کارآفرین پیشگام که یک صنعت میلیارد دلاری را ابداع کرد

  • توسط pooladmin
  • 11/01/2021
  • 0
کارآفرین پیشگام

کریسمس امسال تا حد زیادی متفاوت است زیرا هدایای بسته بندی شده اغلب بصورت اینترتی و پستی خریداری شده‌اند.
صنعت خرید پستی سفارشات که هم اکنون میلیاردها میلیارد دلار ارزش دارد از یک ولزی کمتر شناخته شده قرن نوزدهمی الهام گرفته شده است، فردی که در وسط ناکجا آباد زندگی می‌کرد و در ۱۲ سالگی مدرسه را ترک کرد.

کارآفرین پیشگام که یک صنعت میلیارد دلاری را ابداع کرد

پریس جونز کارآفرین نخبه

پریس جونز Pryce Jones هنگامی‌ که در اواخر دهه ۱۸۰۰ فلانل ولزی (نوعی پوشش سنتی ولز) را به ملکه ویکتوریا Queen Victoria و فلورانس نایتینگل Florence Nightingale می‌فروخت احتمالاً هرگز نمی‌توانست تصور کند که تأثیر کارآفرینی وی بر جهان چه خواهد بود. او نه در سیلیکون ولی کالیفرنیا یا یکی از مراکز تجاری جهان بلکه در روستاهای مرکزی ولز شرکتی مشابه آمازون امروزی تأسیس کرد.
جونز به عنوان کارآفرین پیشگام صنعت سفارشات پستی جهانی که در حال حاضر ارزشی حدود ۷۵ میلیارد دلار ارزش دارد شناخته می‌شود.
پیش بینی می‌شود امسال یک سوم از خریدهای کریسمس به صورت آنلاین انجام شود زیرا تعطیلی اجباری ناشی از ویروس کرونا در انگلستان و سراسر جهان باعث شده بسیاری از خریداران به این نتیجه برسند که تحویل هدایا در درب منزل امن‌تر و آسان‌تر از خرید از خیابان است.
سفارش پستی اکنون یک تجارت بزرگ و عظیم است، اما ممکن است بتوان لندن – پاریس – نیویورک را با لندن – پاریس – نیوتاون عوض کرد، جایی که داستان خارق العاده ما از آنجا آغاز شده است.
بهتر است اینترنت و پیک‌های مدرن تحویل کالا را فراموش کنید، پریس جونز از بزرگراه آن دوران یعنی راه آهن و پست پاکتی برای ارسال محصولاتش استفاده می‌کرد. او اپلیکیشن یا وب سایتی نداشت، اما در سال ۱۸۶۱ شروع به تحویل کاتالوگ‌هایی کرد که هدف آن معرفی آخرین کالاهای مد روز به ۲۰۰،۰۰۰ مشتری خود در سراسر انگلستان و دنیا بود. تصور می‌شود این اولین کاتالوگ سفارشات پستی در جهان بوده باشد.
او حتی تا جایی پیش رفت که یک انبار مخصوص با دفتر پستی مخصوص به آن را در کنار خط آهن راه اندازی کرد تا محل کار خود را به بقیه جهان متصل کند و یک شهر کوچک در مونتگومری شایر را به مرکز عمده تجارت بین المللی تبدیل کند.
او همچنین از بهترین مشتری‌های خود مراقبت ویژه می‌کرد و به آنها خدمات خاصی ارائه می‌کرد.
جان اوانز John Evans، مورخ محلی می‌گوید: «فلورانس نایتینگل کالاهای او را دوست داشت و به همین دلیل پریس، فلانل مخصوصی را به نام فلانل فلورانس نایتینگل نامگذاری کرد».
ملکه ویکتوریا یکی از اولین مشتری‌های او بود و گفته می‌شود که ملکه فقط فلانل‌های گلدار ولزی می‌پوشید! در دهه ۱۸۷۰، پریس جونز لباس اکثر خانواده‌های سلطنتی اروپا را تهیه می‌کرد و فلانل‌های خود را به ایالات متحده آمریکا و استرالیا ارسال می‌نمود.
همه این اتفاقات از مکانی پرت و دور افتاده مدیریت می‌شد،  داستان این کارآفرین پیشگام بواقع خارق العاده است.

