الگوی سرمایه گذاری؛ وارن بافت

  • توسط pooladmin
  • 06/08/2020
  • 0
وارن بافت

وارن بافت معروف به «اوراکل اوماها»، یک الگوی سرمایه گذاری و یکی از ثروتمندترین و مشهورترین تجار جهان است.

وارن بافت کیست؟

وارن بافت توانایی‌های تجاری خود را در سنین جوانی نشان داد. وی در سال ۱۹۵۶ کمپانی بافت پارتنرشیپ با مسئولیت محدود .Buffett Partnership Ltd را تاسیس کرد و تا سال ۱۹۶۵ کنترل شرکت برکشایر ‌هاتاوی Berkshire Hathaway را به دست گرفت. با نظارت بر رشد هلدینگی از دارایی‌ها در صنایع مختلفی چون رسانه، بیمه، انرژی و صنایع غذایی و آشامیدنی، بافت به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل شد.

آغاز زندگی

وارن ادوارد بافت در ۳۰ اوت ۱۹۳۰ در اوماها، نبراسکا متولد شد. پدر بافت، هوارد، به عنوان یک کارگزار بورس مشغول به کار بود و بعدها به عنوان یک نماینده کنگره ایالات متحده خدمت می‌کرد. مادرش، لیلا استال بافت، خانه دار بود. بافت فرزند دوم از سه فرزند خانواده و تنها پسر بود. وی با بیان اینکه اوایل کودکی درمورد امور مالی و تجاری شم خود را نشان داده می‌گوید: «دوستان و آشنایان می‌گفتند که این پسر جوان اعجوبه ریاضی است و می‌تواند ستون‌های بزرگی از اعداد را در مغز خود نگاه دارد، استعدادی که در سال‌های بعدی خود را نشان داد».
بافت اغلب به عنوان كودك از كارگزاري سهام پدر خود ديدن مي كرد و قيمت سهام را روی تخته سياه دفتر كار می‌نوشت. در ۱۱ سالگی، او اولین سرمایه گذاری خود را انجام داد و سه سهم ترجیحی سیتی سرویسز Cities Service Preferred با قیمت ۳۸ دلار خریداری کرد. قیمت سهام به سرعت کاهش یافت و به ۲۷ دلار سقوط کرد اما بافت با سرسختی آنها را نگه داشت تا اینکه به ۴۰ دلار رسید. او سهام خود را با سود اندکی به فروش رساند اما بعداً از این تصمیم پشیمان شد زیرا سهام سیتی سرویسز تا حدود ۲۰۰ دلار رشد کرد. وی بعداً این تجربه را به عنوان اولین درس صبر در سرمایه گذاری ذکر کرد.

اولین بنگاه کارآفرینی
در سن ۱۳ سالگی، بافت اولین کسب و کار شخصی خود را در زمینه فروش اطلاعات مسابقات سوارکاری شروع کرد. در همان سال، او اولین اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرد. در سال ۱۹۴۲ پدر بافت در مجلس نمایندگان آمریكا انتخاب شد و خانواده وی به فردریکسبورگ، ویرجینیا نقل مکان كردند. بافت در دبیرستان وودرو ویلسون Woodrow Wilson در واشنگتن دی سی حضور یافت و در آنجا به طرح ریزی برنامه‌های جدید برای کسب درآمد ادامه داد. در دوران دبیرستان به همراه دوستش یك دستگاه پین بال کارکرده به قیمت ۲۵ دلار خریداری كرد. آنها آن را در آرایشگاهی نصب کردند و طی چند ماه سود این دستگاه امکان خرید ماشین‌های دیگر را فراهم کرد. قبل از فروش این تجارت با قیمت ۱۲۰۰ دلار، ماشین‌های بافت در سه مکان مختلف مشغول به کار بودند.

تحصیلات
بافت در سن ۱۶ سالگی برای تحصیل در رشته تجارت در دانشگاه پنسیلوانیا ثبت نام کرد. پس از دو سال برای ادامه تحصیلات خود به دانشگاه نبراسکا Nebraska نقل مکان کرد و در ۲۰ سالگی با نزدیک به ۱۰،۰۰۰ دلار سرمایه‌ای که از تجارت‌های کودکی خود داشت از دانشگاه فارغ التحصیل شد.
در سال ۱۹۵۱ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد، جایی که زیر نظر اقتصاددان معروف بنیامین گراهام Benjamin Graham تحصیل کرد سپس تحصیلات خود را در مؤسسه مالی نیویورک ادامه داد.
تحت تأثیر كتاب گراهام در سال ۱۹۴۹ با عنوان «سرمایه گذار هوشمند»، به مدت سه سال اوراق بهادار را برای کمپانی بافت فالك داد و ستد کرد، پیش از این دو سال زیر نظر مربی خود به عنوان تحلیلگر در کمپانی گراهام نیومن مشغول به كار بود.

