۱۰ پیش بینی از اقتصاد جهان برای ۱۰ سال آینده

  • توسط pooladmin
  • 02/02/2021
  • 0
اقتصاد جهان

همه گیری کووید ۱۹ تا چند سال آینده رشد کندی خواهد داشت در همین حال روندهای بلند مدت دیگری نیز وجود دارد که بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند. از شرایط آب و هوایی گرفته تا افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و بدهی دولت‌ها بخصوص بدهی دولت فدرال آمریکا، همگی بر روند اقتصاد جهان موثر خواهند بود.

فقط در طی چند ماه، بیماری کووید ۱۹ اقتصاد اغلب کشورهای جهان و ایالات متحده را نابود کرد. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، رشد اقتصادی ایالات متحده ۵% کاهش یافت. در اوج بحران کرونا و بعلت تعطیلی کسب و کارها، فروش خرده فروشی‌ها بشدت کاهش یافت و تعداد بیکاران به ۲۳ میلیون نفر افزایش یافت.
دفتر بودجه کنگره (CBO) پیش بینی کرده که داده‌های سه ماهه سوم بهبود یابد، اما برای جبران خسارات قبلی کافی نیست. طبق پیش بینی آژانس، اقتصاد جهان تا اواسط سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از همه گیری باز نخواهد گشت.

بیشتر بخوانید: درس‌های مالی که از بیماری کووید ۱۹ آموختم

حتما بخوانید: تأثیر ویروس کرونا بر بازار طلا

۱۰ پیش بینی از اقتصاد جهان برای ۱۰ سال آینده

  • بدهی فدرال افزایش می‌یابد

در اول اکتبر سال ۲۰۲۰، بدهی ایالات متحده از ۲۷ تریلیون دلار فراتر رفت. بیماری کووید ۱۹ با افزایش هزینه‌های قانون مراقبت درمانی و درآمد مالیاتی کمتر باعث رشد این بدهی شدند. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در پایان سه ماهه سوم به ۱۲۷% رسیده است که بسیار بالاتر از نقطه اوج ۷۷% توصیه شده توسط صندوق بین المللی پول است.
در صورت افزایش نرخ بهره می‌توان سطح بدهی را کاهش داد، اما نرخ بهره بالاتر باعث افزایش پرداخت سود می‌شود. این موضوع تا زمانی که اقتصاد ایالات متحده در رکود باشد بعید است، بنابراین فدرال رزرو نرخ بهره را پایین خواهد آورد تا اقتصاد رشد کند.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

اختلافات در مورد نحوه کاهش بدهی ممکن است به یک بحران تبدیل شود. در بلند مدت، تعادل بودجه به معنای کاهش هزینه‌هاست زیرا ترامپ مالیات‌ها را کاهش داده است. تأمین اجتماعی هزینه خود را می‌پردازد و دست کم در حال حاضر، بیمه آن را تا حدی پرداخت می‌کند.
در حالی که واشنگتن با بهترین روش برای پرداخت بدهی مبارزه می‌کند، عدم اطمینان در مورد نرخ مالیات، مزایا و برنامه‌های فدرال وجود دارد. مشاغل با حبس وجوه نقد، استخدام موقت کارگران به جای استخدام تمام وقت و تأخیر در سرمایه گذاری‌های بزرگ در برابر این عدم اطمینان واکنش نشان می‌دهند. کاهش ارزش دلار منجر به افزایش قیمت کامودیتی‌ها و تورم جهانی کالاهای اساسی خواهد شد.