دوران آغازین

مسیر جونز برای تبدیل شدن به یک تاجر جهانی که مشتریانی در حد مجلس عوام و خاندان سلطنتی داشت از آنجایی شروع شد که او در ۱۲ سالگی مدرسه را برای کار آموزی نزد جان دیویس John Davies، طراح شهر نیوتاون ترک کرد.
منطقه رورال پویز Rural Powys در آن زمان قلب صنعت نساجی ولز در قرن نوزدهم بود و پریس جونز بواقع فروش لباس را دوباره اختراع کرد و فلانل ولزی را به کمد لباس‌های سراسر جهان برد. او در حالی که هنوز در اوایل بیست سالگی بود مدیریت فعالیت‌های آقای دیویس را بر عهده گرفت. از اقبال بلند او بود که قبل از ایجاد فروشگاه جدید پارچه فروشی، رویال ورهاوس Royal Warehouse در سال ۱۸۵۹، نیوتاون از طریق شبکه ریلی که به طور مداوم در حال گسترش بود به جهان متصل شد.
جونز کار خود را با ارسال لیست قیمت به مشتریان محلی آغاز کرد تا آنها فقط در هنگام حضور در شهر مجبور به خرید نباشند، کاری که در آن زمان بسیار دشوار بود. وقتی شش سال پس از ورود راه آهن به مرکز ولز، نیوتاون با قطار به لندن متصل شد، پریس هدف خود را سلطه بر بازار جهانی قرار داد.
آقای ایوانز، متصدی موزه نساجی نیوتاون می‌گوید: «او پیش‌تر فلانل ولزی خود را برای بهترین مشتریانش ارسال می‌کرد و وقتی فرصت ارسال بسته پستی از طریق راه آهن را کشف کرد کسب و کارش رونق زیادی گرفت».

دوران اوج

تاجر صف شکن و کارآفرین پیشگام در همین نقطه متوقف نشد و شرکت منسوجات رو به گسترش او اعتبار بسیاری را به عنوان اولین سازنده کیسه خواب در جهان کسب کرد.
او به انباری جدید نقل مکان کرد و هدفش این بود که کالاها هرچه سریع‌تر از انبار خارج و به دست مشتری برسد. در حقیقت آن انبار معادل انبار امروزی آمازون بوده است. این مکان به طور عمدی در کنار ایستگاه قطار قرار گرفته بود و ریل فرعی، دفتر پست و حتی ماشین تولید برق مخصوص خود را داشت.
پریس دیوانه فناوری بود. وی به عنوان اولین کسی که در ولز تلفن به خانه‌اش متصل شد و کارخانه‌اش دارای سیستم آب پاش ضد حریق بود شناخته می‌شود.
او یک کارآفرین پیشگام، نابغه بازاریابی و فردی مبتکر بود اما داستان باورنکردنی او ناشناخته باقی مانده است. اگرچه ساختمان پریس جونز هنوز هم بر شهر نیوتاون تسلط دارد اما داستان او در همین شهر هم خیلی شناخته شده نیست.

سر پریس جونز

وی در سال ۱۸۸۷ توسط ملکه ویکتوریا از پریس جونز به سِر پریس پریس-جونز تبدیل شد و عنوان شوالیه را دریافت کرد، سپس دو دوره را به عنوان نماینده پارلمان مونتگومری گذراند.
دو پسر جونز نیز برای تیم ملی ولز فوتبال بازی کردند.
پریس جونز در سال ۱۹۲۰ و در سن ۸۵ سالگی درگذشت. وی در کلیسای آل سنت درست در خارج از نیوتاون به خاک سپرده شده است، کلیسایی که هزینه ساخت آن را خود او در سال ۱۸۹۰ پرداخت کرده بود.
متعاقباً شرکت وی به شدت تحت تأثیر رکود بزرگ دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ قرار گرفت و درست قبل از جنگ جهانی دوم تصاحب شد.
بنابراین وقتی قصد سفارش یک محصول را دارید به یاد داشته باشید که مدیون پریس جونز و خلاقیت‌های بی پایانش هستید.

منبع: بی بی سی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)