شرایط کارت های پرداختی در چهارگوشه دنیا

  • توسط pooladmin
  • 14/06/2020
  • 0

بر کسی پوشیده نیست که این سال ها کارت های پرداختی الکترونیکی به سرعت در حال پیشرفت هستند و در آینده ای نزدیک کاملا جای اسکناس های کاغدی را در مراودات اقتصادی بین مردم خواهد گرفت.

سهم کارت‌های پرداختی در اروپا ۵۳ درصد و در آمریکا ۴۹ درصد است. در برخی اقتصادهای نوظهور مانند آسیا اقیانوسیه، آمریکای لاتین و آفریقا که درصد بالایی از مصرف‌کنندگان هیچ دسترسی به حساب‌ها و سرویس‌های بانکی و مالی ندارند، زیرساخت‌های استفاده از کارت‌ها به خوبی پایه‌گذاری نشده است. همچنین، عدم اعتماد مصرف‌کننده و افزایش نگرانی‌ها در خصوص کلاهبرداری کارتی، افزایش استفاده از کارت برای پرداخت در خرید‌های تجارت الکترونیکی را در این کشورها محدود کرده است. چین و هند، پیشرو در توسعه تجارت الکترونیکی هستند، اما نفوذ کم کارت‌های اعتباری و نقدی، دسترسی پذیرندگان به بازار کارت‌ها را دشوار کرده است. پس همانند سایر اقتصادهای نوظهور، این پذیرندگان هم ملزم هستند که با PSPها کار کنند که روش‌های پرداخت محلی ارائه می‌دهند. در سنگاپور، بیش از نیمی از پرداخت‌های آنلاین از طریق کارت‌های اعتباری و نقدی انجام می‌شوند، در چین نیز بیش از ۵۰ درصد تجارت الکترونیکی با کیف پول‌های‌ الکترونیکی انجام می‌شود. این در حالی است که در فیلیپین، هنوز برای بیشتر خریدهای آنلاین از پول نقد استفاده می‌شود.

چین

در بازار چین، شبکه‌های کارت محلی بسیار فراگیر و غالب هستند. بر اساس تحقیقات گلوبال‌دیتا، در سال ۲۰۱۷ حدود ۶/۷ میلیارد کارت نقدی و اعتباری در گردش بوده است. این تحقیق پیش‌بینی می‌کند که چین در سال ۲۰۱۹ به عنوان بزرگترین بازار کارت بانکی در جهان، از آمریکا پیشی بگیرد. سالهاست که شبکه‌های کارت غربی مانند ویزا، مسترکارت و آمریکن‌اکسپرس سعی داشتند وارد بازار چین شوند. در سال ۲۰۱۷، دولت چین این امکان را برای شرکت‌های کارتی آمریکایی فراهم کرد تا درخواست مجوز دهند، اما هنوز درخواست‌ها در حال بررسی است. یونیون‌پی چین که توسط دولت کنترل می‌شود، در صنعت کارت بانکی جای پای خود را محکم کرده و بیش از ۹۰ درصد بازار را کنترل می‌کند. از مجموع هفت میلیارد کارت که در جهان صادر شده، شبکه جهانی یونیون‌پی تاکنون به ۱۷۴ کشور و منطقه گسترش یافته و ۵۲ میلیون پذیرنده و بیش از ۲/۶ میلیون دستگاه خودپرداز در سراسر جهان را پوشش می‌دهد. ویزا و مسترکارت فقط می‌توانند کارت‌های با همکاری مشترک با یونیون‌پی صادر کنند. به نظر می‌رسد آمریکن‌اکسپرس مدت طولانی‌تری در این بازار باقی بماند، این شرکت گفته که درخواستش به طور رسمی توسط بانک مرکزی چین پذیرفته شده است.

