چگونه پس انداز کنیم – قسمت سوم

  • توسط pooladmin
  • 06/01/2020
  • 0

بیشتر افراد به پس انداز اهمیت می دهند. پس انداز پشتوانه یک خانواده موفق است. اعضای خانواده باید برای روزهای دشوار آینده نگری داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید. پس انداز از هر لحاظی یک مقوله مهم و اساسی است. پس انداز هرچند اندکی پول می تواند اعتماد به نفس بالایی در مسیر زندگی به شما بدهد

در بخش اول و دوم در خصوص مسئولیت پذیری و قطع هزینه های اضافی زندگی توضیح دادیم. پس انداز به خودی خود انجام نمی شود. باید با یک برنامه صحیح و مدون به سراغ آن رفت. از طرفی کسی که پس انداز مناسبی دارد اما هزینه های بی اساس هر روز منابع و ذخایر پس انداز او را از بین می برد، نمی تواند ادعای پس انداز موفق داشته باشد. پس انداز یک پروسه جامع و طولانی مدت است که باید با تدبیر صحیح به آن دست یافت در بخش سوم و آخر این مطلب راهکارهایی در خصوص خرج صحیح و هوشمندانه پول در اختیار شما خواهیم گذاشت. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

چگونه پس انداز کنیم

1. ابتدا نیاز اساسی را برطرف کنید

چگونه پس انداز کنیم

برخی موارد هستند که نمی توان در خصوص آن‌ها کاری انجام داد. نیازهای اساسی خانواده باید برطرف شود و در وهله اول نیز باید بودجه آن‌ها را تعیین کنید. اگر همیشه به خود گرسنگی بدهید و در یک خانه بسیار بی کیفیت زندگی کنید، رسیدن به اهداف دیگر شما نیز دشوار خواهد بود. از این رو ابتدا به نیازهای اساسی خود رسیدگی کنید و بقیه را در اولویت بعدی بگذارید.

البته همین که خوردن غذا یک نیاز ضروری است، نباید در این زمینه اسراف کرد و بخش زیادی از درآمد ماهانه خود را به آن اختصاص دهید. یاد بگیرید که با وعده های غذایی معمولی زندگی خود را بگذرانید. تمامی افراد می توانند یک سبک زندگی داشته باشند. به شرطی که غرایز خود را کنترل کرده و نیازهایشان را طبقه بندی کنند.

همان طور که در بخش های قبلی عنوان شد، اجاره منزل شما باید در حد معقول باشد. نه به اندازه ای زیاد باشد که قادر به پس انداز نباشید و نه به اندازه ای کم باشد که خود و خانواده تان در رنج به سر ببرند. تعادل را در همه امور رعایت کنید.

2. صندوق موارد اضطراری داشته باشید

اگر فاقد صندوق موارد اضراری هستید که در روزهای دشوار و از دست دادن شغل پشتوانه موقف شما باشد، بلافاصله نسبت به ایجاد آن اقدام کنید. نیازی نیست هزینه زیادی برای این صندوق در نظر بگیرید. برای مثال اگر صندوق بتواند حدود 3 الی 6 ماه شما را تأمین کند، کافی است. در این مدت قادر به پیدا کردن شغل جدید خواهید بود و اوضاع را تطبیق خواهید داد. یا اینکه در صورت بروز مشکل پزشکی نگرانی زیادی از بابت هزینه ها نخواهید داشت. البته در خصوص موارد پزشکی بهتر است به فکر بیمه مناسب باشید.

در نظر داشته باشید که هزینه های زندگی در هر شهر و محله ای متفاوت است. البته در دوران بحرانی بدون شک باید هزینه ها را چند برابر کاهش داد و با حداقل درآمد گذران به سر برد. تخمین دقیقی از هزینه های خود داشته باشید و برای روز مبادا ذخیره کنید.

