۵ کاری که در دوران رکود اقتصادی نباید انجام دهید

  • توسط pooladmin
  • 30/11/2019
  • 0
رکود اقتصادی

در یک اقتصاد بیمار یا در دوران رکود اقتصادی، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به سبک هزینه‌کرد خود توجه کنید و ریسک‌هایی انجام ندهید که اهداف مالیتان را به مخاطره بیاندازد. در ادامه به یک سری ریسک‌های مالی اشاره خواهیم کرد که هر فرد در دوران یک رکود اقتصادی به هیچ‌وجه نباید مرتکب شود.

۱. اینکه ضامن کسی شوید.

اینکه ضامن وام کسی شوید حتی در یک اقتصاد سرزنده نیز کار بسیار پرریسکی است. اگر کسی که وام را گرفته است در موعد‌های مقرر پرداخت‌هایش را انجام ندهد، ضامن او تنها کسی است که باید به جای او این پرداخت را انجام دهد. در زمان رکود اقتصادی، ریسک‌های ضمانت افراد برای دریافت وام و چیز‌هایی شبیه به آن بسیار بیشتر نیز خواهد شد، زیرا در این هنگام احتمال بیکارشدن کسی که وام را دریافت کرده است بسیار بیشتر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که از بد روزگار ممکن است خود ضامن نیز در این دوران شغلش را از دست بدهد.
البته شاید دلتان بخواهد که با وجود چنین وضعیت بد اقتصادی، ضامن اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتان شوید و توجهی به این موضوع نداشته باشید که چه اتفاقی برای وضعیت اقتصادی آن‌ها خواهد افتاد. در چنین وضعیتی به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک پول اضافی برای روز مبادا برای خود کنار بگذارید.

۲. گرفتن وام مسکن با سود متغیر

وقتی در حال خرید خانه هستید ممکن است وام مسکن با سود متغیر (ARM) را به عنوان تسهیلات انتخاب کنید. گاهی‌اوقات این حرکت منطقی به نظر می‌رسد (مادامیکه نرخ بهره پایین باشد و پرداخت اقساط ماهیانه نیز عدد پایینی باشد).
اما بیایید بدترین سناریو را نیز در نظر بگیریم: شما شغلتان را از دست می‌دهید و نرخ بهره نیز به دلیل شروع دوران رکود اقتصادی بالا می‌رود. بالتبع، هزینه اقساط ماهیانه شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اینجاست که از پس پرداخت اقساط بر آمدن، تبدیل به سخت‌ترین کار دنیا خواهد شد. پرداخت با تأخیر یا عدم پرداخت، تأثیر به شدت مخرب بر روی نمره اعتباری شما گذاشته و باعث می‌شود که در آینده به سختی بتوانید وام دیگری دریافت کنید.

۳. زیر بار قرض رفتن

زیر بار قرض جدید رفتن نظیر وام خرید خودرو، وام مسکن یا وام دانشجویی، وقتی درآمد ماهیانه مناسب دارید، می‌توانید هزینه‌های جاری را پرداخت کنید و در عین حال برای دوران بازنشستگی خود پس‌انداز داشته باشید، به هیچ وجه مشکل جدی به حساب نمی‌آید. اما وقتی وضعیت اقتصادی جامعه رو به وخامت می‌گذارد، احتمال ریسک، نظیر خطر بیکاری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، مجبور خواهید بود که به دنبال شغل – یا چندین شغل – بگردید که باز با این وجود حقوقی پایینتر از حقوق قبلی خود دریافت می‌کنید و همین مساله باعث می‌شود که تمام پس‌اندازهایتان آب برود.
خلاصه اینکه اگر تصمیم گرفته‌اید که بدهی جدیدی را به معادله مالی خود اضافه کنید، به این موضوع توجه داشته باشید که این کار می‌تواند وضعیت مالی شما را پیچیده‌تر کند، چون احتمال این وجود دارد که به هر دلیل شغل خود را از دست داده و یا یکی از منابع درآمدی شما به هر دلیلی قطع شود. پذیرفتن بدهی‌های جدید در محیط اقتصادی راکد کار پرریسکی است و باید با احتیاط زیاد این کار را انجام داد. در بدترین سناریو، این کار حتی ممکن است به ورشکستگی نیز منجر شود.

۴. به این خیال باشید در دوران رکود اقتصادی که شغل شما تضمین‌شده است.

در دوران رکود اقتصادی، دانستن این حقیقت بسیار دارای اهمیت است که حتی سازمان‌های بزرگ نیز ممکن است تحت فشار شدید مالی قرار بگیرند و منجر به این شود که صاحبان آن‌ها تصمیم به کاهش هزینه‌های خود به هر روش ممکن کنند. از آن جمله می‌توان به کم‌کردن هزینه جشن‌های سالیانه، قطع پرداخت سود سهام یا حتی تعدیل نیرو‌ها اشاره کرد.
به دلیل آنکه مشاغل در دوران رکود اقتصادی به شدت ناپایدار می‌شوند، کارمندان باید هر آنچه از دستشان بر می‌آید انجام دهند تا گزینه‌های مطلوبی برای کارفرمایان باشند. مثلا اینکه صبح زود سر کار بیایند، دیر به خانه بروند و این را هم بگوییم که حتی اگر کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید باز هم هیچ تضمینی برای آنکه شغلتان در امان بماند نخواهد بود، اما انجام چنین کار‌هایی احتمال اینکه در لیست حقوق قرار بگیرید را بالا خواهد برد.

۵. پذیرفتن ریسک با انجام سرمایه‌گذاری

این مورد به درد صاحبان کسب‌وکار می‌خورد. فکرکردن به آینده و سرمایه‌گذاری بر روی رشد کسب‌وکار همواره کار پسندیده‌ای است، اما دوران رکود اقتصادی همیشه بهترین زمان برای انجام کار‌های پرخطر نخواهد بود.
برای مثال، دریافت وام جدید برای اضافه‌کردن فضای فیزیکی جدید و بزرگترکردن انبار شاید کار جذابی باشد – به خصوص که نرخ بهره در دوران رکود ممکن است پایینتر بیاید. اما اگر چرخ کسب‌وکار با مشکل بچرخد – که جنبه دیگری از رکود اقتصادی است – شاید پول کافی برای بازپرداخت اصل و سود وام در انتهای ماه را در اختیار نداشته باشید.

نتیجه‌گیری

حتما لازم نیست که در دوران رکود اقتصادی همچون مرتاض‌ها زندگی کنید، اما باید توجه ویژه‌ای به هزینه‌ها و بودجه‌بندی خود داشته باشید. همچنین بسیار باید هشیار باشید تا هیچ ریسک غیرضروری انجام ندهید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)