به گفته شرکت بین‌المللی هوش کسب‌وکار یورومانیتور، تنوع در توزیع محصولات کارتی در کل منطقه آسیا اقیانوسیه، باعث رشد پرداخت‌های کارتی می‌شود. در این منطقه، محصولات کارتی خاصی برای مصرف‌کنندگان ویژه ایجاد شده که پرداخت‌های کارتی را افزایش می‌دهد. برای مثال در کره جنوبی، کارت‌های مختلفی برای متخصصان پزشکی و انواع دیگری از مصرف‌کنندگان به بازار عرضه شده است. علاوه‌بر این، کارت‌های پیش‌پرداخت، به عنوان کارت‌های حمل‌ونقل رایج در سیستم‌های حمل‌ونقل گوناگون و همچنین در خرده‌فروشی‌ها استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که رشد آتی بازار جهانی کارت‌ها از منطقه آسیا اقیانوسیه آغاز شود که باعث می‌شود سهم بازار آن در مجموع تعداد کارت‌های جهان، از ۵۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۵۷ درصد در سال ۲۰۲۳ برسد.

هند

بر اساس گزارش شرکت سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مالی (FSS) که یکی از بزرگترین پردازنده‌های پرداخت در هند است، هنوز هم استفاده از کارت‌های نقدی، روش پرداخت موردعلاقه خریداران آنلاین است. به گزارش بانک مرکزی هند در ژوئن ۲۰۱۸، با ۱۹/۲ میلیون دارندگان جدید کارت‌های نقدی، تعداد این کارت‌ها به ۹۴۴/۳ میلیون افزایش یافت. این در حالی است که مجموع ۳۹/۳۷ میلیون کارت اعتباری در حال استفاده بود و به این کارت‌ها تنها ۰/۷۶ میلیون کارت اضافه شده بود.

پس از اینکه بانک مرکزی هند دستور داد کارت‌های EMV تراشه‌دار، که ایمن‌تر هم هستند، جایگزین کارت‌های نقدی و اعتباری قدیمی دارای نوار مغناطیسی شود، در مجموع ۶۷ میلیون کارت نقدی بین اکتبر ۲۰۱۸ و ژانویه ۲۰۱۹ از رده خارج شدند. برخی از اقدامات دولت مانند پروژه‌های شهر هوشمند، که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، پتانسیل قابل توجهی برای شبکه‌های کارتی مانند ویزا و مسترکارت ارائه می‌دهند که می‌توانند برای حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند. در دسامبر ۲۰۱۸، ویزا بیش از ۲۰ میلیون کارت غیر تماسی در این کشور راه‌اندازی کرد و حدود ۱/۱ میلیون از تعداد ۳/۶ میلیون پایانه فروش در این کشور، پرداخت غیر تماسی را پذیرش می‌کردند. پس از آن، در می ۲۰۱۹، ویزا با بانک پرداختی پی‌تی‌ام همکاری کرد تا کارت‌های نقدی ویزا را راه‌اندازی کند.

در هند، کارت‌های نقدی و اعتباری از نظر میزان استفاده، با رابط یکپارچه پرداخت‌ها (UPI) با همدیگر رقابت می‌کنند. UPI یک سیستم پرداخت آنی است که توسط سازمان پرداخت‌های ملی هند، با هدف تسهیل تراکنش‌های بین بانکی راه‌اندازی شده است.این رابط توسط بانک مرکزی هند تنظیم ‌شده و وجوه را آنی بین دو حساب بانکی در پلتفرم موبایلی انتقال می‌دهد. در ماه مارس ۲۰۱۹، ۱۴۲ بانک در UPI، با حجم ۷۹۹/۵۴ میلیون تراکنش فعالیت می‌کنند که حجم نرخ عادی بین‌المللی آنها به ۱/۳۳۴ هزار میلیارد می‌رسد. طبق گزارش سازمان پرداخت‌های ملی هند (NPCI) و بانک مرکزی این کشور، در ژانویه ۲۰۱۹ مجموع تراکنش‌هایی که از طریق UPI انجام می‌شد، از میزان تراکنش‌های کارت‌های نقدی و اعتباری بیشتر شد. هم‌اکنون با تلاش‌های دولت جهت دیجیتالی کردن امور این کشور، تعداد بیشتری از مردم هند کارت پرداخت در اختیار دارند. البته سرمایه‌گذاری‌های جدی از سوی بخش بانکداری برای امنیت کارت پرداخت صورت نگرفته است.