برکشایر‌ هاتاوی
در سال ۱۹۵۶ بافت شركت بافت پارتنرشیپ را در زادگاه خود اوماها تأسیس کرد. او با بهره گیری از تکنیک‌های یاد گرفته از گراهام در شناسایی شرکت‌های کم ارزش گذاری شده به موفقیت دست یافت و به یک میلیونر تبدیل گردید. یکی از این شرکت‌ها که بافت ارزش آن را شناسایی کرد یک شرکت نساجی به نام برکشایر هاتاوی بود. او شروع به جمع آوری سهام این شرکت در اوایل دهه ۱۹۶۰ کرد و تا سال ۱۹۶۵ کنترل کامل این شرکت را به دست گرفت.
با وجود موفقیت بافت پارتنرشیپ، او این شرکت را در سال ۱۹۶۹ منحل کرد تا بر توسعه برکشایر‌هاتاوی متمرکز شود. او بخش نساجی را بتدریج متوقف کرد و در عوض روی خرید سهام در رسانه‌ها (واشنگتن پست)، بیمه (GEICO) و نفت (اکسون) متمرکز شد.
پس از سرمایه گذاری قابل توجه برکشایر هاتاوی در کوکا کولا، بافت از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ به عنوان مدیر این شرکت منصوب شد. وی همچنین به عنوان مدیر در هولدینگ سیتی گروپ، هولدینگ گراهام و کمپانی ژیلت فعالیت کرده است.

فعالیت‌های انسان دوستانه
در ژوئن ۲۰۰۶، بافت اعلام كرد كه تمام ثروت خود را به خیریه می‌بخشد و ۸۵ درصد آن را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. این کمک مالی به بزرگترین اقدام خیرخواهانه در تاریخ ایالات متحده تبدیل شد. در سال ۲۰۱۰، بافت و گیتس اعلام كردند كه آنها اقدام به تشكیل کمپینی برای جذب افراد ثروتمند برای فعالیت‌های بشردوستانه می‌كنند.
در سال ۲۰۱۲ بافت فاش كرد كه به سرطان پروستات مبتلا شده است. وی در ماه ژوئیه تحت اشعه درمانی قرار گرفت و در ماه نوامبر درمان خود را با موفقیت به پایان رساند.


این هراس در سلامتی، خللی در اراده این مرد قدرتمند که هر سال در رتبه‌های بالای لیست میلیاردرهای جهان از دیدگاه فوربس قرار دارد، وارد نکرد. در فوریه ۲۰۱۳، وارن بافت، کمپانی مواد غذایی هاینز H. J. Heinz را به ارزش ۲۸ میلیارد دلار خریداری کرد. سپس کمپانی باطری سازی دوراسل Duracell و گروه مواد غذایی کرفت Kraft  را خریداری کرد. در سال ۲۰۱۵ هاینز و کرفت به منظور تشکیل سومین شرکت بزرگ مواد غذایی و آشامیدنی در آمریکای شمالی ادغام شدند.
بافت در انتخابات آمریکا حامی‌ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری یعنی هیلاری کلینتون بود. او همچنین نامزد جمهوریخواه، دونالد ترامپ را به چالش كشید تا اظهارنامه مالیاتی خود را با عموم مردم به اشتراک بگذارد. ترامپ این پیشنهاد را نپذیرفت، اگرچه امتناع وی از این موضوع در نهایت مانع از انتخاب وی بعنوان رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۶ نشد.
در ماه مه سال ۲۰۱۷، بافت فاش كرد كه شروع به فروش ۸۱ میلیون سهم خود در کمپانی IBM كرده است. پس از فروش دیگری در سه ماهه سوم، سهام وی در این شرکت به حدود ۳۷ میلیون سهم کاهش یافت. از طرف دیگر، بافت سرمایه گذاری خود را در اپل ۳ درصد افزایش داد و با خرید ۷۰۰ میلیون سهم به بزرگترین سهامدار بانک آو آمریکا تبدیل شد. در اوایل سال بعد، او سهام اپل بیشتری را خریداری کرد تا اپل بزرگترین سرمایه گذاری سهام شرکت برکشایر هاتاوی باشد.
براساس گزارش یو اس اس تودی، بین سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۷، بافت نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار به خیریه اهدا كرده است.

سرمایه گذاری بهداشتی
در تاریخ ۳۰ ژانویه سال ۲۰۱۸ برکشایر هاتاوی، جی پی مورگان و آمازون آگهی مطبوعاتی مشترکی داده و در آن اعلام کردند که قصد دارند تیمی‌ مشترک تشکیل داده و یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی جدید برای پرسنل خود در ایالات متحده تشکیل دهند.
مطابق نسخه منتشر شده، این شرکت با تمرکز روی روش‌های فناوری، سعی در یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و بهبود روند کلی بیماران دارد.
بافت با بیان اینکه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی همچون «یک کرم گرسنه در اقتصاد آمریکا» است، گفت: «ما بر این عقیده مشترک هستیم که با قرار دادن منابع جمعی خود برای بهترین استعدادهای کشور، می‌توان به مرور زمان افزایش هزینه‌های بهداشتی را بررسی کرده و همزمان نتایج و رضایت بیمار را افزایش دهیم».
بافت در بهار سال ۲۰۲۰ با این خبر که برکشایر‌هاتاوی، هلدینگ خود را در ۴ خط هوایی بزرگ (ساوت وست، امریکن، دلتا و یونایتد) واگذار کرده به نگرانی‌ها مبنی بر این که این صنعت هرگز به طور کامل از عواقب همه گیری ویروس کرونا خلاص نخواهد شد شدت بخشید.

زندگی شخصی
در سال ۲۰۰۶، بافت در ۷۶ سالگی با همراه دیرینه خود استرید منکس Astrid Menks ازدواج کرد.
بافت پیش از این از سال ۱۹۵۲ تا زمان مرگ سوزان تامپسون Susan Thompson در سال ۲۰۰۴ با همسر اول خود زندگی می‌کرد. او و سوزان سه فرزند داشتند: سوزان، هوارد و پیتر.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)