  • تغییرات آب و هوایی سیستم مالی جهانی را تهدید می‌کند

تغییرات آب و هوای شدید مانند موج‌ گرما، طوفان‌ها و آتش سوزی‌ ممکن است تا سال ۲۱۰۰ حدود ۵۰% افزایش یابد. فدرال رزرو هشدار داده است که تغییرات آب و هوایی سیستم مالی جهانی را تهدید می‌کند زیرا موجب ورشکستگی کشاورزان، کمپانی‌های مواد غذایی و شرکت‌های تأمین کننده خدمات در این بخش‌ها می‌شود. این موضوع باعث فشار به بانک‌ها همانند بحران‌های اقتصادی پیشین می‌شود. گرم شدن کره زمین باعث بی ثباتی آب و هوا و تغییرات جوی شدید می‌شود.
مونیخ ری Munich Re، بزرگترین شرکت بیمه اتکایی در جهان، هشدار داده که شرکت‌های بیمه برای تأمین هزینه‌های تغییرات شدید جوی مجبور به افزایش حق بیمه هستند. این موضوع می‌تواند بیمه را برای بیشتر افراد به کالایی گران قیمت تبدیل کند.
طی چند دهه آینده، انتظار می‌رود دما بین ۲ تا ۴ درجه فارنهایت افزایش یابد. تابستان‌های گرم به معنای آتش سوزی‌های مخرب است. درختان ضعیف شده توسط خشکسالی و آفات بر شدت این آتش سوزی‌ها می‌افزایند. زمستان کوتاه‌تر به این معنی است که بسیاری از آفات در طی این فصل کوتاه از بین نمی‌روند. درخت‌های افت زده در معرض خشک شدن و سقوط هستند، اتفاقی که خود بخود شدت آتش سوزی‌ها را افزایش می‌دهد.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

خشکسالی محصولات را از بین می‌برد و باعث افزایش قیمت گوشت، غلات و میوه می‌شود. میلیون‌ها مبتلا به آسم و آلرژی باید هزینه‌های بیشتر مراقبت‌های بهداشتی را پرداخت کنند. تابستان‌های طولانی‌تر، فصل آلرژی را طولانی می‌کند. در برخی مناطق، فصل گرده افشانی اکنون ۲۵ روز بیشتر از سال ۱۹۹۵ است. پیش بینی شده است که تعداد گرده‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۴۰ بیش از دو برابر شود.
بیشتر مناطق جهان موج گرما را با تواتر بیشتر و زمان طولانی‌تر تجربه خواهند کرد و این امر منجر به بیماری، مرگ و میر و همچنین محصولات آسیب دیده، دام‌های مرده و قطع انرژی می‌شود.
تقریباً ۴۰% از جمعیت قاره آمریکا ممکن است در اثر افزایش سطح آب دریا دچار سیل و مشکلات مشابه شوند. افزایش سطح آب دریاها باعث می‌شود که طوفان‌های بیشتری رخ داده و این طوفان‌ها مناطق بیشتری را در بر بگیرند. تا سال ۲۱۰۰، سطح جهانی آب دریاها می‌تواند حداقل ۱ فوت بالاتر از آن چیزی باشد که در سال ۲۰۰۰ بوده است.

  • هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی همچنان افزایش می‌یابد

هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهانی رشد خواهد داشت و بعنوان مثال در ایالات متحده ۵.۴% در سال افزایش می‌یابد و از ۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۸ فراتر می‌رود. این هزینه‌ها از ۱۷.۷% در سال ۲۰۱۸ به تقریبا ۲۰% از کل تولید اقتصادی آمریکا در دهه آینده افزایش خواهد یافت. یک دلیل افزایش هزینه‌های بهداشتی در سطح جهان پیر شدن جمعیت کره زمین است.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

وقتی افراد بیمه را رها می‌کنند، کمتر تحت مراقبت‌های پیشگیرانه قرار می‌گیرند. خانواده‌های کم درآمد و بدون بیمه ممکن است از اورژانس بیمارستان برای مراقبت‌های اولیه استفاده کنند. هزینه بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه افزایش می‌یابد و این امر می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی را برای همگان گران کند.

قیمت نفت

  • قیمت نفت و گاز پایین خواهد ماند

پیش بینی می‌شود تولید نفت خام تا سال ۲۰۲۲ به ۱۴ میلیون بشکه در روز برسد و تا سال ۲۰۴۵ نزدیک به همین سطح باقی بماند. از سال ۲۰۱۰ نفت شیل این رشد را هدایت کرده است. انتظار می‌رود به لطف افزایش استفاده از انرژی‌های جایگزین تقاضا همچنان تحت فشار باشد.
در سال ۲۰۱۹، ایالات متحده برای اولین بار پس از سال ۱۹۷۳ به صادر کننده نفت بدل شده است. انتظار می‌رود صادرات نفت ایالات متحده تا سال ۲۰۳۳ افزایش یابد.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

انتظار می‌رود قیمت بنزین حداقل تا سال ۲۰۳۰ زیر ۳ دلار در هر گالن باقی بماند. کاهش قیمت بنزین همچنین می‌تواند قیمت مواد غذایی را کاهش دهد که از هزینه حمل و نقل پایین‌تر سود می‌برند.