با توجه به حجم رو به رشد حملات سایبری، انتظار می‌رود که هند در سال ۲۰۱۹ از انگلیس پیشی بگیرد و پس از آمریکا، دومین کشوری باشد که کلاهبرداری کارت پرداختی در آن رخ می‌دهد. به گفته Gemini Advisory، بیش از ۳/۲ میلیون سوابق کارت پرداختی هندی در سال ۲۰۱۸ به‌ خطر افتاده است که نسبت به۸۰۰ مورد اتفاق افتاده در سال ۲۰۱۷ افزایش چشمگیری داشته است.

آمریکا

زمان زیادی صرف شده تا پرداخت‌های tap and go در آمریکا انجام شود؛ جاییکه که پیاده‌سازی در مقیاس در سال ۲۰۱۹، به بانک‌های صادرکننده کارت این فرصت را می‌دهد تا سهم بازار را به دست آورند. طبق اعلام فدرال‌رزرو، در سال ۲۰۱۷ مصرف‌کنندگان آمریکایی ۶/۶ هزار میلیارد دلار آمریکا پرداخت‌ از طریق کارت‌های نقدی، اعتباری و پیش‌پرداخت انجام داده‌اند که میزان آن شش درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ بیشتر شده است. با توجه به پیچیدگی بازار، صادرکنندگان به کارت‌های تراشه‌دار روی آوردند که امکان جعل‌کردن آنها سخت‌تر است.

با وجود پایانه‌هایی که کارت‌های تراشه‌دار را می‌پذیرند، تحول پرداخت‌ها به سوی روش‌های غیرتماسی فقط مستلزم به روزرسانی کارت‌ها است. با اینکه تاخیر صدور کارت‌های تراشه‌دار باعث شد که آمریکا از روش غیر تماسی عقب باشد، خوشبختانه در نوامبر ۲۰۱۸، جی‌پی مورگان‌چیس اعلام کرد که همه دارندگان کارت‌های نقدی و اعتباری تا آخر سال ۲۰۱۹ از روش غیر تماسی استفاده خواهند کرد. همچنین ویزا می‌گوید که انتظار دارد ۱۰۰ میلیون کارت‌های غیرتماسی ‌ویزا را تا آخر سال جاری میلادی در آمریکا راه‌اندازی کند.

آمریکای لاتین

کارت‌های اعتباری، پرکاربردترین روش پرداخت آنلاین در آمریکای لاتین است. البته در برخی از کشورها، تراکنش‌های کارتی، میزان تایید کمتری را نشان می‌دهند. دلیل اصلی این موضوع در برزیل، این است که پذیرندگان بین‌المللی نمی‌توانند کارت‌های اعتباری محلی را پردازش کنند. کمتر از ۲۰ درصد بازارهای پرداختی در برزیل، از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی انجام می‌شود. برای اینکه یک پذیرنده بتواند وارد این بازار شود، باید پذیرش محلی داشته باشد و بتواند کارت‌های محلی مانند «الو» و «هایپرکارت» و همچنین کارت‌های محلی مسترکارت و ویزا را بپذیرد. بسیاری از کارت‌های اعتباری این منطقه قادر به انجام تراکنش‌های بین‌المللی نیستند که تاثیر منفی بر تراکنش‌های برون‌مرزی می‌گذارد و بسیاری از کیف پول‌ها، تجربه پیشرفته‌ای برای کارت‌های EMV و پول نقد ارائه نمی‌دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)