و اتخاذ یک استراتژی سرمایه گذاری هوشمند، سرمایه گذاران مبتدی می‌توانند موفقیت‌های بزرگی در بازار سهام بدست آورند.

منبع: اینوستر جانکی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)