  • اقتصاد ایالات متحده و چین بیشتر در هم تنیده خواهند شد

چین در سال ۲۰۱۴ به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شد. از سپتامبر ۲۰۱۹، رشد اقتصادی چین به کمترین سرعت خود از سال ۱۹۹۰ رسیده است.
در دسامبر ۲۰۱۹، ایالات متحده و چین مرحله اول توافق تجاری را امضاء کردند كه در آن چین متعهد شده است كه طی چند سال آینده مقدار قابل توجهی از کالاها و خدمات ایالات متحده را خریداری كند. ایالات متحده ۲۵% تعرفه ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات چینی و ۷.۵% تعرفه ۱۲۰ میلیارد دلاری واردات چین را حفظ خواهد کرد.
اگر صادرات چین کاهش یابد، می‌تواند اوراق کمتری از خزانه داری ایالات متحده خریداری کند. از آنجا که چین دومین خریدار اوراق بدهی ایالات متحده است، با کاهش تقاضا برای اوراق خزانه، نرخ بهره می‌تواند افزایش یابد.
هر تغییری که چین به عنوان بخشی از اصلاحات اقتصادی خود ایجاد کند بر ارزش دلار آمریکا تأثیر می‌گذارد. چین یک نرخ برابری ثابت برای دلار به یوان را حفظ کرده است اما در حال شل کردن این میخ و تلاش برای تثبیت یوان بعنوان یک ارز جهانی است.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

کاهش سرعت رشد چین می‌تواند بر اقتصاد جهان اثر بگذارد. چین مشتری بالقوه اغلب کامودیتی‌ها در سطح جهان است و کاهش تقاضای چین منجر به کاهش نرخ و غیر اقتصادی شدن بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

کاهش سرعت صادرات چین همچنین ممکن است قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان افزایش دهد. کاهش محصولات چینی به معنای هزینه‌های بالاتر است زیرا کارگران در اغلب کشورها بخصوص کشورهای پیشرفته دستمزدی بسیار بالاتر نسبت به کارگران در چین دریافت می‌کنند.

دلار

  • دلار ثابت خواهد ماند

در دوران همه گیری، سرمایه گذاران به دنبال دارای‌های امنی همچون دلار بودند، ارزش دلار آمریکا در ۲۳ مارس ۲۰۲۰ به بالاترین سطح یعنی ۱۲۶.۵ رسید. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند دلار را تضعیف کند، اما نقش آن به عنوان ارز غالب جهانی ارزش آن را ثابت نگه می‌دارد. دلار در معامله‌های بین المللی بیش از هر ارز دیگری استفاده می‌شود.
فدرال رزرو قول داده است که برای چندین سال نرخ بهره را حول و حوش صفر نگه دارد. این امر می‌تواند سرمایه گذاران ارزی را که ترجیح می‌دهند نرخ بازده بالاتری برای سرمایه گذاری‌های مبتنی بر دلار داشته باشد، ناامید کند.
احتمالاً به همین دلیل سرمایه گذاران به بورس روی آورده‌اند، اتفاقی که از زمان همه گیری کرونا به سرعت افزایش یافته است.
سرمایه گذاران خارج از آمریکا ممکن است بیشتر در مورد بدهی ایالات متحده نگران باشند. آنها می‌ترسند که ایالات متحده بخواهد قیمت دلار کاهش یابد تا ارزش نسبی بدهی ملی این کشور کمتر شود. آنها ممکن است پرتفوی خود را با دارایی‌های غیر دلاری مانند یورو تعریف کنند.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

دلار ضعیف، واردات را گران کرده و به تورم کمک می‌کند. این امر همچنین باعث کاهش قیمت صادرات و تحریک رشد اقتصادی می‌شود. ارزش دلار همچنان با افت و تورم روبرو خواهد شد و بر هر چیزی که بخرید تأثیر می‌گذارد.