اگر فاقد صندوق موارد اضطراری باشید، تحت فشار خواهید بود و اولین شغلی که پیدا کنید، قبول خواهید کرد. در غیر این صورت با آرامش به دنبال شغل جدید خواهید بود و نگرانی از بابت مشکلات اقتصادی نخواهید داشت.

3. بدهی خود را پرداخت کنید

بدهی و وام نه تنها اجازه پس انداز به شما نمی دهد، بلکه به لحاظ روانی نیز تأثیر مخربی روی عملکرد شغلی و ذهنی شما می گذارد. در اولین فرصت سعی کنید بدهی های خود را صاف کنید. گاهی اوقات بدهی باعث می شود زیر بار وام جدید برای پرداخت وام قبلی بروید و این چرخه تاریک ادامه پیدا می کند. ابتدا سراغ وام های بزرگ و بدهی های بالای خود رفته و قورباغه را قورت بدهید.

هنگامی که صندوق اضطراری خود را ایجاد کردید، از مابقی حقوق خود می توانید اقدام به تسویه بدهی خود کنید. اگر هنوز صندوق اضطراری ندارید، درآمد اضافی خود را تقسیم کرده و بخشی را به صندوق و بخش دیگر را به پرداخت بدهی اختصاص دهید.

تا جای ممکن از بالا آوردن بدهی و گرفتن وام خودداری کنید. وام یک چرخه باطل و بیهوده سرمایه است که شما را هرچه بیشتر به دولت وابسته می کند. به جای گرفتن وام سعی کنید به مرور مسکن و لوازم منزل خود را تهیه کنید. این کار فشار عصبی و اقتصادی را از روی شانه های شما برداشته و تحت سلطه بانک و نظام اقتصادی نیز نخواهید رفت.

4. نوبت پس انداز است

پس از ایجاد صندوق موارد اضطراری و پرداخت بدهی ها، نوبت به ایجاد حساب پس انداز می رسد. حساب پس انداز باید از حساب موارد اضطراری جدا باشد. حساب پس انداز برای موارد تعیین شده و هدف گذاری شده است اما صندوق موارد اضطراری برای موارد پیش بینی نشده است.

برای موارد بزرگ مانند تعمیر منزل یا خودرو می توان از حساب پس انداز استفاده کرد اما بهتر است از این کار نیز خودداری کنید و روی اهداف درازمدت خود تمرکز کنید. حدود 10 الی 15 درصد درآمد خود را به حساب پس انداز اختصاص دهید. بدین ترتیب به مرور میزان قابل توجهی از درآمد خود را ذخیره خواهید کرد.

روزهای اول دریافت حقوق وسوسه کننده است. به محض دریافت حقوق میزان تعیین شده پس انداز را به حساب دیگری منتقل کنید. بهتر است حساب پس انداز شما کارت عابر بانک نداشته باشد تا در صورت نیاز به سادگی از آن برداشت نکنید.

5. خریدهای غیرضروری هوشمندانه

در صورتی که میزان قابل قبولی پس انداز ماهانه دارید، می توانید باقیمانده حقوق خود را برای خریدهای غیرضروری اما هوشمندانه صرف کنید. منظور است خریدهای هوشمندانه مواردی است که باعث افزایش بهره وری شما در درازمدت شده و اسراف و هدر رفت پول محسوب نمی شود. با اینکه این موارد همچون آب و غذا کالای اساسی محسوب نمی شوند اما به موفقیت شما در طولانی مدت و چه بسا پس انداز بیشتر منجر می شوند.

برای مثال خرید یک صندلی با کیفیت ارگونومیک ضرورتی ندارد اما باعث می شود که جایگاه نشستن شما آسوده باشد و در درازمدت به کیفیت بیشتر کار شما و افزایش بهره وری منجر شود. همچنین باعث سلامت جسمی شما خواهد شد و احتمال بروز مشکلات فیزیکی به حداقل می رسد.