  • تورم فروکش خواهد کرد

طبق آخرین پیش بینی فدرال رزرو، تورم ایالات متحده در حدود ۲% باقی خواهد ماند.
مهمترین نقش بانک فدرال مدیریت انتظارات عمومی‌ نسبت به تورم است. هنگامی‌که مردم انتظار تورم را دارند، این امر خود منجر به تورم می‌شود. فدرال رزرو می‌تواند با نشان دادن اعتدال و در نتیجه عدم اتخاذ تصمیماتی که منجر به تغییرات شدید اقتصادی می‌شود اعتماد عمومی‌ را حفظ کند.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

ممکن است به دلیل همه گیری، قیمت مواد غذایی به طور موقت افزایش یابد. اما در بلند مدت، به لطف پایین آمدن قیمت نفت و گاز، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. بنابراین هزینه‌های زندگی در این بخش از کره زمین تغییر خاصی نخواهد داشت.

  • بازار مسکن همچنان قدرتمند خواهد بود

به لطف نرخ بهره پایین و عدم عرضه کافی، قیمت مسکن در بلند مدت افزایش خواهد یافت.
طبق اعلام انجمن ملی معاملات ملکی، بیماری کووید ۱۹ تا سال ۲۰۲۱ بر بازار مسکن تأثیر می‌گذارد. پس از افت اولیه در ماه‌های ابتدایی همه گیری، قیمت مسکن به طور قابل توجهی افزایش یافت. کارشناسان انتظار دارند که قیمت‌های فروش در سال ۲۰۲۱ ۵.۷% افزایش یابد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ میزان ساخت و ساز کمتر باشد و این محدودیت در عرضه، قیمت‌های مسکن را افزایش می‌دهد.
هنگامی‌که واکسن کووید ۱۹ به طور گسترده توزیع شود، تقاضای مسکن به سطح قبل از همه گیری باز می‌گردد. دلیل دیگر این است که سال‌ها طول می‌کشد تا سازندگان خانه بتوانند عرضه خود را به سطح قبل از همه گیری برگردانند.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

نرخ پایین بهره زمان خوبی برای دریافت وام با بهره ثابت است. از آنجا که بسیاری از افراد به دنبال خانه‌های بزرگ‌تر می‌گردند، ممکن است خانه‌های کوچکتر از قیمت مناسب‌تری برخوردار شوند.
برخی از افراد نگران وجود حباب در بازار املاک و مستغلات هستند که می‌تواند منجر به سقوط دیگری شود. اما تا زمانی که بانک مرکزی نرخ بهره را ثابت نگه دارد به احتمال زیاد بازار مسکن همچنان قدرتمند خواهد بود.

  • ایالات متحده در جنگ‌های زمینی کمتری نقش خواهد داشت

بدهی ۲۷ تریلیون دلاری و توقیف بودجه فدرال که باعث کاهش برخی هزینه‌های شده است به این معنی است که ایالات متحده دیگر توانایی حضور در جنگ‌های زمینی بزرگ را ندارد.
در ماه مارس ۲۰۱۹، دولت بودجه امنیت ملی ۲۰۲۰ را به ۷۵۰ میلیارد دلار افزایش داد. وزارت دفاع گفت كه با این افزایش بودجه قدرت رقابتی خود را تقویت می‌كند و با اولویت بندی به دنبال نوآوری و نوسازی در ارتش خواهد بود.
برخی از منتقدان می‌گویند با توجه به حضور کمتر ارتش ایالات متحده در سراسر جهان، این هزینه لازم نیست. امروزه جنگ سایبری بعلت ماهیت سریع و خطرناکی که دارد بیشتر به یک تهدید تبدیل شده است.

چه تأثیری بر جامعه می‌گذارد؟

پول خرج شده در امور دفاعی، بدهی آمریکا را افزایش می‌دهد که این امر منجر به کاهش ارزش دلار می‌شود. همچنین هزینه‌های دفاعی بیشتر به معنای ایجاد شغل بیشتر نیست. طبق مطالعه دانشگاه ماساچوست هزینه‌های دفاعی در هر ۱ میلیارد دلار صرفاً ۸۵۵۵ شغل ایجاد می‌کند. همین میزان هزینه برای حمل و نقل عمومی باعث ایجاد ۱۹،۷۹۵ شغل می‌شود.

نکات کلیدی

• اقتصاد جهان به دلیل همه گیری کووید ۱۹ ویران شده است.
• بهبود اقتصاد جهان به توزیع گسترده واکسن بستگی دارد.
• فدرال رزرو و سایر نهادهای بین المللی پیش بینی می‌کنند که اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ دچار مشکل خواهد بود.
• تغییرات جوی شدید ناشی از تغییر اقلیم احتمالاً بدتر خواهد شد.
• هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی همچنان در حال افزایش است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)