به عنوان یک نمونه دیگر می توان به آبگرمکن اشاره کرد. هنگامی که آبگرمکن شما سوراخ شده است و مشکل اساسی دارد می توان آن را تعمیر کرد. اما در صورتی که آن را با یک آبگرمکن جدید تعویض کنید لازم نیست هر بار برای تعمیر هزینه بیشتری بپردازید و یک محصول جدید نیز برای خانه تهیه کرده اید. همچنین آبگرمکن جدید بدون شک مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد.

مواردی از این دست که به بهتر شدن کیفیت زندگی شما و خانواده منجر می شود و اغلب کاربرد درازمدت دارند، بهترین گزینه برای خرید در این مرحله هستند. به جای صرف سرمایه خود در خرید فست فود و لوازم تزئینی روی این موارد بیشتر تمرکز کنید.

6. صدقه بدهید

شاید به نظرتان عجیب باشد. مطلب ما در خصوص پس انداز است اما در خصوص بخشش و صدقه و زکات صحبت می کنیم. در حقیقت تجربه ثابت کرده است که بخشیدن پول به هیچ عنوان از میزان درآمد و پس انداز شما نمی کاهد. کسانی که به فکر افراد فقیر هستند و ثروت خود را با دیگران تقسیم می کنند جزو خوشحال ترین و خوشبخت ترین افراد جامعه هستند.

خوشحالی و احساس خوب تقسیم و کمک به فقرا باعث افزایش بهره وری شما در درازمدت می شود. به لحاظ روانشناسی و البته مذهبی بخشش نه تنها از میزان ثروت شما نمی کاهد بلکه به اضافه خواهد کرد. به قول شاعر «تو نیکی می کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز».

روزی ممکن است شما نیز به کمک دیگران احتیاج داشته باشید. البته با دقت نظر و درایت بخشش کنید. برخی افراد در محله و همسایگی شما وجود دارند که حتی شرم دارند از دیگران درخواست کمک کنند. معمولاً گداهای خیابان به طور واقعی فقیر نیستند و ادای فقرا را در می آورند. از این رو بهتر است در اطراف خود بگردید و هر ماه مقداری از درآمد خود را صرف فقرا کنید.

بحث زکات نیز به لحاظ دینی امری واجب و به لحاظ اخلاقی پسندیده است. هر شخص به صورت سالانه با توجه به میزان درآمد و دارایی های خود مقدار مشخصی باید زکات بپردازد. با امام و مسجد محله خود در این خصوص صحبت کنید.

7. کالای لوکس در انتهای صف

هنگامی که بدهی های خود را پرداخت کردید، صندوق اضطراری خود را تأمین کردید، خریدهای ضروری و باکیفیت خود را انجام دادید و پس انداز مناسبی نیز برای خود کنار گذاشتید، می توانید گاهی اوقات موارد لوکس و غیرضروری نیز تهیه کنید.

البته این موارد در انتهای صف قرار دارند و نباید به هیچ عنوان در خرید آن‌ها اسراف کرد. البته توصیه ما این است که حتی این مقدار اضافه را نیز به پس انداز خود اضافه کنید یا به دیگران ببخشید. اگر مورد خاصی سراغ دارید که مدت زیادی قصد خرید آن را دارید، می توانید در آخر به آن برسید.

کالاهای لوکس به مواردی گفته می شود که بودن یا نبودن آن‌ها تفاوت اساسی ایجاد نمی کند. برای مثال اشیاء تزئینی، دکوراسیون، لوستر و آباژور، رستوران گران قیمت، مسافرت و از این قبیل موارد را در نظر بگیرید.

در اینجا به پایان این مطلب رسیدیم. دیدگاه های خود را در خصوص این مقاله 3 بخشی با ما در میان بگذارید. به نظر شما مواردی که در خصوص خرج حقوق با شما در میان گذاشتیم تا چه اندازه منطقی بود؟ کدام موارد بااهمیت دیگری سراغ دارید که در این مطلب عنوان نشده است؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)